Jump to content

Recommended Posts

nydde: vad har du i din rigg?

Det som sitter löst (monterade på skyddsmask klipps..)

 

Spyderco moran

Leatherman wave

4sevens Quark Tactical 2A (ficklampa ej monterad på bilden)

 

Flerbruksficka stor (ej monterad på bilden, sitter under granat/leatherman vid behov)

Vätskesystem om mer vatten behövs.

 

 

Fasta fickor.

 

am i alla fickor

vattenflaska

dumpficka

 

Tanken har varit att försöka hålla västen till vatten och am. Och extra prylar modulärt efter behov

Edited by nydde
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag ser att jag inte är den enda som funderar över att fästa sin Leatherman på västen. Under värnplikten hade jag den i bältet på byxorna men det var för sturligt. Så hur har ni gjort för att fästa den? Mina förutsättningar är att jag är GSS/T och kommer troligtvis lämna i från mig västen mellan övningarna även i fortsättningen. Det börjar bli drygt att bygga ihop ländet inför varje övning ska jag erkänna. Så det bör vara en lösning som inte är allt för permanent eller orsakar permanenta "förbättringar" på västen men samtidigt sitter bra. Förslag?

Link to comment
Share on other sites

Jag använder samma fäste som sitter på gasmaskväskan, till multitool,kniv,ficklampa så man kan flytta runt dom och välja vilka som ska åka med.

 

Jo de alternativet har jag hört talas om. Men det kräver att jag som det gamla tross-mongo jag är lyckas "hitta" några. Då vi inte fått ut skyddsmasken på tidigare övningar så är det ju inte så att jag kan låna fästen och byta till mig ett nytt fodral. Vet inte om förrådspersonalen brukar vara så pigg på att dela ut dem till någon som inte ens ska ha dem till att börja med.

Edited by LoveMachine
Link to comment
Share on other sites

Hade samma problem, men man får improvisera och efter ett tag så hittar man något som funkar. Kommer ihåg att det fanns några helt okey fästen på överskottsbolagets vattenflaskor men det var länge sedan.. Men du kanske kan kolla runt på nätet efter något annat som har fästen på sig? Är det billigt är det ju bara att testa. Men glöm inte är det inte M-märkt kan det börja brinna!

Link to comment
Share on other sites

Coolt och till ett vettigt pris. Synd bara att Recon har minsta ordervärde på 500 kr. Men jag får antingen åka till Uppsala, lura någon kompis som bor där att gör ett besök å mina vägnar eller hitta en improviserad lösning tillvidare.

Link to comment
Share on other sites

Men jag får antingen åka till Uppsala, lura någon kompis som bor där att gör ett besök å mina vägnar eller hitta en improviserad lösning tillvidare.

Eller så tar du din multitool i handen och åker ut till Snigeldesigns affär i Farsta, eftersom du bor i Stockholm(?),

Och provar ut vilken ficka som passar och handlar den rakt över disk!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Farsta är ju klart görbart. Tack för tipset, hade av någon anledning för mig att Snigeldesign låg någon annanstans.

 

du gå in där och säger att du vill ha en "multificka 2". en leatherman wave sitter som en smäck i den. även leatherman skeletool sitter bra i den.

använder själv just den fickan till min lädermän både i jobbet och det gröna.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

För er som har fått ut kompressionskitet och oket

och valt att bära oket med bältet och spännet bak

och vill fästa en eller två fickor mitt fram på magen/bröstet men inte har en benplatta att tillgå,

så har jag ett tips:

  1. Tag en kompressionsrem och fäst ihop karborren så att remmen ser ut som om den skulle sitta på västen.
  2. Vik änden av kompressionsremmen runt ena okremmen fram och fäst kompressionsremmen över sig själv genom att vika ihop "karborrsöronen".
  3. Gör samma sak på andra sidan med andra änden av kompressionsremmen.
    Nu ska du ha en horisontell kompressionsrem mellan den två vertikala okremmarna som fäster i bältet.
  4. Gör samma sak med en rem till ovanför den första.
  5. Fäst dina fickor med vanlig flätning i kompressionremmarna.

Ibland är bilder bra och det kanske kan ordnas.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr lyckades jag inte editera inlägget #1791 (ser ingen redigeraknapp). Men här är en bild på konstruktionen:

7kg5.jpg

 

Jag har fäst en liten multificka och duellfickan, vars inre remmar jag lossat för att visa hur kompressionsremmen sitter.

Sätt buntband eller knyt fast fickorna i bältet med paracord så att de inte glider upp och ned.

Edited by Johan Martin
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr lyckades jag inte editera inlägget #1791 (ser ingen redigeraknapp). Men här är en bild på konstruktionen:

7kg5.jpg

 

Jag har fäst en liten multificka och duellfickan, vars inre remmar jag lossat för att visa hur kompressionsremmen sitter.

 

Intressant lösning! Upplever du att fickorna på chest-delen sitter stabilt?

Link to comment
Share on other sites

Intressant lösning! Upplever du att fickorna på chest-delen sitter stabilt?

Tillräckligt för andra än magfickor, men det där kan ju vara personligt.

I och med att kompressionsremmarna är breda och styva så fäster fickorna bra i dem, men de tunna remmarna till axelbanden är ju lite sladdriga så beroende på kroppshållning så varierar det.

Link to comment
Share on other sites

Ser riktigt innovativt ut.
Passar nog galant till en adminficka det där:-).

Tack för bilderna.

Har du fälttestat den konfigurationen också?

 

Använder du både han och hondelen eller bara hondelen?

Edited by 1.skalman
Link to comment
Share on other sites

 

Intressant lösning! Upplever du att fickorna på chest-delen sitter stabilt?

Tillräckligt för andra än magfickor, men det där kan ju vara personligt.

I och med att kompressionsremmarna är breda och styva så fäster fickorna bra i dem, men de tunna remmarna till axelbanden är ju lite sladdriga så beroende på kroppshållning så varierar det.

 

Tanken slog mig; skulle man kunna ersätta oket's sladdriga remmar (på framsidan) en kompressionskittets styvare remmar? Jag har inte min väst tillgänglig (centralt förvarad på förbandet) så jag kan inte prova själv, men kanske man skulle kunna fästa kompressionsremmarna i SV-bältets "bälte" (där man fäster fickor) och okets nedersta band?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...