Jump to content

Posten förbjuder försändelser med vapen och vapendelar

Knekt

Recommended Posts

// Blågul får gärna flytta om tråden; osäker på var den hör hemma. //

Sedan årsskiftet klassar Posten "vapen och vapendelar" som "farligt gods" i den meningen att det skulle vara extra stöldbegärligt. Det gör att det nu inte finns någon landsomfattande större speditör för försändelser med vapen och vapendelar, vilket ställer till det i ett land som Sverige. Vi skyttar och handlare landet runt är helt beroende av att vid exempelvis köp eller reparation kunna skicka och ta emot vapen och vapendelar med posten.

Postens sida om farligt gods

Någon förbannad vapenägare (inte undertecknad) har nu skapat en namninsamling, som avslutas den 31 januari 2010 och då skickas till Postens kundtjänst.

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?skickavapendelar

Kalla mig dum...

men vapendelar det är annars ett ganska brett spektrum, vad exakt menas med det? Är det "Rena" vapen delar eller även vapenremmar, magasinfickor, rengöringsverktyg, verktyg till vapnen osv??

Men då kan ja nu inte införskaffa häftiga saker till min AK4 längre :)

å ja som ville ha en microvågsugn till min AK.....

Ja, man kan ju tycka att de borde definierat "vapendelar". Jag tror att de är mycket väl medvetna om att det är en gummiparagraf. Hellre än försändelse mindre, verkar vara det bolagets policy numera.

Nu ska man ju inte behöva falskylta försändelser för att de ska gå tryggt från A-B. Det är ju därför Posten har tjänster som REK.

Det är väl i och för sig inte fel att skriva maskindelar istället för vapendelar. Ett skjutvapen är ju trots allt en slags maskin.

Jag läste i morgontidningen om problemet med vapensmugglingen in i landet, och in i Göteborg i synnerhet. Där nämndes också att just vapendelar var eftertraktade. Nyligen åkte ju en kille dit för att ha tillverkat vapen åt den organiserade brottsligheten, och om jag förstod saken rätt så använde han ju befintliga vapendelar som utgångspunkt vid några av byggena.

Så jag har full förståelse för att posten inte vill ta ansvar för lådor som förkunnar att "här kommer det vapen och vapendelar" lika lite som de vill ta ansvar för lådor märkta "innehåller 10kg rent guld".

Men jag har samtidigt förståelse för att de som faktiskt har rätt att köpa och sälja vapen och vapendelar behöver något sätt att till en rimlig kostnad skicka delar fram och tillbaka, så jag hoppas det löser sig på något sätt för er. Annars får ni väl göra som Albanligan m.fl, köpa vapnen på Balkan och ta dem på turistbussen hem. Ni slipper ju trots allt betala moms och tull. :baskerKav:

/E

Måste det stå på paketet vad det innehåller? Jag tror aldrig att jag har fått paket, varken hem eller till jobbet, där det står på utsidan vad som är i (även om man kan göra en kvalificerad gissning när det står "Sun Microsystems" med stora bokstävlar över hela härligheten).

På den påklistrade följsedeln står det inte heller. Där brukar det bara stå ett ordernummer och vem som ska ta emot. Vem som har beställt vad får man hålla reda på själv.

Edited by eskil

Nu ska man ju inte behöva falskylta försändelser för att de ska gå tryggt från A-B. Det är ju därför Posten har tjänster som REK.

Det är väl i och för sig inte fel att skriva maskindelar istället för vapendelar. Ett skjutvapen är ju trots allt en slags maskin.

Jag läste i morgontidningen om problemet med vapensmugglingen in i landet, och in i Göteborg i synnerhet. Där nämndes också att just vapendelar var eftertraktade. Nyligen åkte ju en kille dit för att ha tillverkat vapen åt den organiserade brottsligheten, och om jag förstod saken rätt så använde han ju befintliga vapendelar som utgångspunkt vid några av byggena.

Så jag har full förståelse för att posten inte vill ta ansvar för lådor som förkunnar att "här kommer det vapen och vapendelar" lika lite som de vill ta ansvar för lådor märkta "innehåller 10kg rent guld".

