R.Svensson Posted January 26, 2010 Report Share Posted January 26, 2010 Tjena, jag vill ha min båge på båda mina uniformer. Finns det internetshop för detta? Om inte, vem ska jag då kontakta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted January 26, 2010 Report Share Posted January 26, 2010 Tjena, jag vill ha min båge på båda mina uniformer. Finns det internetshop för detta? Om inte, vem ska jag då kontakta? En tämligen viktig fråga i sammanhanget är nog vilken båge du avser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
R.Svensson Posted January 26, 2010 Author Report Share Posted January 26, 2010 Tjena, jag vill ha min båge på båda mina uniformer. Finns det internetshop för detta? Om inte, vem ska jag då kontakta? En tämligen viktig fråga i sammanhanget är nog vilken båge du avser. Spaning och Prickskytt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordor Posted January 26, 2010 Report Share Posted January 26, 2010 Finns väl på förrådet? prata med dom eller med befälen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted January 26, 2010 Report Share Posted January 26, 2010 Du har väll koll på att du endast får ha en båge på uniformen...? Men du har kanske tänkt ha "Spaning" på ena uniformen och "Prickskytt" på den andra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
R.Svensson Posted January 27, 2010 Author Report Share Posted January 27, 2010 Du har väll koll på att du endast får ha en båge på uniformen...?Men du har kanske tänkt ha "Spaning" på ena uniformen och "Prickskytt" på den andra? Jepp det har jag koll på, vill bara ha dubbel uppsättning av båda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted January 27, 2010 Report Share Posted January 27, 2010 Är inte "Spaning" ett utbildningslinjetecken? Om du avslutat din utbildning i spaningsförbandet och gått in i hemvärnet eller nåt annat förband så får du inte längre bära det. Om jag förstått konceptet rätt. Prickskytt däremot går hur bra som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
R.Svensson Posted January 27, 2010 Author Report Share Posted January 27, 2010 Är inte "Spaning" ett utbildningslinjetecken? Om du avslutat din utbildning i spaningsförbandet och gått in i hemvärnet eller nåt annat förband så får du inte längre bära det. Om jag förstått konceptet rätt. Prickskytt däremot går hur bra som helst. Tack munken, jag vet. Men du är ganska off topic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonolzz Posted February 5, 2010 Report Share Posted February 5, 2010 Hur är det med personer som gjorde lumpen på stridsvagn, finns det något märke som de får som utbildningstecken? Jägarbågen som k3 använder är det utbildningstecken eller utbildningslinjetecken? tycker bågen sitter på fel arm (under flaggan) om det skulle vara utbildningstecken som k4 jägarbåge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 5, 2010 Forumsledning Report Share Posted February 5, 2010 (edited) Spaning, Jägare och dom flesta (alla) bågar är utbildningslinjetecken. I regel kan man säga att det är bara märken som finns i metall som är godkända utbildningstecken. Bara att titta i UNIRFM. Olika sätt att tolka reglementet finns det dock lika många som det finns förband så... Vissa bågar får lokala beslut angående hur det ska bäras t.ex. Jägare-bågen vilket även nämns i reglementet. Edited February 5, 2010 by Kimster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted February 8, 2010 Report Share Posted February 8, 2010 (edited) Spaning, Jägare och dom flesta (alla) bågar är utbildningslinjetecken. I regel kan man säga att det är bara märken som finns i metall som är godkända utbildningstecken. Bara att titta i UNIRFM.Olika sätt att tolka reglementet finns det dock lika många som det finns förband så... Vissa bågar får lokala beslut angående hur det ska bäras t.ex. Jägare-bågen vilket även nämns i reglementet. Kimster har rätt, men... Jägarbågen bärs av den som fullgör tjänst (i dagsläget värnplikt eller som instruktör) inom den utbildningslinjen. Alltså inte av de som tidigare tjänstgjort vid förbandet. Gäller både grön och svart båge. Bärandet av Jägarbåge på vänster ärm måste ses som en styggelse, då inget mig veterligen insatsförband har det som förbandstecken. Så K3, sluta med det. Usch. Edited February 8, 2010 by Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 8, 2010 Report Share Posted February 8, 2010 Bärandet av Jägarbåge på vänster ärm måste ses som en styggelse, då inget mig veterligen insatsförband har det som förbandstecken. Så K3, sluta med det. Usch. Det skulle förstås kunna ses som en tilläggsbåge till förbandstecknet, ungefär som LG har kompanimärken som tilläggsbågar. I så fall är det väl ok? Vad jag vet har aldrig K3 burit den som förbandstecken, vilket däremot K4 gjort (dock inte längre), utan bara som tillägg till förbandstecknet (för krigsförbandet, inte regementet). På 90-talet var det ju flera förband som hade en båge som förbandstecken, men det var då det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkhound Posted February 8, 2010 Report Share Posted February 8, 2010 (edited) K 3 bar grönsvart jägarbåge som förbandstecken, K 4 bar svartgul jägarbåge som förbandstecken... Bars på vänster ärm... Vad jag har "hört", (utan att riktigt veta källan eller om det finns skriftligt på det), så har båda jägarbågarna omvandlats till utbildningstecken och ska kunna bäras av jägarutbildade vid K3 och K4 på samma sätt som ex vis prickskyttemärket... K3 utbildade bär svartgröna bågen och K4-utbildade bär svartgula bågen... och som utbildningstecken bärs de då på höger ärm... Tråkigt för alla prickskytteutbildade jägare ehuru man bara får bära ett utbildningstecken. Hmmm... Om K3's jägarbåge, (den svartgröna), inte är formellt avförd som giltigt förbandstecken, så torde ju gamla vid K3 placerade resevofficerare fortfarande ha rätt att bära sina uniformer med jägarbågen som förbandstecken på vänster arm, eller? Edited February 9, 2010 by The Swede Fyra inlägg på rad ihopbyggda till ett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 9, 2010 Report Share Posted February 9, 2010 K 3 bar grönsvart jägarbåge som förbandstecken, K 4 bar svartgul jägarbåge som förbandstecken... Bars på vänster ärm...... Hmmm... Om K3's jägarbåge, (den svartgröna), inte är formellt avförd som giltigt förbandstecken, så torde ju gamla vid K3 placerade resevofficerare fortfarande ha rätt att bära sina uniformer med jägarbågen som förbandstecken på vänster arm, eller? Om nu den gröna bågen var förbandstecken, varför bars den då inte av regementsledningen (som istället bar regementets förbandstecken)? Om den var förbandstecken, varför bars den då tillsammans med förbandstecken för krigsförbandet (Jbat, LBB, Undbat)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkhound Posted February 9, 2010 Report Share Posted February 9, 2010 När i tid talar vi om? Basker torde K3 erhållit, typ 1978. Jägarbågen som förbandstecken textil eller som det nog då kallades; tilläggstecken, kom väl nåt år senare... Att man senare, när K3 blev "luftburna" bytte till ett förbandstecken textil i form av en "schackpjässpringare" är en annan historia... Lustigt att man inte kan finna mer information om allt detta på nätet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkhound Posted February 19, 2010 Report Share Posted February 19, 2010 Slängde iväg en fråga om K3s jägarbåge till museet i Karlsborg... Fick följande svar från Jens Ramhöj, Infochef K3; Jägarbågen blev omkring 1978/79 ett officiellt förbandsmärke att bäras av de som tillhörde K 3 och jägarbataljonerna där. Jag var själv med att ta fram detta med Rangerbågen som förebild i grönt och svart. Vi tog detta först och sedan så tog K 4 samma märke i svart och gult. Vi har under hela tiden, och så också nu, tilldelat personalen vid förbandet jägarbågen efter att ha genomfört en del av utbildningen omfattande den grundläggande soldatutbildningen (som avslutas med baskerprovet), befattningsutbildningen och grundläggande förbandsutbildning i pluton där man i slutet av detta genomför ett jägarprov. K 3 soldater har kravet jägaruttagning för placering i den Luftburna bataljonen eller Underrättelsebataljonen som ställer hårda krav på vilja, framåtanda, uthållighet och kompetens. Jens Ramhöj Informationschef K 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts