Jump to content

Dumpficka till stridsväst 2000


johan_k

Recommended Posts

Dumpfickor som passar till stridsväst 2000 och dess tillhörande bälte, vilka finns det?

Någon som använder eller använt någon? Åsikter om hur de fungerar?

 

Tack på förhand!

 

Edit: Och lite kuriosa, varför är det ett skoltecken (kadettkrona) över de korsade svärden på min "grad"?

Edited by johan_k
Link to comment
Share on other sites

Dumpfickor som passar till stridsväst 2000 och dess tillhörande bälte, vilka finns det?

Någon som använder eller använt någon? Åsikter om hur de fungerar?

 

Tack på förhand!

 

Edit: Och lite kuriosa, varför är det ett skoltecken (kadettkrona) över de korsade svärden på min "grad"?

 

Recon/Snigeldesign dumpficka fungerar alldeles utmärkt på SV2K. Du hittar den här: http://www.recon.se/product_info.php?products_id=95

Använt, använder, nöjd!

 

Tillägg: Med sökfrasen "dumpficka till stridsväst" blev det måååånga träffar med forumets sökmotor: sökresultat :Malaj:

 

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Edited by Foxtrotcharliegrg
Link to comment
Share on other sites

Det finns som nämnts tidigare en uppsjö av märken och modeller av dumpfickor.

 

De större varianterna såsom snigels och megarollypolly är bra att ha för att enkelt och snabbt kunna trycka ned flertalet små och medelstora objekt i (signalpistol, kikare, magasin, handskar, mössa, band, kassetter, bevismaterial o s v) för tillfällig förvaring.

 

På marknaden finns det även mindre varianter som tar upp mindre utrymme och är mer inriktade på magasindumpning, i gengäld är de lite svårare att få ner större/bulkiga föremål i.

 

Innan du köper/plockar ut en dumpficka ställ dig frågorna:

Vad jag ska ha den till?

När ska jag använda den?

 

Placering:

Om jag köper den där modellen av dumpficka, vad innebär det för min nuvarande västkonfiguration?

Blir i så fall den nya västkonfigurationen bra eller anus?

Finns plats fortfarande på västen för skyddsmaskväska eller behöver jag tänka om vad gäller dess placering när/om behov uppstår?

Kommer dumpfickan att vara i vägen om jag vill nå/bruka sidovapen (pistol88)/byxficka/benplatta?

Vilka konsekvenser får det om dumpfickan är fylld vid insittning i fordon? Kan jag leva med dem?

Hur påverkar den tänkta placeringen min möjlighet att obehindrat röra mig/springa/frr i trånga utrymmen, vad sker över tid?

Vad händer om jag bär ryggsäck?

o s v

 

 

Själv använder jag en snigeldump då den rymmer all möjlig skit och har rätt färg. Den är fäst i bältet mitt för ryggslutet för att inte vara ivägen under förflyttning och används enbart för tillfällig förvaring. YMMV

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Vill man inte Köpa en dumpficka så kan man använda en av "Flerbruks ficks stor" som dumpficka.

Har personligen inte använt denna dock som så men har sett ett flertal andra och ett antal regementen som utbildar detta.

 

Hänger fickan där du fill ha den, bara i den nedersta delen av bältet så att man kan fästa andra fickor ovanför denna. Öppnar dragkedjan litegran eller tillräckligt för att kunna slänga in magasinen.

Detta kan vara väldigt bökigt, anser i alla fall jag, kan vara svårt att snabbt få ner magen, krävs en del övande för att få till det snabbt.

 

Har som sagt inte testat detta själv så ja ska inte säga så mycket ;-)

 

EDIT: Läs f.ö. ovanstående inlägg, mycket bra! (Post #5)

Edited by Zytronix
Link to comment
Share on other sites

Problemet med flerbruksficka stor är att den saknar stabilitet i botten/rörlighet och att dragkedjorna med tiden har en förmåga att leva ett eget liv (hårda föremål i fickan som utsätts för tryck utifrån tenderar att i sin tur öppna dragkedjorna).

