Jump to content

Recommended Posts

On 1/21/2020 at 8:27 PM, Henke71 said:

Tjenare! Ser riktigt fint ut. Lite nyfiken på hur du fäst stabsredan i oket. Jag får inte till det riktigt, utan att det "glider lite upp å ner"...

Tips mottages tacksamt.

Ytterligare en möjlig lösning för att fästa stabsreda på ok är att använda en typ av platta spännen som kan fästas i vanlig 25mm molle-väv. Googla "itw gt qasm" så ser du hur spännet ser ut. Jag har själv en stabsreda fastknäppt på oket med denna lösning, vilket fungerar bra då jag ibland använder stabsredan utan att ha resten av stridsutrustningen påtagen (dvs. oket är ej på plats) och omvänt, inte alltid har stabsredan med när stridsutrustningen är på. Ska försöka ordna bild. 

• Replies 2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Problemet för min del var att jag först monterat oket med krysset för högt upp samt att jag hade för mkt skit fram på bältet vilket gjorde att allt drogs framåt på kroppen. Då spela det ingen roll om

@skånemajoren ÄNTLIGEN!!!! Som jag sökt en sådan lösning och dessutom med varianten att kunna bära bara stabsredan. Jag har redan bestämt "I-bars" och så snart jag fått de ska det monteras. Ett stort

Då får man stoppa snickers där 2017 när dom kommer

Posted Images

23 hours ago, skånemajoren said:

Ytterligare en möjlig lösning för att fästa stabsreda på ok är att använda en typ av platta spännen som kan fästas i vanlig 25mm molle-väv. Googla "itw gt qasm" så ser du hur spännet ser ut. Jag har själv en stabsreda fastknäppt på oket med denna lösning, vilket fungerar bra då jag ibland använder stabsredan utan att ha resten av stridsutrustningen påtagen (dvs. oket är ej på plats) och omvänt, inte alltid har stabsredan med när stridsutrustningen är på. Ska försöka ordna bild. 

Men det låter ju kanon... möjligheten att kunna använda ok och stabsreda som enskilt material. Tar gärna emot en bild på hur du löst det hela!

Tack på förhand

/H

On 1/22/2020 at 9:59 AM, 1.skalman said:

Jag trädde de bakre molleremmarna genom hällan längst ner på själva okdelen. Sen trädde jag helt enkelt remmarna från oket till bältet genom hällorna där remmarna från baksidan av stabsreda går. 
Detta ger en stabil plattform och den sitter still på remmarna. Nackdelen är att den kommer lite högre upp. 

Då jag byggt om den igen så har jag inte kvar stabsreda utan kör med en benplatta istället. 
Den lösningen är underbar. 

Toppen, testar detta, kanske rent av får skaffa mig en betplanta och försöka fästa.

7 hours ago, Henke71 said:

Toppen, testar detta, kanske rent av får skaffa mig en betplanta och försöka fästa.

Jag hade tur och hittade en som liknar den benplattan som FM använde förut. 
Vet inte hur de andra på marknaden funkar. 
kan ordna bilder imorgon.

On 1/21/2020 at 8:23 PM, Henke71 said:

Hej!

Kommer sent in i tråden men är duktigt nyfiken på hur denna lösning ser ut? Har du kvar någon bild? Jag är inte riktigt med på hur du menar i din beskrivning, men jag har länge försökt få till en bra lösning på adminficka på bröstet ihop med oket. Varit lite inne på att skaffa ett "H".ok och eller lösa en knäppning på remmarna så att bröstplattan går att fälla ner. (ifall man vill in i jackan smidigare)

https://photos.app.goo.gl/ekE51GEAJBEiNh5i7

Fäst tilldelade kompressionsremmarna enligt bilden i okets remmar (höger sida är lösgjord av pedagogiska skäl). 

9 hours ago, Johan Martin said:

https://photos.app.goo.gl/ekE51GEAJBEiNh5i7

Fäst tilldelade kompressionsremmarna enligt bilden i okets remmar (höger sida är lösgjord av pedagogiska skäl). 

Hade funderingar på en sådan lösning förut. 
men provade aldrig mest pga lathet, hur funkar den lösningen för dig? 

Tillräckligt för att jag skulle ha så några år. Senaste två har jag dock kört med snigels lilla stabsreda istället. Ett tag hade jag t.o.m kompressionsremmar varvet runt och fickorna fästa till hälften i bältet/hälften i remmarna i syfte att bära högre men samtidigt ha höftkamsstöd för bältet. Var nöjd, men har återgått till bara bältet pga "less is more".

4 hours ago, Johan Martin said:

Tillräckligt för att jag skulle ha så några år. Senaste två har jag dock kört med snigels lilla stabsreda istället. Ett tag hade jag t.o.m kompressionsremmar varvet runt och fickorna fästa till hälften i bältet/hälften i remmarna i syfte att bära högre men samtidigt ha höftkamsstöd för bältet. Var nöjd, men har återgått till bara bältet pga "less is more".

Tack för återkoppling kring det:-)

On 1/24/2020 at 12:23 PM, Henke71 said:

Men det låter ju kanon... möjligheten att kunna använda ok och stabsreda som enskilt material. Tar gärna emot en bild på hur du löst det hela!

Tack på förhand

/H

@skånemajoren jag verkligen gillar tanken av att kunna fästa stabsredan på sådant vis att den går att knäppa loss. Om jag förstått dig rätt så monterar du oket som "vanligt" och ovanpå de främre remmarna kopplar du fast stabsredan med dessa "klick-spännen" både under- och övertill.

/Henke

On 1/28/2020 at 8:49 AM, Henke71 said:

@skånemajoren jag verkligen gillar tanken av att kunna fästa stabsredan på sådant vis att den går att knäppa loss. Om jag förstått dig rätt så monterar du oket som "vanligt" och ovanpå de främre remmarna kopplar du fast stabsredan med dessa "klick-spännen" både under- och övertill.

/Henke

Jag har ordnat ett par bilder som visar konstruktionen. Som du ser så knäpps stabsredan fast på oket med de gröna spännena som är markerade med röd cirkel. Eftersom stridsbältet knäpps framtill så betyder detta att åtminstone ett av dessa måste lossas om jag ska ta av mig utrustningen. Ogillar du detta, prova att vända på stridsbältet så att det knäpps baktill eller i sidan istället. 

Som du ser så finns även en rem som fästs på sidorna av stabsredan. Detta ordna jag med hjälp av de T-fästen som ingår i uppgraderingssatsen för stridsväst 2k. 

Syftet med denna är a) att stabsredan inte ska sitta för löst då den bara är fäst i överkant i övrigt, och b) att stabsredan kan bäras självständigt som typ en axelremsväska, om ej stridsbältet används. Även denna rem måste lossas när stridsselen tas av/på. 

Jag får erkänna att denna lösning ej prövats i fält ännu, så huruvida lösningen är fullt fältmässig återstår att testa. Men funktionen, att kunna separera stridsbältet från stabsredan uppnås med denna lösning. 

20200128_204720.jpg

20200128_204922.jpg

• Like 1
9 hours ago, skånemajoren said:

Jag har ordnat ett par bilder som visar konstruktionen. Som du ser så knäpps stabsredan fast på oket med de gröna spännena som är markerade med röd cirkel. Eftersom stridsbältet knäpps framtill så betyder detta att åtminstone ett av dessa måste lossas om jag ska ta av mig utrustningen. Ogillar du detta, prova att vända på stridsbältet så att det knäpps baktill eller i sidan istället. 

Som du ser så finns även en rem som fästs på sidorna av stabsredan. Detta ordna jag med hjälp av de T-fästen som ingår i uppgraderingssatsen för stridsväst 2k. 

Syftet med denna är a) att stabsredan inte ska sitta för löst då den bara är fäst i överkant i övrigt, och b) att stabsredan kan bäras självständigt som typ en axelremsväska, om ej stridsbältet används. Även denna rem måste lossas när stridsselen tas av/på. 

Jag får erkänna att denna lösning ej prövats i fält ännu, så huruvida lösningen är fullt fältmässig återstår att testa. Men funktionen, att kunna separera stridsbältet från stabsredan uppnås med denna lösning. 

20200128_204720.jpg

20200128_204922.jpg

@skånemajoren ÄNTLIGEN!!!! Som jag sökt en sådan lösning och dessutom med varianten att kunna bära bara stabsredan. Jag har redan bestämt "I-bars" och så snart jag fått de ska det monteras. Ett stort tack för tålamod och hjälp.

• Like 2
  • 1 year later...
On 5/3/2010 at 3:53 PM, Zytronix said:

Tillverkarna av FMs sv2k, Snigel Design, har lagt upp en guide för hur man kan korta ned västen så att den blir lik en "vanlig" stridsväst.

Fördelarna är: (saxat från snigel)

-Den blir smidigare

-Den blir kortare och fungerar bättre i fordon

-Den sitter tajtare

Guide hos Snigel Design:

http://www.snigeldesign.com/index.php?id=282〈=se

(finns små pilar under bilderna och man kan även klicka på den nedre eller övre bilden som gör att man kan bläddra bland bilderna)

Mer sånt här tycket jag!!! :baskerKav:

Eftersom länken är bruten, finns informationen sparad eller går den att söka på annan väg?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• Guest Sudden
      By Guest Sudden
      På Saccis hemsida står det att den har utgått.
      Jag hittar inte den på Recon.se.

Å jag viiiill verkligen ha den. Skulle passa mig bra, 60L å så.

Någon som vet var man kan hitta den?
      ...det är SACCI G60 som jag talar om...
    • By Torgny Rönnqvist
      Hej! 
      Har en fråga när det gäller stridssväst 2000. 
      Har varit med i hv snart 25 år, och när jag började så var det bara sjukvårdväska 8 och skyddsmaskväsks. 
      Sedan kom ju stridsbälte som vi sjukvårdare fick ta ut. Och samtidigt så skulle sjukvårdaren ha hemma patientäcke, bårmatta och sjukvårdväska hemma. Sedan kom ju sv2000 och då skulle de tre saker tillbaka till gruppförådet. 
      Är ju inte heller beväpnad så jag undrar vad har jag för användning av stridsvästen i dagsläge?
    • By 2Sharp
      Ok, några bilder på en av prototyperna för Stridsväst 08.

Om jag minns rätt skall detta vara den slutliga modellen men eftersom det är en prototyp så kan vissa detaljer se annorlunda ut när västen lev.

Västen påminner mycket om Snigeldesigns Utrustningsväst, jag är dock inte detaljbekant med den så jag kan inte jämföra dem.

Iallafall, som synes är det en väst, den går dock att modifiera till 2 olika chestrigs. Ryggdelen tas bort och under den sitter då ett ok som går att konfigurera dels som H-ok eller X-ok. Där finns då en extra rem som passar runt ryggen så du kan så att säga kliva in i chestrigen bakifrån.
      Framsidan har flyttbara stickklås, dessa kan antingen sitta på utsidan av västen i det PALS-kompatibla fästsystemet. (Detta är nu inte det 40 mm vi är vana vid från SV2K, utan ett 20 eller 25 mm system) Eller så finns det plats för det på insidan av västen, dock är ju fästplatserna något mer begränsande där.

Det finns ett midjebälte som sitter i en kanal på insidan av väst delen i nederkant, detta är mycket vridstyvt. Det finns även en dragkedja att nyttja när riggen brukas som chestrig. Tanken är att du kan med en ficka överlappa gapet fram om du vill ha så mycket yta som möjligt och slippa ev. gap som många inte gillar med SV2K.

Den delen av frampartiet som går upp över bröstet kan knäppas loss (sticklås och kardborre) och vikas ner i en liten ficka, detta ger en mycket slimmad väst om man inte behöver den ytan att lasta på eller vill ha maximal ventilation i varma klimat.

Ryggdelen är förberedd för Source vätskesystem. Stridsvästen och dess tillbehör kommer endast att lev. i en enhetsfärg, lite grådassig, skall funka både grönt och sand. Nyansen kan ses på den stora flerbruksfickan.

Jag hade bara möjlighet att klämma/känna på västen under någon halvtimme, den var olastad och inget kroppsskydd under, men den spontana känslan var god. När västen var stängd så kändes den tight och stabil på ett helt annat sätt än SV2K.

Återigen, detta är en prototyp, färdig väst kan skilja i detaljer.
      Några bilder:

Framdel väst med ny flerbruksficka stor, inget överfall över dragkedjan och dessutom i en något tunnare väv.
      Ny magasinsficka, rymmer 3 plåt eller 2 plast(?) Uppskuren i bakkant så det är enklare att få upp magasinen.
      Duellfickan utgår, ersätta/kompletteras av fickor av typen shingle, dessa har även ett litet lock om man inte bara litar på stropparna. Dessa går att "staplas" på västen. Ny handgranatsficka som skall passa äldre handgranater men även Chockhandgranat 07(?) samt Spränghandgranat 09(?)

Baksida väst.

Övre remmen kan höjas om man så vill. Här syns även bältet i midjan.

Ny dumpficka ses i nederkant.

Till västen hör:
      Ny magasinsficka: 3 st.
      Enmagasinsficka: 6 st.
      Ny flerbruksficka stor: 2 st.
      Handgranatsfickor: 2 st.
      Ny flerbruksficka "mellan" ser ut som lilla flerbruksfickan men större, främst avsedd för soldatkök 09.
      Ny dumpficka: 2 st. Smalare infästning mot västen än vad Recons gamla har, har dragkedja så den kan stängas, dumpfickan går att montera påryggdelen som en lätt och snabb ryggväska för lättare saker som kanske förstärkningsplagg eller liknande.

Fästsystemet på samtliga fickor skall vara anpassat till 20 mm systemet, jag testade bl.a handgranatsfickan på ryggdelen och det satt tight och nice, ingen känsla av att den halkade omkring som fickorna gör på SV2K.
      Västen köps in i 2000 ex: sedan är den slutlevererad, underlaget för hur SV08 presterar skall mynna ut i SV12. Lev. av SV08 är Snigel, de kommer inte att vara lev. av SV12.
      Västen skall vara lev. och satt i bruk i början på augusti 2011. Prioriterade är Fs21 samt SR. Min uppfattning är att man gjort sitt bästa för att se till att detta skall vara ute i tid.

Plockat ur minnet, ta det för vad det är, dvs att från min aida försöka att bena ut vad som är på gång, hur det ser ut och när det kommer. Info från MSS, men jag jobbar inte där. Jag vill återigen påpeka att detta är en prototyp, inte den tillverkade och färdiga västen. det finns alla gånger saker jag missuppfattat, glömt eller inte ha koll på. Jag försöker att svara på ev. frågor men...

Hv frågor vet jag intet om och kan inte besvara några frågor om eller har ens några åsikter om så skippa dem.
    • By Apone
      På förekommen anledning: jag vill minnas att det existerar en pdf-fil av i-boken för sv2k - finns det någon som har en linky eller kan maila/dropboxa den till mig?

GMY
    • By Fjällräv
      Jag skapar denna tråd då det verkar finnas intresse av fler recensioner av den typ jag postade i tråden ryggsäcksfrossa. Jag inleder med min recension av Snigels vattentäta uppdragssäck.

Min recension kopierad direkt från tråden fast med något tillägg:

Sådär. Jag lägger upp recensionen här istället då jag tror att det finns fler som är intresserade i det här forumet. Jag vill dock understryka att det här främst är en beskrivning av ryggsäcken och inte en riktig recension då jag inte kan uttala mig om hur hållbar den är än och så vidare. Jag tog det mesta från ett mail som jag skickade till en intresserad forumit fast med några tillägg. Ser ni att jag glömt något, missat något, eller om ni har frågor så kan ni ju göra mig uppmärksam på lämpligt sätt. Hur som helst, håll till godo:

Måtten på säcken är ungefär samma som stridssäck 2000. Materialet är dock inte lika grovt utan tunnare. Nyansen är samma som stridssäck 2000.

Ryggsidan på säcken. Bärremmarna är något vadderade men relativt tunna. Det finns också ett enklare avbärarbälte. Det finns ingen ram i säcken utan den stadgas upp av ett dubbelvikt liggunderlag som går att ta ur. Urtagen så kan man då rulla ihop säcken ganska komprimerat. Då "liggunderlaget" är urtaget så har det samma bredd som säcken och den dubbla längden. Bärremmarna är försedda med ett nylonband vardera i brösthöjd där man kan fästa viss utrustning. Strax under nylonbanden finns också ett elastiskt band med samma syfte. Bärremmarna kan sättas ihop med en rem över bröstet. Den är justerbar både i längd och i höjd.

Så här ser huvudsäcken ut då den är öppnad.

Huvudsäcken stängs på samma sätt som en vattentät packsäck det vill säga öppningen rullas ihop ett antal varv varpå man sätter ihop sidorna med ett sticklås.

Locket stängs med två justerbara remmar med sticklås. I locket finns en ficka av ungefär samma storlek som den på stridssäck 2000. Ovanpå locket finns elastisk "bungee cord" som är fäst i fyra öglor, en i varje hörn. På locket finns också en bit velcro (4x10 cm)

Eftersom att det blev ett par badtillfällen under fjällvistelsen så tog jag tillfället i akt att testa vattentätheten. Resultatet blev några få droppar i säcken efter uppskattningsvis fem minuters badande både vid vattenytan och under. Om läckan berodde på handhavandefel med vattenlåset eller om väven inte var tålig låter jag vara osagt. Vid testet så var säcken helt tom på materiel men till en tredjedel fylld med luft. Helt omotiverat så slänger jag upp två väldigt taktiska bilder från utprovningen av säcken:

För att komplettera vattentestet så gjorde jag ett nytt i badrummet, dels genom att dränka säcken helt utfylld med pappersskräp och dels spola på den meddels vattenslang. Resultatet blev detsamma som tidigare fast med slutsatsen att det främst är öppningen som släpper in vatten mer än väven. Det spelar förvisso mindre roll då den oavsett klarar av regn och vardagsförhållanden .

Det var väl allt.

Fritt fram för fler detaljrika recensioner!
  • Create New...