galnekocken Posted February 6, 2010 Report Share Posted February 6, 2010 (edited) Är precis hemkommen ifrån riskutbildningen, och måste fråga: Varför ska vi lägga ner 8 timmar på sådant som är självklart? Sjukvårdsbiten är givetvis jättebra att öva, med rollspel, det skulle vara mer sådant med omläggningar tryckförband mm. Men resten? Ge mig en bok eller papper som jag kan läsa, och sedan göra ett prov. Det här med att gå igenom hur bilar funkar med airbags, bromsar mm. funkar, ger mig inte mycket. Hellre att lära sig om trafiken i militära fordon, och vad som gäller för dessa i olika situationer. Ingen skugga ska falla på de instruktörer som ställde upp, det var bara innehållet. Dessutom så var det mesta av materialet 8- 10 år gammalt Funderingar? Edited February 6, 2010 by galnekocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Wayne Posted February 6, 2010 Report Share Posted February 6, 2010 Gick minibussutb. ifjol och känner inte igen mig, beror säkert på att varje utbgrupp har sin nivå och sätt att utbilda på, vi (fältjägargruppen) har sådan tur att en som jobbar på vv/transportstyrelsen sköter våra utb. tycker det var nyttigt att få känna på en fullastad minibuss på halkbana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted February 6, 2010 Report Share Posted February 6, 2010 Tråden flyttad från Hv/Friv till Mark Fk Satan Blågul -------------------- REGLER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RiP Posted February 7, 2010 Report Share Posted February 7, 2010 (edited) Gick den på F17 och känner inte heller igen mig i din beskrivning! Jag tyckte den var relevant och att jag fick många aha upplevelser den helgen, men så hade vi inte bara riskutbildning för minibuss! Så kanske är jag färgad av den övriga upplevelsen den helgen. I övrigt så var det en YO som ledde kursen och som har ett visst ansvar för motor utb inom FM! /RiP Edited February 7, 2010 by RiP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted February 7, 2010 Report Share Posted February 7, 2010 Från SäkI trf Kap4 11. Krav på förare. – Motordrivet fordon som brukas av Försvarsmaktenspersonal får endast köras av den som har giltigt förarbevis för fordonsslaget och ett körkort som är utfärdat inom EES eller traktorkort. 13. Undantag från kravet på förarbevis. – Under förutsättning att föraren har körkort klass B eller A/A1 (när det gäller motorcykel) gäller följande undantag från kravet på förarbevis. a. Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton eller lätt lastbil (gäller standardfordon men inte minibuss, terräng- eller specialfordon) får köras under förutsättning att den som normalt ansvarar för fordonet genomför särskild tillsyn på fordonet. vips så enkelt det blev med att det krävs utbildning på just minibuss. Och med minibuss-förarbeviset får man även framföra personbil inom FM... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted February 7, 2010 Report Share Posted February 7, 2010 Från SäkI trf Kap4 11. Krav på förare. – Motordrivet fordon som brukas av Försvarsmaktenspersonal får endast köras av den som har giltigt förarbevis för fordonsslaget och ett körkort som är utfärdat inom EES eller traktorkort. 13. Undantag från kravet på förarbevis. – Under förutsättning att föraren har körkort klass B eller A/A1 (när det gäller motorcykel) gäller följande undantag från kravet på förarbevis. a. Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton eller lätt lastbil (gäller standardfordon men inte minibuss, terräng- eller specialfordon) får köras under förutsättning att den som normalt ansvarar för fordonet genomför särskild tillsyn på fordonet. vips så enkelt det blev med att det krävs utbildning på just minibuss. Och med minibuss-förarbeviset får man även framföra personbil inom FM... Enkelt men fullkomligt ologiskt... Har själv BCD behörighet, är inne på min 3:e Transporter som firma bil... men ska jag köra militärt så ska jag lägga ett antal timmar på utbildning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
galnekocken Posted February 7, 2010 Author Report Share Posted February 7, 2010 Från SäkI trf Kap4 11. Krav på förare. – Motordrivet fordon som brukas av Försvarsmaktenspersonal får endast köras av den som har giltigt förarbevis för fordonsslaget och ett körkort som är utfärdat inom EES eller traktorkort. 13. Undantag från kravet på förarbevis. – Under förutsättning att föraren har körkort klass B eller A/A1 (när det gäller motorcykel) gäller följande undantag från kravet på förarbevis. a. Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton eller lätt lastbil (gäller standardfordon men inte minibuss, terräng- eller specialfordon) får köras under förutsättning att den som normalt ansvarar för fordonet genomför särskild tillsyn på fordonet. vips så enkelt det blev med att det krävs utbildning på just minibuss. Och med minibuss-förarbeviset får man även framföra personbil inom FM... Hej, jag har inga problem med att genomgå en utbildning, för att det krävs förarbevis att framföra minibuss med passagerare. Det jag var kritiskt till var innehållet på kursen, som jag tycke var stundom meningslös. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted February 7, 2010 Report Share Posted February 7, 2010 Iom att riskutbildningen tillkom pgr av ett antal olyckor så är rationaliteten bakom bra som du säger. Om innehållet är onödigt kanske du ska först utvärdera om det är just för dig som det var onödigt pgr av dina förkunskaper, om det inte var fallet så hoppas jag att du utvärderade kursen med kursledarna och gav förslag på sätt att genomföra det bättre nästa gång. Du kanske även kan få vara med och ta fram ett bättre kursmtrl som kommer nästa kurs till gagn. En bra utbildare försöker alltid utgå ifrån elevernas utbildningsståndpunkt men det är ju inte alltid det blir så eller hur? Målgruppen är inte i första hand folk med BCD behörighet utan 18-19 åriga vpl som i FM kom att köra dessa fordon utan att ha suttit i annat än en vanlig personbil. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
galnekocken Posted February 7, 2010 Author Report Share Posted February 7, 2010 Iom att riskutbildningen tillkom pgr av ett antal olyckor så är rationaliteten bakom bra som du säger.Om innehållet är onödigt kanske du ska först utvärdera om det är just för dig som det var onödigt pgr av dina förkunskaper, om det inte var fallet så hoppas jag att du utvärderade kursen med kursledarna och gav förslag på sätt att genomföra det bättre nästa gång. Du kanske även kan få vara med och ta fram ett bättre kursmtrl som kommer nästa kurs till gagn. En bra utbildare försöker alltid utgå ifrån elevernas utbildningsståndpunkt men det är ju inte alltid det blir så eller hur? Målgruppen är inte i första hand folk med BCD behörighet utan 18-19 åriga vpl som i FM kom att köra dessa fordon utan att ha suttit i annat än en vanlig personbil. /b Jag har haft förarbevis i många år och utbildningen var förr utan riskutbildning, det är bara den som jag är kritisk till, inte att man måste inneha förarbevis eller halkkörning eller sjukvårdsbiten. Är det som du säger att den är gjord för 18-19 åringar, så kanske den biten behöver ses över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
effte Posted February 24, 2010 Report Share Posted February 24, 2010 Riskutbildningen är nog inte alls en dum idé när det gäller odödliga 18-19-åringar. Dock har dessa förhoppningsvis precis lärt sig samma sak på körskolan, och tog det inte då så vete sjutton om en repetition hjälper nämnvärt. Känns fullkomligt bortkastad på oss som redan har 15 år i trafiken. Den handlade i princip om att "plötsliga stopp gör ont" och "plötsliga stopp gör ondare om man kör fort". Kanske finns det några procent som faktiskt lär sig något nytt. Är det värt att skicka alla igenom för att dessa få procent skall haja till över att bromssträckan fyrdubblas vid dubblad hastighet, om de klarade teorin trots att de hade fel på den frågan en gång i tiden? Jag vet inte... kanske någon sorts lämplighetsprov vore bättre? Det känns som att det bland vuxen FM-personal handlar om ett sista desperat försök att stoppa de individer som egentligen är olämpliga att inneha körkort överhuvudtaget från att ställa till det. Jag tyckte ärligt synd om våran (erkänt duktiga) lärare på riskutbildningen, som stod och gick igenom det som skulle gås igenom väl medveten om att det var en så gott som helt meningslös övning inför den publik han hade. Han hade kunnat använda den tiden för att göra en större skillnad någon annanstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted April 4, 2010 Report Share Posted April 4, 2010 Lånar tråden lite.. Jag har tidigare haft förarbevis tgb 11-20, tung lastbil samt grävlastare. Tidigare kunde man bara ringa och förnya sitt förarbevis innan det gick ut. Hur funkar det idag? Finns det korta utbildningar för folk som skall förnya sitt bevis eller måste man gå en hel kurs... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Wayne Posted April 9, 2010 Report Share Posted April 9, 2010 (edited) Det finns kurser, repetition förarbevis som man går för att förnya förarbevisen. Än om man tycker att det är onödigt så skadar det aldrig med repetition och är man så otroligt duktig så att det inte behövs kan man istället vara en resurs under övningen. Kolla med närmsta regemente/utbildningsgrupp när dom har nått som passar. Edit: Kursen är ofta en alt 2 dagar, uteslutande helger efter mina erfarenheter. Edited April 9, 2010 by John Wayne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.