Jump to content

Nutida Sverige i fiktionellt krig?


Danell

Recommended Posts

Hej. Mitt namn är Victor Danell och jag är regissör och manusförfattare. Just nu håller jag på att göra research inför skrivandet av ett nytt långfilmsmanus. Denna film rör vid ett ämne som ni troligtvis har betydligt större kunskap om än vad jag har idag, och därför vänder jag mig till er och frågar: Om Sverige skulle hamna i krig idag, hur skulle det då troligtvis gå till?

 

Jag är speciellt intresserad av hur den vanliga svensken skulle uppleva allt. Hur mycket skulle man egentligen få veta om man bodde i en liten by, långt ute på landet? Jag är även intresserad av hur det skulle gå till för alla som har gjort värnplikt i Sverige? Hur skulle de kallas in, och vad skulle de få göra?

 

Jag är tacksam för alla slags kommentarer och instick om hur ett framtida Sverige skulle fungera i ett krig, allt från rå fakta till vilda idéer. Vilka skulle anfalla? Varför? Hur? Känn dig fri att frossa i ämnet! Just nu vill jag bara bli inspirerad.

 

Tack på förhand.

Edited by Danell
Link to comment
Share on other sites

Hur pass ingående i de "politiska vinklingarna" vill du ha det?

D.v.s har du ett grundscenario klart för dig?

 

Vilken motståndare föredrar du, eller är det fritt?

:banana

 

Hej! Tack för snabbt svar!

 

De politiska vinklarna är inte allt för viktiga för mig, även fast det alltid är bra att ha en stadig grund utöver det som visas på vita duken. Grundidén är att utifrån den vanliga svensken skildra ett oförberett Sverige i krig. Om ovetskapen om vad som egentligen händer när kommunikationen dör, elen slås ut, mystiska sjukdomar sprids o.s.v... Hur mycket skulle egentligen en 25 årig kille som nyss gjorde lumpen få veta om han rycktes in? Tänk dig en mystisk film där du som publik först inte får veta mycket av vad som händer utanför ramarna på filmen.

 

Jag har idén om att låta filmen utspela sig i en by någonstans i Sverige, och skulle gärna vilja ha något som gör denna by till ett attraktivt mål för ett anfall. Gärna något som majoriteten av själva byborna inte vet om.

 

Jag är som sagt även intresserad av att veta mer ingående hur proceduren för en värnpliktig som blir inkallad skulle gå till. Och vilken roll skulle en sådan person få?

 

Motståndare håller jag öppet, även fast jag gärna skulle se en rysk motståndare. ;)

Edited by Danell
Link to comment
Share on other sites

Låter som ett väldigt intressant manus, men lite tips om du vill få ut något vettigt här på forumet: Kolla in delen av forumet kallat "Krigsarkivet". Där finns redan flera trådar om möjliga scenarion och liknande!

 

Lycka till! /Q

Link to comment
Share on other sites

Hur eventuell inkallelse skulle gå till är i sanningens namn jävligt oklart. Nuvarande system krigsplacerar fortfarande folk, men om det finns jackor och kalsonger eller för den delen bössor nog för alla som ska till "lilla grinden, I19/Pbat" är riktigt oklart. Transporten till inställningsorten ska enligt pappret ske med SJ, men då FM inte ställer upp med några speciella tåg och man själv måste stå för biljetten så blir det väl troligtvis egen bil från obygden till regementet (i mitt fall ca 1000 kilometer enkel väg).

 

På youtube finns flera filmer från kalla kriget som handlar just om vad som kommer hända 'när kriget kommer'. Även om kläderna och bilarna är daterade tvivlar jag på att det kommer bli mindre kaos idag när telekommunikation och annat slås ut, de senaste årens stormar o.dyl har snarare pekat tvärt emot en 'smidigare' hantering.

