Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Senaste AIS-informationen

Recommended Posts

Danska fregatten Holger Danske har rört...

Den Danska vadå?! Nog för att marine hjemmevaernet har resurser som vi i Sverige bara kan drömma om, men några fregatter det har dom inte... :)

 

Lugn bara PB, jag menar förstås fregatten HDMS Absalon :D

(vart fick jag Holger Danske ifrån? :huh: )

 

marinetraffic.com anger bara "NATO Warship" men den tillhörande bilden visar en fregatt av Absalon-klass så det bör vara Absalon (systerfartyget Esbern Snare brukar ju anges med namnet i fråga).

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lugn bara PB, jag menar förstås fregatten HDMS Absalon :D

(vart fick jag Holger Danske ifrån? :huh: )

 

marinetraffic.com anger bara "NATO Warship" men den tillhörande bilden visar en fregatt av Absalon-klass så det bör vara Absalon (systerfartyget Esbern Snare brukar ju anges med namnet i fråga).

 

/Per

Då fartyget på bilderna har bognummer L17, så kan det bara vara stödfartyget Esbern Snare... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lugn bara PB, jag menar förstås fregatten HDMS Absalon :D

(vart fick jag Holger Danske ifrån? :D )

 

marinetraffic.com anger bara "NATO Warship" men den tillhörande bilden visar en fregatt av Absalon-klass så det bör vara Absalon (systerfartyget Esbern Snare brukar ju anges med namnet i fråga).

 

/Per

Då fartyget på bilderna har bognummer L17, så kan det bara vara stödfartyget Esbern Snare... :huh:

 

Ok, jag ger mig. :)

 

Esbern Snare har tidigare angetts med namnet i fråga, därav tog jag för givet att det nu var fråga om systerfartyget. Men jag ser nu på den danska försvarsmaktens hemsida att Absalon är stabsfartyg i Standing NATO Response Force Maritime Group 1 (SNMG1), som för närvarande är engagerad i Operation Allied Protector som en del i den internationella anti-pirat insatsen utanför Afrikas horn.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Några observationer:

 

 

HMS Visby tar sig i sakta mak norrut mot Karlskrona (nu i höjd med Bornholm) efter att på förmiddagen brassat söderut i 35+ knop

HMS Pelikanen går norrut genom Kalmarsund, just nu mellan Mösterås och Oskarshamn

 

F220 Hamburg är på väg in i Wilhelmshaven efter att ha övat väster om Helgoland

F217 Bayern

F211 Köln håller precis på att i dryga 20 knop gå in i Skagerrak från Nordsjön

F212 Karlsruhe är på flottbesök i Köpenhamn, där hon ligger bredvid Absalon

 

HMS Daring befinner sig mitt i Engelska Kanalen efter att ha besökt Guernsey

HMS Liverpool övar utanför Plymouth

RFA Argus stävar västerut genom kanalen efter att ha gjort ett snabbesök i Southampton

 

Hr. Ms. De Ruyter övar i höghastighetsmanövrering väster om Den Helder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dessutom så är nu den tyska ubåten U33 på väg norrut strax öster om Skagen med ca 8 knop, och framför henne går högsjöbogseraren och bärgningsfartyget Spiekeroog med samma fart och kurs.

 

Men vilket svenskt fartyg är det som gick ut från Karlskrona vid lunchtid, och som nu är på väg norrut tillbaka mot Karlskrona med ca 21 knop? Fartyget anges som "Sw Naval Control" och dimensionerna är 30 x 6 m. Mig veterligen finns inget fartyg i flottan som har exakt dom dimensionerna och som kan göra den farten. Närmast torde väl något av skolfartygen av Altairklassen komma med sina 25,9 x 6m. Även HMS Jägaren är ganska nära med 36,5 x 6,2 m, men hon är ju baserad i Göteborg och brukar inte operera så här långt österut.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men vilket svenskt fartyg är det som gick ut från Karlskrona vid lunchtid, och som nu är på väg norrut tillbaka mot Karlskrona med ca 21 knop? Fartyget anges som "Sw Naval Control" och dimensionerna är 30 x 6 m.

 

Kustbevakningen, kanske? Jag tror att de har en bas i Karlskrona.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men vilket svenskt fartyg är det som gick ut från Karlskrona vid lunchtid, och som nu är på väg norrut tillbaka mot Karlskrona med ca 21 knop? Fartyget anges som "Sw Naval Control" och dimensionerna är 30 x 6 m.

 

Kustbevakningen, kanske? Jag tror att de har en bas i Karlskrona.

 

Det skulle det ha kunnat vara. KBV 201 och KBV 290 är ju stationerade i Karlskrona, men de har inte dom dimensionerna och inget annat KBV fartyg heller vad jag kan hitta.

 

Nu har även HMS Trossö. HMS Antares och HMS Modig gått ut från Karlskrona.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men vilket svenskt fartyg är det som gick ut från Karlskrona vid lunchtid, och som nu är på väg norrut tillbaka mot Karlskrona med ca 21 knop? Fartyget anges som "Sw Naval Control" och dimensionerna är 30 x 6 m.

 

Kustbevakningen, kanske? Jag tror att de har en bas i Karlskrona.

 

Det skulle det ha kunnat vara. KBV 201 och KBV 290 är ju stationerade i Karlskrona, men de har inte dom dimensionerna och inget annat KBV fartyg heller vad jag kan hitta.

 

Nu har även HMS Trossö. HMS Antares och HMS Modig gått ut från Karlskrona.

 

/Per

Mest troligt så är det nog en bevakningsbåt, AIS:erna kan ibland squawk:a lite underliga saker! Angående sillpolisen så har 201:an numera Helsingborg som hemmahamn, till Karlskronastationen kommer istället nya KBV 003 i början av juli... :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men vilket svenskt fartyg är det som gick ut från Karlskrona vid lunchtid, och som nu är på väg norrut tillbaka mot Karlskrona med ca 21 knop? Fartyget anges som "Sw Naval Control" och dimensionerna är 30 x 6 m.

 

Kustbevakningen, kanske? Jag tror att de har en bas i Karlskrona.

 

Det skulle det ha kunnat vara. KBV 201 och KBV 290 är ju stationerade i Karlskrona, men de har inte dom dimensionerna och inget annat KBV fartyg heller vad jag kan hitta.

 

Nu har även HMS Trossö. HMS Antares och HMS Modig gått ut från Karlskrona.

 

/Per

Mest troligt så är det nog en bevakningsbåt, AIS:erna kan ibland squawk:a lite underliga saker! Angående sillpolisen så har 201:an numera Helsingborg som hemmahamn, till Karlskronastationen kommer istället nya KBV 003 i början av juli... :baskerPa:

 

Ja det kan det nog vara. Infon om 201:ans hemmahamn tog jag från Kustbevakningens hemsida, så den behöver nog uppdateras.

 

HMS Argo har passerat utanför Arkösund nu. Måhända hon är på väg till Norrköping? I så fall blir det nog till att ta en sväng med mc:n och kameran i morgon. Systerfartyget HMS Altair håller till i St Annas skärgård, men hon har Karlskrona som destination. HMS Antares har gjort god väg under dagen, och befinner sig just nu utanför Stora Askö på nordlig kurs med ca 24 knop. HMS Belos gick ut från Karlskrona vid 13-tiden, och befinner sig nu ca 14 NM sydost om Ölands södra udde på ostnordostlig kurs med ca 12 knop.

 

En tysk fartygsgrupp med bl a Datteln och Spiekeroog (och förmodligen också U33) har opererat på Skagerak under dagen (mitt emellan norska Arendal och svenska Sotenäs).

 

/Per

 

EDIT: Det ser nu ut som om hela skoldivisionen i Karlskrona med Argo, Altair och Antares är på väg in till Norrköping för ett örlogsbesök.

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som sätter emot på att det är Transpulp som avses i detta reportaget??

*oppss* insåpg just att de faktiskt hade skrivit ut namnet i reportaget.

i vilket fall som helst var det ju en korrekt gissning.

Såg reportaget och kikade på vilken det kunde vara på AIS. Fann på 20 sek Transpulp och lade ut Wessel track... Mycket riktigt kom hon från Luleå.

Ligger i alla fall med modiga 16 knop just nu utanför Umeå.

Antar att fartyg nummer 2 kommer att dyka upp strax på AIS eftersom täckningen känns skum uppe i norra bottenviken..

 

Edit: Sättr en peng på att det är denna Global Freighter

 

Detta medan Transpulp ligger mellan Åland och Sthlm på god väg söderut i 20 knop

Edited by Maverick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Några positioner 060040:

 

HMS Trossö befinner sig just nu söder om Gotlands södra udde med sydvästlig kurs och ca 10 knop.

 

Finska flottans flaggskepp minfartyget FNS Pohjanmaa befinner sig just nu sydost om Ölands södra udde med sydvästlig kurs och ca 14 knop. Måhända är hon på långresa med kadetter ombord?

 

Danska fregatten Esbern Snare befinner sig i Århusbukten med (just nu) sydvästlig kurs och ca 14 knop.

 

Tyska försöksfartyget Helmsand befinner öster om Ebeltoft med sydlig kurs och ca 12 knop.

 

Tyska robotjagarna Hamburg och Sachsen befinner sig bägge på Skagerak mellan Norge och Danmark med sydvästlig kurs och ca 12 - 14 knop. De är ca 50 km från varandra.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det stämmer att Pohjanmaa är ute och stävar. Årets skolkryssning går genom Nordsjön, Atlanten och Medelhavet med besök i Portsmouth, Bordeaux och Ajaccio. Avresan var förra tisdag (4.5) och man räknar med att långresan tar omkring sex veckor.

 

 

Några positioner:

 

Pohjanmaa har precis rundat Skanör och börjatatt stäva norrut genom Öresund

 

Esbern Snare håller på och övar norr om Själlands Odde

 

HNLMS De Ruyter är i Norge och håller på och går fram och tillbaka i Sörfjorden utanför Bergen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett fartyg som heter "Swedish Warship" på AIS (Kan vara en visbykorvett då det finns bilder på det" är under gång utanför Danmark och är riktad mot Sstorbritannien.

 

Någon som vet vad det gör där ute?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ett fartyg som heter "Swedish Warship" på AIS (Kan vara en visbykorvett då det finns bilder på det" är under gång utanför Danmark och är riktad mot Sstorbritannien.

 

Någon som vet vad det gör där ute?

 

forsvarsmakten.se: Full fart mot framtida uppgifter

 

Det är tydligen HMS Helsingborg. Enligt den här sidan på FM:S hemsida så är hon på väg till England för att delta i FOST (Flag Officers Sea Training). Förmodligen är även HMS Härnösand på väg dit, eftersom den här förnämliga utbildningen är ett krav för att de bägge Visbykorvetterna ska vara fullt användbara i insatsförsvaret någon gång i höst.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu börjar det verkligen röra på sig runt våra kuster. Några observationer 181400:

 

HMS Visborg stävar fram och tillbaka mellan Nynäshamn och Gotska Sandön, och befinner sig just nu drygt 10 distansminuter SO Nynäshamn men SO kurs och ca 10 knop.

 

HMS Furusund lämnade Berga igår och befinner sig nu ca 5 distansminuter utanför Utö med SSV kurs och ca 10 knop.

 

HMS Koster har rört sig öster om Björnholmen (norr om Muskö) det senaste dygnet och ligger just nu still.

 

HMS Altair, HMS Antares och HMS Argo har rört sig norrut utmed ostkusten, och befinner sig nu i Gryts skärgård.

 

HMS Händig gick ut från Fårösund på förmiddagen, och befinner sig nu ca 10 distansminuter S om Fårösund med S kurs och ca 13 knop.

 

HMS Gladan ankom till Karlskronabassängen i morse, och befinner sig nu mellan Hasslö och Aspö (destination: Brunsbuttel?)

 

Sjöfartsverkets Fyrbyggaren gick ut från Rönne på Bornholm i morse, och befinner sig nu ca 11 distansminuter O om Bornholm med ONO kurs och ca 11 knop.

 

Tyska Herten opererar i Mecklenburgerbukten.

 

Tyska Sachsen och danska Makrelen rör sig i farvattnen öster om Femern Bælt.

 

Tyska Überherrn gick ut från Kiel i morse och befinner sig nu på Eckernförderbukten. Några distansminuter längre norrut befinner sig tyska Spiekeroog och Siegburg med N kurs och ca 6 knop.

 

Danska Esbern Snare har rört sig utanför Sjællands udde det senaste dygnet.

 

(Orkar inte rabbla upp alla otaliga danska patrullbåtar, sjömätningsbåtar och MHV-båtar som rör sig i danska vatten så gott som dagligen.)

 

HMS Spårö har rört sig i Lysekilsfjorden det senaste dygnet, och befinner sig nu några distansminuter NV om Öckerö med OSO kurs och ca 12 knop.

 

HMS Grundsund gick ut från Göteborg i morse, och befinner sig nu ca 2 distansminuter O om Rönnäng.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finska minfartyget Hämeenmaa gick ut från Kokkola i Kvarken vid 8-tiden i morse, och befinner just nu ca 11 distansminuter NV om Kokkola med SV kurs och ca 18 knop.

 

Ubåtsbärgningsfartyget HMS Belos var inne och vände vid Berga tidigt i morse, och befinner sig just nu utanför Stavsnäs med NO kurs och ca 12 knop.

 

Minutläggaren och stödfartyget HMS Grundsund håller på att lägga till vid Berga.

 

Tyska minröjningsfartygen Hameln och Überherrn opererar utanför Kiel.

 

Danska minröjningsfartyget Makrelen opererar väster om Lolland.

 

Kustbevakningens KBV 002 Triton är på väg genom Öresund med destination Visby.

 

HMS Jägaren gick ut från hamnen i Halmstad vid halv 6-tiden i morse, och befinner just nu ca 9 distansminuter NV om Varberg med NNV kurs och ca 17 knop.

 

Tyska robotbåten S79 Wiesel gick ut från Fredrikshamn på Jylland vid 7-tiden i morse, och befinner just nu ca 11 distansminuter N om Skagen med NV kurs och ca 27 knop.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ubåtsbärgningsfartyget HMS Belos var inne och vände vid Berga tidigt i morse, och befinner sig just nu utanför Stavsnäs med NO kurs och ca 12 knop.

 

Ligger vid skeppsbron här i STHLM nu om jag såg rätt på avstånd...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Och vad gör det där?

 

Stabsfartyg för marinen inför Prinsessbröllopet?? *REN GISSNING UTAN GRUND MEN SKRIVEN MED EN DEL IRONI*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett par usla mobilfoton på Belos från idag... inget märkvärdigt. Flera turister tycktes uppskatta fartyget som bakgrundsmotiv iaf.

 

Belos

Belos

Share this post


Link to post
Share on other sites
Och vad gör det där?

 

Gissar att det är fråga om dykeriarbeten för att säkra Stockholms ström inför bröllopet.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

USS Stephen W Groves har beställt lots från GBG hamn (Arendal) till Trubaduren 27/6 klockan 10.00

 

GMY

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommer snart flytta en liten bit. Funderar på att montera en egen AIS-antenn och länka in till Marinetraffic. För det är riktigt dålig täckning i Visby hamn och västerut mellan Öland och Gotland. Jag tänker inte lägga några stora pengar på det här projektet. Som jag läst mig till så går AIS'en via VHF. Finns det någon sportmössa att kunna få in det via en vanlig TV-antenn (gitterantenn)? Jag kommer flytta till andra våningen, med balkong rakt västerut mot havet, inga hinder i vägen. Så det borde vara ett perfekt ställe att fånga upp AIS-signaler.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@hajjper: Det beror på hur pass smalbandig antennen är. Rent generellt ligger TV-signaler på högre frekvens än VHF. Det kan fungera, men det är inte säkert att du tar in i närheten som lika bra som om du skaffar en för ändamålet avsedd antenn.

 

Värt att tänka på också är att tv-antenner är oftast riktade. Dvs tar endast emot i en, ibland kanske två riktningar med god styrka. Det är därför man måste ställa antennen i rätt läge (riktad mot sändaren) när man monterar den på taket.

 

Jag är dock inte nån expert på ämnet. Jag minns bara delar av det som sades på FMTS i Halmstad under värnplikten. Jag kan ha fel :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Värt att tänka på också är att tv-antenner är oftast riktade. Dvs tar endast emot i en, ibland kanske två riktningar med god styrka. Det är därför man måste ställa antennen i rätt läge (riktad mot sändaren) när man monterar den på taket.

Eftersom hajjper har en gitterantenn och inte en Yagi-Uda (som är det man vanligen tänker på när man hör ordet tv-antenn) så kommer han att få mottagning i en bredare lob. Så om han riktar den ut mot havet från sin balkong så kommer han i alla fall att täcka in en fin liten tårtbit hav.

 

Nu vet jag inte vilka frekvenser AIS sänder på, men eftersom gammaldags analog-TV sänds/sändes på både VHF (kanal 2-13 ; 54-216 Mhz) och UHF (kanal 14-38 ; 470-890 MHz) så är TV-antenner hyfsat bredbandiga.

Edited by eskil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det har varit ganska lugnt vad gäller örlogsfartyg och deras förflyttningar och positioner runt om våra kuster den senaste tiden, men nu verkar det hända lite.

 

Observationer ca kl 23:00:

 

Finska minfartyget UUSIMAA har nyligen angjort Köpenhamn i samband med danska flottans 500-års jubileum. Om man förstorar kartan över Köpenhamn och klickar på hennes AIS transponder så får man upp en nytagen bild på henne i hamnen. Nån som vet om det är någon svensk enhet som representerar Sverige under jubileumet? Kanske det är BELOS (se nedan)?

 

Danska kungaskeppet DANNEBROG (hon heter väl egentligen DANNEBROGEN?) har legat still på redden i Köpenhamns hamn under dagen, men har nu börjat röra sig sakta norrut. Även irländska patrullfartyget L.E.ROISIN och danska HAVKATTEN, VIBEN och HIRSHOLM har angjort Köpenhamn.

 

Brittiska underhållsfartyget FORT ROSALIE är på väg söderut på Kattegatt, och befinner sig just nu i höjd med Båstad. Även brittiska patrullfartyget TYNE befinner sig på Kattegatt på väg söderut, just nu ungefär mitt emellan Fredrikshavn och Göteborg.

 

Tyska tankfartyget WERRA och minjaktfartyget ENSDORF opererar norr om Kiel. Tyska ubåten U34 är på väg söderut i Lübeckbukten.

 

En av Nato:s stående minröjningseskadrar är på väg åt nordost mitt emellan danska Møn och tyska Rügen. Den verkar bestå av polska Czernicki i täten följt av tyska Rottweil, estländska Admiral Cowan, brittiska Penzance och med polska Mewa i kön.

 

Ubåtsbärgningsfartyget BELOS är på väg västerut söder om Ystad.

 

Lettiska VIRSAITIS opererar utanför Liepaja.

 

Minutläggaren FURUSUND är på väg söderut mellan Öland och fastlandet.

 

En av skoldivisionerna med bl.a. ANTARES och ARCTURUS verkar vara på väg österut mot Sandhamn i Stockholms skärgård.

 

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hel del örlogsfartyg varav mestadels minröjningsenheter från olika länder har nu lämnat Köpenhamn efter jubileumet, och är just nu på väg antingen norrut genom Öresund eller söderut mellan Sjælland och Skåne. Följande enheter rör sig norrut (från norr till söder):

 

Danska minröjningsfartyget Havkatten, danska minröjningsdrönaren Hirsholm, danska minröjningsfartyget Makrelen, tyska minröjningsfartyget Weilheim, polska stödfartyget Czernicki, polska minröjningsfartyget Mewa, brittiska minröjningsfartyget Penzance, norska minröjningsfartyget Hinnoey, tyska minröjningsfartyget Ensdorf med drönarna Seehund 16 och Seehund 18, tyska fregatten Bremen, danska fregatten Thetis, brittiska stödfartyget Fort Rosalie, danska bogserbåten Alsin samt danska sjömätningsfartyget Fyrholm.

 

Söderut verkar följande enheter röra sig:

 

HMS Belos, HMS Helsingborg, tyska robotbåten Hyaene samt danska robotbåtarna Glenten och Viben.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

En del militär aktivitet i Nord- och Östersjön

 

-F207 Bremen samövar med F357 Thetis och P523 Najaden norr om Bornholm

-F260 Braunschweig ligger för ankar i Hamburg med AIS:en på

-Hr. Ms. Tromp har precis lagt ut från Den Helder. Kvar i hamn är Hr. Ms. Van Kinsbergen.

-HMS Belos har det senaste dygnet stävat fram och tillbaka utanför Karlskrona, där HMS Malmö ligger för ankar.

-HMS Härnosand/Helsingborg (AIS:en kallar henne bara för Swedish Warship) har nyligen paserat genom Stora Bält norrut in i Kattegatt.

-HMS Trossö samövar med HMS Kullen och HMS Spårö utanför Trelleborg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Perman
      Man kan se fartygen i den maritima komponenten av Bundespolizei eller "Küstenwache" som kustbevakningsfartyg. "Küstenwache" är dock ingen egen myndighet utan ett samarbetsorgan för flera federala myndigheter, nämligen tullen, polisen (Bundespolizei), sjöfartsverket, fiskeriförvaltningen samt sjökarteverket. Samarbetet manifesteras genom att de i kustbevakningen ingående myndigheternas fartyg, båtar och flyg har gemensam logo och gemensamt färgschema. Med de nya bestyckade patrullfartygen torde man kunna stödja den tyska marinen i högre grad än tidigare vid kriser och ofred. Fartygen får även landningsdäck för en helikopter av Super Puma storlek:
       
      Germany to Arm New Coastal Patrol Vessels with BAE Systems’ 57mm Guns
       
      Neues Bundespolizei-Einsatzschiff in Dienst gestellt
       
      Potsdam-Klasse (ty wiki)
       
      Första fartyget BP 81 Potsdam stationeras i Cuxhaven med hemmahamn Neustadt i Holstein:
      Neuer Küstenwachkreuzer für Cuxhaven
       

      Foto: Bundespolizei See
       
      Officiella anledningen till att man bestyckar de nya patrullfartygen med BAE 57 mm Mk3:
       
      Kanonen für die Polizei
       
       
       
      EDIT: Det kanonsystem som nu beställts för Potsdam-klassen är alltså av typ BAE 57mm Mk 110 Mod 0 Naval Gun System, som i sin tur är en modifiering av BAE 57 Mk3. Väsentliga data och prestanda torde dock vara desamma.
       
      Finns det någon som möjligen har mer info om 57 mm Mark 295 granaten som nämns på tyska wiki's sida om 57 mm Mk110 ( Mk 110 )? Den verkar ha högre utgångshastighet än alla andra 57 mm granattyper, och ska innehålla 8.000 splitter. Frågan är om det är fråga om stålkulor, förfragmenterade stålsplitter eller om det är granatens stålväggar som splittras i ca 8.000 delar?
       
      Jag är egentligen inte speciellt förvånad att tyskarna nu börjar bestycka sina kustbevakningsfartyg. Möjligen är jag något förvånad över den kraftiga bestyckningen i form av 57 mm Mk110. Hade nog väntat mig mer en MLG 27. Jag är även förvånad över den något låga farten (21 knop) på de nya fartygen. De två f. d. östtyska robotbåtarna av Sassnitz-klassen som bl a ska ersättas kan göra 25 knop (de fick två MTU dieslar efter övertagandet), men saknar helikopterdäck.
       
      /Per
       

    • By weekendwarrior
      Marina eldrörsvapen och dess ammunition
       
      Jag hade lite svårt att avgöra om tråden hör hemma i Kasunen eller Marint, då det både handlar om vapen och fartyg. Blågul får flytta på den om de anser det blivit fel.
       
      Förr var ammunitionen man använde till eldrörsvapen mot fartyg av sk halvpansargranat.
       
      Men hur der det ut idag vad det gäller fartygskonstruktion och ev skrov-, däcks- och hyttpansar (örlogsfartyg byggda efter VK2 och fram till idag)?
       
      Vilka ammunitionstyper är effektiva mot dagens fartyg och vilka ammunitionstyper används av fartygs- och landbaserade eldrörspjäser mot sjömål?
       
      Hur effektivt är det med luftbrisader med ammunition i 120-155 mm kaliber mot dagens örlogsfartyg och används det som taktik?
       
      Ytterligare en fråga, med viss risk för OT, är om eldlokaliseringsradar fungerar även mot mer direkt riktad eld i relativt flack projektilbana, som den från fartyg?
    • By JakobS
      Vad tror vi om konceptet med en ny serie robotbåtar för marinen?
      Jag själv är otroligt mycket för en ny serie med mindre enheter (dock inte sagt att jag inte önskar stora enheter, det måste vara en bra balans).
       
      Exempelvis så finns detta koncept på 46 meter, med 40mm eller 57mm i fören, 2 x 30mm på sidorna, 4 x sjömålsrobot samt amerikanska RIM-116 eller franska Mistral i aktern. Visserligen inte optimerad för ubåtsjakt, men helt perfekt för att hålla skärgården.
       
      Vad tycker forumets samlade expertis? Det vore oerhört kul att höra!
       



    • By Hetsig
      Om regeringen skulle få för sig att ta tummen ur, skulle man då ha möjlighet att sätta luftvärnssystemet Aster-15 och 30 på korvett klass Visby?
    • By Perman
      Från försvarsberedningens slutrapport:
       
      -citat-
      "Två korvetter av Gävleklass ska modifieras och livstidsförlängas för
      att kunna vara operativa in på 2030-talet."
      -slut citat-
       
      Det här måste i praktiken betyda att anskaffningen av de två nya ytstridsfartygen (som ska ersätta GLE och SVL) nu skjuts ytterligare framåt i tiden. Man häpnar! Den senaste planeringen hade tidigare talat om anskaffning i slutet av 2020-talet. Kan så små korvetter verkligen behållas operativa så länge och vara tillräckligt moderna under hela denna tid? Det ser nästan ut som om de kommer att behöva omsättas samtidigt som utfasningen av Visbyfartygen börjar på 2030-talet. Då lär det verkligen behövas en rejäl halvtidsmodernisering av Gävleklassen nu snarast, och även fortsatta uppdateringar och renoveringar senare. Det lär t ex inte gå att fortsätta att använda pjäser som härstammar från slutet av 40-talet eller sjunkbomber från 30-talet (1900-talet alltså ) 57 mm pjäsen på fördäck ska ju bytas ut mot en 57/70 Mk3 (men utan stealthkupol), men den gamla 40 mm pjäsen akterut behöver även den bytas ut mot någon typ av modernt point defence system. Sedan tycker jag att man ska uppdatera och starta tillverkning av Saab Dynamics ASW-601 som prövades på en av patrullbåtarna: http://www.youtube.com/watch?v=6rXc9FUGfEU
       
      /Per
×
×
  • Create New...