Jump to content
Sign in to follow this  
Golf Bravo

Bv 271

Recommended Posts

Söker information om Bv 271 som enligt uppgift ska köpts in och brukats av KA i 52 exemplar på det glada 70-talet.

 

Den tillverkades av Norsjö Mekaniska i Forshaga och var utrustad med en Ford V4 samt växellåda från SAAB 95/96.

 

Finns ett exemplar på KA2:s museum på Aspö, enligt bild:

 

KA2Museum_163.jpg

 

Vad användes dom till, fanns inte Bv 202 KA:s organisation? Kanske det t.o.m. finns någon som haft en med under GU eller dyl?

 

All info rörande den här förträffliga apparaten av intresse B-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I svensk pansarhistorisk förenings medlemstidning "Pansar" pågår det en artikelserie om bandvagnar. Jag tror att "din" vagn berördes i nummer 3 förra året. Gamla nummer av Pansar kan du beställa från Sphf, http://www.sphf.se. Artikelserien bygger i sin tur på en bok av artikelförfattaren. Jag har tyvärr inte något av de senaste numren tillgängliga i skrivande stund, så jag får återkomma med mer info, om ingen annan snäll läsare av Pansar kan fylla i luckorna.

 

/E

 

nej, jag vet Swede, därför redigerade jag inlägget direkt efteråt. Men om du nu är så snabb kan du ju leta fram Pansar 3/09 och ge grappen lite hjälp. Själv sitter jag på muggen och skriver på ajfånen.

Edited by Erik_G
Ajabaja, bilder i citat vill vi helst inte ha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hittade faktiskt nr 3/09 och mycket riktigt var det i den artikeln som det stod om Illern. Dock är det bara ett textstycke. Boken jag svamlade om ovan handlar om utvecklingen av Bv 202, och bara delar av artikeln (de som handlar om Hägglunds utveckling) kommer från den boken.

 

Lite kortfattat så var Bv 271 till för att transportera en robotgrupp rb 52. ca 40st (exakt siffra har inte artikelförfattaren kunnat få fram) tillverkades åt KA av Norsjö Mekaniska och vagnen gick i den imponerande hastigheten av 30kmh. Sommartid transporterades ekipaget av en 200-båt, vintertid kunde den själv åka mellan öar på relativt tunn is.

L x B (m): 2,7 x 1,6

Vikt: 700kg.

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sommartid transporterades ekipaget av en 200-båt, vintertid kunde den själv åka mellan öar på relativt tunn is.

/E

 

Jag fattar inte riktigt. Bogserades dom efter 200-båtarna i ett par knop eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en sån på jobbet :banghead:

 

Använder den med schaktblad att knuffa igen kabelschakt och släpa utrustning i skogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sommartid transporterades ekipaget av en 200-båt, vintertid kunde den själv åka mellan öar på relativt tunn is.

/E

 

Jag fattar inte riktigt. Bogserades dom efter 200-båtarna i ett par knop eller?

 

De ska ha varit placerade på däck. En ramp ska ha gjort det möjligt att köra av och på.

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressanta uppgifter. Är det möjligen någon form av transportlåda till roboten som man kan se bakom hytten på bilden?

 

Hur länge fanns dom i tjänst, eller enklare är kanske att ta reda på när rb 52 utgick ur organisationen :banghead:

Share this post


Link to post
Share on other sites
De ska ha varit placerade på däck. En ramp ska ha gjort det möjligt att köra av och på.

 

Jag fick en hemsk vision om nagat KA-befal som sett lite for mycket pa Knight Rider, och som nu ville ha sin egen KA-Frankenstein-version av KITT, och da givetvis med 200-bat, istallet for langtradare, som rampforsedd F.L.A.G. Mobile Unit. "Tjejerna kommer att svarma runt mig, nar de ser hur lik David Hasselhoff jag ar nar jag far runt i skargarden. Ooooh yeaaah!" :rockon:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske inte mycket till upplysning men när jag jobbade som brandman i början av 80-talet hade vi en så'n däringa maskin. Främst för att transportera ut släckningsmateriel vid skogsbränder. Har dock för mig att hytten var smalare. Mitt minne säger mig att styrningen var så oexakt att kärran i princip var oandvändbar i skog.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kanske inte mycket till upplysning men när jag jobbade som brandman i början av 80-talet hade vi en så'n däringa maskin. Främst för att transportera ut släckningsmateriel vid skogsbränder. Har dock för mig att hytten var smalare. Mitt minne säger mig att styrningen var så oexakt att kärran i princip var oandvändbar i skog.

 

Det finns en variant med smal hytt också, men den verkar endast ha sålts civilt. Har nått minne av att jag sett en orangemålad sådan (civilförsvar?) utrustad med slangkasetter och färdiggjorda ruska lång och ruska kort i stål :Malaj:, på en känd köp- och säljsajt för ett tag sen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liten uppdatering av informationsläget:

 

Fick några nummer av Pansar tillsänt mig idag, mycket intressant läsning! Bland annat fick jag svar på min egen fråga i ett tidigare inlägg; lådan som syns på bilden är en transportlåda för en robot.

 

Vidare så framgår det i tidningen att Bv 271 levererades med en av Norsjö Mek. tillverkad kärra för att transportera radarn till RBS 52. Vagnen var försedd med både hjulboggi och medar och kan väl närmast liknas vid de släp som i dag finns avsedda att dras efter en ATV.

 

I tidningen står även en del om de gummipads man var tvungen att ta fram då enbart stålkammarna på banden inte gav något vidare grepp på hala berghällar i skärgården.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Liten uppdatering av informationsläget:

 

Fick några nummer av Pansar tillsänt mig idag, mycket intressant läsning! Bland annat fick jag svar på min egen fråga i ett tidigare inlägg; lådan som syns på bilden är en transportlåda för en robot.

 

Vidare så framgår det i tidningen att Bv 271 levererades med en av Norsjö Mek. tillverkad kärra för att transportera radarn till RBS 52. Vagnen var försedd med både hjulboggi och medar och kan väl närmast liknas vid de släp som i dag finns avsedda att dras efter en ATV.

 

I tidningen står även en del om de gummipads man var tvungen att ta fram då enbart stålkammarna på banden inte gav något vidare grepp på hala berghällar i skärgården.

 

Gillar du bandvagnar så fortsätter artikelserien även i kommande nummer, som vi medlemmar ser fram emot att få inom kort.

 

(Där finns även en intressant artikel om T-80 och en väääldigt fin målningsinstruktion för Ikv 91 :baskerFN: )

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gillar du bandvagnar så fortsätter artikelserien även i kommande nummer, som vi medlemmar ser fram emot att få inom kort.

 

(Där finns även en intressant artikel om T-80 och en väääldigt fin målningsinstruktion för Ikv 91 :surprise: )

 

/E

 

Nja inte T-80 men väl T-90

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nja inte T-80 men väl T-90

 

Ja, inte vet jag, jag har inte fått tidningen ännu :surprise:

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...