Men jag har samtidigt förståelse för att de som faktiskt har rätt att köpa och sälja vapen och vapendelar behöver något sätt att till en rimlig kostnad skicka delar fram och tillbaka, så jag hoppas det löser sig på något sätt för er. Annars får ni väl göra som Albanligan m.fl, köpa vapnen på Balkan och ta dem på turistbussen hem. Ni slipper ju trots allt betala moms och tull. ;-)

/E

Ett problem är t.ex. när du ska skicka din pang till vapensmed för GT (motsv.) Då är det kanske inte skitkul att sätta sig på den där bussen och åka till Alsass-Lothringen eller något annat ställe där SL-kortet (eller annan spiffig länstrafik) inte räcker till.

Eskil, nej, det måste inte stå.

Men om paketet skulle komma bort så får du svårt att kräva ersättning för en Glock 19

Med tanke på hur paketen hanteras under hanteringen är det relativt lätt hänt att någon "lånar" ett paket.

Extraknäckte som postenbud under studietiden och det gick rätt fort att lista ut vad som var i paketen beroende på mottagare.

Vc_90

Ett problem är t.ex. när du ska skicka din pang till vapensmed för GT (motsv.) Då är det kanske inte skitkul att sätta sig på den där bussen och åka till Alsass-Lothringen eller något annat ställe där SL-kortet (eller annan spiffig länstrafik) inte räcker till.

Jo, jag förstår som sagt problemet.

Egentligen är väl inte grundproblematiken varken att man behöver skicka vapendelar med posten, eller att vapendelarna är stöldbegärliga. Problemet är väl att postverket inte erbjuder någon tjänst med vilken man tryggt kan skicka stöldbegärliga varor. Enligt gårdagens morgontidning är det stöld ur/av lastbilar som är den motor som håller den organiserade brottsligheten med kontanter med vilka de kan göra större knarkaffärer. Kan man öka säkerheten på transporterna ett snäpp skulle det kanske innebära en del bekymmer för våra originella gangstrar och albanska ligor.

Nu menar jag inte att man ska köra hem slutstycken eller reservdelar med pansarbil, men kanske posten kan se över sin verksamhet och göra hanteringen av paket lite säkrare, och rent av ta betalt för det, istället för att säga till alla kunder som har något av värde att skicka, att de minsann får hitta någon annan leverantör. Med dagens teknologi borde ju inte 100% spårbarhet av en försändelse vara omöjlig.

Fast grundproblematiken är väl att kungliga postverket inte är tillräckligt konkurrensutsatt helt enkelt, så man behöver inte bry sig.

/E

Men om paketet skulle komma bort så får du svårt att kräva ersättning för en Glock 19

Med tanke på hur paketen hanteras under hanteringen är det relativt lätt hänt att någon "lånar" ett paket.

Extraknäckte som postenbud under studietiden och det gick rätt fort att lista ut vad som var i paketen beroende på mottagare.

Vc_90

Rent instinktivt tycker man att det borde vara svårare att få ersättning för ett paket som är klart och tydligt märkt "STÖLDBEGÄRLIGT!" än ett anonymt paket som kan antas innehålla tre sfäriska kullager, 10 bultar storlek M13 och en drivaxellagring för elmotor 750kw.

Av samma anledning bör det kanske inte stå GLOCK tryckt med stora bokstäver på kartongen.

Det är ju bara att inse att vi lever i ett tjuvsamhälle, tyvärr..

/E

Lite OT: inom internationell vapenhandel sägs det att leveranserna alltid är märkta "maskindelar" eller dylikt. Aldrig "vapen/vapendelar". Kanske ett tips.

Kan säga att det där varierar kraftigt. Jag har sett hur kompletta automatvapen levererats med posten som maskindelar, men jag har också sett kompletta vapen levereras väl märkta med fraktsedel som specar vapentype/model samt vapennr och kopia på tillverkarens tillstånd. Om Ursprungslandet tillåter att man skriver maskindelar på försändelsen så är det en sak, men det torde vara rätt riskabelt att göra en sån sak om det inte är tillåtet.

Likaså, för vapenförsändelser inom landet; hur funkis tror du det är om du "falskskyltat" en vapenförsändelse och den kommer på avvägar? Tror du posten betalar ut ett enda öre för prylarna när de specifikt sagt att de inte tillåter vapenförsändelser, och tror du polisen kommer att klappa dig på axeln när du kommer och ska anmäla ditt vapen som försvunnet och du berättar att du ljugit om innehållet i paketet?

Skitbra tips! ;-)

Fast man kan ju knappast kräva en ersättningspistol av Posten. Det man gör är att man skickar (eller betalat avsändaren att skicka) paketet försäkrat för ett visst belopp. Sedan spelar det väl ingen roll om det är en pistol eller att par smutsiga strumpor i paketet?

Det man gör är att man skickar (eller betalat avsändaren att skicka) paketet försäkrat för ett visst belopp. Sedan spelar det väl ingen roll om det är en pistol eller att par smutsiga strumpor i paketet?

Jo, om det ombud du valt (i detta fall Posten) har en uttalad Policy att de inte hanterar eller ansvarar för vapenförsändelser så kan du glömma dina skadekrav.

Fungerar precis som ett försäkringsbolag.

Även om du är försäkrad för ett visst belopp kan du inte bara hux flux traska in och begära ut maxbeloppet. Du måste speca dina krav med vad det var i paketet, ev kvitton, kolli-id mm mm. Dessutom så vill posten veta om du har förpackat ditt föremål på ett lämpligt sätt vid en transportskada. Och det är skillnad på vad som anses som lämplig förpackning. Tex skiljer det väsentligt mellan hur en bok och en dator skall skickas.

Vad händer om ett vapen skickas med vanlig post från exempelvis Tyskland, med innehållet specat. Tänker Posten AB skicka tillbaka paketet då, eller delar de ut det?

Det är avsändarlandets regler som gäller fram till att du tar emot paketet. Posten utför alltså ett uppdrag som någon redan har betalat för. Posten måste fullfölja leveransen.

Vad händer om ett vapen skickas med vanlig post från exempelvis Tyskland, med innehållet specat. Tänker Posten AB skicka tillbaka paketet då, eller delar de ut det?

Det är avsändarlandets regler som gäller fram till att du tar emot paketet. Posten utför alltså ett uppdrag som någon redan har betalat för. Posten måste fullfölja leveransen.

Då blir ju Postens nya regler ett handelshinder; inhemsk handel behandlas annorlunda än övrig europeisk. Nån som vill dra Posten AB inför europadomstolen? :rolleyes:

Då blir ju Postens nya regler ett handelshinder; inhemsk handel behandlas annorlunda än övrig europeisk. Nån som vill dra Posten AB inför europadomstolen? :baskerPa:

Europadomstolen (på engelska "the European Court of Human Rights") behandlar frågor om huruvida stater som skrivit på Den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (även känd som Europakonventionen eller EKMR). Den behandlar normalt inte frågor om handelshinder. Förmodligen tänker du på EU-domstolen som behandlar frågor om tolkning av EU-rätten. Denna domstol behandlar bl.a. frågor om handelshinder, då sådana kan strida mot de fyra friheterna (fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och människor/arbetstagare) vilka garanteras i Fördraget om Europeiska Unionens funktionssätt.

Då blir ju Postens nya regler ett handelshinder; inhemsk handel behandlas annorlunda än övrig europeisk. Nån som vill dra Posten AB inför europadomstolen? :baskerPa:

Europadomstolen (på engelska "the European Court of Human Rights") behandlar frågor om huruvida stater som skrivit på Den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (även känd som Europakonventionen eller EKMR). Den behandlar normalt inte frågor om handelshinder. Förmodligen tänker du på EU-domstolen som behandlar frågor om tolkning av EU-rätten. Denna domstol behandlar bl.a. frågor om handelshinder, då sådana kan strida mot de fyra friheterna (fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och människor/arbetstagare) vilka garanteras i Fördraget om Europeiska Unionens funktionssätt.

Tackar! :baskerPa: Då tar vi EU-domstolen istället.

Jobbade på Schenker ett antal år och det är då inga problem att skicka vapen med dom, inrikes använder man en säkerhetsfraktsedel (chauffören får kvittera ut att han/hon har tagit emot vapnet från terminalen och tvärtom).

Det bör vara likadant på DHL.

Så det finns ju andra och bättre alternativ än Posten.

//Nisse

Jobbade på Schenker ett antal år och det är då inga problem att skicka vapen med dom, inrikes använder man en säkerhetsfraktsedel (chauffören får kvittera ut att han/hon har tagit emot vapnet från terminalen och tvärtom).

Det bör vara likadant på DHL.

Så det finns ju andra och bättre alternativ än Posten.

//Nisse

Dock har Schenker i skåne tagit ett policybeslut sedan ett antal år tillbaka att de inte ska pyssla med vapentransporter, vilket blir litet skenheligt när man beaktar det faktum att de fortfarande kör ut vapenleveranser som blivit upphämtade utanför skåne, de vägrar bara hämta upp dem lokalt... :banghead:

DHL har ett eget internationellt förbud mot att transportera vapen.

Edited by Yxa

Enligt tidningen Riksdag & Departement. Så är anledningen till beslutet att Posten till följd av avregleringar lägger ned de allra sista "postkontoren", företagscenter. Således är det en säkerhetsrisk att det hamnar i fel händer när ex. vis Statoil eller Ahmeds Godis och Video har hand om utlämningen av paketen. Enligt Posten själva och länsman instämmer nickandes.

Det var bättre förr osv. :)

Enligt tidningen Riksdag & Departement. Så är anledningen till beslutet att Posten till följd av avregleringar lägger ned de allra sista "postkontoren", företagscenter. Således är det en säkerhetsrisk att det hamnar i fel händer när ex. vis Statoil eller Ahmeds Godis och Video har hand om utlämningen av paketen. Enligt Posten själva och länsman instämmer nickandes.

Det var bättre förr osv. :)

Jag hämtade min Walther PP på Kvarnen Spel & Tobak i Uppsala redan när avregleringen var ny. Paketet låg på hyllorna bakom kassan som helt vanlig post. Jag påpekade innehållet för biträdet, men han förstod inte problemet, han kanske kom från en kultur där vapen är betydligt vanligare i städerna.

Jag hämtade min Walther PP på Kvarnen Spel & Tobak i Uppsala redan när avregleringen var ny. Paketet låg på hyllorna bakom kassan som helt vanlig post. Jag påpekade innehållet för biträdet, men han förstod inte problemet, han kanske kom från en kultur där vapen är betydligt vanligare i städerna.
Precis, det är ingen som vet att det är ett vapen i paketet. Varken kioskbiträdet eller kunder. Så jag vet inte vad de oroar sig över. Det farligaste jag fått skickat till mig är körkortet så det fick jag hämta ut på ett postcenter istället för hos pressbyrån. Kan dock tänka mig att servicegraden inte är lika hög hos ombuden med stress osv. Jag har själv fått med fel paket med mig hem när det slarvats. Dock så upptäckte jag det hemma innan jag hann öppna det. Men vem vet hade det varit en tjusig Walther PP kanske jag hade behållt den och varit tyst.

Så frågan är: Hur bär man sig i dagsläget åt om man korrekt vill frakta vapen utan att köra det personligen? Borde det inte vara ett grundläggande krav på samhällsinfrastruktur att det finns möjlighet att sända vapen och annan stöldbegärlig egendom?

DHL?

Edited by LeadHead

Så frågan är: Hur bär man sig i dagsläget åt om man korrekt vill frakta vapen utan att köra det personligen? Borde det inte vara ett grundläggande krav på samhällsinfrastruktur att det finns möjlighet att sända vapen och annan stöldbegärlig egendom?

DHL?

Det finns endast två aktörer som fortfarande hanterar vapenförsändelser: Bussgods och Schenker. Men.... Bussgods finns inte på alla orter (och har ni varit in på en bussgodsterminal och kollat förvaringen nån gån? :baskerHV: ) , och Schenker hanterar inte vapen i alla delar av landet (Skåne vägrar).