 

Gällande målen så torde djuphamnarna i kustbandet (från Luleå till Trelleborg) vara attraktiva för en rysk angripare, Gotland likaså. I en nära framtid torde knytpunkterna i Jämtland vara intressanta (kanske tack vare Jämtlands urantillgångar?). Byar som Bräcke och andra samhällen längs indalsälven torde vara sådana som du verkar vara intresserad av, speciellt som de närmsta regementena ligger i Boden respektive Kungsängen.

Link to comment
Share on other sites

Poäng där med djuphamnarna och Gotland, men om det är välutrustade ryssen vi snackar om så tror jag nog främst på (utesluter iofs inte de andra alternativen heller!) en direkt ockupering av Stockholm. Sveriges försvar skulle förmodligen nästan enbart bestå av gerillakrigsföring och sedan hoppas på att hjälp från EU/NATO kommer.

En dramatisk handling skulle ju vara att skildra en familj från någon ort/stad mitt i Sverige som INTE blir anfallet direkt, men att man får med deras rädsla och andra känslor. Beroende på hur familjen ser ut skulle man kunna tänka sig att det uppstår vissa komplikationer, t.ex. kanske sonen och fadern blir inkallade medan modern och dottern måste ta sig till någon hamn/till Norge för att bli skeppade till England eller dylikt. Du fattar idén. Sen kanske något oväntat händer mor och dottern -> sonen får reda på det -> han deserterar för att undsätta dem -> mer problem. Givetvis har historian ett oväntat men lyckligt slut!

 

Äsch, jag vet inte - bara brainstormning.

Link to comment
Share on other sites

Jag har idén om att låta filmen utspela sig i en by någonstans i Sverige, och skulle gärna vilja ha något som gör denna by till ett attraktivt mål för ett anfall. Gärna något som majoriteten av själva byborna inte vet om.

 

J

 

 

Hmm Hur låter följande scenario?

 

Under evakueringen av Regeringen så slåss delar av konvojen ut, några ministrar (statsministern?) flyr. Kommer till den lilla idylliska byn och efter att i hemlighet tagits om hand av (valfri person) försöker ministern kontakta Regeringen. Men han gör det via öppna kanaler och angriparna snappar via signalspaning upp detta och...Roll camera, lights, sound, ACTION!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag har idén om att låta filmen utspela sig i en by någonstans i Sverige, och skulle gärna vilja ha något som gör denna by till ett attraktivt mål för ett anfall. Gärna något som majoriteten av själva byborna inte vet om.

 

Under kalla kriget byggdes en hel del bergrum for staber, viktiga forrad, verkstader och liknande. Givetvis kunde lokalbefolkningen bli lite nyfiken pa det lammeltag av lastbilar som nattetid korde bort stora massor sten fran det lokala berget, och det var ju inte sa lampligt att ga ut offentligt och meddela att har bygger forsvarsmakten minsann en ny stab for flygvapnets jatteviktiga ledningscentral X. Det var da praktiskt att istallet ha en "cover story", och en som jag sett namnas ar underjordiskt sjukhus (varfor man skulle vilja bygga ett sadant ute i skogen ar en annat sak...). I nutid, med det nedskurna och delvis oppnare forsvaret, sa ar det ratt kant var manga staber ligger, men det finns anda saker som ar okanda for den storre allmanheten. I ditt scenario, sa skulle man kunna tanka sig att bergrummet exempelvis innehaller en viktig sambandscentral, datacentral (nagat som forsvarsmakten planerat bygga i berg i nutid), eller liknande, d.v.s. nagat som inte kraver alltfor mycket trafik av persona till och fran i fredstid, men som anda ar valdigt viktigt i krigstid. Nu satter man knappast in en hel luftlandsattningsbrigad mot en sadan, men du far anda fint spelrum for sabotageforband och mindre luftlandsattningsenheter (och liknande).

 

/Filmnord, och kalla kriget-nord

Link to comment
Share on other sites

På tiden att det görs en svenst krigsfilm :dribble:

 

För inspration kan jag rekomendera boken "striden vid ringmuren" av Olov Svedelid. Utspelar sig nån gång på medeltiden. Den handlar är en bonde på gotland som får nys om att Danska trupper är på väg till gotland och visby för att plundra/ta över ön. Rikets armeér befinner sig långt borta på fastlandet och kommer inte ha en chans att hinna ta sig till gotland i tid. Bonden Tar saken i egna händer och sammlar ihopp och tränar en privat armé beståenda av bönder och gammlingar av varierande kvalitet. Hur som hellst, De lyckas bjuda dansken på stort motstånd och blir en stor nål i ögat på den danska kungens planer.

 

Trots att detta utspelar sig på medeltiden kan jag tänka mig att det skulle kunna se lika dant ut nu i modern tid. Sverige hinner inte mobilisera tillräckligt, Riket blir ockuperat av t.ex stormakt röd,. I en lite by tar en herre tag i saken i egna händer och börjar mobilisera en motståndsrörelse.. Kanske finns det ett gammalt vapenföråd som de lyckas bryta sig in i. Spillror av hemvärnet blandat med folk med jaktgevär bildar tillsammans motståndsgrupper..

 

Kanske skapar den här gruppen ett utbildningsläger/bas i den lilla byn dit Frivilliga frihetskämpar från tex norge kan gömma sig och tränas i sapotageverksamhet/eldöverfall för att sedan skickas ut på uppdrag i landet?

 

Kanske finns det en liten flygplats i närheten av byn som används som millitärbas av ockupationsmakten, och som motståndsgruppen planerar ett stort anfall på. Kanske får den här ledaren kontakt med liknade grupper runt om i sverige och alla bestämmer sig för att på ett visst datum storma baser och millitära mål sammtidigt och med full kraft.. Svenskarnas D-Day :rockon::ph34r:

 

 

finns otroligt många intressanta historier att berätta.. Kan bli en fin film

Link to comment
Share on other sites

Hej. Mitt namn är Victor Danell och jag är regissör och manusförfattare. Just nu håller jag på att göra research inför skrivandet av ett nytt långfilmsmanus. Denna film rör vid ett ämne som ni troligtvis har betydligt större kunskap om än vad jag har idag, och därför vänder jag mig till er och frågar: Om Sverige skulle hamna i krig idag, hur skulle det då troligtvis gå till?

Börja med att läsa "Operation Garbo" (tre delar) av (pseudonymen) Harry Winter. Nyutgåva på g och recenserad av självaste: Kkrva

 

Kanske lite ambitiöst att göra film på alla tre rätt av. Ta en del i taget, a la Sagan om ringen, typ. :ph34r:

 

Edit: stavning

Edited by pysen
Link to comment
Share on other sites

Hur eventuell inkallelse skulle gå till är i sanningens namn jävligt oklart. Nuvarande system krigsplacerar fortfarande folk, men om det finns jackor och kalsonger eller för den delen bössor nog för alla som ska till "lilla grinden, I19/Pbat" är riktigt oklart. Transporten till inställningsorten ska enligt pappret ske med SJ, men då FM inte ställer upp med några speciella tåg och man själv måste stå för biljetten så blir det väl troligtvis egen bil från obygden till regementet (i mitt fall ca 1000 kilometer enkel väg).

Det är ju precis det som är så spännande! Att det verkar som det inte finns någon klar plan över hur det ska gå till ifall det en dag händer. Jag har några följdfrågor som ni kanske har svar på. Först, låt mig måla upp detta scenario: Sverige har redan lidit av en större attack i de stora städerna, men nyheterna har inte nått ut till byarna än.

- Hur skulle man bli inkallad? Telefon? Tänk om televerket låg nere? Brev? Fungerar fortfarande posten?

- Skulle ni kunna ge några exempel på några typiska samlingsplatser. Är det mer militära baser, eller på knatteligans fotbollsplan?

- Skulle man få veta VARFÖR man blev inkallad, eller åker man mot ett dolt hot? Väl på plats, hur mycket skulle man få veta? Skulle ens överordnade veta något?

- Vad skulle avgöra vart man ska samlas? Vart man är skriven idag, eller är det beroende på något annat?

- Hur många samlas till vare plats? Är det gigantiska samlingar eller mindre samlingar?

 

En dramatisk handling skulle ju vara att skildra en familj från någon ort/stad mitt i Sverige som INTE blir anfallet direkt, men att man får med deras rädsla och andra känslor. Beroende på hur familjen ser ut skulle man kunna tänka sig att det uppstår vissa komplikationer, t.ex. kanske sonen och fadern blir inkallade medan modern och dottern måste ta sig till någon hamn/till Norge för att bli skeppade till England eller dylikt.

Det är inte långt ifrån vad jag hade tänkt mig. Det hemska i filmen blir att varken publiken eller karaktärerna vet vad som pågår, då attackerna sker i de större städerna. De i filmen får bara lida av konsekvenserna. Just att far och son blir inkallade är något som intresserar mig mycket, det är därför jag söker mer ingående detaljer på hur det skulle gå till.

 

Under evakueringen av Regeringen så slåss delar av konvojen ut, några ministrar (statsministern?) flyr. Kommer till den lilla idylliska byn och efter att i hemlighet tagits om hand av (valfri person) försöker ministern kontakta Regeringen. Men han gör det via öppna kanaler och angriparna snappar via signalspaning upp detta och...Roll camera, lights, sound, ACTION!!!!

Jättebra inspiration! Det är precis sådana vilda scenarion man vill höra när man är i det stadiet som jag är på nu! Det får en att tänka utanför det man tänkt innan. Mer sådant tack!

 

I ditt scenario, sa skulle man kunna tanka sig att bergrummet exempelvis innehaller en viktig sambandscentral, datacentral (nagat som forsvarsmakten planerat bygga i berg i nutid), eller liknande, d.v.s. nagat som inte kraver alltfor mycket trafik av persona till och fran i fredstid, men som anda ar valdigt viktigt i krigstid.

Just detta mer bergrum är väldigt intressant, och verkligen något jag skulle vilja utforska i filmen. Det är extra spännande med övergivna och nerlagda bergrum, som av någon anledning kommer spela roll idag.

 

 

Sen kan det vara värt att säga att även ifall det skulle vara så att Sverige anfalls av tung krigsföring, så skulle jag i den by filmen utspelar sig i vilja ha ett mindre anfall. Man mot man. Kanske t.o.m. bara en man till början? Kanske någon som är ute för att söka efter något? Kanske det hemliga bergrummet? Men på vägen går något snett och personen skadas. Utan att säga vem han är tas han hand om de i byn, men hans mål är att infiltrera dem. Sakta börjar misstankar riktas mot honom när... telefoner slutar fungera, elen försvinner, mystiska personer rör sig i skogen och andra saker som är effekter av ett större krig som sker i storstäderna.

 

Jag är även nyfiken på om det skulle ske någon slags kemisk krigsföring. Jag tycker det är en kittlande idé att första tecknet på ett krig är en mystisk sjukdom som sprider sig. Är det ens troligt? I så fall... vad skulle det kunna vara för slags sjukdomar?

 

Tack för alla inspirerande svar! Och som "elisson" sa...

På tiden att det görs en svenst krigsfilm! :ph34r:

Edited by Danell
Link to comment
Share on other sites

Jösses, du slänger dig in i ett gigantiskt projekt du. :ph34r:

 

Men personligen tror jag att du har hamnat rätt i fråga om att få information.

 

Tips:

Som sagt ovan om du har tillgång läs OP-Garbo.

Skumma igenom lite trådar här.

Till sist, skapa en tidslinje och låt folk ge dig information utefter den.

 

Antar att det är från öst som hotet kommer?

Link to comment
Share on other sites

Jösses, du slänger dig in i ett gigantiskt projekt du. :ph34r:

 

Men personligen tror jag att du har hamnat rätt i fråga om att få information.

 

Tips:

Som sagt ovan om du har tillgång läs OP-Garbo.

Skumma igenom lite trådar här.

Till sist, skapa en tidslinje och låt folk ge dig information utefter den.

 

Antar att det är från öst som hotet kommer?

