Jump to content

Recommended Posts

Nu hänger jag inte riktigt med.

 

Du vill ha väskan på benet men samtidigt säger du att du inte är nöjd när du hängde den längst ner i bältet utan vill ha den mera uppåt?

 

Hur är du skapt människa? :huh::D

 

The Swede :)

Tja... lite korta ben kanske :)

 

Efter att ha testat lite så tycker jag att väskan hänger alldeles för långt ned på låret när den är fäst i D-ringarna med karbinhakarna i bältet. När man går eller springer så svänger den alldeles för mycket, trots att man fäst den runt benet. För att stabilisera den en aning så skulle jag vilja ha den uppåt en fem-tio centimeter...

Förslag på alternativa fästpunkter?

 

// WM

Link to comment
Share on other sites

Okej, dags att blåsa igång här inne igen och avkräva Fu Kjellberg lite resultat från eventuella empiriska prov av Strike GP-ficka med KSP-band samt kanske ett par bilder från The Swede's house of sewing and stitching :o

Link to comment
Share on other sites

Duellfickan/fickor har jag valt att använda "upponer" och med locket infällt. Magasinet hålls fast genom att dra åt gummistoppen hårt. På så vis så har jag fått mig en snabbare magficka än innan.

Det här har funkat MYCKET bra under utlandstjänst(patrull, vakttjänst och bilkörning mm) och ak5. Nu har jag ju inte femman kvar utan har övergått till fyran. Så nu söker jag motsv fickor som passar för fyrans mag och har samma funktion.

Någon som har testat något liknade och har några bra tips(konkreta tack).

snabbficka19fq.jpg

snabbficka25kn.jpg

hoppas att det framgår av bilderna vad jag menar annars så blir det väl till att ta fram symaskinen :)

Link to comment
Share on other sites

Duellfickan

Kan man få fråga vad denna ficka är tänkt att användas till?

 

undrar,

Elfgren

Övriga användningsområden är

# Cloettaficka (rymmer utan problem 2 cloetta kexchocklad)

# Pen-och-kompassficka

# Motovråla-ficka (eller om det heter Motorola, lär mig aldrig det ;) )

 

Duellfickan kan också placeras på lite olika sätt:

# Upp och ned med magasinen pekandes nedåt för att på så sätt ta tillvara den hjälp som gravitationen ger i att få loss magasinet

# Rätt sida upp och på så vis undvika att gravitationen gör sitt jobb utan användares medgivande

# På kolven då man t.ex. kör rörlig spaning på en så'n nivå att man inte kan ha stridsvästen med sig (eller så har man som jag skaffat en annan ficka att montera på kolven).

 

F.ö. så skulle jag gladeligen skänka dig min duellficka i utbyte mot en av dina magasinsfickor. Jag lovar, det är ett skitschysst deal :tveka:

 

Övrigt:

Fick ett nytt mail från Anders@D-gear och han sa att Medic Pouchen skickades idag. Frågan är bara var man sätter den så att den är lätt åtkommlig och tillgänglig samt att man har viss överblick tills man pluggat in dess funktion och utseende.

Edited by Tollen
Link to comment
Share on other sites

@Team Member

Så här kan det se ut med den typ av mag Kjellberg föreslår. Just de här är dock egentillverkade. Magfickorna på höger sida sitter inte där längre heller.

 

SV2kTTmag4s.jpg

 

@Tollen

Jag har tänkt sätta min Medic pouch på höger sida lågt på västen. Till en början iaf.

:/

Link to comment
Share on other sites

@Tollen

Jag har tänkt sätta min Medic pouch på höger sida lågt på västen. Till en början iaf.

:baskerHV:

Jag funderar på det jag också, men sen är frågan hur mycket man kan göra på känn och vad man måste se. Sån't man gör på känn, t.ex. sax och förstaförbanden lär sitta så att man kan pilla fram dem även om det sitter en ficka precis ovanför den, och sen fäller man ju bara ut "flärpen" för de lite pillrigare sakerna.

 

Som det är nu så är det här min förebild.

 

Den som lever får se!

Link to comment
Share on other sites

@Tollen

Jag har tänkt sätta min Medic pouch på höger sida lågt på västen. Till en början iaf.

:)

Jag funderar på det jag också, men sen är frågan hur mycket man kan göra på känn och vad man måste se. Sån't man gör på känn, t.ex. sax och förstaförbanden lär sitta så att man kan pilla fram dem även om det sitter en ficka precis ovanför den, och sen fäller man ju bara ut "flärpen" för de lite pillrigare sakerna.

 

Som det är nu så är det här min förebild.

 

Den som lever får se!

Kul att man kan vara förebild. :P

Hoppas du blir nöjd med din ficka.

Link to comment
Share on other sites

Kul att man kan vara förebild. :P

Hoppas du blir nöjd med din ficka.

Ja *brer på lite extra* :)

Jag skojar inte utan jag tyckte att det såg ut att vara ett hyfsat schysst upplägg med det nödvändigaste. Nåja. Nu har man uppdaterat stridsvästen igen och när man hakade på Medic-fickan så konstaterade man att den inte var helt optimerad för Stridsväst 2000, men jag lyckades endå trä bandet genom ett av de tvärsslående banden så jag är övertygad om att den ska sitta.

 

Igår så snackades det lite om fickans placering och jag konstaterade att jag inte gärna ville flytta flerbruksficka stor då den är så förbannat innött på den platsen.

(då jag inte kan lägga ut nå'n ny bild just nu så lägger jag upp den gamla med en beskrivning!)

photo-91.jpg

Följdaktligen så satte man fickan bredvid vattenflaskan, under flerbruksficka liten. Det enda som stör mig nu är att flerbruksficka liten nu fan går tom! (har alltid haft 2-3 första förband i den samt eventuellt ett magg när man inte gått vaktladdat)

 

Ett minimalt bekymmer kanske.

 

F.ö. så har man nu dealat till sig en ny skyddsmaskväska av en kamrat där man kunde lossa clipsen. Fan så mycket lättare att stänga säkert när man använder den som buttpack!

Link to comment
Share on other sites

För helvete... Jag är helnöjd med Mora 2000. Jag tror jag slutförbrukade 3-4 stycken under förra året B)

Jag tog mig en funderare en gång: Vad vill jag göra med en kniv? Skogsbruk och jakt. Då vill man kanske egentligen ha en redig kniv, kanske en Fällknivens S1'a. Det finns dock ett bekymmer, om man har råkat få slem från nå't litet djur på skaftet som har en gummiaktig beklädnad så går doften aldrig ur. Skog och mark luktar gott även efter en vecka, men fan inte gore!

 

Detta innebär i stort sett att så länge Moran håller skärpan så duger den, men då den är omöjlig att få skarp igen (och att då få eggen att hålla sig något i alla fall...) så kan man lika gärna lägga ut en hunka på en ny. Tror att HvPrsk hadde samma dilemma en gång i tiden (frid över hans minne).

 

Hmmm... Som det är idag så använder jag ett avskuret skosnöre för att hålla kniven på plats, men recon's knivadapter kanske... *osunda tankar, plånboken gömmer sig*

 

Sir Vival: Väntar på ett PM med en förfrågan om var du ska skicka den kniv du vill skänka mig :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jaha, hade lite tid över idag så jag svängde förbi skomakaren för att kolla om mina prylar var färdiga.

 

Skomakaren: Jodå, dom är klara.

 

Jag: Men, du skulle ju ringa när det var klart.

 

S: Jasså, jaha, det glömde jag.

 

J: Men, du skulle ju sy på dragkedjor till sidofickor på båda sidor av ryggsäcken.

 

S: Men jag har ju inga såna dragkedjor.

 

J: Du fick ju med två fickor och dragkedjor till bägge.

 

S: Jasså, jaha. Jag har inte kollat i ryggsäcken.

 

:clap::lol::D

 

Min magdump var klar iallafall, ryggsäcken får jag hämta på torsdag nästa vecka.

 

P1250287a.jpg

P1250288a.jpg

P1250289a.jpg

 

The Swede :blink:

Link to comment
Share on other sites

Även om den skomakaren inte verkar vara den skarpaste kniven i lådan så ser det ut som om han gjort ett bra jobb...

 

Förresten, det där på slutet, hur förväntar du dig att skomakaren ska kunna jobba om du kört hans huvud i tegelväggen? ;)

Link to comment
Share on other sites

@Swede

 

Ser i din profil att du troligen är uppvuxen med 304k-eländet. Har du i Gu lärt dig dumpa din mag innanför jackan? Kommer du att kunna dumpa maggen i din magdump utan att behöva tänka till lite extra?

Personligen tyckte jag att det var knepigt att skifta från insidan på jackan till en omgjord väska 06.

Link to comment
Share on other sites

Sir Vival, 2Sharp, Fu Kjellberg hoppas ni är nöjda nu när ni har suttit och hetsat en väldigt lättlurad ung man med på tok för mycket pengar på fickan... ;-)

 

Nej inte riktigt så illa ställt är det inte, utan jag har funderat på en kniv av och till men endå hållit mig till Moran p.g.a. en hemsk upplevelse i min Scoutblåa ungdom (en kamrat som öppnade en konservburk med min en kniv...). I alla fall. 1.000 spänn nu och ett muckbidrag på 36 om några månader... What the hell... :)

 

Måns på Recon lär bli djävlar så gla! ;-)

 

Och för att hålla oss till stridsvästen: Skaffade en bäradapter på samma gång och jag lär väl hänga den uppochner under en magasinsficka. Vi får se... :o

Edited by Tollen
Link to comment
Share on other sites

@Swede

 

Ser i din profil att du troligen är uppvuxen med 304k-eländet. Har du i Gu lärt dig dumpa din mag innanför jackan? Kommer du att kunna dumpa maggen i din magdump utan att behöva tänka till lite extra?

