Jump to content

Uppgradera gammal XP

Kustbo

Recommended Posts

Vill kolla med er då jag fick frågan av en bekant ang dennes gamal XP dator anno 2002 och hon vill uppgradera från XP Pro till Vista eller Win 7, jag förselsog att en ny dator vore en bättre investering då denna är på upphällningen, men hon vill inte byta dator utan envisas med att åtgärda gamla och inte vill jag bli osams med en kvinna :baskerHV:

Så funklar det att lägga in Vista eller 7 i en P4 maskin med för sådan normal kapacitet eller kommer den att bli tokseg kanske tom crascha?

Enligt MS så är systemkraven för windows 7: http://www.microsoft.com/windows/windows-7...TTTracking=true

Tänk på att det är MINIMIkravet! Dvs, det går att installera men det är smärtsamt kass att köra... Glöm vista, kör på windows 7. Det är vad vista borde ha varit.

Mitt råd: släng datorn och köp en ny med win7 med från början.

HeHe jo att kassera den var just mitt första förslag men vissa personer vägrar ersätta något som ännu funkar även om funktionen är dålig, men jag ska göra ett nytt försöka att övertyga henne, inte osannolikt att något anant i burken pajar inom kort och då blir det mera pengar i reparationer vilket det gamla öket inte är värd enligt mig.

Såg att det fanns något "test" på sidan det lämnkades till som tar reda på om det är görbart med 7 i den, kan ju börja med att kolla det och ha som argument om det säger ifrån.

Vilken av alla versioner av 7 kräver minst, fanns ju ett helt gäng och jag kan dem inte alls?

Bock och tack för svaren

En av mina datorer är 10 år gammal och på den ligger XP Pro. Den pallar förståss inga nya spel,

men i övrigt är den suverän; tyst, stabil och den känns rappare och snabbare än mina andra

och nyare burkar som är mer än 10 gånger kraftfullare.

Med lite sunt förnuft, tweakande och register-skötsel så kan även gamla burkar leva vidare.

Kanske är det bara en omblåsning hennes burk behöver?

;-)

Kollade mera på specen och det är en P4 på 2,66Ghz och 2 GB RAM samt +60GB ledigt på disken så tekniskt funkar ju ett nytt OS, det sorgliga är att hon inte fick med XP skivan eller S/N på den så jag kan inte rensa och instalera om den, och en nyckel till XP Pro kostar ca 1600 kr.

Så när jag hittade en Win7 skiva i butiken för 1100 kr så kändes det som mera pang för pengarna då den ju ska funka i burken enligt MS hemsida.

Men hur reagerar övrig mjukvara när jag kör in Win7 i den ersätter det bara XP och så kör den på eller måste jag ta bort XP först eller skriver Win7 över själv?

Har tack och lov inte behövt ominstalera ett OS på länge så jag minns inte 100% hur det var, goda råd mottages alltså tacksamt

• 4 weeks later...
  • Forumsledning

Eftersom jag hittar många gamla pjäser i områdets grovsoprum som jag gillar att mecka och fixa till har jag viss erfarenhet av äldre maskiner. Jag rekommenderar inte att köra vidare på en 2002:a.

Maskiner från 2005-2006 borde du kunna hitta i grovsopor eller köpa för 500-600 kr på Tradera.

2002 var det single Core om ca 1,7-2 GHz. Ram runt 256-512 och diskar på runt 80 GB.

Inget av det är funkis idag med en XP som ökat 10 ggr i storlek av alla updates och fixpacks och kräver runt 1 GB RAM för att rulla. Minnet var DDR och SDRAM vanligen 1-4 platser. Det är dyrt att få till 1 GB RAM och nypris på DDR 1 är så passdyrt att det är billigare att köpa en beggad burk med DDRII.

Så säg att budgeten är 1500 kr så får man mer för pengarna av att köpa en burk från 2004-2005 med DDRII (P4 3+ GHz eller om man kan lyckas hitta en AMD X2 dual core billigt från 2006) för 500 kr och 500 KR RAM ger 2 GB, Grafikkort eller Disk för sista 500kr beroende på behovet.

Eftersom jag hittar många gamla pjäser i områdets grovsoprum som jag gillar att mecka och fixa till har jag viss erfarenhet av äldre maskiner. Jag rekommenderar inte att köra vidare på en 2002:a.

Maskiner från 2005-2006 borde du kunna hitta i grovsopor eller köpa för 500-600 kr på Tradera.

2002 var det single Core om ca 1,7-2 GHz. Ram runt 256-512 och diskar på runt 80 GB.

Inget av det är funkis idag med en XP som ökat 10 ggr i storlek av alla updates och fixpacks och kräver runt 1 GB RAM för att rulla. Minnet var DDR och SDRAM vanligen 1-4 platser. Det är dyrt att få till 1 GB RAM och nypris på DDR 1 är så passdyrt att det är billigare att köpa en beggad burk med DDRII.

Så säg att budgeten är 1500 kr så får man mer för pengarna av att köpa en burk från 2004-2005 med DDRII (P4 3+ GHz eller om man kan lyckas hitta en AMD X2 dual core billigt från 2006) för 500 kr och 500 KR RAM ger 2 GB, Grafikkort eller Disk för sista 500kr beroende på behovet.

Jo Du har så rätt och efter lite mild övertalning så fick jag som jag ville och köpte en ny burk, blev en liten stationär för 3500 kr med Win XP men med SP3 och alla uppgraderingar, funkar klockrent och alla på firman är så nöjda :rockon:

Så ett lyckligt slut på denna historia.

Tack för alla tips.

PS Om admin/mod vill kan ni radera tråden då den spelat ut sin roll nu. DS

• Forumsledning

Vi raderar inte trådar, det funkar ju som referens till framtida liknande frågeställningar.

I vissa fall kan man tänka sig att låsa en tråd när en lösning nåtts men då kan ingen bumpa/fortsätta om liknande frågeställning återkommer. Vi gillar ju att ni skriver vidare i samma tråd.

Vi raderar inte trådar, det funkar ju som referens till framtida liknande frågeställningar.

I vissa fall kan man tänka sig att låsa en tråd när en lösning nåtts men då kan ingen bumpa/fortsätta om liknande frågeställning återkommer. Vi gillar ju att ni skriver vidare i samma tråd.

Hehe "Tänkte inte på det" men så är det ju och det är smart tycker jag :happy:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...