 

 

Stort projekt? Du anar inte... :dribble:

 

En tidslinje är ju ett väldigt bra förslag. Det kommer dock ta ett litet tag att få ihop ett sådant, och så länge är ni mer än välkomna att slänga fram alla galna idéer! Det är ju ändå så att det påverkar tidslinjen i filmen väldigt mycket.

 

Av någon anledning så lockar det mig att hotet kommer från Ryssland. Vet inte varför, men det känns mystiskt och filmiskt på något sätt.

 

Tack alla så mycket för er hjälp!

Edited by Danell
Link to comment
Share on other sites

Av någon anledning så lockar det mig att hotet kommer från Ryssland. Vet inte varför, men det känns mystiskt och filmiskt på något sätt.

 

Tack alla så mycket för er hjälp!

Samt aktuellt kanske?

 

Kör på att Sverige och Ivan hamnar i ofred ang gasledningen har du halva starten gratis.

Tänk Spetznäzor på Gotland så har du en härlig början.

:ph34r:

Link to comment
Share on other sites

nåt annat som skulle kunna finnas i byn är ju tex ett större vattenkraftverk eller liknande.

kan vara väldigt intressant för en fientlig stormakt att sabotera.

 

mindre sabotagegrupper bör väl vara det som märks mest, samt kanske fientligt flyg och helikoptrar som passerar ibland och kanske tom skjuter lite på byn. (kan vara rena terror handlingar för att skrämma folket)

 

mobilisering tror jag nästan du kan glömma, snarare så att det kommer någon "högre" officer eller nånting till byn och börjar samla ihop de stridsföra personer han kan få tag i för att bilda en motståndsrörelse.

vapen finns givetvis tillgängligt i form av ett gammalt "bortglömt" förråd i skogarna som officeren känner till och i form av civila jakt och tävlingsvapen i olika former. kanske tom någon som har olagliga sprängämnen hemma.

sedan kan det ju kanske dyka upp lite enstaka personer som trots allt lyckats ta sig till sin mobiliseringsplats (som av en händelse råkar vara byn och dess förråd).

 

ledorden du söker tror jag är kaos, okända personer, hemligheter och okunskap om vad som händer/har hänt.

tele och elnät är med största sannolikhet utslagna redan INNAN kriget drog igång (kolla på youtube efter Förebudet, den visar ganska väl vad som troligen skulle ske innan kriget drar igång).

 

blanda sedan in lite inre motsättningar i byn, tex grupperingar som vill ge upp och välkommna fienden och andra som tänker slåss till sista blodsdroppen, och kanske tom några som bara vill bli lämnade i fred "de kommer ju från en liten by som ingen kan tänkas bry sig om"

 

sedan kanske lite flyktingar som kommer med hemska (och kanske överdrivna) historier om vad som händer i resten av landet.

 

sedan lägger du in ett lyckligt slut där norge kommer och hjälper (tror det skulle vara mer accepterat än om USA kom och hjälpte)

 

kanske en kärlekshistoria mitt i alltihop mellan en ung flicka och en sårad soldat, där flickan givetvis offrar allt för att skydda soldaten.

Link to comment
Share on other sites

Skulle kunna handla om en hemvärnsman och hans familj någonstans på Gotland.

De har sett på tv att det har varit lite oroligheter ute i östersjön med tanke på gasledningen och en kväll så försvinner strömmen och telefonerna är döda. Det enda som kan hålla dem uppdaterade några timmar är sonens bärbara dator men snart tar batteriet slut på den.

De hör att det smäller in mot närmaste tätbygd och pappan i familjen som är hemvärnsman ger sig ut och letar upp sin gruppchef och de samlar ihop så många som möjligt av sin pluton/kompani och börjar spana. Snart får de reda på att Visby är i stort sett ockuperat. Det är inte så mycket skottlossning för där finns inte så mycket svenskt försvar. Det enda som finns är en pluton bevakningssoldater som vaktar stidsvagnarna som står i förråd på Gotland men de blir snabbt nerkämpade, förutom en eller två som hinner därifrån och ansluter sig till hemvärnarna?

 

Hemvärnskillarna och tjejerna spanar och försöker förstöra lite då och då för ryssen i väntan på att det ska komma förstärkningar. Sverige skickar sin battlegroup som man har redo?

 

Jag bara skrev lite, om där finns något intressant så kan du ju plocka det.

Link to comment
Share on other sites

Tänk följande scenario:

 

Gasledningen har varit på plats något år. Ryssland märker att det 'saknas' gas. Diplomatiska förhandlingar drar igång mellan EU och Ryssland. Förhandlingarna strandar. Ryssland är övertygande att ledningen blivit saboterad (av Sverige). Eftersom Ryssarna är kända för att agera skickar de delar av sin Östersjöflotta för att skydda/bevaka gasledningen. Ryssarna är kända för att använda "ryska intressen" som svepskäl för allt de gör. De har som bekant rustat upp Slite hamn, nu är den tillräckligt stor för att ta emot ryska ytstridsfartyg. Ryssarna tar helt sonika beslut att använda Slite som bas för sin bevakningsstyrka. För att inte kunna bli allvarligt störda i sin vht i Slites hamn skickar de ut specialförband till Tofta skjutfält för att förstöra stridsvagnarna som några månader innan blivit placerade på Gotland.

 

Regeringen beordrar FM att omedelbart förstärka F17G på Visby flygplats. Två rotar Fpl39 hinner landa innan en enorm explosion ödelägger hela bränsledepån på F17G. Herculesplanet som lyft från fastlandet med personal från SSG/SIG blir bekämpat under inflygning till Visby flygplats av en attackubåt som lagt sig strax norr om Visby hamn.. Strax efter flygvapnet tappat kontakten med Herculesplanet kommer nästa nyhet, landningsbanan är saboterad.....

 

Gotland är helt avskuret, enda möjligheten att transportera trupp till Gotland är via båt. Och ryska Östersjöflottan har slagit en järnring runt ön..

 

Morgonen gryr i Burs på södra Gotland, Bernt Petterson stiger upp vid 0530 som han alltid gjort. Han går ut till brevlådan för att hämta tidningen, det är tomt i brevlådan.

Bernt går tillbaka in och ringer för att felanmäla att hans tidning saknas.. Han lyfter på luren och förväntar sig en samtalston.. Det är helt tyst.. Bernt provar mobiltelefonen, ingen täckning... Han är helt ovetande att Ryssland, bara 10mil norrut precis börjat lasta av svävarna med stridsfordon....

Link to comment
Share on other sites

- Hur skulle man bli inkallad? Telefon? Tänk om televerket låg nere? Brev? Fungerar fortfarande posten?

 

Glom inte alternativen radio och TV. Atminstone det forstnamnda skulle anvandas vid sa kallad allman mobilisering under kalla kriget. Under kalla kriget fanns en klassisk "Om kriget kommer"-sida i telefonkatalogerna. Om du vill veta mer om hur sadana har saker var ordnade under kalla kriget, sa kan jag, som tidigare namnts, varmt rekommendera tidigare tradar i Krigsarkivet, som exempelvis:

 

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=10924

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=27288

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=39526

 

Kolla aven in delforumen "Efterkrigstiden" och "Svenska förband 1925-idag" pa:

 

http://forum.skalman.nu/index.php

 

I dem kan du aven hitta litteraturanvisningar. Aldre bocker kan du fa tag i via bibliotekens fjarrlan, eller via:

 

http://antikvariat.net/

http://www.bokborsen.se/

 

Hur mobilisering och liknande skulle ske under kalla kriget finns i dag ratt bra dokumentarat i skrifter som exempelvis;

 

Blixt från hotfull himmel. Vittnesseminarium beredskap mot överraskande angrepp.

Bo Hugemark (red)

Försvarshögskolan/Kungl Krigsvetenskapsakademien/Kungl Örlogsmannasällskapet

2008

 

Hur den ska ske i dag borde du kunna hitta information om i offentlig information om forsvarsmakten. Kontakta dem om hjalp.

 

Just detta mer bergrum är väldigt intressant, och verkligen något jag skulle vilja utforska i filmen. Det är extra spännande med övergivna och nerlagda bergrum, som av någon anledning kommer spela roll idag.

 

http://bergrum.se/

 

och i synnerhet lanksidan;

 

http://www.bergrum.se/webplatsen/lankar.php

 

som pekar ut de stallen pa Internet dar svenska militara bergrumsnordar tenderar att hanga.

 

Jag är även nyfiken på om det skulle ske någon slags kemisk krigsföring. Jag tycker det är en kittlande idé att första tecknet på ett krig är en mystisk sjukdom som sprider sig. Är det ens troligt? I så fall... vad skulle det kunna vara för slags sjukdomar?

 

Kontakta FOI;

 

http://www.foi.se/

 

sag vad du haller pa med, och att du skulle vilja ha de har skrifterna:

 

FOA informerar om biologiska vapen

1995

 

FOI orienterar om kemiska vapen – hot, verkan och skydd

2002

 

Jag fick dem gratis nar jag bestallde dem, och de ar valdigt bra introduktionsmaterial for amnet du ar intresserad av. Om du sedan vill ha lankar till mer information inom amnet, sa hor av dig.

Link to comment
Share on other sites

For inspiration om elaka ryska specialforband bor du defintivt lasa:

 

Spetsnaz: The Inside Story of the Soviet Special Forces

Viktor Suvorov

1988

 

Den ar propagandistisk ur vastsynvinkel, och ibland av hogst tvivelaktig trovardighet, men som inspiration for filmer ar den riktigt bra.

 

 

P.S.

 

Jag KRAVER dessutom nagot i foljande stil:

 

En inledande scen i filmen dar en rysk kampsportere med onskefullt utseende slass mot en Gunde Svan-liknande helyllesvensk motsvarighet i en kampsporttavling. Svensken slass arofullt och ser ut att vinna, men ryssen tar till nagot riktigt fult och osportsligt knep och har ihjal svensken. Svenskens bror star i ringhornan och bevittnar det hela, han hoppar in i ringen och borjar springa mot ryssen for att ge igen, men hans kompisar ingriper och haller tillbaka honom. Ryssen pekar mot svensken, gor en "jag ska skara halsen av dig" gest mot honom, och (givetvis med riktigt bred rysk brytning) sager:

 

"He trying to break my record, so I break him! HA! HA! HA!"

 

En senare scen, dar samma ryske kampsportare, nu i ryska fallskarmstruppernas uniform, under en specialoperation i Sverige stoter pa brodern till svensken han dodade, som ar hemvarnsman. Foljande dialog:

 

Svensken: "You! You killed my brother!"

Ryssen: "Yes, he was weak, like a woman. HA! HA! HA! Now, you will join your brother in hell."

 

Bada stirrar pa varandra, slanger ned sina vapen pa marken, och slanger av sig alla klader de har pa overkroppen.

 

Svensken: "I'll make you pay for my brother!"

Ryssen: "I defeat all man!"

 

Handgeman utbryter, ryssen ser ut att vinna, men vi far sedan se hur svensken minns hur han och hans bror lekte som barn, svensken far ett redigt energitillskott, och slanger upp ryssen med ryggen fore sa han spetsas pa en tradgren. Svensken klammer ur sig:

 

"Dar fick du for brorsan!"

 

:ph34r:

Link to comment
Share on other sites

hmm...det skulle ju kunna bo en pensionerad/uppsagd officer i byn som organiserar motståndsrörelsen (wolverines!)

Alternativt att han blir återkallad i tjänst a la Rambo...han har naturligtvis hållit sig i trim på sin skogsgård med vedhuggning och andra sunda aktiviteter (80-talsmontage här med fräsigt soundtrack i bakgrunden)

Edited by 109 Eken
Link to comment
Share on other sites

Alternativt att han blir återkallad i tjänst a la Rambo...han har naturligtvis hållit sig i trim på sin skogsgård med vedhuggning och andra sunda aktiviteter (80-talsmontage här med fräsigt soundtrack i bakgrunden)

 

:blink:

 

Då ser jag hellre en ädlre fryntlig herre som är hjärnan i det hela.

Link to comment
Share on other sites

ah, en gammal överste eller general (gärna med knävelborrar och adligt namn) i en stuga i skogen som får ett telefonsamtal...går upp på vinden och öppnar offpackväskan där han har vadmalsuniformen och kamrat 40 nerpackad...han citerar gärna Clausewitz, Hindenburg, Moltke och andra trevliga tyskar.

Link to comment
Share on other sites

For inspiration om elaka ryska specialforband bor du defintivt lasa:

...

P.S.

 

Jag KRAVER dessutom nagot i foljande stil:

 

En inledande scen i filmen dar en rysk kampsportere med onskefullt utseende slass mot en Gunde Svan-liknande helyllesvensk.... [klipp]

..."Dar fick du for brorsan!"

 

:D

 

Hahaha! Kvällens glädjeämne :lala:

 

Eller så ser man att hotet kommer från väster och försöker filmatisera f d forumsmedlemmen "Skaldens" bok om hur USA ska erövra Sverige men stöter på patrull i formen av ett HV Instaskompani...

Näe, hellre en förlängd och upphottad nyfilmatisering av "Förebudet" istället :)

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

 

 

Reason for edit: klipte bort lite text

Edited by Foxtrotcharliegrg
Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid tyckt att krig som är mellan mindre stater är mycket intressantare. Kriget mellan Iran och Irak, kriget mellan England och Argentina eller mellan Grekland och Turkiet. Ur dramatisk synvinkel kan krig som dessa innehålla mer. Främst för att de är relativt jämnstarka parter och dels för att båda sidor kan ha sina moraliska poänger. Dvs. det är inte säkert att den ena parten är ond och den andra god, och det gör historien så mycket intressantare. Man får mer frihet att låta kriget pågå så långe man önskar som berättare och man kan växla mellan båda sidor och inte nödvändigtvis vara begränsad till att den ena har fel i alla sina motiv och den andra parten alltid rätt.

 

Ta fram ett scenario där Sverige ryker ihop med Finland i ett krig som egentligen ingen av oss vill ha. Eller kanske hellre Norge där det är lättare att måla upp en bakgrund för varför vi skulle kunna långsamt hamna i krig där alla andra blir tvunga att inte lägga sig i utan låta oss göra upp på egen hand.

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid tyckt att krig som är mellan mindre stater är mycket intressantare. Kriget mellan Iran och Irak, kriget mellan England och Argentina eller mellan Grekland och Turkiet. Ur dramatisk synvinkel kan krig som dessa innehålla mer. Främst för att de är relativt jämnstarka parter och dels för att båda sidor kan ha sina moraliska poänger. Dvs. det är inte säkert att den ena parten är ond och den andra god, och det gör historien så mycket intressantare. Man får mer frihet att låta kriget pågå så långe man önskar som berättare och man kan växla mellan båda sidor och inte nödvändigtvis vara begränsad till att den ena har fel i alla sina motiv och den andra parten alltid rätt.

 

Ta fram ett scenario där Sverige ryker ihop med Finland i ett krig som egentligen ingen av oss vill ha. Eller kanske hellre Norge där det är lättare att måla upp en bakgrund för varför vi skulle kunna långsamt hamna i krig där alla andra blir tvunga att inte lägga sig i utan låta oss göra upp på egen hand.

Eller varför inte ett inbördeskrig?

Link to comment
Share on other sites

Jag spånar nog på samma som många andra är inne på, blanda in Gasledningen och du har supergrund bara där (även om byborna i din lilla by inte vet om det, men det kan ju stå som en inledande text)

 

Rekomendation för att se vad som händer i ett MODERNT samhälle som slås ut, se amerikanska serien JERICHO som tyvärr slutat filmas.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...