Vid placering lågt på stridbältets framsida eller sida finns därav en tendens att fickan vid kontakt med lår/annat efterliknar manövern skåpet kräks.

Detta är mindre roligt om soldaten inte gillar att eftersöka sin materiel i terränglådan.

 

Dragkedjorna, om fungerande och använda, förtar lite av min tanke bakom att använda en dump (dragkedjorna blir ytterligare ett moment = förlorad tid/distraktion). YMMV

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar dumpa i vänster benficka, alternativt om det verkligen skiter sig kasta på marken.

 

Under GU fick vi lära oss att dumpa innanför jackan och dra åt snoddarna så att magasinen inte ramlade ut när man sprang. Funkade kanon för flertalet.

 

Har en Maxpedition Rolly-grej på utrustningsbältet men upplever den som kass och brukar bara dumpa pistolmag om ens något i den, en trolig anledning är att den inte är den största modellen. Den absolut sämsta lösning jag använt mig av var en lårmonterad dumpficka, det funkade inte alls eftersom fickan måste hänga fritt från benet för att inte alla grejer ska studsa ut.

 

Tänkte hänga på en Snigel och se om den funkar bättre nu faktiskt. Verkar vara den bästa lösningen.

 

 

;-)

Link to comment
Share on other sites

Snigels dump funkar riktigt bra. Jag har bara en anmärkning. Tyget (plasten) tål inte värme. Min har smält vid bedömt en sekunds kontakt med lösskjutningsanordningen på en AK4.. Nu är hålet bara någon cm2, så jag väntar med att köpa en ny tills jag slitit sönder min ordentligt. En vanlig kommentar jag får höra är att vissa personer tycker det är jobbigt att springa med 8 mag i dumpfickan, för att det slår mot benet/låret. Been there, done that. Men har man fått tömma 8 mag i en skarp situation och måste kuta som en dåre, då har man andra problem som är betydligt allvarligare...

Link to comment
Share on other sites

Men har man fått tömma 8 mag i en skarp situation och måste kuta som en dåre, då har man andra problem som är betydligt allvarligare...

 

Om du behöver skjuta av 8 mag i en skarp situation så hoppas jag verkligen att du inte kastar bort tid på att använda dumpficka. Den är enligt mig en fredstida lösning på samma sätt som hylsfångaren.

Link to comment
Share on other sites

Vad ersätter dumpen när det blir på riktigt då?

Prylarna ska med/fram även när det blir på riktigt, den idag mer eller mindre välanvända metoden att förvara allskön personlig/gruppmateriel i fordon är skitbra tills fordonet upphöra att existera/inte är tillgängligt. Sen var det det där med att bära ihjäl sig. Lättja - effektivitet - stridsvärde

 

Alla har vi olika tankar och åsikter om dumpen och dess användningsområde, som jag ser det är dumpen något som används för tillfällig förvaring. Man kan också kalla den ett mellansteg.

 

Dålig för att det blir ännu en utrustningsdetalj som innebär fler moment att lära in.

Bra för att det frigör mina händer till att hålla i knallpåken istället för pryl a-z som måste med för att lösa uppgiften.

Bra för att den till skillnad från vanliga fickor och ryggsäck frigör moment när tid är en bristvara.

Att stoppa tillbaka förbrukade magasin i rätt ficka, givetvis med läpparna uppåt, och stänga den är inte prioriterad verksamhet under strid i min värld.

 

Alla får vi nu lära oss att släppa tömda magasin vid magasinbyte vilket är bra.

Frågan är dock om dessa kan hämtas senare eller om vi verkligen kan räkna med att ersättningsmagasin/band/länk tillförs.

Väldigt få svenska förband har lådvis med fyllda magasin/band att ersätta förbrukade/kastade med.

 

Min lösning när det gäller tömda magasin/band är att prioritera utefter tillgänglig tid:

1. Bråttom satan = släpp skiten, har jag tur kan de plockas upp senare eller ersättas, ingen tid

2. Jag kan verka och läget är kontrollerat = använd dumpen för att kunna fylla på senare, ont om tid.

3. Stridspaus, transportsträcka eller bakre väntläge = fyll på/återbörda band/mag till ursprungsplacering, gott om tid.

 

 

Huruvida det går åt 4-12 magasin eller 2-20 band och om dessa hamnar i dumpen beror helt på hur stridsförloppet sett ut även om man i slutändan får kuta satan (strategiskt återtåg).

 

YMMV

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Självklart ska man ha dumpfickan även i skarpa lägen. Men inte fan hade jag valt att stoppa 8 tomma mag i den om jag var tvungen att springa för mitt liv!

Som flera andra tidigare har skrivit så hade jag snarare använt den för att stoppa handskar, beslagtaget mtrl vid visitationer eller liknande prylar i den.

 

Tomma mag har inte riktigt den prion hos mig...

Link to comment
Share on other sites

Om DU nu vill använda en dumpficka av vilken anledning som helst (oavsett om några tycker den är dum och elak mm) så har även jag Recons dumpficka, även om jag personligen klippte till den och gjorde den hälften så stor. Får fortfarande ner dom magasin jag tycker skall ner, eller dom ksp-band som jag behöver pula ner! Något annat använder inte jag den till men det är nog mest för att jag har så mycket annat utrymme på min väst.

 

Fördelar som jag ser med Recons är, att den passar ypperligt på Sv2k, att efter den är monterad så finns det fortfarande möjlighet att fästa fickor och/el dylikt då den är försedd med fäst..."mojs"... :=o Kommer inte på vad det heter, men om du har ett skriande behov av plats så finns det en möjlighet att utnyttja lite av den plats som fickan i sig tar i anspråk då den fästs i västen...!? (någon som förstod det där?) :rolleyes:

 

Nackdelar, enligt mig, (varning för upprepning... :ph34r: )

Men jag tyckte att den var lite åt det stora hållet, en högst personlig åsikt som inte delats av någon annan som har köpt och använt den. En viss nackdel med den är, tycker jag, att öppningen inte är elastisk - vilket kan ge en högst onödigt stor öppning ur vilken pryttlar kan smita ut! Har iofs inte hänt men ändå.

 

slut

/R

Link to comment
Share on other sites

Nackdelar, enligt mig, (varning för upprepning... :ph34r: )

Men jag tyckte att den var lite åt det stora hållet, en högst personlig åsikt som inte delats av någon annan som har köpt och använt den. En viss nackdel med den är, tycker jag, att öppningen inte är elastisk - vilket kan ge en högst onödigt stor öppning ur vilken pryttlar kan smita ut! Har iofs inte hänt men ändå.

Vad upplever du som negativt med storleken? Att du inte når ner i botten på den, att den slår mot benen när du springer ellet något annat? Även om jag sällan fyller min ficka till toppen, har jag svårt att se några egentliga nackdelar med nuvarande storlek, snarare upplever jag att det är större chans att saker inte trillar ur när fickan är djup än om den hade varit grundare. Även hålets storlek ser jag som något positivt, då man vid magasinsbyte ofta har ganska bråttom, och ett stort hål är lättare att pricka med ett tomt magaisn än ett litet.

Link to comment
Share on other sites

Nackdelar, enligt mig, (varning för upprepning... :ph34r: )

Men jag tyckte att den var lite åt det stora hållet, en högst personlig åsikt som inte delats av någon annan som har köpt och använt den. En viss nackdel med den är, tycker jag, att öppningen inte är elastisk - vilket kan ge en högst onödigt stor öppning ur vilken pryttlar kan smita ut! Har iofs inte hänt men ändå.

Vad upplever du som negativt med storleken? Att du inte når ner i botten på den, att den slår mot benen när du springer ellet något annat? Även om jag sällan fyller min ficka till toppen, har jag svårt att se några egentliga nackdelar med nuvarande storlek, snarare upplever jag att det är större chans att saker inte trillar ur när fickan är djup än om den hade varit grundare. Även hålets storlek ser jag som något positivt, då man vid magasinsbyte ofta har ganska bråttom, och ett stort hål är lättare att pricka med ett tomt magaisn än ett litet.

 

Tyckte nog att det var onödigt stort, mer en känsla än en verkligt problem!

Djupet har jag tyckt varit kanon hela tiden så där ändrade jag inte något.

Att den slår mot benen är inget jag märker!

Jag har med mina modifikationer inga problem att få ner mina magasin eller band raskt, genom den mindre öppningen! Men jag ser din poäng!

Än en gång, det var nog bara storleken i sig, att den var/är så förbaskat stor och som sagt detta är vad jag tycker och sett ur mina behov och önskningar!

 

/R

Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla svar!

Var idag och tittade på snigeldesigns dumpficka och tror att den skulle passa bra på min konfiguration av stridsvästen.

Bra design, lätt att fästa i bältet men en aning stor.

 

Någon som har vet om en motsvarande lösning men smalare/inte lika vid?

Om inte annat så går det självklart att klippa till den och sy om den.

 

Anledningen till att jag funderar på att använda en är att jag tidigare stoppade in magasinen under tältjackan. Har överlag fungerat bra men i och med att jag numera nästan aldrig använder kroppskyddet under jackan eller har snöblusen så är det inte den ultimata lösningen.

En dumpficka går alltid att komma åt och borde fungera oavsett vad för kläder jag bär till västen.

 

Och, tack för svaret rörande kronan. Tänkte inte på de korsade svärden. Jag vet såklart om att korsade svärd med en krona över dem är tecknet för armen.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla svar!

Var idag och tittade på snigeldesigns dumpficka och tror att den skulle passa bra på min konfiguration av stridsvästen.

Bra design, lätt att fästa i bältet men en aning stor.

 

Någon som har vet om en motsvarande lösning men smalare/inte lika vid?

Om inte annat så går det självklart att klippa till den och sy om den.

 

Anledningen till att jag funderar på att använda en är att jag tidigare stoppade in magasinen under tältjackan. Har överlag fungerat bra men i och med att jag numera nästan aldrig använder kroppskyddet under jackan eller har snöblusen så är det inte den ultimata lösningen.

En dumpficka går alltid att komma åt och borde fungera oavsett vad för kläder jag bär till västen.

 

Och, tack för svaret rörande kronan. Tänkte inte på de korsade svärden. Jag vet såklart om att korsade svärd med en krona över dem är tecknet för armen.

Jag har maxpeditions dumpficka, den största modellen.

Att köra med en liten dumpficka är krångligt och bökigt. Du kan lika gjärna ta en flerbruksficka stor...

Vitsen är inte att lasta den full, utan att det ska gå undan och minimalt med piller när man skickar ner det tomma magget.

 

Sen är det bara en bonus att kunna lasta ksp-band eller annat behövligt då man är påväg ut/på patrull..

Link to comment
Share on other sites

Snigels dump funkar riktigt bra. Jag har bara en anmärkning. Tyget (plasten) tål inte värme. Min har smält vid bedömt en sekunds kontakt med lösskjutningsanordningen på en AK4.. Nu är hålet bara någon cm2, så jag väntar med att köpa en ny tills jag slitit sönder min ordentligt. En vanlig kommentar jag får höra är att vissa personer tycker det är jobbigt att springa med 8 mag i dumpfickan, för att det slår mot benet/låret. Been there, done that. Men har man fått tömma 8 mag i en skarp situation och måste kuta som en dåre, då har man andra problem som är betydligt allvarligare...

 

Bekräftas. Har bränt hål i min med, men det påverkade inte funktionen, och vill jag lappa den, så är det bara att börja sy.

 

Hela poängen med den fickan är ju att man faktiskt kan ösa ner ett par kilo magasin och få med sig allt när det börjar bli mycket att fokusera på. Och det jobbet gör snigelfickan med bravur. Samma sak om man snabbt och enkelt behöver få med sid den där laddningen, extra ksp-banden, eller vad det nu kan vara för förbrukningsjox som ska vinna oss segern.

 

Ni som har synpunkter på att öppningen är för stor; min har en fåll med ett snöre som jag kan dra åt öppningen med. Har inte alla Snigels fickor den konfigurationen?

 

Släppa ETT magasin på backen i exempelvis en duellsituation där microsekunder är det som ger guldmedalj; visst. Men sedan då? Jag vill gärna ha med mig mina magasin för att kunna fylla på med nya friska patroner. Nu vet jag inte hur det är i de förband en del andra här har verkat inom, men jag har iaf aldrig sett en underhållskedja på grupp/plut-nivå eller snäppet över som innehåller någon ny magasinstilldelning i den omfattningen. Ny ammunition å andra sidan, det finns det ju hantering för, men då underlättar det ju om de nya patronerna har någonstans att ta vägen.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte skaffa två (2) st Snigels mag dump!

 

En för just tomma mag osv..

 

Den andra göra om den till en band-ammo ficka el dyl! Försvarets band låda är ju inte den bästa och får ju inte plats lika mycket som snigels ficka :-P

kanske kan få plats med några tusen skott, och lägger man dom rätt från början så är det bara att ladda ksp och skjuta direkt från fickan......Är ju skit bra lösning!! bör testas......Tackar!! :rockon:

 

EDIT: Någon annan som kanske har upplevt att ibland så viker sig öppningen ner på snigels fick så att det blir svårt att få ner ngt mag?? eller är det bara jag? Har börjat tänka på och även införskaffat en vajer för att hålla upp öppningen så att den inte viker in/blir stängd när man går in mot ngt träd el dyl så att man inte missar öppningen när man 'droppar' maget

Edited by Zytronix
Link to comment
Share on other sites

Ni som dumpar gamla magasin på marken borde försöka tänka i ett lite längre perspektiv.. Först gnälls det att man får ut för lite magasin, sen ska man helt plötsligt lämna kvar de få magasin man fått ut vid en stridskontakt? Vad händer när stridskontakt nummer två inträffar och ni endast har ett mag kvar?

 

Det tar inte många tiondelar extra att skicka ner magasinet i dumpen. Ta för vana att träna magasinsbyten och utnyttja magdumpen!

Link to comment
Share on other sites

Hajjper: Om jag får stridskontakt på nära håll och måste ladda om pistol eller ak5 ex. Då prioriterar jag bly i luften mot att det tomma magasinet kanske inte hamnar på rätt ställe. Då kan även dom där tiondelarna du pratar om vara värdefulla. Sen att jag försöker att få med mig magasinen, det är en annan sak. Jag tror dock att jag tar mig mer tid att dumpa magen till akn än pistolen, undrar vad det beror på? :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

När man får eldavbrott av olika skäl i en stridssituation kan man grovt sett göra på tre sätt beroende på tiden, terrängen och fienden.

 

Man kan:

 

1. Direkt övergå till närkamp och påverka motståndaren tillräckligt mycket för att kunna få tid och möjlighet att åtgärda felet och så snabbt som möjligt kunna börja verka med huvudvapnet igen.

 

2. Ta skydd och åtgärda eldavbrottet med understöd av sina kamrater för att så snabbt som möjligt kunna börja verka med huvudvapnet igen.

 

3. Vapenväxla till ett sekundärt vapen exempelvis pistol om man nu har en sådan, och påverka fienden tillräckligt mycket för att antingen nedkämpa honom eller för att själv kunna ta sig till skydd för att åtgärda sitt eldavbrott enligt punkt ett.

 

 

 

Att stå upp och byta magasin som man kan se i olika typer av tävlingsskytte och i olika instruktionsfilmer från Magpul och annat är för de flesta "vanliga" soldater ganska osannolikt i de flesta situationer om det inte är så att motståndaren nedhålls mycket effektivt av någon annan samtidigt. En omladdning med AK under extrem stress i stridsförhållanden för de flesta vanliga soldater tar runt tre-fyra sekunder, och då är man snabb! Att helt oskyddat stå upp i tre fyra sekunder utan att påverka fienden är mycket olämpligt och kan betecknas som skjutbanebeteende. Alltså, öva på rätt saker och med tekniker som fungerar för den typen av kombattant som du är. Är du medlem i ett specialförband och kan öva dagligen, öva då på de tekniker som är lämpliga för dig. Är du hemvärnsman och kan öva 20 timmar om året, öva då på de tekniker som är lämpliga för dig.

 

Kopplat till detta så får vi nog konstatera allihopa att en plåtbit ALDRIG kan vara viktigare än att överleva här och nu. Inser man inte detta enkla faktum så bör man nog reflektera över sin värdegrund och empati/självkänsla en smula.

Att tro att det är lämpligt att lägga EXTRA tid på att försöka pula ner ett magasin i en dumpficka i en livsfarlig situation är inte bara korkat, det är ett livsfarligt beteende.

 

I en situation där ett liv står på spel så gäller INGET annat än att nedkämpa fienden medelst närkamp alt. att ta sig till skydd så snabbt som möjligt och att så fort som möjligt kunna börja verka med sitt huvudvapen. Allt som inverkar negativt på detta blir bara onödig ballast som skall skäras bort.

 

 

 

I en situation där ett liv INTE står på spel och jag de facto HAR tiden på min sida, exempelvis vid en taktisk omladdning INNAN jag bryter in genom dörren eller vad det nu kan vara, jamen då är det ju självklart att jag stoppar ner magasinet i dumpfickan så att jag kan gå i strid imorgon igen, men om jag inte här och nu överlever så kvittar ju allt, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Har ni magdumpen på höger sida om ni är högerskyttar?

 

Så här laddar jag om AK4

 

Vrålar <MAGASIN>

För upp vänster hand, trycker in spärren till magasinet med tummen.

Sliter ner magasinet, för det snett bakåt mot magasinsfickorna/dumpen, släpper magasinet i höjd med dumpen.

Öppnar handflatan och byter riktning uppåt, 'smeker' magfickan på uppvägen (eftersom jag inte tittar vill jag känna att jag är på rätt väg).

Nyper tag i magpulen med tumme och pekfinger, fortsätter rörelsen uppåt, vrider runt handleden så botten av magasinet ligger i handflatan.

Skickar i magasinet och fortsätter eldgivningen.. På skjutbana tar detta mellan 4.5-6sek med 3 skott + omladdning + 3 skott. Jag för ju ändå handen mot magasinsfickorna, direkt därunder sitter ju magdumpen. Det blir egentligen ingen extra rörelse alls.. För de med magdumpen som sjärtlapp kan jag förstå det, men en högst ovetenskaplig undersökning visar att 7/10 har magdumpen under magfickorna på respektive sida..

 

När jag är i en skarp situation får man nog räkna med lite mer tid.

Och skulle jag vara i en efterhands eller duellsituation skulle jag släppa ner magasinet direkt. Men man kan inte ta det för vana som en del verkar göra i den här tråden.. Det är lättare att skippa ett moment än att lära in sig ett nytt..

Link to comment
Share on other sites

Ditt resonemang bygger ju på att du har AK4.

AK4 måste man använda svag hand för att ta ut magasinet vilket saktar ner magasinsbytet ytterligare jämfört med dom som har vapen där man använder stark hands pekfinger eller tumme för att ta ut magasinet. Om man redan från början är försedd med ett vapen där konstruktionen i sig saktar ner magasinsbytena så bör man kanske skära bort ÄNNU fler onödiga moment i dom riktigt snabba och pressade situationerna för att ha en chans?

Vad gäller att det inte tar nån extra tid så kan du egentligen inte uttala dig om det om du inte har övat med din utrustning under riktig stress. Skjutbanemiljön är inte optimal att dra erfarenheter ifrån eftersom man inte blir tillräckligt stressad på rätt sätt där. Det är ett finmotoriskt moment att träffa rätt i magdumpen precis som det är att hitta magasinsfickan. Ju fler finmotoriska moment man kan ta bort i en överlevnadssituation ju större chans till framgång.

 

 

 

 

Nu kommer nån listig liten MÖP att påpeka att på AK5 måste man minsann också använda svag hand för att få ut magasinet vid magsinsbyte om man är vänsterskytt.

Jo, jag vet. Bli högerskytt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...