Jump to content

Recommended Posts

Terran: skall du gå utanför den prylar som fåtts från förrådet, kolla med plutonchefen eller kompanichefen. de är trotts allt de som kommer ta dig i örat om de tycker du gått för långt.

Det enda jag egentligen vill ändra är att byta ut mina magfickor mot dessa:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/91v8P82-UUL._SL1500_.jpg

http://img.rodastjarnan.com/stridsutrustning-blackhawk-tier-stacked-g3/ak4/ak5c-dubbel-gron-29461-c1.jpg

 

När jag gjorde GMU var jag inte precis förtjust i de magfickor vi hade. Tycker inte att det här bytet skulle vara någon större grej.

Link to comment
Share on other sites

Risken med egen inköpta magfickor är att man övar in ett felbeteende vid snabba magbyten. Sedan när (om) fekalierna träffar fläkten och de egna magfickorna går sönder och kvm fixar nya på närmsta förråd (militärt) som fortfarande har öppet så lär du inte få ut samma som man har köpt själv utan de som ligger på hyllan och då står man där med ett felaktigt inövat muskelminne.

 

Jag håller med om att de man får ut inte är optimala men det finns ett sätt att påverka, skriv motioner!!! Om de får in tillräckligt många motioner så kanske (förhoppningsvis) köps det in magfickor som är anpassade till AK4 magasin.

Link to comment
Share on other sites

Risken med egen inköpta magfickor är att man övar in ett felbeteende vid snabba magbyten. Sedan när (om) fekalierna träffar fläkten och de egna magfickorna går sönder och kvm fixar nya på närmsta förråd (militärt) som fortfarande har öppet så lär du inte få ut samma som man har köpt själv utan de som ligger på hyllan och då står man där med ett felaktigt inövat muskelminne.

Jag har svårt att se att det är stor skillnad på olika magfickor. Nästintill alla är designade liknande sett med ett spännband som håller ett eller fler magasin i fickan, med och utan lock. Man bör nog se över sin egna kompetens om man har svårt att gå från FMs duelficka till tex Snigel Designs Taco-ficka.

Link to comment
Share on other sites

 

Risken med egen inköpta magfickor är att man övar in ett felbeteende vid snabba magbyten. Sedan när (om) fekalierna träffar fläkten och de egna magfickorna går sönder och kvm fixar nya på närmsta förråd (militärt) som fortfarande har öppet så lär du inte få ut samma som man har köpt själv utan de som ligger på hyllan och då står man där med ett felaktigt inövat muskelminne.

Jag har svårt att se att det är stor skillnad på olika magfickor. Nästintill alla är designade liknande sett med ett spännband som håller ett eller fler magasin i fickan, med och utan lock. Man bör nog se över sin egna kompetens om man har svårt att gå från FMs duelficka till tex Snigel Designs Taco-ficka.

 

Om man köper liknande som de tilldelade ja då håller jag med dig till viss del, men problemet är när man avviker från designen. Sitter det i muskelminnet att ett knäppe sitter på ett visst ställe och öppnas på ett visst vis kommer muskelminnet att vilja öppna spännet på just det viset på exakt det stället som man är van vid. Inte på skjutbana med gott om tid, men däremot när man är djupt ner i stresskonen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Måste-sluta-pimpa-stridsvästen. Måste-sluta-pimpa-stridsvästen. Måste-sluta-pimpa-stridsvästen.

 

Fler som fastnat i detta missbruk antar jag. Finns bot?

 

Det snabbaste botemedlet är att du inser att allt som du inte behöver inom 30 sekunder, det lägger du i stridspackningen.

Sen finns det också en väldigt bra checklista som jänkarna tagit fram för stridsutrustningens bärande:

SHOOT - MOVE - COMMUNICATE - HYDRATE - SELF MEDICATE.

 

1. Lasta på dig det du tror att du behöver. Kan du verka med dina vapen från stående, lägre än stående, knästående, liggande och från eventuella ringlavetter/fordonsstativ?

Om inte, bygg om utrustningen, kasta av "bra att ha saker" och prova på nytt. Klarade du provet nu?

 

2. Dags för att att testa rörligheten, kan du röra armar, axlar och huvud? Kan du ta dig igenom stridshinderbanan med utrustningen påtagen? Lustigt nog så brukar utrustning som fungerar i eldställningar också fungera vid rörlighetstest. Fungerar det med stridspackningen? Modifiera utrustningen vid behov och hoppa tillbaka till steg 1.

 

3. Kan du montera kommunikationsutrustningen på ett vettigt sätt? Stryper du dig själv med IGR-sladden? Fäst upp sladdarna och kontrollera att du fortfarande kan röra huvudet. Kom ihåg att eventuella undsättningspaket men även lyspatroner räknas in i kommunikationsutrustningen.

 

4. Vi klarar oss 3 minuter utan syre och 3 dagar utan vatten, men det är svårt att slåss utan.

Är du högerskytt så bör inte slangen till vätskesystemet hänga över höger axel, eller är du en sådan som hellre har slangen under armhålan? Se till att vattenflaskan klarar rörlighetskriteriet (fälttest eller snabbmarsch). Det är inte fusk att lägga vattenflaskan i en flerbruksficka stor under fälttesten, men i den bästa av världar så får du grejorna att sitta bra alla dagar i veckan.

 

5. Sjukvårdsprylarna: Se till att du kommer åt dina avsnörande förband med bägge händerna (vilket du gör inom en tänkt triangel från bältesspännet upp till axlarna).

 

6. Testa checklistan igen.

 

Jag har en kopia av SV2k, från Active Life Equipment.

Hur står den sig kvalitetsmässigt mot originalet?

Har inte haft tillfälle att jämföra dem.

 

Med tanke på vilken dålig kvalité SV2K har sedan mitten på 2000-talet, varför chansa?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

När jag gjorde GU (1980) fick vi ut Stridssele/S, men vi fick bygga om den (genom att flytta metallfästena upp ett snäpp på magväskorna) till ett provisoriskt stridsbälte. 304K fanns inte ännu till oss lågprioriterade (Ing). Det provisoriska stridsbältet skavde mer än lovligt på höfterna när det var fullastat med am, och jag tillverkade ett ok av de breda läderpackremmarna. (Fick faktiskt lov att använda dem).

Den ryggsäck vi fick ut var M/39! Skandal.

När vi samövade med Inf slängde vi trånande blickar på deras 35LK och 304K.

Fick sedemera 304K. Trånade snart efter SV2000.

Nu gnälls det över SV2000 och alla måste ha SV2012...

En ständig jakt på bättre utrustning. Jag förstår det, missförstå mig inte. Stridande soldater ska ha den bästa utrustning som finns. Men visst är det intressant? Undrar vad som kommer när SV2012 är etablerad.

Link to comment
Share on other sites

@Reservingenjören

Det låter som en pedagogisk utmaning att svara på det där. Visst tusan är det kul med nya prylar, det senaste, hetaste och bästa. Sen blir någon nostalgisk och retro...

Enklast är väl att visa med en bild:

Hipster-Infographic.jpg
(en vän utmanade mig att göra om den där för att förklara stridsvästmodet för tre år sedan, men det blev visst inte så)

:happy:

 

Skämt åsido: Jag hävdar bestämt att det finns en legitim kärna (om än oftast så pass liten att de flesta inte kan förklara den) av missnöje bakom utrustningen, kopplat till våra förväntningar på den.

 

Stridssele/S

Gräver man fram "Soldatinstruktion för armén Materiel" från 1969 så finns det en färdig packlista på vad som skulle ligga i framväskorna och ryggväskorna. Det fanns mig veterligen väldigt lite utrymme för flexibilitet i packningen och packplanen skulle medge en viss uthållighet på truppen. Selen skapades i ett tidevarv när huvuddelen av ammunitionen kom i askar och laddram och skulle fyllas på i vapnet (Gevär m/96 och Automatgevär m/42 som fylldes på med laddram) eller i magasin (K-pist eller kulsprutegevär). Magasinen till kulsprutegevären var stora som skokartonger de också (precis som Ak 4-magasinen) men det var ju inledningsvis inte allt för många som bar riktiga magasin. Soldaten i fält från den här tiden beskriver hur soldaterna under försvarsstrid kunde flytta magasin och handgranater till rockfickorna för att bli smidigare i nästena.

 

Vad förändrades under tiden?

Det hade givetvis varit bra om soldaterna kunnat bära sin strids- och skyddsutrustning på sig även i nästesstriden, men extra fältskjorta, strumpor och kokkärlet behövs nog inte hela tiden, men det gick ju att lägga av ryggväskan. (SoldI Mtrl ger även förslag på lösningar när det bärs radio, fördelning av utrustning när extra ammunition medförs)

En viktigare förändring var att Armén fick Automatkarbin 4 och plötsligt var det betydligt flera som bar på magasin (som skramlade i botten på de fickorna).

Om komforten var något som man ens tänkte på vet jag inte, men verkligheten sprang ifrån den där selen redan för 50 år sedan.

 

Stridsbälte 304K

Jag är inte expert på hur stridsbältet kom till och dess historia, men från början så var tanken att det bara skulle vara ett bälte med fickor och vattenflaska. Oket kom till senare.

Med stridsbältet så tog man fasta på att nu behövde alla kunna bära magasin (främst till automatvapen som det står i SoldR Mtrl 1983). Askar med ammunition hamnade istället i uniformsfickorna (och en massa andra ställen) och handgranaterna fick plats någonstans. Ryggsäck 35L var även den ett uppköp, för när det skulle bäras radio eller pansarvärnsammunition så var det bekvämare och smidigare att bära den på ramen (och t.o.m. säcken ovanpå) än i packremmar direkt på stridsselen.

 

Vad förändrades den här gången?

Den stora förändringen var återigen arméns huvudbeväpning, nu Automatkarbin 5. Kroppsskydd 90, nya vattenflaskor, ny tjänstepistol med hölster, skyddsmaskväskor och fickor till kulspruta 90 tillfördes och alla anpassades för stridsbältet. Jag har sett bilder på en prototypficka till stridsbältet som rymde ett Ak 5-magasin, men det blev aldrig någonting av dessa.

 

Återigen så är utrustningen suboptimal och det är dags att titta på något nytt, samtidigt som stridsvästar dykt upp lite var stans i världen. Att utrustningen sen är modulär och kan anpassas till användaren blev ju även det modernt.

 

Stridsväst 2000

Västen byggdes för att vara bakåtkompatibel med de nya påfunden som kom till under stridsbältets livstid, och de tillhörande fickor är byggda för

- 5 st magasin (plus ett i vapnet),

- 1 st vattenflaska

- 1 st skyddsmaskväska

- 1 st handfull handgranater samt

- bandad ammunition till kulspruta 58.

 

Att vattenflaskfordralet, pistolhölstret, kulspruta 90-fickorna m.m. inte satt så bra med sina Bianchiclips motsv. det är något som vi har fått leva med. Vi har inte heller sett de fickor som skulle köpas in för Ak 4- och PSG 90-magasin m.m.

 

Men precis som med materielen ovan så har saker och ting förändrats.

 

Till exempel så är det inte acceptabelt att ta samma förluster under fredsframtvingande uppdrag i internationell tjänst som i det stora fosterländska kriget, så soldaterna tillförs kroppsskydd med tilläggsplattor. Stridsvästen utanpå Kroppsskydd 94 är ingen bra lösning, men det var den lösningen vi hade, samtidigt som vi fick chansen att se en massa andra lösningar utomlands. Att bära handgranater i fickorna tillsammans med annan materiel har visat sig vara farligt i en del skarpa olyckor. Så ett tag så fick vi inte bära annat än handgranater i samma ficka. Nu så får vi bara bära en handgranat per ficka.

 

Vi har även soldater som är olika långa, korta, tjocka eller muskulösa (samt även kvinnor). Dessa får gå själva om vi inte staplar dom i bollhavet på stridsfordon, de står i ringlavetten på Galten eller åker minibuss. Viss läcktätning gjordes med "uppgraderingskit Sv 2K", men det är fortfarande inte bra.

 

Det är alltså dags för något nytt igen, men likväl så bedriver vi verksamheten där den nya materielen behövs redan idag.

Ja, vi kan lösa uppgifterna, ja vi kan bli duktiga och grejorna fungerar hyffsat. Men att låtsas som ingenting när andra länder med samma uppgifter och stridsteknik redan fått prylarna upplever även jag som provocerande.

 

Med Stridsväst 12 och Kroppsskydd 12 så tycker jag att vi kommer att ligga i fas med hur vi förväntas slåss och agera i alla fall i 15 år till, men min kristallkula är lite grumlig, och någonstans bortanför 2020 väntar Ak 6...

Link to comment
Share on other sites

Flaskan till 304K är på 0.7l medans den nya till SV2K är på 1l. Alltså inte samma fodral.

304K hade som Reservingenjör säger metallbågar som man trädde över bältet medans 90 flaskan har bianchiclipsliknande infästning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag har modifierat min väst lite.

 

1. Flyttade de två knäppena så att västen går ihop helt där fram. Se bilder. Antar att man kan göra detta med T-bars istället för att flytta knäppena.

 

http://www.ladda-upp.se/bilder/flvwcbbprlzznj/

 

http://www.ladda-upp.se/bilder/oqodnbiurgcrh/

 

2. Monterade en tredje magasinsficka mitt på. Gjorde slingor av kardborre (hane + hona) på fickan och på västens yttersta rad.

 

http://www.ladda-upp.se/bilder/ptjtarcaeefyi/

 

http://www.ladda-upp.se/bilder/dnqjbwuctjesd/

 

http://www.ladda-upp.se/bilder/wdohrjtafhvpxx/

 

Återstår fälttester.

Link to comment
Share on other sites

Kita är roligt och nödvändigt. Kan man förbättra något så varför inte.

 

Jag undrar lite vad du har i alla dessa fickor samt hur många mag du har? Hur ska du bära den med någon form av ryggsäck? Kan du ens trycka ner din kropp mot marken med allt det du har på den?

Jag förstår att man behöver massor av fickor. Tex för att man måste ha en hgr i en egen ficka och man oftast bär med sig ett gäng.

Link to comment
Share on other sites

Det går bra att ha ryggsäck till.

Hur många mag jag har beror väl på hur många jag kommer över... men det går ju bara ner ett AK4-mag i varje ficka, om man ska kunna dra upp dem smidigt.

Jag har som sagt inte fälttestat ännu, men jag ser många som hänger på fickor på det sättet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
IMG_4342.jpgIMG_4343.jpgIMG_4344.jpgIMG_4345.jpg
IMG_4346.jpgIMG_4348.jpgIMG_4349.jpg
Stridsbälte SV2000
OK SV2000
Ryggväskor från Snigeldesign
Diverse fickor från FM, Snigel och Recon
Vätskeblåsa från FM i ryggväska

Inte jättesnyggt med grått och grönt i samma system... men det går kanske att färga.
Tidigare lösning hade en benplatta på bröstet med stängning bak samt vätskesystemet separat som en ryggsäck. Jag ville kunna ta på mig allt i ett svep, samtidigt som stängningen skulle vara på framsidan. Hela systemet sitter väldigt tight och är uppbyggt utan buntband och andra lösningar.
Påtagningen sker enklast underifrån, sedan stängning och åtdragning av stridsbältet, därefter fastsättning av ryggväskan på vänster sida för att slutligen spänna åt den vänstra bröstremmen. Spännena för ryggväskan på framsidan kan lätt justeras för att passa en större kroppsform (läs kroppsskydd).
De sista bilderna med allting öppnat och remmarna utdragna.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...