Laqez Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Hej, ni vetande. Jag undrar om jag kan vara aktuell för utlandstjänst. Jag är 35 år, arbetar som väktare, är i ok fysisk kondition (motsvarar de flesta fysiska kraven) och muckade som sjukvårdare -94 med mediokra betyg. (Fick godkänt) Jag har en magisterexamen i religionsbeteendevetenskap och min engelska är mycket god (relevant?). Då jag misstänker att jag måste höja mina betyg så kanske hemvärnet kan vara något för mig? Råd om detta mottages tacksamt. Hur bör jag göra för att komma på fråga för utlandstjänst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Borde väl inte vara något större problem med behörigheten men jag undrar över ditt betyg. När jag muckade 1991 var 10-5-5 att betrakta som godkänt för krigsplacering medan 10-7-7 var kravet för utlandstjänst. Hur ser ditt betyg ut? Att höja betyg i Hv är i princip omöjligt då Hv inte sysslar med betyg. Annars är det bara att söka. Lycka till! /JE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
519 CB Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Borde väl inte vara något större problem med behörigheten men jag undrar över ditt betyg. När jag muckade 1991 var 10-5-5 att betrakta som godkänt för krigsplacering medan 10-7-7 var kravet för utlandstjänst. Hur ser ditt betyg ut? Att höja betyg i Hv är i princip omöjligt då Hv inte sysslar med betyg. Annars är det bara att söka. Lycka till! /JE Kan berätta att HV har kunnat höja betyget om man fått placering i HV som Ordinarie HV man. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Kan berätta att HV har kunnat höja betyget om man fått placering i HV som Ordinarie HV man. Hur gick processen till rent praktiskt? Vem fattade beslutet? Lyckades soldaten till följd av detta bli antagen till US? Är det fortfarande möjligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Hur processen renta praktiskt fungera har jag ingen uppfattning om, men att betyg har höjts via HV har även jag hört, däremot vet jag inget om relationen bra betygHV-anställning US. Betyg ifrån HV är väl främsta att se som ett specifikt betyg för de uppgifter man gör i HV, har man som Vpl utbildats till Tekniker så får man ju ett betyg på just den tjänsten, betyget man får av HV är ju inget som "ändrar" vpl betyget utan bör väl mera ses som ett kompleterande betyg för om du sedan söker utlandstjänst som tekniker på markfordon så är det främst betyget ifrån vpl som är intressant då det inte är så specielt mycket Galtar och Patrior i Hv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laqez Posted January 17, 2010 Author Report Share Posted January 17, 2010 (edited) Detta låter rimligt. Jag har ett mkt avlägset minne av att ha haft 10 5 7 men detta var en oherrans massa år sedan... Men eftersom jag hade 7 på befattning så kanske de kan vara intresserade? Vem kan jag ringa och fråga om detta? (I synnerhet om HVbetyg.) (Tack för vänliga och informativa svar.) /L (Edit: Förtydligande av fråga.) Edited January 17, 2010 by Laqez Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Enligt mil.se så har du inte det som krävs. Du som har genomfört svensk militär grundutbildning genom värnplikt eller tjänstgöring i utlandsstyrkan måste ha ett vitsord om lägst X77 eller J55 från din senaste militära tjänstgöring. Det bör tolkas som att du inte kan läsa upp dina vitsord genom HV även om det enligt KB-i-matkön-rykte sägs att någon ev. har gjort det någon gång. Om du har en eftertraktad kompetens så kan Arméinspektören bevilja en dispens från kravet på X-7-7. Det görs genom att rekryterande chef hemställer till AI om att få ta med dig trots dina betyg. Om AI anser att det är motiverat så kan han bevilja det. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laqez Posted January 17, 2010 Author Report Share Posted January 17, 2010 Tack, Krook för bra svar. Vad innebär J55? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 J = Ja, på frågan "Lämplig för internationell tjänst?" Ges J eller N. 5-5 motsvarar på ett ungefär det gamla 5-5. Men kom ihåg att J-5-5 eller X-7-7 ska det vara, inte en kombination. X-5-5 fungerar alltså inte. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
519 CB Posted January 18, 2010 Report Share Posted January 18, 2010 Enligt mil.se så har du inte det som krävs.Du som har genomfört svensk militär grundutbildning genom värnplikt eller tjänstgöring i utlandsstyrkan måste ha ett vitsord om lägst X77 eller J55 från din senaste militära tjänstgöring. Det bör tolkas som att du inte kan läsa upp dina vitsord genom HV även om det enligt KB-i-matkön-rykte sägs att någon ev. har gjort det någon gång. Om du har en eftertraktad kompetens så kan Arméinspektören bevilja en dispens från kravet på X-7-7. Det görs genom att rekryterande chef hemställer till AI om att få ta med dig trots dina betyg. Om AI anser att det är motiverat så kan han bevilja det. /K Hemvärnet är och har alltid varite en del av försvarsmakten i Sverige. Dess utom blir hemvärnet viktigare och viktigare med tiden som går med tanke på de beslut som våra politiker tar. Med tanke på att ditt uttalande ovan, klassar du inte Hemvärnet som militärtjänsgöring?. Jag undrar oxå med tanke på hur du utrycker dig vilken inställning till HV du har? Är du med själv eller har du varit det? Jag kan upplysningsvis meddela att jag innehar dokumentation som kan bevisa att betygshöjning ägtrum. Dess utom finner jag ditt " bör tolkas" och som en högst märklig inställning, lika så "KB-i-matkön-rykten". Vem är du att yttra dig om hur försvarmakten ska agera? Vem är du att bedömma hurvida någon annans utsaga är falsk eller sann. Jag tycker att den ton du slåran i din tex rörande detta ämne är eklaglig från någon som är engagerad på sidan. Borde du inte jobba för att få fram korrekta fakta på området. Är du intresserad så vet du hur du kontaktar mig, jag lägger inte upp den typen av dokument för allmän beskådan /519 CB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 18, 2010 Report Share Posted January 18, 2010 Var ska jag börja egentligen? Hemvärnet är militär tjänstgöring, mycket begränsad i sin omfattning men dock militär tjänstgöring. Man söker internationell tjänst på antingen betyg från GU eller tidigare internationell tjänst/beredskap alternativt tjänstgöringsomdöme/vitsord för officerare. Jag kan upplysningsvis säga dig att ditt betyg från Hemvärnet inte säkert kommer att bedömas som ett betyg från GU/US av de som rekryterar. X-7-7 eller J-5-5 som Hemvärnssoldat står sig ganska slätt i sammanhanget ska jag säga dig. Hemvärnsbetyg är egentligen inte en urvalsfaktor men kan ses som ett komplement till övriga meriter. Vad bygger jag det på? Jo, erfarenhet från både Hemvärnet och Utlandsstyrkan. Vem är jag då att säga någonting? Dels är jag forumsmedlem med rätt att skriva och dels är jag erfaren inom området som diskuteras. Fakta har jag, en masse. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
519 CB Posted January 19, 2010 Report Share Posted January 19, 2010 Var ska jag börja egentligen? Hemvärnet är militär tjänstgöring, mycket begränsad i sin omfattning men dock militär tjänstgöring. Man söker internationell tjänst på antingen betyg från GU eller tidigare internationell tjänst/beredskap alternativt tjänstgöringsomdöme/vitsord för officerare. Jag kan upplysningsvis säga dig att ditt betyg från Hemvärnet inte säkert kommer att bedömas som ett betyg från GU/US av de som rekryterar. X-7-7 eller J-5-5 som Hemvärnssoldat står sig ganska slätt i sammanhanget ska jag säga dig. Hemvärnsbetyg är egentligen inte en urvalsfaktor men kan ses som ett komplement till övriga meriter. Vad bygger jag det på? Jo, erfarenhet från både Hemvärnet och Utlandsstyrkan. Vem är jag då att säga någonting? Dels är jag forumsmedlem med rätt att skriva och dels är jag erfaren inom området som diskuteras. Fakta har jag, en masse. /K Då du och jag är oense om detta och jag har besvis som håller i rätten om det så skulle behövas så lägger jag ned diskusionen med dig. De där ute som vill ha fakta i detta ärendet kan kontakta mig via min profil så ska ni få mer detaljerad info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted January 19, 2010 Report Share Posted January 19, 2010 Då du och jag är oense om detta och jag har besvis som håller i rätten om det så skulle behövas så lägger jag ned diskusionen med dig. Jag tror att det i stort är två olika disskussioner. Visst betygen från Hemvärnet gäller säkerligen. Men det är fortfarande upp till den som rekryterar att välja sin personal efter sitt eget huvud. Mig veterligen, vad jag har sett och hört behöver inte den som väljer sin personal välja de som har högst betyg och sedan i fallande ordning. Utan man ser till att skapa fungerande, mångsidiga och dynamiska grupper och plutoner. (Slutligen skulle jag lita på vad Krook säger i frågan, då han hittills på detta forum aldrig medvetet har farigt med osanning) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
241 Posted January 19, 2010 Report Share Posted January 19, 2010 @519 CB "..bevis som håller i rätten"? va? till vadå? Alltså du måste känna till att rekrytering till utlandsstyrkan som det är "nu" och har vart ett tag så är det inte en rättighet att komma med, precis som värnplikten. Du blir utvald enligt urval som alla andra. Det sitter alltså en rekryterar och "väljer" ut vem han eller hon vill ska få göra utlandstjänst alt. följa med, då det oftast är plutonchef motsv. som väljer sina soldater. Och om Krook påstår sig nog ha erfarenhet att betygen från Hemvärnet inte betyder speciellt mycket pga. att det finns många andra med GU-betyg som håller, så är jag beredd att hålla med fullständigt. Att man har formellt rätt att söka på sina HV-betyg är en sak, men det betyder inte att de i ögonen på någon annan betyder lika mycket som ett betyg från en GU-tjänst. Sen spelar det ingen roll om det är idiotisk syn och ett dåligt/orättvist sätt att handla på, utan det är så verkligheten ser ut. Vad som händer i framtiden får vi väl se. Hemvärnets betyg kanske klättrar i betydelse i jämförelse. Snart så kommer ju hela processen se annorlunda ut ändå, med tanke på att det är hela förband som åker utomlands och inte civilister och frikrigare som söker lite här och där. Så sen gäller det att söka till soldat istället, och där kommer kraven var lite annorlunda kan jag misstänka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 19, 2010 Report Share Posted January 19, 2010 Till alla som inom de närmaste åren tror att Hemvärnet är en väg till Utlandsstyrkan så vill jag bara säga: Sänk förväntningarna. De "bevis" som CB 519 har håller säkert i en rätt men inte i en Uttagskommision till Utlandsstyrkan och det är bedömt det som vi diskuterar här, eller? När man söker Utlandsstyrkan så ska man uppge betyg från GU (inte Hemvärnet) och vilka tidiga missioner man gjort. Dessutom kan (och bör) man bifoga bilaga där man beskriver vilken formidabel soldat och människa man är. Där kan man då skriva i att man fått godkända betyg i Hemvärnet men som jag tidigare sagt så är de inte en egentlig urvalsfaktor. De kan möjligen förstärka bilden av en person men inte mer. Hur det ser ut framgent är något oklart avseende hur folk kommer att gå in och ut ur Hemvärnet. Klart är att förband åker istället för som nu tillfälligt sammansatta förband. Det innebär att anställda och kontrakterade soldater och befäl kommer att stå för lejonparten av alla tjänster. Om de kontrakterade blir extra hemvärnsmän så är det säkert bra. Det är dock som ingående i ordinarie insatsförband som de åker på internationell tjänst, inte som extra hemvärnsmän. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 20, 2010 Report Share Posted January 20, 2010 jag har arbetat med/för/i utlandstyrkan i olika omgångar i tio år och suttit i med i uttagningskommisionerna och hjälpt uttagande plutonchefer, med den erfarenheten i bagaget så kan jag bara säga till dig CB att dom fallen någon har tillåtits slinka igenom med undermåliga vpl-betyg och därefter upplästa genom HV/FBU är få och långt emellan. Att det skulle hända utan att soldaten har någon annan egenskap som gör honom extra attraktiv eller att någon gör ett undantag pgr av ett personligt kontaktnät finner jag som extremt otrolig idag. I övrigt kan jag bara intyga om det skulle behövas att det är precis som Krook säger och det är så uttagande chefer råds till att se hv-betyg, skälet till det är flera men det första är frågan om hur kvalitetssäkrade betygen i HV är? Även om det ibland framkommer brister i även hur GU plutonchefer sätter betyg så har FM beslutat att det är dom betygen som gäller. Om du tittar på ansökningsformuläret för att se vad som bedöms så ser du där att det står inskrivet där att "Vitsord kontrolleras även mot Pliktverkets register". Skälet är för att folk "råkar minnas fel" eller ljuger och skriver upp sina betyg, jag har varit med om att det varit våldsam skillnad mellan det som ståt i PLIS och det som anskaren skrivit in, och det kan man ju tycka säger en del om personen i fråga eller hur? F.ö så har jag för mig att man inte ens skriver in vitsord från tidigare utlandstjänster utan det står i dom utdrag från PLIS och SWIP som bifogas ansökan. I fältet som ska fyllas för vitsord så är det tydligt att det avser VPL/GSU US och inget annat. Därefter ska du ange om du är aktiv i någon frivilligrörelse, skulle HV-vitsordet ha den tyngd som du tycks mena, dvs i paritet med vplbetyg så hade det funnits ett fält för det, men det gör det inte. Hur det kommer se ut i framtiden vet vi ju inte men mitt råd för folk som vill göra sig attraktiva för utlandsstyrkan med icke-godkända vplbetyg så är det bättre att lägga helgen på tex lära sig köra tunga fordon eller snickra eller svetsa eller meka kylskåp och ta något utbildningsbevis i dom ämnena än att spendera dom på något övningsfält. Tidigare har jag slagits för att FBU skulle genomföra utbildningar "på beställning" av ATS, ex då det förut rådde en stor brist på förare så hade ett par veckors utbildning med tillhörande förarbevis på PATGB eller Ptgb gjort nytta direkt in i utlandstyrkan, men idag är inte den bristen lika akut eller så föll det av andra anledningar. Jag kan lära vem som helst (nästan) att skjuta KSP58 så många kryss i "vapen jag kan" fältet spelar mindre roll än ett bra personligt brev och ett C-körkort har han även förarbevis på ett attraktivt fordon, ja då skulle jag kunna tänka mig att skriva det där brevet som Krook nämde. mina fem öre... /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viktor Lima Posted January 20, 2010 Report Share Posted January 20, 2010 Krook har helt rätt angående hemvärnsmeriters påverkan på möjligheterna till utlandstjänst. Min erfarenhet är att HV-deltagande till och med kan stjälpa en ansökan då hemvärnsmannen har en tendens att övervärdera sin utbildning. Exempel från verkligheten: I ett sammanhang stötte jag på en hemvärnsfurir som ständigt hänvisade till sig själv som ”pistolinstruktör”. I min värld – som reservare med ett hyfsat engagemang i FM här hemma och i utlandsstyrkan - innebär pistolinstruktör att personen i fråga gått en flera veckor lång kvalitetssäkrad kurs på MSS/Kvarn och är en jävel på detta vapen. Efterhand visade det sig emellertid att hemvärnsfuriren i fråga hade gått en helgkurs på sin utbildningsgrupp vilket resulterat i en instruktörstitel. Min och hemvärnsfurirens begreppsuppfattning skiljde sig således vilket ledde till missförstånd. Jag tycker det är jättebra att hemvärnet vidareutbildar sin personal inom allt från vapen till ledarskap och kursen på utbildningsgruppen var säkert jättebra. Problemet är att hemvärnet tenderar att ha en egen måttstock på utbildning/kompetens som skiljer sig från övriga FM. Folk blir löjtnanter efter några veckor på HVSS, instruktörer inom diverse ämnen tex. CRBN efter några dagars kurs osv. vilket tar år inom övriga FM. När dessa hemvärnssoldater sedan söker sig till US med hänvisning till sina HV-meriter (jag har sett exempel på bilagor om säkert 50-sidor med intyg från olika frivilligutbildningar där man tex. kan utläsa att personen ifråga deltog i en k-pistskjutning i början på 90-talet…) är risken stor att uttagande befäl – som med hänvisning till exemplet kanske är ”riktig” pistolinstruktör - tycker att hemvärnsfuriren är en fjant som tror att han kan jämföra sin skjuthelg med den ”riktiga” kursen på Kvarn varvid han väljer bort personen i fråga till förmån för någon annan sökande i den stora högen av ansökningar. Mitt råd till hemvärnssoldater som är intresserade av utlandsstyrkan är att i första hand bygga sina ansökan på meriter från GU + det civila livet och sedan ta sina hemvärnsmeriter för vad de är. Att exempelvis skriva ”Jag har försökt bibehålla och utveckla mina militära kunskaper från värnplikten genom att engagera mig i hemvärnet där jag är gruppchef i en insatspluton” räcker bra och uppfattas av de flesta officerare som positivt – undantaget de som pga. dåliga erfarenheter kastar alla ansökningar från hemvärnssoldater i papperskorgen. Sådana officerare finns och det är tyvärr svårt att övertyga dem om HV:s förträfflighet. /VL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted January 20, 2010 Report Share Posted January 20, 2010 Jag har ingen egen erfarenhet av antagning till utlandstjänst, vare sig som sökande eller uttagande. Däremot har jag blivit betygsatt och vill påstå att vitsord från Hemvärnet, frivilligorganisation eller repövning inte kan ha bråkdelen av värdet av vitsord från GU. Jag gjorde lumpen 86/87 och fick ett slätstruket betyg (tillräckligt för utlandstjänst), sedan har jag gjort repövning och fick ett bättre betyg. Nu är jag med i Hemvärnet sedan några år och skulle enligt uppgifter i denna tråd kunna få ett betyg därifrån (vilket jag inte tänker begära). Jag håller den kompanichef jag har nu i hemvärnet högre vad gäller ledarskap än de befäl jag hade mest att göra med i lumpen (som inte alls var dåliga), och mitt betyg från lumpen är över tjugo år gammalt. Det går ändå inte komma ifrån att lumparbetyget har en väldig tyngd. De personer som satte mitt lumparbetyg tjänstgjorde med mig över lång tid och såg mig när jag var trött, när jag var på dåligt humör, när det regnade, när det var 25 grader kallt, när jag hade ont i huvudet, när soldaterna i gruppen var sura, när vi inte hade fått någon mat, när den av KB-eleverna som inte var så bra förde plutonen. Om och om igen. Det går inte att dölja sina svagheter (eller styrkor) när man tjänstgjort tillsammans på det sättet. Jag kan inte se att ett papper från Hemvärnet skulle spela någon roll jämfört med detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts