Jump to content
  • ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By weekendwarrior
      Marina eldrörsvapen och dess ammunition

Jag hade lite svårt att avgöra om tråden hör hemma i Kasunen eller Marint, då det både handlar om vapen och fartyg. Blågul får flytta på den om de anser det blivit fel.

Förr var ammunitionen man använde till eldrörsvapen mot fartyg av sk halvpansargranat.

Men hur der det ut idag vad det gäller fartygskonstruktion och ev skrov-, däcks- och hyttpansar (örlogsfartyg byggda efter VK2 och fram till idag)?

Vilka ammunitionstyper är effektiva mot dagens fartyg och vilka ammunitionstyper används av fartygs- och landbaserade eldrörspjäser mot sjömål?

Hur effektivt är det med luftbrisader med ammunition i 120-155 mm kaliber mot dagens örlogsfartyg och används det som taktik?

Ytterligare en fråga, med viss risk för OT, är om eldlokaliseringsradar fungerar även mot mer direkt riktad eld i relativt flack projektilbana, som den från fartyg?
    • By JakobS
      Vad tror vi om konceptet med en ny serie robotbåtar för marinen?
      Jag själv är otroligt mycket för en ny serie med mindre enheter (dock inte sagt att jag inte önskar stora enheter, det måste vara en bra balans).

Exempelvis så finns detta koncept på 46 meter, med 40mm eller 57mm i fören, 2 x 30mm på sidorna, 4 x sjömålsrobot samt amerikanska RIM-116 eller franska Mistral i aktern. Visserligen inte optimerad för ubåtsjakt, men helt perfekt för att hålla skärgården.

Vad tycker forumets samlade expertis? Det vore oerhört kul att höra!

• By Hetsig
      Om regeringen skulle få för sig att ta tummen ur, skulle man då ha möjlighet att sätta luftvärnssystemet Aster-15 och 30 på korvett klass Visby?
    • By Perman
      Från försvarsberedningens slutrapport:

-citat-
      "Två korvetter av Gävleklass ska modifieras och livstidsförlängas för
      att kunna vara operativa in på 2030-talet."
      -slut citat-

Det här måste i praktiken betyda att anskaffningen av de två nya ytstridsfartygen (som ska ersätta GLE och SVL) nu skjuts ytterligare framåt i tiden. Man häpnar! Den senaste planeringen hade tidigare talat om anskaffning i slutet av 2020-talet. Kan så små korvetter verkligen behållas operativa så länge och vara tillräckligt moderna under hela denna tid? Det ser nästan ut som om de kommer att behöva omsättas samtidigt som utfasningen av Visbyfartygen börjar på 2030-talet. Då lär det verkligen behövas en rejäl halvtidsmodernisering av Gävleklassen nu snarast, och även fortsatta uppdateringar och renoveringar senare. Det lär t ex inte gå att fortsätta att använda pjäser som härstammar från slutet av 40-talet eller sjunkbomber från 30-talet (1900-talet alltså ) 57 mm pjäsen på fördäck ska ju bytas ut mot en 57/70 Mk3 (men utan stealthkupol), men den gamla 40 mm pjäsen akterut behöver även den bytas ut mot någon typ av modernt point defence system. Sedan tycker jag att man ska uppdatera och starta tillverkning av Saab Dynamics ASW-601 som prövades på en av patrullbåtarna: http://www.youtube.com/watch?v=6rXc9FUGfEU

/Per
    • By Racoon Pioneer
      Jag hörde av en chef i högkvarteret att man diskuterat nyanskaffning av stridsfartyg som var ännu större än Visby-klassen, alltså i fregattsize. Jag vet inte om man diskuterar detta idag också eller om det är lagt på is sen Visby-klassen anskaffades. Men hursomhelst undrar jag om det är strategiskt smart att ha så stora enheter. Slår man ut en sådan, har man ju slagit ut ganska mycket. Är det inte bättre att göra som Sverige gjort de senaste 50 åren att bara satsa på små enheter och sen låta dem samverka i det kommande bekanta nätveket.

Eller är det så att man med modernt luftvärn och förnyad skydddsteknik (kanske även på denna nivå lite schysst stealth) kan göra en så stor enhet som en fregatt framgångsrik taktiskt. En sån bjässe strategiskt placerad i havet utanför en krigshärd kan ju formligen spy ut dödande precisa missiler åt alla möjliga håll.

Fast sen har vi ju det här med ubåtar... och är det motiverat att ha såna fartyg i svenska vatten med svenska behov...

Om inte annat skulle de ju vara som en kronjuvel i FM, monster i state-of-the-art-teknologi, nationens stolthet, alla kommendörers onaniobjekt och dregelframkallande för vilken sjöofficer i världen somhelst. Det är ju inte så lite det heller.

/RP
  • Create New...