Jump to content

Kondoleanser vid dödsfall i utlandstyrkan


Recommended Posts

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag skulle vilja framsträcka mitt djupaste deltagande till alla de som på ett fruktansvärt tragiskt och brutalt sätt blivit fråntagna det viktigaste i livet, kanske det enda som verkligen ÄR viktigt. Mitt hjärta brister när jag tänker på det familj, älskade och vänner nu tvingas genomlida.

 

Men jag vill också ta tillfället i akt att utrycka hur oerhört tacksam, stolt och imponerad jag är av de kollegor och kamrater som idag, i ljuset av det inträffade, trotsar terrorn och oförväget beger sig ut att fortsätta arbetet. Jag kan bara föreställa mig det mod, den styrka och professionalism som detta kräver.

 

Vi ska därför heller inte glömma alla de som nu med förnyad oro och saknad väntar på någon - alla internationella insatser vilar genom ett tyst medgivande på de som sköter vardagen här hemma i spänd väntan och längtan efter någon som är långt hemifrån.

 

Så, till er alla: mitt deltagande och min djupaste respekt.

 

Tack.

Link to comment
Share on other sites

Även om det bara var en tidsfråga så är det ytterst ledsamt.

 

Mitt djupaste deltagagande till de stupades anhöriga, jag beklagar verkligen.

 

Jag vill tillönska den skadade soldaten ett snabbt tillfrisknande och även sända en tanke till kamraterna i förbandet.

 

Fortsätt det goda arbetet.

Link to comment
Share on other sites

Hela den här dagen har känts konstig, ända sedan Tv4-nyheterna visade ett bekant ansikte på en bensinmack i morse...

 

Vet inte om jag skriver det här inlägget för mig själv eller någon annan, vet heller inte riktigt om det är en kondoleans.... Väldigt subjektivt, "man" går ofta att läsa som "jag".

 

Jag kände inte Gunnar Andersson privat, jag hade honom som befäl under GU. Men vi var många som tyckte om honom, den klick människor jag räknade mig till höll honom väldigt högt. Rapp i käften, energisk och med ett jävla driv förde han oss längre än vi trodde möjligt (i bland under återhållna skrattsalvor från vår sida). Ett litet leende och ett "bra" från honom var allt man behövde, då var man kung för stunden. Lade han huvudet på sned, stirrade stint, och kliade sig i nacken. Då visste man att man låg risigt till, och allra helst hade man redan upptäckt det självt. Avbasningen av guds nåde vara bara att uthärda. Det felet gjorde man inte igen.

 

Saken är den, Fk Andersson (han var fänrik då) var alltid chef, man kunde skämta och slänga käft med honom, utan att hans auktoritet någonsin kunde ifrågasättas. Som de flesta befäl var han en aldrig sinande källa av makalösa citat. Kompaniet hade väldigt många bra befäl, men Fk Andersson var den man pratade om när några gamla lumparpolare träffades och blev obscent druckna.

 

Jag kände honom inte personligen. Jag har inte mött eller pratat med honom sedan 2005. Jag visste inte att han var i Afghanistan. Men det intryck han gav, och alla de minnen jag har. Det var fruktansvärt obehagligt att se hans ansikte på nyheterna, och förstå vad som hänt.

 

Lt Andersson och Kn Palmlöv, vila i frid. Ni har påverkat många människor i era liv, många kommer att minnas er med värme. Ni hade uppenbarligen gjort mycket rätt för att ses som så viktiga.

 

Igen - vila i frid.

Edited by Doggydriver
Link to comment
Share on other sites

Vila i frid, i denna stund går tankarna till anhöriga, vänner samt kollegor.

 

Ni lämnade det trygga Sverige för att skapa stabilitet i ett land fyllt av våld och kaos.

Ni stupade i kampen för de mänskliga rättigheterna.

Ni finns inte längre kvar i denna värld, men ert minne kommer att leva vidare för alltid,

som en av de tappra svenskar som stupat i fredens namn.

 

Kan inte sätta ord på vad jag känner inför detta fega nidingsdåd.

En uppenbar terrorhandling av individer som genom att vara iklädda polisuniform,

brutalt mejar ner fyra personer varav tre avlider.

Detta ett uppenbart brott mot folkrätten

 

 

Gardet dör, men viker aldrig

Link to comment
Share on other sites

Mina tankar går till alla anhöriga, livgardister, samtlig personal på FS18.

 

Konflikter vinns enbart genom vilja, för att uppnå det som är svårt måste man vilja mer. Denna vilja grundar sig på värderingar. När värderingar möts så kan man antingen vika ner sig eller stå upp för det man tror på. Män och kvinnor visar prov på värderingar och vilja när de aktivt väljer att göra något de tror på. De väljer att våga ta de risker detta kräver för att göra en insats.

 

2 officerare och en lokalanställd tolk har betalt det yttersta priset för sina egna och sitt lands värderingar. I samma stund som vi sörjer våra kamrater och stödjer deras anhöriga med värdighet och medkänsla så ger vi vår respekt till alla de har tjänstgjort, tjänstgör och kommer att tjänstgöra.

 

Ert offer är lika tragiskt som det är det yttersta beviset på allvaret i ert ställningstagande,er vilja och era värderingar. Era kamrater i insats nu och i framtiden kommer fortsätta bära era värderingar med sig, de kommer fortsätta och om möjligt avsluta det som ni har på börjat. När en man faller tar en ny hans plats, fanan lyfts återigen men namnen på som stupat kommer de efterlevande aldrig att glömma.

 

Döden är aldrig vacker men en övertygelse, pliktkänsla, ledarskap och kamratskap är det vackraste som finns.

 

Dolce et decurum est pro patria mori!

(ung: Vacker är döden för fosterlandet)

 

Vila i frid!

Link to comment
Share on other sites

Hans Majestät Carl XVI Gustaf, mannen vars namnchiffer LG bär, lämnar följande meddelande på hovets hemsida.

 

H.M. Konungen deltar i sorgen över omkomna svenska soldater i Afghanistan

– Mina och min familjs tankar går till de anhöriga, till de omkomna, samt den skadade soldaten, säger Kungen.

– Situationen i Afghanistan är krävande och komplex. Det är ett viktigt och betydelsefullt arbete som våra svenska förband gör trots den svåra situation de befinner sig i.

 

– Kronprinsessan Victoria besökte nyligen den svensk-finska styrkan i Mazar-e-Sharif i Afghanistan och kunde på plats följa de värdefulla insatser de svenska soldaterna och förbanden gör. Våra tankar går också till de drabbades kamrater, tillhörande FS 18, i Mazar-e-Sharif, säger Kungen.

 

Royalcourt.se

Link to comment
Share on other sites

Det var med stor sorg jag mottog dödsbudet från Afganistan. Respekt till våra stupade och medkänsla för deras anhöriga och vapen bröder/systrar. Jag hoppas att denna dikt av Karin Boye kan skänka litet tröst och styrka.

 

 

Över dem som stupat i förtid

 

Väl den som tågar

i väntans gryningsglans.

Väl den som faller

långt innan seger vanns.

 

Framom den kämpande hären växer en skara,

väsen av ljus med väldiga vapen att föra:

alla de trogna som föll innan skörden var mogen,

alla de unga som aldrig hann falna till aska.

 

Väl den som byter

det trånga liv han haft

mot deras välde

och deras segerkraft.

 

Pelare lika, som stöder en bro över djupen,

lösta från mänskliga gränser av människors längtan,

bär de på skuldror av dröm de trötta som dignar,

leder med armar av trygghet de svaga som tvekar.

 

Väl den som stupar

och lever likaväl.

Han tusenfaldigar

i själarna sin själ.

 

Vilan och döden fick aldrig en del i de starka.

Än är de med i vår kamp. De är våra för alltid.

Högt över skarorna flammar som eld deras lansar,

lyfta till löften och tecken och fanor att följa.

 

Väl oss, som följer,

väl oss för deras skull.

De är de levande,

och vi är stoft och mull.

 

 

ur "Härdarna", 1927

Link to comment
Share on other sites

Det tar emot något helt enormt att klicka in och skriva en kondoleans till ens kollegor, en stor del av mig vill bara skrika och säga NEJ NEJ NEJ, men samtidigt så vet man att det här är tyvärr en verklighet. Mina tankar går framförallt till familj, vänner men också till kollegor som jag hoppas har modet att fortfarande kunna utföra ett bra arbete i Affe.

 

R.I.P långleave.......

Link to comment
Share on other sites

Ord blir självklart meningslösa i sammanhang som dessa.. Men ändå, tack för er fantastiska insatts och för er uppoffring. Ni kämpade och dog för en genuint god sak. Och för detta kommer det svenska folket -eller innevånarna i Mazar-I-Sharif- aldrig någonsin att glömma er. I tider av arbetslöshet, vintermörker och allmän misströstan har ni givit oss något att känna oss stolta över. Vila i frid, historien kommer att visa att er insatts inte var förjäves..

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...