Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Senaste AIS-informationen

Recommended Posts

Tack för tipset och länkarna! Har lagt upp en "egen" liten flotta nu. Kan dock inte hitta och lägga in HMS Jägaren, och detta trots att jag vet att hon har synts på AIS:en vid flera tillfällen.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tack för tipset och länkarna! Har lagt upp en "egen" liten flotta nu. Kan dock inte hitta och lägga in HMS Jägaren, och detta trots att jag vet att hon har synts på AIS:en vid flera tillfällen.

 

/Per

 

Jägaren ligger fast ÖHG och har haft AISen avslagen det sista.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jägaren ligger fast ÖHG och har haft AISen avslagen det sista.

 

Jo visst, men i och med att hon plottats tidigare på marinetraffic.com så borde det gå att lägga upp henne i "My Fleet" så att man får en påminnelse om hon går till sjöss igen. Så t ex så är HMS Malmö's senaste position från 090323 (vilket i och för sig är lite märkligt), men det var ändå inget problem att lägga upp henne. Har även provat med olika stavningar som t ex HMS Jaegaren.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jägaren ligger fast ÖHG och har haft AISen avslagen det sista.

 

Jo visst, men i och med att hon plottats tidigare på marinetraffic.com så borde det gå att lägga upp henne i "My Fleet" så att man får en påminnelse om hon går till sjöss igen. Så t ex så är HMS Malmö's senaste position från 090323 (vilket i och för sig är lite märkligt), men det var ändå inget problem att lägga upp henne. Har även provat med olika stavningar som t ex HMS Jaegaren.

 

/Per

 

 

Mm. håller med verkligen konstigt, letade lite jag med nu. spårlöst borta :surprise:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Några positioner:

 

Kungliga Svenska Flottan

HMS Händig, något 10-tal sjömil utanför Slite

HMS Härnösand och HMS Visby samövar söder om Karlskrona

HMS Ulvön, lättade precis ankar strax norr om Aspö

 

 

Kongelige danske marine

P520 Diana, snurrar runt omrking Storebältbron

P524 Nymfen, på väg in i Sejerö Bugt på norra Själland

 

 

Deutsche Marine

F211 Köln och F218 Mecklenburg-Vorpommern samövar vid Helgoland

M1058 Fulda, på väg att lägga till i Kiel

 

 

Koninklijke Marine

A902 Van Kinsbergen, under gång genom Kielkanalen

 

 

 

EDIT:

Några till

 

Royal Navy

HMS Daring, Stage 2 trials-testar utanför HMNB Devonport vid Plymouth

HMS Shoreham, på väg ut från HMNB Clyde i Faslane. Just nu i höjd av Rothesay.

HMS Ledbury, på väg in i HMNB Portsmouth

Edited by Andratenor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för infon!

 

Det är inte bara HMS Carlskrona som genomgått översyn och modernisering under vintern på Kockums. Nu verkar även HMS Orion vara ute på provtur i Hanöbukten efter sitt varvsbesök. Hon skulle ju få en förstärkt översyn för att vara i tjänst ytterligare några år, medan man planerar och ritar på hennes ersättare.

 

HMS Carlskrona har inte synts på AIS:en sedan måndag natt då hon rundade Bretagne-halvön med sydvästlig kurs. Hon borde väl snart vara i Medelhavet om hon inte gått in och bunkrat i Vigo, Spanien.

 

Kustbevakningens KBV 001 Poseidon patrullerar i Västerhavet utanför Göteborg.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tack för infon!

 

HMS Carlskrona har inte synts på AIS:en sedan måndag natt då hon rundade Bretagne-halvön med sydvästlig kurs. Hon borde väl snart vara i Medelhavet om hon inte gått in och bunkrat i Vigo, Spanien.

 

/Per

 

AIS är osynlig på grund av anledning. CKR är inte i Vigo och bunkrar och hon är inte framme i Medelhavet riktigt än... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag tagit reda på hur det ligger till: Vi ligger utanför AIS räckvidd in till de stationer i land som länkar informationen till den sida som visar fartygens position. Om man tittar på marinetraffic och liknande sidor, så är de indelade i ganska kustnära rutor. Är man utanför en sådan ruta, så syns man inte. Man är däremot alltjämt synlig för andra som trafikerar havet i närheten. Vi kommer att dyka upp igen när vi närmar oss The Rock, så håll ögonen öppna!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu har jag tagit reda på hur det ligger till: Vi ligger utanför AIS räckvidd in till de stationer i land som länkar informationen till den sida som visar fartygens position. Om man tittar på marinetraffic och liknande sidor, så är de indelade i ganska kustnära rutor. Är man utanför en sådan ruta, så syns man inte. Man är däremot alltjämt synlig för andra som trafikerar havet i närheten. Vi kommer att dyka upp igen när vi närmar oss The Rock, så håll ögonen öppna!

 

Jo visst är det så. Vi kommer t ex inte att kunna följa Carlskrona genom Suezkanalen eftersom det helt enkelt inte finns några AIS rutor över det området (ännu ska väl tilläggas). Det mesta av det kommande operationsområdet i Adenviken och Indiska Oceanen är inte heller täckt. Men samtidigt så är det nog inte hela sanningen. Örlogsfartyg har en benägenhet att bara försvinna ibland mitt ibland andra fartyg, även i områden som normalt är täckta av AIS stationerna.

 

Senaste positioner 182300: Den stora danska fregatten Esbern Snare gick ut från Fredrikshavns örlogsstation på em, och befinner sig nu utanför Grenå med sydlig kurs. Fart ca 17 knop.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Senaste AIS-informationen om HMS Carlskrona är att hon lämnade hamnen i spanska Cadiz ungefär vid 19-tiden i lördags kväll, och vid midnatt natten till söndag befann hon sig ca 10 km nordväst om hamnen i Tanger i Marocko med ostlig kurs mot Gibraltarsundet. Fart ca 15 knop.

 

/Per

 

 

EDIT: Det verkar som om HMS Carlskrona kan följas kontinuerligt för tillfället, och vid halv sex-tiden på söndagmorgonen var hon ca 60 km söder om Malaga i Spanien med ostlig kurs. M.a.o. så är hon nu i Medelhavet.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då har vi oldtimern själv till sjöss. HMS Jägaren lämnade Älvnabben i Göteborgs hamn vid halvtolvtiden idag, och verkar göra en kort provtur i skärgården. Äntligen kan man adda henne till My Fleet! :)

 

v150hmswsjgarenatlvnabb.jpg

 

 

Isläget verkar även ha förbättrats för våra små skolfartyg av Altairklassen. HMS Arcturus och HMS Argo verkar ha gjort kortare provturer idag i eller utanför hamnbassängen i Karlskrona.

 

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite olika observationer (enbart fartyg under gång):

 

Danmark

Esbern Snare övar i norra Stora Bält

 

Nederländern

Hr. Ms. Van Kinsbergen tuffar upp genom Langelandsbält, efter att ha passerat Kielkanalen.

 

Tyskland

Bayern och U33 (första gången jag hittat en ubåt för övrigt) samövar med Royal Navy utanför Plymouth

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kolla in Esbern Snares spår! :D

 

Ja precis! Övning där man lyssnar efter ubåt kanske?

 

Även tyska fregatten Lübeck har ett liknande rörelsemönster. Hon stävar runt utanför staden med samma namn.

 

HMS Carlskrona har synts på AIS:en de senaste timmarna, och är just nu med ostlig kurs på väg mot sundet mellan Sicilien och Malta med ca 16 knop. Klickar man på "Ship Photos" på Carlskrona så finns det en bild när hon låg i hamnen i Cadiz i lördags.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu verkar det som om HMS Carlskrona ligger i Alexandrias hamn för att ta ombord det svenskledda styrkehögkvarteret. Nästa anhalt är Djibouti om drygt en vecka där man enligt forsvarsmakten.se kommer att ta ombord en av helikoptrarna.

 

forsvarsmakten.se: Svenskar i hetluften

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marinens ubåtsbärgningsfartyg HMS Belos har ju varit till sjöss de senaste dagarna, men har nu lagt till i örlogshamnen i Karlskrona. Om man klickar på hennes markering där hon ligger och sedan på "Show Vessel's Track" så ser man att hon gått fram och tillbaka över ett ganska begränsat område i Hanöbukten. Det verkar som om hon sökt efter något på havsbottnen. Nån som vet? Kanske har det att göra med den ryska gasledningen och ev. gamla minor?

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marinens ubåtsbärgningsfartyg HMS Belos har ju varit till sjöss de senaste dagarna, men har nu lagt till i örlogshamnen i Karlskrona. Om man klickar på hennes markering där hon ligger och sedan på "Show Vessel's Track" så ser man att hon gått fram och tillbaka över ett ganska begränsat område i Hanöbukten. Det verkar som om hon sökt efter något på havsbottnen. Nån som vet? Kanske har det att göra med den ryska gasledningen och ev. gamla minor?

NordStreams gasledning ska väl inte gå genom Hanöbukten utan söder om Bornholm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan vara så att hon bara har legat i beredskappga att vi har någon U-båt ute till sjöss. Har hört nånstans att ingen ubåt får dyka om inte Belos ligger i beredskap.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan vara så att hon bara har legat i beredskappga att vi har någon U-båt ute till sjöss. Har hört nånstans att ingen ubåt får dyka om inte Belos ligger i beredskap.

 

Jovisst måste Belos vara i beredskap när någon av våra ubåtar är till sjöss, men hon behöver väl inte vara till sjöss själv? Dessutom så har ju Sverige avtal med flera andra ubåtsnationer med ubåtsräddningsutrustning som kan hjälpa till vid ett eventuellt ubåtshaveri, så hon är ju knappast helt ensam.

 

eskil: Jo det stämmer ju att gasledningen ska gå söder om Bornholm så det hade väl kanske inget med gasledningen att göra.

 

/Per

 

 

 

 

--

In the 13th century, Mongolia had the largest and most powerful navy in the world. Today, the Mongolian Navy has three boats, two guns, one engine, and seven sailors (only one of whom can swim).

 

- Carambol

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Observationer kl 22:45:

 

HMS Orion befinner sig just nu ca 60 km sydost Karlskrona med ostsydostlig kurs. Fart 12 knop. Årets första uppdrag?

 

HMS Koster befinner sig ungefär mitt i Gotska Sjön (mellan Gotland och fastlandet) med sydlig kurs. Fart 13,6 knop.

 

Tyska fregatten F211 Köln har stävat runt i Lübeckbukten under dagen, men ligger sedan 15-tiden stilla sydost om Neustadt in Holstein.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

I Hanöbukten stävar för närvarande korvetterna HMS Stockholm och HMS Härnösand med sydvästlig kurs mot Bornholmsgattet (den sistnämnda med 36 knop), och på västkusten så har skolfartygen HMS Altair, HMS Arcturus och HMS Antares varit igång hela dagen.

 

Längre söderut har det tyska minröjningsfartyget Rottweil opererat öster om Flensburg, medan fregatten Köln fortsatt sina operationer i Lübeckbukten.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag förmodar att du med "sjömil" vill mena Nautiska mil eller Distansminuter? En sjömil är ju en femtondedels ekvatorialgrad, och med din angivelse placerar du "Händig" på torra land på Dagö. Vilket jag antar inte var vad du menade.

 

Vill bara kolla. Ta inte illa upp, jag förmodar att du vet hur man "angör" vilket många landkrabbor inte känner till och du bara skrev fel i hastigheten.

 

Vänligen

 

Pappsen (språkpolis, sjöbefäl och besserwisser ;) )

 

 

 

 

Några positioner:

 

Kungliga Svenska Flottan

HMS Händig, något 10-tal sjömil utanför Slite

HMS Härnösand och HMS Visby samövar söder om Karlskrona

HMS Ulvön, lättade precis ankar strax norr om Aspö

 

 

Kongelige danske marine

P520 Diana, snurrar runt omrking Storebältbron

P524 Nymfen, på väg in i Sejerö Bugt på norra Själland

 

 

Deutsche Marine

F211 Köln och F218 Mecklenburg-Vorpommern samövar vid Helgoland

M1058 Fulda, på väg att lägga till i Kiel

 

 

Koninklijke Marine

A902 Van Kinsbergen, under gång genom Kielkanalen

 

 

 

EDIT:

Några till

 

Royal Navy

HMS Daring, Stage 2 trials-testar utanför HMNB Devonport vid Plymouth

HMS Shoreham, på väg ut från HMNB Clyde i Faslane. Just nu i höjd av Rothesay.

