Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest Nils

Varför använder Flygvapenfrivilliga Ak5?

Recommended Posts

Guest Nils

Hej, Jag undrar om någon vet varför fvrf använder ak5 och inte ak4 som hemvärnet?

fvrf använder ak5 i någon form för sin frivilliga soldatutbildning och ak4b för uppdragsutbildning av soldater från hemvärnet.

Organisationen har valt att framställa behov uppåt utifrån vilken uppgift som skall lösas?

Organisationen har valt att framställa behov uppåt utifrån vilken uppgift som skall lösas?

Blir du lite luddigare i beskrivningen kan jag använda den som duntäcke ;-) Förlåt, men jag förstår inte alls vad du menar.

Hur kan det gynna någon att utbilda på ett vapen man inte kommer få använda inom det man utbildas för (HV)?

Hur kan det gynna någon att utbilda på ett vapen man inte kommer få använda inom det man utbildas för (HV)?

Alla utbildas inte för Hv. De som utbildas för Hvund har självklart Ak4B, men sedan finns det en värld utanför Hv.

Under mina år på F7 så såg jag inte en enda AK4 i händerna på friv (FVRF

Min uppfattning är att friv samarbetar mycket med förbandet (F 7) inom alla möjliga ramar men inte så mycket med hemvärnet.

FVRF har även en stark önskan om att få teckna egna avtal för sina medlemmar men i dags läget så är det bara HV som får göra detta.

Så min slutsats är att det inte finns behov av ak 4 då man inte samverkar på ett sådant sätt att det skulle vara ett behov.

Eller också tittar man in på www.fvrf.se och deras kurssida samt reflekterar över vilka kurser där det kan vara lämpligt med ak5 i någon variant (t ex KU internationell verksamhet känns aktuell?) samt vilken beväpning som kan vara lämplig vid utbildning av personal ur Hvundförband.

Bara en tanke.

Delar av fvrf ställer även upp som målstyrka vid flygvapnets och armens kurser/övningar, av bland annat logistikskäl kan det då vara rimligt att använda samma kaliber som övningstruppen.

@Reed läs bägge meningarna jag skrev ovan så kanske det klarnar.

Om det fortfarande är otydligt så får du gärna sända ett PM.

• Similar Content

• By Källberg
      Såg på P7's instagram en för mig ny variant av bajonett monterad på en ak5c. 

Ser ut som en modifierad ak4 bajonett med ett nytt lås som monteras på ak5ans handskydd. Parerstången ser även ut att vara annorlunda för att passa flamdämparen. 

Någon som vet något?

• By Recon
      Nyligen la Spuhr upp detta på facebook vilket verkar intressant om det är FM som köper in dom.

Ogillar att sprida rykten men hörde en diskussion att AK4 möjligtvis ska göra en återkomst som skarpskyttevapen i FM. Enligt mig behövs då förutom ny kolv ett nytt handskydd, benstöd, avtryckare och inte minst optik. Misstänker att det utvärderas som alternativ till nytt skarpskyttesystem men om någon har mer info skulle det uppskattas.

• By employed
      Lite sent i dessa internettider.

http://www.thefirearmblog.com/blog/2018/02/14/swedish-army-buys-aimpoint-compm5-mps3-red-dot-sights/

Nu väntar vi bara på vilket karbin den ska sitta på =)

• By RayTheMan
      På SVT:s sajt kan man se ett videoklipp om Aurora 17, innan man startar videon så ser man en bild på vad jag antar är ÖB:s personskydd i m90 uniform och håller i en HK416 och ``inte!!´´ en LWRCI IC M6! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ob-om-aurora-det-overtraffar-mina-forvantningar (jag lägger inte upp bilden!)

Har någon nån mer information om detta? är det under test? finns det inom någon/några förband?
  • Create New...