kotik Posted January 24, 2010 Report Share Posted January 24, 2010 Är en nybliven hemvärnssoldat och ska försöka mig på att "ta lite blodprov på mig själv", aka att sy fast lite saker på uniformen . Det sitter redan en svensk flagg på uniformen men vart ska märket med "livgrenadjär" sitta? jag har förstått av uniformsreglementet att det ska sitta på samma arm som flaggan men jag tycker det är lite luddigt med "under eller ovanför flaggan". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted January 24, 2010 Report Share Posted January 24, 2010 Är en nybliven hemvärnssoldat och ska försöka mig på att "ta lite blodprov på mig själv", aka att sy fast lite saker på uniformen . Det sitter redan en svensk flagg på uniformen men vart ska märket med "livgrenadjär" sitta? jag har förstått av uniformsreglementet att det ska sitta på samma arm som flaggan men jag tycker det är lite luddigt med "under eller ovanför flaggan". Det finns reglerat i uniformsreglementet. Kort sagt så är det så att flaggmärket sätts fast 30 mm från sömmen på vänster ärm och tilläggsmärket (förbandsmärket) 10 mm under flaggmärkets underkant. Samtliga märken centrerade och snyggt placerade så det inte ser ut som hejssvejs, så man måste stå och luta för att det skall bli rakt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vamtiin Posted January 24, 2010 Report Share Posted January 24, 2010 Är en nybliven hemvärnssoldat och ska försöka mig på att "ta lite blodprov på mig själv", aka att sy fast lite saker på uniformen . Det sitter redan en svensk flagg på uniformen men vart ska märket med "livgrenadjär" sitta? jag har förstått av uniformsreglementet att det ska sitta på samma arm som flaggan men jag tycker det är lite luddigt med "under eller ovanför flaggan". Det finns reglerat i uniformsreglementet. Kort sagt så är det så att flaggmärket sätts fast 30 mm från sömmen på vänster ärm och tilläggsmärket (förbandsmärket) 10 mm under flaggmärkets underkant. Samtliga märken centrerade och snyggt placerade så det inte ser ut som hejssvejs, så man måste stå och luta för att det skall bli rakt! 10mm? Har fått lära mig 6mm, står även på de kursordrar vi fått ut.. Eller är det olika på förbundsmärken och förbandsmärken? :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted January 24, 2010 Report Share Posted January 24, 2010 Är en nybliven hemvärnssoldat och ska försöka mig på att "ta lite blodprov på mig själv", aka att sy fast lite saker på uniformen . Det sitter redan en svensk flagg på uniformen men vart ska märket med "livgrenadjär" sitta? jag har förstått av uniformsreglementet att det ska sitta på samma arm som flaggan men jag tycker det är lite luddigt med "under eller ovanför flaggan". Det finns reglerat i uniformsreglementet. Kort sagt så är det så att flaggmärket sätts fast 30 mm från sömmen på vänster ärm och tilläggsmärket (förbandsmärket) 10 mm under flaggmärkets underkant. Samtliga märken centrerade och snyggt placerade så det inte ser ut som hejssvejs, så man måste stå och luta för att det skall bli rakt! 10mm? Har fått lära mig 6mm, står även på de kursordrar vi fått ut.. Eller är det olika på förbundsmärken och förbandsmärken? :P OK. Error, error! Mea culpa! Jag har kollat och det står faktiskt 6 mm under nationsmärket eller omedelbart under tilläggstext (ex nedåtböjd båge med text "Sweden"). Jag får skylla på att farbror är så heeemskt gammal att farbror fått lära sej 10 mm en gång i världen. Men nu vet farbror mycket bättre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts