Jump to content

Jacka Och Jacka?

Pluton24

Recommended Posts

Kollade på militart.se eller vad det nu heter. Dom säljer ju M90 och M59 och Moppegrejor. Vad är skillnaden på M90 Jacka och M90 Camo Jacka?

Vill ju bara ha det bästa.

Om tråden ligger fel ber jag om ursäkt. Flytta den då och PM:a mig så jag kan bättra på mitt skrivande.

• 2 months later...

Finns inget olagligt att gå runt i militära persedlar.

Olagligt blir det först om du har gradbeteckningar, förbandsmärken eller dylikt.

Brottet är att du utger dig för att tillhöra försvarsmakten när du inte gör det.

Föregivande av allmän ställning.

Utan gradbeteckningar och förbandsmärken är det bara en jacka och byxa

med ett för allmänheten lustigt och fult mönster som förutom att de bärs av dig

även bärs av såna där militärer.....

Själv har jag m90P jacka i när jag är i naturen (förutsatt det inte regnar)

Anledningen är att det är ett praktiskt plagg och att fläckar från gräs, mossa

koda mm inte syns så väldigt. Man kan dra ner på tvättcyklerna.

/martin

Jag vill bara kommentera kvatlitén, även om jag bara har erfarenhet byxor av samma tillverkare.

Tror inte alls på att dessa jackor är exakt likadana. Jag köpte själv en m90-byxa (fast svart) tillverkad av ALE och sömmar har börjat spricka upp. Efter insida lår måste jag snart be frugan lägga en söm då trådarna börjat synas.

Även sömmar på byxhällorna sitter dåligt och jag får jämnt slita av långa långa trådar som hänger efter brallorna.

Dock är dom svinsköna och skulle gärna köpa dem igen då detta kanske bara var ett måndagsexemplar.

Olagligt blir det först om du har gradbeteckningar, förbandsmärken eller dylikt.

Det där är en sak jag funderat över. Om man ponerar att någon skulle bära fältmössa m/90, fältskjorta m/59 utan flagga, fältbyxor m/90 och någon form av svarta eller bruna kängor, bär ju vederbörande plagg som utgör uniform för menig (OR-1) enligt i vart fall UniRFM 2003, och kanske även Unibest09 (beroende på om min tidigare tolkning är korrekt eller inte). Det kan alltså vara möjligt att bära militära persedlar utan gradbeteckningar och därigenom göra sig skyldig till föregivande av allmän ställning.

Det där är en sak jag funderat över. Om man ponerar att någon skulle bära fältmössa m/90, fältskjorta m/59 utan flagga, fältbyxor m/90 och någon form av svarta eller bruna kängor, bär ju vederbörande plagg som utgör uniform för menig (OR-1) enligt i vart fall UniRFM 2003, och kanske även Unibest09 (beroende på om min tidigare tolkning är korrekt eller inte). Det kan alltså vara möjligt att bära militära persedlar utan gradbeteckningar och därigenom göra sig skyldig till föregivande av allmän ställning.

Ja. Det har jag också funderat på. Visst. Är man ute i skogen och vandrar med ett gäng kan det väl inte ha någon betydelse. Men i beboddt område anser iallafall jag att det ser dumt ut att gå run med M90 uniform och Kängor.

Jag menar. Är du ute på låt oss säga ett scoutläger. Då förstår man att det kan vara vissa som tycker kläderna är bra. Ingen tas för något annat än scouter. Men i andra fall tycker jag det ser felaktigt ut.

Ja. Det har jag också funderat på. Visst. Är man ute i skogen och vandrar med ett gäng kan det väl inte ha någon betydelse. Men i beboddt område anser iallafall jag att det ser dumt ut att gå run med M90 uniform och Kängor.

Jag menar. Är du ute på låt oss säga ett scoutläger. Då förstår man att det kan vara vissa som tycker kläderna är bra. Ingen tas för något annat än scouter. Men i andra fall tycker jag det ser felaktigt ut.

Har inte svenska scoutförbundet något slags generellt tabu mot camoflagekläder?

@Eskil; olika från kår till kår.

Kårer som består av innerstadsbor med skrivbordsjobb (lite raljerande, men så var min egna) brukar få eksem av camoflage.

Kårer från landsbyggden där scouterna inte bara är scouter utan också HVU och där leds av sina scoutledare (som också är ledare i HVU)....brukar ta det lite mer piano om någon glider runt i m/90-brallor.

Uniform blir det först med förbandsmärke och gradbeteckning.

I övrigt kan du bära vad du vill, sen att du framstår som tönt hos 99 procent av befolkningen är en annan sak.

Svaret är alltså nej, det är inte föregivande av allmän ställning.

/martin

EDIT: För den som fortfarande tvivlar så finns två äldre tråd om detta ämne.

Så vi kan släppa det i denna tråd och återgå till jämförelser mellan jacka och jacka.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...l=f%F6regivande

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=6849&hl=

Edited by martinator

Lånar tråden liiite bara.

Men vilken jacka är bäst vid uteliv , gå i skogen, jakt och sånt. är M90 en bra "skogsjacka" eller ska jag gå utan camo. Då jag kommer jaga så kan det kanske vara ett plus.. Ngr tips?

Men vilken jacka är bäst vid uteliv , gå i skogen, jakt och sånt. är M90 en bra "skogsjacka" eller ska jag gå utan camo. Då jag kommer jaga så kan det kanske vara ett plus.. Ngr tips?

Hörru du du. Snor du min tråd :wacko: Det blir femtio armhävningar.

Tillbaka till frågan:

Välj själv. M90 jackan (den riktiga kronmärkta) är slitstark. Alla kopior kan ju omöjligt hålla samma kvalité. Och ska du ut och jaga med den också så köp den då. Gå in på Active Life Equitment och kolla där. Jag anser att dom har bra kvalitet på deras kopior.

Glöm inte att köpa ett maskeringsnät när du ändå håller på. Då kan du maskera ditt jakttillhåll ifrån att vara en platå med en stol till en enorm buske.

Mnja. Den är inte särskillt slitstark, vattentåligheten är sissådär om man tvättat den, den kräver oftast en tjockare tröja under då den är ofodrad, särskillt snygg är den ju inte heller och bekväm kan man inte heller kalla den. Så jag skulle rekommendera att du köper en fodrad och vattentålig jacka från Helly Hansen eller liknande, den kostar säkert en aning mer, men du får en jacka som är värd namnet.

M90 uniformen är tillverkad av den billigaste budgivaren i en upphandling, kan vara bra att ha det i bakhuvudet om man tänker kvalitét. En slit och släng pryl helt enkelt.

Ett tips är att kolla efter kläder som fjällvandrare och andra 'utomhusmänniskor' brukar använda. Vissa märken riktar även in sig speciellt mot jägare, kanske något att tänka på.

Styvt räknat är det få saker som är kronmärkta som jag nyttjar i busken (strumpor, värmetröja och sälvantar), övriga pinaler är civila och i min mening jävligt mycket bättre. Om du dessutom måste betala för m/90-jackan blir det i min värld enkelt.

Ett tips är att kolla efter kläder som fjällvandrare och andra 'utomhusmänniskor' brukar använda. Vissa märken riktar även in sig speciellt mot jägare, kanske något att tänka på.

Styvt räknat är det få saker som är kronmärkta som jag nyttjar i busken (strumpor, värmetröja och sälvantar), övriga pinaler är civila och i min mening jävligt mycket bättre. Om du dessutom måste betala för m/90-jackan blir det i min värld enkelt.

Okej tackar för svaren. Fick ett tips av en kompis som har en M65 jacka. Commando m65 vintage heter den. Han säger att den är super bra för alla väder. Själv tycker jag den är snygg och funderar på att köpa den. Men den har bara 4st fickor. inga innerfickor, förutom innefodret som man kan ta bort på sommaren.

Eftersom jag ofta har en stor kniv i innefickan på min nyvarande jacka så kanske detta är ett problem.. men får väl så fast slidan på insidan i jackan :)/ har kniven på min prao plats, men då jag alltid gå till affären efteråt så vill ja ha den hemlig.

Men ska köpa maskerings nät och ha när jag jagar isf och ha en M90 camo väst över mig så det blir lite camo iaf eftersom min jakt ledare tycker att jag ska ha lite kamoflage på mig iallafall.

Eftersom jag ofta har en stor kniv i innefickan på min nyvarande jacka så kanske detta är ett problem.. men får väl så fast slidan på insidan i jackan :)/ har kniven på min prao plats, men då jag alltid gå till affären efteråt så vill ja ha den hemlig.

Du har ingen ryggsäck att stoppa ner kniven i när du lämnar praktiken? Eller, varför måste du transportera den därifrån överhuvudtaget? Ordvalet "hemlig" gör inte saken bättre...

Jagh citerar knivlagen:

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats

2st Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Så att du bär den "hemligt" kan i värsta fall göra det hela värre. i bästa fall spelar det ingen roll. Använder du kniv på din praoplats så bör du lämna den där, alt ta med hela verktygsbältet motsv.

En snabb personlig åsikt....

Jag använder 90P (endast jackan) en del i skogen. Jag gillar modellen, och då framförallt

längden. Även fickorna är trevliga, sitter bra och är rymliga. En annan fördel är att moderna

skaljackor ibland kan kännas ömtåliga och revor i en 5000 kronors-jacka är inte kul.

90-an är klart stryktålig och fixar både snårig ogallrad granskog och björnbär helt ok.

Prismässigt ligger en 90:a rätt bra till, men man missar en del funktioner.

90:an ett utrpräglat fintväder plagg. Jackan är inte varm, den är inte vattentät och inte

heller vindtät. Den är dock inte så smutskänslig som en enfärgad jacka, eller -ja det

syns mindre...

/martin

jaja men vem bryr sig igentligen om lagarna?. Polisen vi har här nere bryr sig ändå inte om en svensk gör fel utan dom är tyvärr helt inställda på att fälla utländska. Då jag har pratat med polisen om varför jag har kniv. men men. skit i det nu .

Men har någon testat Multicam i svenska miljön?. är det bra eller bara skit mot svenska miljön?.

jaja men vem bryr sig igentligen om lagarna?. Polisen vi har här nere bryr sig ändå inte om en svensk gör fel utan dom är tyvärr helt inställda på att fälla utländska. Då jag har pratat med polisen om varför jag har kniv. men men. skit i det nu .

Men har någon testat Multicam i svenska miljön?. är det bra eller bara skit mot svenska miljön?.

Det beror väl på vad du ska gömma dig för. Orange regnställ och clownnäsa funkar som jaktkläder till de flesta fyrbenta varelserna i skogen och samtidigt slipper man riskera att bli skjuten i röven av någon jaktkamrat som inte ser dig i skottlinjen. Men vil man lyxa till det lite så kan man ju hoppa in på första bästa vildmarksaffär och köpa en passande outfit om man nu vill ragga på någon ute i busken.

Vad gäller kniven så ser jag större risker med att bära den dold än helt öppet. Men antagligen behöver du inte bära den överhuvudtaget men trivs med det.

Det beror väl på vad du ska gömma dig för. Orange regnställ och clownnäsa funkar som jaktkläder till de flesta fyrbenta varelserna i skogen och samtidigt slipper man riskera att bli skjuten i röven av någon jaktkamrat som inte ser dig i skottlinjen. Men vil man lyxa till det lite så kan man ju hoppa in på första bästa vildmarksaffär och köpa en passande outfit om man nu vill ragga på någon ute i busken.

Vad gäller kniven så ser jag större risker med att bära den dold än helt öppet. Men antagligen behöver du inte bära den överhuvudtaget men trivs med det.

Okej :).

Måste dock säga att Ja jag trivs väldigt bra med min kniv då det bara finns ett enda explar på min kniv.- Typ Mora 612 fast med ak47 bayonet blad :).

Det blir ju givetvist inte bara till jakt jag kommer använda camon, utan för allt vildliv. Då jag nu har en M65 jacka i oliv färg så ska jag bara ha kamo byxa på mig :). Men jag tror jag satsar på m90 då jag har snackat med en kompis som jagar i det också.

Det är dock väldigt mycket lövskog här nu dags

Okej :).

Måste dock säga att Ja jag trivs väldigt bra med min kniv då det bara finns ett enda explar på min kniv.- Typ Mora 612 fast med ak47 bayonet blad :).

Det blir ju givetvist inte bara till jakt jag kommer använda camon, utan för allt vildliv. Då jag nu har en M65 jacka i oliv färg så ska jag bara ha kamo byxa på mig :). Men jag tror jag satsar på m90 då jag har snackat med en kompis som jagar i det också.

Det är dock väldigt mycket lövskog här nu dags

Lite Ot?

Kolla jacka:

http://www.coldskills.com/webbshop_csc/

Satisfaction guaranteed.

Pappsen