Jump to content

Finsk F/A-18 krash


Zimme

Recommended Posts

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1852938/...dsflyg-stortade

 

 

Bara hoppas att de hittar åt dom vid liv

 

 

Edit: http://www.hbl.fi/text/inrikes/2010/1/21/w42190.php

 

Det verkar ha gått bra men: "Det plan som störtade var byggt av två gamla Hornetar. Bakdelen var från ett plan som störstade i Karstula 2001. " :)

Edited by Zimme
Link to comment
Share on other sites

Det verkar ha gått bra men: "Det plan som störtade var byggt av två gamla Hornetar. Bakdelen var från ett plan som störstade i Karstula 2001. " :)

Nja, bakdelen kom från ett plan som koliderade i luften med ett annat Hornet-plan, men som lyckades landa.

Link to comment
Share on other sites

Hittade detta på wikipedia:

 

8 november 2001 kolliderade en F-18C med beteckningen HN-413 med ett annat Hornet-plan under en mörkerövning. Det andra planet, HN-430, fick mycket svåra skador och totalförstördes i en krasch efter att piloten skjutit ut sig med katapultstol. HN-413 var inte lika illa skadat, utan kunde till slut nödlandas, men skadorna ansågs så svåra att det beslöts att inte reparera planet. I det skedet lanserades idén att bygga om HN-413 till en tvåsitsig C/D-hybrid, då flygvapnet hade kronisk brist på D-modeller för typskolning. Nytillverkade D-modeller fanns inte heller att tillgå då produktionslinjen stängts, och en möjlig reparation beräknades i vilket fall som bli mycket billigare än att köpa ett nytt plan. Planet hade också över nittio procent av sina beräknade flygtimmar kvar, så det var ett ungt skrov. Allt detta bidrog till att studier om möjligheten att konvertera planet drog igång.

 

Det tog fyra år för projektet att komma igång på allvar. Ena vingen och nospartiet var för skadat för att kunna repareras, och ett nytt framparti med två säten behövdes. Vissa reservdelar som behövdes tillverkades inte heller längre, men efter kontakter med Boeing så togs beslutet att en tillfällig nystart av delar av produktionslinjen. Flygvapnet, Patria, amerikanska flottan och Boeing var alla involverade i samarbetet, och då frontpartiet till en CF-18B hittades i Kanada så togs beslutet att genomföra ombyggnaden.

 

2005 inleddes så själva arbetet, och efter en del förseningar så stod planet klart i september 2009. Resultatet blev att flygvapnet för något över 15 miljoner € fick ett unikt plan, och har nu åtta istället för som tidigare sju plan tillgängliga för typskolning. Nypriset på Hornetarna 1992 låg på runt 25 miljoner €. Patria, som är det enda företag i världen som konverterat en ensitsig Hornet till en tvåsitsig, har i intervjuer meddelat att liknande konverteringsarbeten för andra länders F-18 är en möjlighet, då ett flertal länder är i behov av fler tvåsitsiga modeller. Planet har numera beteckningen HN-468.

 

Var väl förmodligen nån test av planet som gick snett, Lär ju inte bli enklare att sälja hop-plock efter detta...

Link to comment
Share on other sites

Många "experter" kommenterar artikeln :surprise:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/finlandsk...rtade-1.1030777

 

"Om den ryska björnen då hoppar på de ensamma finnarna så torde det stolta finska flygvapnet vara bekämpat på under 48 h."

 

"Var inte det faktum att ett F18 kan landa på ett hangarfartyg avgörande för att finnarna köpte det? I ett krigsscenario litar man förmodligen på hjälp ifrån USA. Det måste man om man vill ha fler bomber, raketer och kanoner. Försök landa med ett Gripen på ett hangarfartyg så kommer 1. Landningsställen att knäckas 2. De delar som ska haka i bromsvajrar på landningsbanan lossna 3. Flygplanet fortsätta i hög fart över kanten och göra magplask i havet."

Link to comment
Share on other sites

Förmågan att landa på hangarfartyg är tämligen irrelevant i sammanhanget. Den främsta anledningen till att de valde just Hornet var som jag fattat de att det var ett av de få plan som kan använda vägbaser samt att man valde att köpa ett beprövat plan ist för att vänta på Gripen.

 

 

 

edit: såg nu att du bara citerade kommentarer...

Edited by Zimme
Link to comment
Share on other sites

Förmågan att landa på hangarfartyg är tämligen irrelevant i sammanhanget. Den främsta anledningen till att de valde just Hornet var som jag fattat de att det var ett av de få plan som kan använda vägbaser samt att man valde att köpa ett beprövat plan ist för att vänta på Gripen.

Nackdelarna med ett köpa "beprövat" belyses ju rätt tydligt i det här fallet: Produktionslinan är stängd, reservdelar fattas och man blir tvungen att renovera halvkvaddade flygplan för att få det man behöver i luften...

Link to comment
Share on other sites

Guest Major Error

Jag besökte det Finska flygvapnet 1997 angående vissa aspekter av införandet av Hornet.

Något som jag noterade var att finnarna hade utrustning för kroklandning på vägbaser.

Interssant koncept som borde ge flera improviserade landningsbanor iallafall. Förutom

vajer så fanns det mobila nav- och landningshjälpmedel för dessa vägbaser. 10 år före FV.....

 

Nåja, det var lite OT.

mvh

Major Error

 

Förmågan att landa på hangarfartyg är tämligen irrelevant i sammanhanget. Den främsta anledningen till att de valde just Hornet var som jag fattat de att det var ett av de få plan som kan använda vägbaser samt att man valde att köpa ett beprövat plan ist för att vänta på Gripen.

 

 

 

edit: såg nu att du bara citerade kommentarer...

Link to comment
Share on other sites

Begagnade Hornet torde finnas att köpas i USA då E/F versionen som produceras delvis ersätter C/D versionen finnarna har.

 

Kuwait har hornets till salu också. Jag kan tänka mig att Kanada även så då de har ställt av ett större antal som inte gick in för uppgradering. Om det gäller för D-modeller har jag ingen koll på.

 

Men nu tror jag det hela egentligen handlade om ett försök att bygga upp Patrias kunskapsnivå genom ett statsstödsprojekt och att Flygvapnet hade valet mellan inget eller det här.

Link to comment
Share on other sites

Den främsta anledningen till att de valde just Hornet var som jag fattat de att det var ett av de få plan som kan använda vägbaser samt att man valde att köpa ett beprövat plan ist för att vänta på Gripen.

Ett till smårelevant skäl, om jag minns saken rätt, var att om finnarna valde icke-amerikanskt - så skulle de inte få köpa amerikanska robotar ex Amraam..

 

Nåväl. Hoppas det går bra för alla inblandade och att finnarnas krympande Hornet-flotta uppdateras och rentav utökas (de är väl inte längre bundna av "vänskapsavtalet" med Ryssland?).

Link to comment
Share on other sites

Begagnade Hornet torde finnas att köpas i USA då E/F versionen som produceras delvis ersätter C/D versionen finnarna har.

Den aktuella individen hade 90% flygtid kvar på skrovet. Det var antagligen därför det var intressant att få den i tjänst igen, trots de kostnader det innebar. De individer som olika flygvapen gör sig av med lär vara de med minst flygtid kvar och antagligen har de också fler ålderskrämpor.

Link to comment
Share on other sites

Dessutom så har iallafall USA haft en hel del uttag av flygtid på sina kärror så att de till och med har fått ta tillbaka äldre versioner av F-18A/B från reserven för att inte slita så mycket på sina F-18C/D.

 

Det operativa tempo de har haft sena 2001 är ju ganska så högt...

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

svenska.yle.fi: Fel i styrsystemet orsakade Hornetkraschen

 

 

21.01.2011 14.45

 

Utredningen kring Hornet-planet som störtade i Juupajoki i Birkaland för ett år sedan är färdig. Enligt Flygvapnet var det ett fel i höjdrodrets servocylinder som orsakade olyckan.

 

Det tvåsitsiga F/A-18D Hornetplanet störtade under en testflygning och totalförstördes. Piloterna räddade sig med katapult och fallskärm före planet kraschade i skogen. De opererades i Tammerfors för frakturer som ändå inte var livshotande. Olycksplatsen är glest bebodd och ingen utomstående var i fara.

 

Färdskrivaren - eller den så kallade svarta lådan - hittades senare. Färdskrivaren innehåller information som är avgörande för utredningen av olycksorsaken.

 

Det kraschade planet var sammansatt av två Hornetplan. Bakpartiet är från det plan som störtade i Karstula 2001 och frampartiet från ett begagnat tvåsitsigt plan.

 

Flygvapnet fick sina första Hornetplan i slutet av 1995. Hornetplanen har varit med om en del farliga situationer och olyckor tidigare, men endast en krasch har tidigare inträffat, det vill säga den i Karstula då två Hornetplan kolliderade. Det ena planet kraschade i ett kärr medan det andra kunde landa. Piloterna klarade sig.

 

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Vilket dåligt argument mot att köpa från hyllan.

Nu var Finland en rätt sen Hornet Kund och kraschen inträffade för ett år sedan.

Jag tvivlar starkt på om att OM tex Thailand eller Sydafrika krachar en Gripen D år 2024...att de kommer kunna hitta någon två sitsig Gripen att ersätta dem med heller.

Sverge har förmodligen sedan länge skrotat sina Gripen B/D då...och Gripen tillverkligen är ett minne och SAAB har förmodligen upphört med att bygga flygplan.

Link to comment
Share on other sites

Jag tvivlar starkt på om att OM tex Thailand eller Sydafrika krachar en Gripen D år 2024...att de kommer kunna hitta någon två sitsig Gripen att ersätta dem med heller.

Sverge har förmodligen sedan länge skrotat sina Gripen B/D då...och Gripen tillverkligen är ett minne och SAAB har förmodligen upphört med att bygga flygplan.

Då är det väl bättre att de köper F-35 då?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...