Laqez 0 Posted January 23, 2010 Report Share Posted January 23, 2010 Jag går i fordonstankar och har fått för mig att en Elva/Valp är rätt cool. Hur är de att äga? Kallar folk på Möppolisen? Går de ofta sönder? Ge mig de upplysningar ni anser relevanta. Mvh, /L Quote Link to post Share on other sites
SweSold 6 Posted January 23, 2010 Report Share Posted January 23, 2010 Skulle tippa på att dessa gossar har alla svar på dina funderingar - http://www.terrangbil.net Quote Link to post Share on other sites
Laqez 0 Posted January 23, 2010 Author Report Share Posted January 23, 2010 Skulle tippa på att dessa gossar har alla svar på dina funderingar - http://www.terrangbil.net Säkerligen, men jag orkar inte med ett forum till. De här på SoldF som har kunskap om detta är välkomna att yttra sig, dock. Vill gärna veta vad jag ger mig in i... Quote Link to post Share on other sites
Chassi 182 Posted January 23, 2010 Report Share Posted January 23, 2010 Om du kan skruva själv så varför inte. och speciellt dyrt är det väl inte, men soppa kostar det själklart. Quote Link to post Share on other sites
Ra145 4 Posted January 24, 2010 Report Share Posted January 24, 2010 Jag går i fordonstankar och har fått för mig att en Elva/Valp är rätt cool. Hur är de att äga? Kallar folk på Möppolisen? Går de ofta sönder?Ge mig de upplysningar ni anser relevanta. Mvh, /L Som medlem på Terrängbil.net och ägare av en Tgb 11 så kan jag säga att några större problem är där inte med valp/11-bilarna. Har själv snart kört ca 2000 mil med min sedan jag fick den,och har aldrig haft några problem med den. Vad gäller reservdelar så finns det att få tag på lite äverallt.Både nytt och begagnade. Bromsdetaljer till 11/13 (belägg,cylindrar,mm) är samma som på Landrover så dessa delar är det heller inte något problem att få tag på. Vad gäller bränsleförbrukningen så har jag faktiskt inte mycket att klaga på. 1,5 L/mil på landsväg är helt godkänt med tanke på att den väger 2400 kg,stora grovmönstrade däck och är aerodynamisk som ett kylskåp. Något mer du vill veta? Quote Link to post Share on other sites
Laqez 0 Posted January 24, 2010 Author Report Share Posted January 24, 2010 Det verkar som KSP ingår så jag blir bara gladare 1,5L på landsväg, ok med delar, krånglar inte så farligt... Bra det. Hur är den att köra? I storstad, ex.vis. Hur mår rumpa och rygg efter 6+ timmar i den? Men eftersom alla fordon har svagheter. Vilka har denna? (Risig bränsleekonomi och aerodynamik har berörts.) Välter den i kurvor? Självantänder den vid nymåne? Mer info, tack. /L Quote Link to post Share on other sites
The Swede 54 Posted January 24, 2010 Report Share Posted January 24, 2010 Körkomforten på längre turer är inte den bästa. Ljudnivån lämnar en del övrigt att önska. Marschhastigheten är väl låg för längre transporter. Värmen i förarhytten, speciellt vid fötterna, kunde vara bättre. Insteget något högt. Bakluckan något tung att öppna, lasthöjden är även i högsta laget. Förutom detta är det en ball bil om man vill leka lite utanför vägarna. Quote Link to post Share on other sites
lampros 6 Posted January 25, 2010 Report Share Posted January 25, 2010 ... elvabilarna lider dessutom en förfärande brist på mugghållare. (OK admin, radera detta om ni vill, jag kunde bara inte hålla mig.) Quote Link to post Share on other sites
Meradan 0 Posted January 25, 2010 Report Share Posted January 25, 2010 Vid längre turer är som The Swede säger ljudnivån oerhört påfrestande. Propp och/eller kåpa är att föredra för en bekväm ljudnivå. Ljudnivån går att få ner lite genom att byta ut de vanliga terrängdäcken mot en mönstring som är lite mer anpassad för landsväg och inte har lika grov mönstring. Quote Link to post Share on other sites
Erik_G 213 Posted January 25, 2010 Report Share Posted January 25, 2010 ... elvabilarna lider dessutom en förfärande brist på mugghållare. (OK admin, radera detta om ni vill, jag kunde bara inte hålla mig.) Då måste det vara en elvabil jag har.. den är bränsletörstig och har en total avsaknad av mugghållare.. Vad får/bör man betala för en 11/13-bil i bra skick? /E Quote Link to post Share on other sites
Ra145 4 Posted January 25, 2010 Report Share Posted January 25, 2010 Priserna varierar så klart beroende på skick eller om det är alu-zink-kaross på dom. En 11-bil i bra skick ligger runt 35-45.000. En 1314 i bra skick ligger runt 25-35.000. 131:an som är lite ovanligare kan man få betala upp emot 70.000 för. 20-bilen är inte så eftertraktad,och brukar gå runt 20-25.000. Och sist men inte minst Pvpjtgb 1111 som ligger i nivå med 131:an prismässigt. Quote Link to post Share on other sites
Spårljus 0 Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Så länge man sitter fram så tycker jag det går fint att åka i dom, och angående värmen vid fötterna så håller jag inte med om att den är dålig då jag lyckats smälta min ena sko på utblåset Quote Link to post Share on other sites
The Swede 54 Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Så länge man sitter fram så tycker jag det går fint att åka i dom, och angående värmen vid fötterna så håller jag inte med om att den är dålig då jag lyckats smälta min ena sko på utblåset Det är möjligt att det skiljer men de 11, 13 och 20-bilar jag kört i vinterklimat har lämnat en del övrigt att önska vad gäller värmen vid fötterna. Quote Link to post Share on other sites
354 0 Posted April 22, 2010 Report Share Posted April 22, 2010 Det verkar som KSP ingår så jag blir bara gladare 1,5L på landsväg, ok med delar, krånglar inte så farligt... Bra det. Hur är den att köra? I storstad, ex.vis. Hur mår rumpa och rygg efter 6+ timmar i den? Men eftersom alla fordon har svagheter. Vilka har denna? (Risig bränsleekonomi och aerodynamik har berörts.) Välter den i kurvor? Självantänder den vid nymåne? Mer info, tack. /L Ja, den självantänder... Eller, nej det gör den ju inte, men jag har varit fordonsförare på bl a 11-bilen så några andra svagheter har jag noterat som jag mer än gärna delar med mig av! Detta är en svårslagen bil i terrängen, och då även i svensk skogsterräng där t ex engelsmännens annars utmärkta universalfordon LandRover är chanslösa. 11, 13, och 20 har som bekant portalaxlar som ger överlägsen markfrigång. Den har heller inget överhäng fram eller bak som så många andra "terrängbilar" har, otroligt viktigt i skogen! Inte verkar den rosta så himla mycket heller, tjock plåt har den ju. Men på landsväg är 11-bilen verkligen ingen mysig bil! Dålig riktningsstabilitet, studsig fjädring, sjukt hög ljudnivå (motorn till höger om örat...). Mekaniskt så har den ju Volvos raka sexa som även satt i Volvo 164 på sin tid, och därmed samma sjuka som den, nämligen att den käkar kamaxlar. Märks först inte så mycket, den redan slöa motorn blir gradvis allt slöare efter några tusen mil, men till slut kommer man knappt uppför backarna på högväxel och då vet man vad klockan är slagen. Hem o byt kamaxel. På en terrängbil som ofta går långsamt på höga varv slits den ännu fortare. Så, mitt tips är helt klart, låt 11-bilen vara i skogen där den trivs så bra! Quote Link to post Share on other sites
Lt P 37 Posted April 22, 2010 Report Share Posted April 22, 2010 Bara 1,5 L/milen? Imponerande. Min V70XC drar 1,4L vid blandad körning. Quote Link to post Share on other sites
Stekspade 0 Posted April 23, 2010 Report Share Posted April 23, 2010 Vad jag minns från min fordonsutbildning så ska den dra ca 3 L/mil. Men det kan vara så att jag minns fel eller att det överdrevs. Det kom sig ju också så att fordonet alltid skulle tankas vid halv tank "eftersom de inte går att lita helt på". Quote Link to post Share on other sites
Rickard N 65 Posted April 23, 2010 Report Share Posted April 23, 2010 Bara 1,5 L/milen? Imponerande. Min V70XC drar 1,4L vid blandad körning. Mmm, men den borde väl dra runt litern på landsväg (t.om under kanske) 11an är inte sådär skitskoj att köra länge på t.ex. landsväg. Åtminstone jag får ont i framsidan på underbenet av den inte helt överergonomiska ställningen på gasfoten. I skogen är den HUR kul som helst däremot Quote Link to post Share on other sites
Ra145 4 Posted April 23, 2010 Report Share Posted April 23, 2010 Bara 1,5 L/milen? Imponerande. Min V70XC drar 1,4L vid blandad körning. Mmm, men den borde väl dra runt litern på landsväg (t.om under kanske) 11an är inte sådär skitskoj att köra länge på t.ex. landsväg. Åtminstone jag får ont i framsidan på underbenet av den inte helt överergonomiska ställningen på gasfoten. I skogen är den HUR kul som helst däremot Har man justerat in förgasarna och tryckt i lite mer luft i däcken så händer det underverk med bränsleförbrukningen. Från 2 L/mil till 1,5 L/mil i en enkel handvändning. Problemet med den höga gaspedalen är enkelt att fixa. Bara att bocka ner pedalarmen lite så blir det mycket bättre att köra. Sedan fixar man 15-20 mil utan att få ont i benet. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.