HMS Ledbury, på väg in i HMNB Portsmouth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pappsen får gärna förklara bättre samt om behövligt korrigera denna:

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B6mil

 

Jag har då aldrig hört talas om att den svenska termen "sjömil" skulle betyda något annat än nautisk mil/distansminut och jag vill bestämt hävda att det är i den betydelsen ordet används av vanliga dödliga. Men vad vet jag som bara är en glad amatör med en 3,15 Zodiac... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

NE har följande förklaring:

sjömil, nautisk mil, distansminut, längdenhet som fortfarande används inom sjö- och luftfart, 1 852 m, motsvarande 1/60 latitudgrad. Förr användes ordet sjömil om 1/15 latitudgrad, dvs. fyra nutida sjömil (7 408 m), vilket kan orsaka missförstånd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

HMS Loke befinner sig just nu 20.33 utanför vasamuseet.

 

Hms Koster åker runt vid Danmark

 

Hms Grundsund Befinner sig i Göteborg

 

Belos och Ulvön ligger i Karlskrona, Ulvön i torrdocka med AIS påslagen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pappsen får gärna förklara bättre samt om behövligt korrigera denna:

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B6mil

 

Jag har då aldrig hört talas om att den svenska termen "sjömil" skulle betyda något annat än nautisk mil/distansminut och jag vill bestämt hävda att det är i den betydelsen ordet används av vanliga dödliga. Men vad vet jag som bara är en glad amatör med en 3,15 Zodiac... :happy:

 

Tja jag är ju litet äldre, petigare och språket utvecklas.

Just "sjömil" är ett sådant där begrepp som de senaste ca 50 åren ältats en del om, särskilt bland lekmän, eftersom det ursprungliga begreppet sakta dör ut och unga människor i dag inte alls känner igen det. Det är ju en specialkunskap som yrkesmän bara behöver.

 

Orsaken till att den är på utdöende är "Amerikaniseringen" av vårt språk, men som du ser här under så är en Svensk sjömil en femtondedels ekvatorialgrad.

 

Min kommentar var med viss humor och riktad främst till dem som är yrkessjömän, jag vet att den humorn kan vara svår att förstå för folk som inte navigerat så mycket men om du börjar läsa till sjöbefäl så lär du få höra mer om det här (och en del annat som bara vi navigatörer bryr oss om).

 

Varför jag gärna hänger upp mig på just måttbegreppet sjömil är att det finns två utmärkta ord (Nautisk mil, Distansminut) vilka betyder exakt 1852 meter, använd gärna dem när du anger avstånd.

Eftersom sjömil betyder exakt 7420,4 meter så förstår du att felen kan få stora konsekvenser till sjöss. I mina öron låter det som om någon ville köpa 2 kubik mjölk när de menar 2 liter.

Till sjöss är ju noggrannhet och exakthet och framförallt inga missförstånd av högsta vikt.

 

Och när vi ändå är inne på noggrannhet; googla gärna men ta alltid flera referenser, och det du hittar på Wiki skall du alltid ställa dig kritisk till eftersom Wiki är förstört av att många okunniga lägger in saker de tycker och andra lägger in medveten missinformation.

 

referenser:

 

Eftersom du gillar wiki:

 

"I äldre svensk litteratur definierades en sjömil som längden av 1/15° längs ekvatorn, vilket blir 7 420 meter. Huruvida begreppet "sjömil" bör användas om den nautiska milen har varit en pågående diskussion under decennier."

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nautisk_mil

 

 

 

"År 1960 fick metersystemet ett nytt namn: SI (Système International d'Unités). Systemet har slagit igenom i så gott som hela i-världen, med USA som undantag.

---

Till sjöss förekommer måttet sjömil, vilket kan skapa förvirring. Längden på en sådan kan nämligen variera mycket starkt! Medan en svensk sjömil är 7.420 motsvarar t ex en engelsk sjömil en nautisk mil, vilken är 1.852 meter."

 

http://www.bgf.nu/historia/6/matt.html#1

 

 

 

"Nautiska längdmått

 

På grund av hur navigering och bestickföring sker till sjöss brukade man (och gör så oftast fortfarande) bågmått över jordytan. Stora avstånd mättes då ibland i storcirkelgrader men oftast angavs avstånden i minuter (distansminut, storcirkelminut = 1/60 storcirkelgrad). Eftersom jorden är tillplattad från polerna blir dessa minuter inte lika långa överallt, så distansminuten har fastställts till 1/90*1/60=1/5400 ”af meridiankvadrantens längd enligt Bessells beräkningar” (Nordisk familjebok, Uggleupplagan), dvs 1852 meter. Benämning blev nautisk mil, för att undvika sammanblandningar med landmil och olika tidigare sjömil eller olika verkliga storlekar på bågmåttet minuter.

 

Begreppet sjömil är gammalt och har givit upphov till problem, eftersom uttrycket förekommit internationellt, men storleken varierat. En svensk sjömil var lika med 1/15 av en ekvatorsgrad, dvs 7420,4 meter, medan de stora sjöfartsnationernas sjömil (sea mile, mille marin, zeemijl, seemeile) var detsamma som nautisk mil. De brittiska och franska måtten lieue och league var tre nautiska mil (distansminuter)."

 

http://www.tomdahlstedt.se/matt_o_vikter.htm

 

 

http://runeberg.org/nfan/0603.html

http://runeberg.org/nfce/0447.html

 

Hoppas det var rolig och nyttig kunskap, nu kan du åtminstone bidra till diskussionen på lördags kvällen vid båtklubben med ett provokativt men sanningsenligt påstående.

 

Pappsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

HMS Altair, HMS Antares samt ett par sillpoliser verkar vara till sjöss i Karlskrona skärgård. En svensk trålare, LÅNGT utanför svensk ekonomisk zon trålar i 3.8knop. Angiven destionation var "KUMLA ANSTALTEN" vilket kan tyckas vara passande.

 

Örlogshälsningar

Rosell

Share this post


Link to post
Share on other sites

På västkusten så gick HMS Grundsund ut från Göteborg vid 10-tiden i förmiddags, och befann sig vid 15:30-tiden strax utanför Lysekil. Danska fregatten Holger Danske har rört sig i havet mellan Göteborg och Fredrikshavn, medan HMS Koster och de danska fartygen Havkatten, Makrelen och tyska Passau har rört sig i vattnen norr och söder om Fredrikshavn. KBV 001 Poseidon har patrullerat norr och väster om Skagen det senaste dygnet.

 

I Östersjön så gick HMS Händig ut från Fårösund vid 7-tiden i morse och har under dagen patrullerat öster om Gotland. Vid 16-tiden befann hon sig strax utanför inloppet till Fårösund. Det lettiska minfartyget Virsaitis har under dagen stävat med stadig nordnordvästlig kurs öster om Gotland, och befann sig vid 16-tiden i höjd med Fårösund.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites
Danska fregatten Holger Danske har rört...

Den Danska vadå?! Nog för att marine hjemmevaernet har resurser som vi i Sverige bara kan drömma om, men några fregatter det har dom inte... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Perman
      Man kan se fartygen i den maritima komponenten av Bundespolizei eller "Küstenwache" som kustbevakningsfartyg. "Küstenwache" är dock ingen egen myndighet utan ett samarbetsorgan för flera federala myndigheter, nämligen tullen, polisen (Bundespolizei), sjöfartsverket, fiskeriförvaltningen samt sjökarteverket. Samarbetet manifesteras genom att de i kustbevakningen ingående myndigheternas fartyg, båtar och flyg har gemensam logo och gemensamt färgschema. Med de nya bestyckade patrullfartygen torde man kunna stödja den tyska marinen i högre grad än tidigare vid kriser och ofred. Fartygen får även landningsdäck för en helikopter av Super Puma storlek:
       
      Germany to Arm New Coastal Patrol Vessels with BAE Systems’ 57mm Guns
       
      Neues Bundespolizei-Einsatzschiff in Dienst gestellt
       
      Potsdam-Klasse (ty wiki)
       
      Första fartyget BP 81 Potsdam stationeras i Cuxhaven med hemmahamn Neustadt i Holstein:
      Neuer Küstenwachkreuzer für Cuxhaven
       

      Foto: Bundespolizei See
       
      Officiella anledningen till att man bestyckar de nya patrullfartygen med BAE 57 mm Mk3:
       
      Kanonen für die Polizei
       
       
       
      EDIT: Det kanonsystem som nu beställts för Potsdam-klassen är alltså av typ BAE 57mm Mk 110 Mod 0 Naval Gun System, som i sin tur är en modifiering av BAE 57 Mk3. Väsentliga data och prestanda torde dock vara desamma.
       
      Finns det någon som möjligen har mer info om 57 mm Mark 295 granaten som nämns på tyska wiki's sida om 57 mm Mk110 ( Mk 110 )? Den verkar ha högre utgångshastighet än alla andra 57 mm granattyper, och ska innehålla 8.000 splitter. Frågan är om det är fråga om stålkulor, förfragmenterade stålsplitter eller om det är granatens stålväggar som splittras i ca 8.000 delar?
       
      Jag är egentligen inte speciellt förvånad att tyskarna nu börjar bestycka sina kustbevakningsfartyg. Möjligen är jag något förvånad över den kraftiga bestyckningen i form av 57 mm Mk110. Hade nog väntat mig mer en MLG 27. Jag är även förvånad över den något låga farten (21 knop) på de nya fartygen. De två f. d. östtyska robotbåtarna av Sassnitz-klassen som bl a ska ersättas kan göra 25 knop (de fick två MTU dieslar efter övertagandet), men saknar helikopterdäck.
       
      /Per
       

    • By weekendwarrior
      Marina eldrörsvapen och dess ammunition
       
      Jag hade lite svårt att avgöra om tråden hör hemma i Kasunen eller Marint, då det både handlar om vapen och fartyg. Blågul får flytta på den om de anser det blivit fel.
       
      Förr var ammunitionen man använde till eldrörsvapen mot fartyg av sk halvpansargranat.
       
      Men hur der det ut idag vad det gäller fartygskonstruktion och ev skrov-, däcks- och hyttpansar (örlogsfartyg byggda efter VK2 och fram till idag)?
       
      Vilka ammunitionstyper är effektiva mot dagens fartyg och vilka ammunitionstyper används av fartygs- och landbaserade eldrörspjäser mot sjömål?
       
      Hur effektivt är det med luftbrisader med ammunition i 120-155 mm kaliber mot dagens örlogsfartyg och används det som taktik?
       
      Ytterligare en fråga, med viss risk för OT, är om eldlokaliseringsradar fungerar även mot mer direkt riktad eld i relativt flack projektilbana, som den från fartyg?
    • By JakobS
      Vad tror vi om konceptet med en ny serie robotbåtar för marinen?
      Jag själv är otroligt mycket för en ny serie med mindre enheter (dock inte sagt att jag inte önskar stora enheter, det måste vara en bra balans).
       
      Exempelvis så finns detta koncept på 46 meter, med 40mm eller 57mm i fören, 2 x 30mm på sidorna, 4 x sjömålsrobot samt amerikanska RIM-116 eller franska Mistral i aktern. Visserligen inte optimerad för ubåtsjakt, men helt perfekt för att hålla skärgården.
       
      Vad tycker forumets samlade expertis? Det vore oerhört kul att höra!
       



    • By Hetsig
      Om regeringen skulle få för sig att ta tummen ur, skulle man då ha möjlighet att sätta luftvärnssystemet Aster-15 och 30 på korvett klass Visby?
    • By Perman
      Från försvarsberedningens slutrapport:
       
      -citat-
      "Två korvetter av Gävleklass ska modifieras och livstidsförlängas för
      att kunna vara operativa in på 2030-talet."
      -slut citat-
       
      Det här måste i praktiken betyda att anskaffningen av de två nya ytstridsfartygen (som ska ersätta GLE och SVL) nu skjuts ytterligare framåt i tiden. Man häpnar! Den senaste planeringen hade tidigare talat om anskaffning i slutet av 2020-talet. Kan så små korvetter verkligen behållas operativa så länge och vara tillräckligt moderna under hela denna tid? Det ser nästan ut som om de kommer att behöva omsättas samtidigt som utfasningen av Visbyfartygen börjar på 2030-talet. Då lär det verkligen behövas en rejäl halvtidsmodernisering av Gävleklassen nu snarast, och även fortsatta uppdateringar och renoveringar senare. Det lär t ex inte gå att fortsätta att använda pjäser som härstammar från slutet av 40-talet eller sjunkbomber från 30-talet (1900-talet alltså ) 57 mm pjäsen på fördäck ska ju bytas ut mot en 57/70 Mk3 (men utan stealthkupol), men den gamla 40 mm pjäsen akterut behöver även den bytas ut mot någon typ av modernt point defence system. Sedan tycker jag att man ska uppdatera och starta tillverkning av Saab Dynamics ASW-601 som prövades på en av patrullbåtarna: http://www.youtube.com/watch?v=6rXc9FUGfEU
       
      /Per
×
×
  • Create New...