Personligen tyckte jag att det var knepigt att skifta från insidan på jackan till en omgjord väska 06.

Jag var utrustad med uniform m/59 och blev lärd att stoppa tillbaka tomma magasin i stridsbältesväskan.

 

På FBU-kurs i somras använde jag flerbruksficka stor som magdump, placerad på ungefär samma plats som min nuvarande magdump och det gick hur bra som helst så det blir nog inga problem.

Stoppa mag innanför jackan har jag aldrig pysslat med.

 

Vi var förövrigt första årskullen på P10 som fick stridsbältet, sprillans nya direkt ur kartong, jösses så glada vi var när vi fick lämna tillbaka stridsselen. :huh:

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

Hölstret har jag satt på benplattan, fördelen som jag ser det är att du enkelt kan ta bort benplattan vid de tillfällen du inte behöver bära signalpistolen på dig.

Nackdelen är att högra benfickan blockeras.

 

The Swede :banana

Eftersom originalhölstret till signalpistolen är gjort för att man inte enkelt ska få upp den ur detsamma blir jag lite nyfiken på om det går att förbättra några detaljer. Går det att använda ett Bianchi-höster istället? Det bör ju ta lite mindre plats på västen. Bägge har ju M-nummer så risken för skogsbränder startade av brinnande hemvärnssoldater borde vara liten. ;)

Link to comment
Share on other sites

Bägge har ju M-nummer så risken för skogsbränder startade av brinnande hemvärnssoldater borde vara liten. ;)

Tja, kanske ur den aspekten, men man får väl hoppas att dom har bättre "grankoll" än vissa jag känner...

Link to comment
Share on other sites

@Flamdämpare.

 

Tror inte att du får ner en signalpistol i ett Bianchi.

Det är inte så krångligt att få upp signalpistolen ur hölstret och det brukar ju inte vara så himla bråttom heller.

 

Funderar dock på om man ska montera ett Bianchi-clip på hölstret istället för det spänne som sitter där nu.

 

The Swede :angry:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

standard enligt utb

 

sen har man ju lekt runt lite

 

satt fast en ficklampan (model kronans oförstörbarda gummi sak, som ändå spräcktes :D ) på vänster axel-öggla så man snabbt kan få lite lyse vilket e bra när man ska stå och skriva saker som grpchf

 

den rostfria ( :uuh: ) morakniven sitter fast på #1 magfickas andra flärp och är inkörd emellan bältet och magfickans #2s baksida (hoppas ni förstår)

 

annars så har jag checkat igenom lite bilder och det finns lite ljusa trix där ute, jag måsste säga att jag diggar Tolls idée om vattenflarra 90s placering, den kommer jag låna för jag vet inte hur många gånger man har frågat polarna och fipplat runt för att få in vattenflarran igen

 

västen är :angry: och jag bär den gärna

 

men jag är ju från den nya skolan så nåt annat än SV2000 exsisterar ej :)

 

EDIT *köldskador på fingrarna*

Edited by Mackan_
Link to comment
Share on other sites

AAAAH!!! Blir så jäkla sur när jag tänker tillbaka på GU. Stenhårt med enhetlighet och disciplin i början, sen försvinner några befäl efter halva utbildningen. Vad händer då? Jo, några nya stridspittsfänrikar står och tittar på oss som fån och undrar vafan vi har gjort med våra stridsvästar. Inte ett skit har vi gjort! Ingen som har sagt att vi får anpassa efter egna behov, vi fick inte ens ta på duellfickan.

 

Undrar lite om detta är vanligt bland förbanden att göra såhär? Är det kanske för att man ska tvingas att ladda vapnet på ett visst sätt i början? Jaja, snålt gjort av befälen alla fall.

 

I slutet av GU såg min väst ut (inte helt olikt från början) såhär:

 

Två magfickor närmast höger vid bältet

Efter stor flerbruksficka

Liten flerbruksficka närmas vänster vid bältet

Efter vattenflaska

Efter stor flerbruksficka

 

På vänster axel ganska högt upp två duellfickor

Kniv upp och-nedvänd vid sidan av duellfickorna

 

Camelback i ryggen

 

Ibland också skyddsmaskväska, då fäst som buttpack vid ryggen

 

Oftast användes inte en av de stora flerbruksfickorna och den lilla. I slutet hade jag dock radio i liten flerbruksficka och regnställ i stora, funkade fint. Någon som ser fördelar/nackdelar med det systemet jag hade? Funderade lite på om man skulle fästa en stor flerbruksficka på högersidan av västen som magdump.

Link to comment
Share on other sites

@conform.

 

Jag kan inte svara för alla förband i Sverige men på Ing2 gjorde vi så att soldaterna fick montera västen efter ett "grundkoncept" under GSU.

Detta var framtaget av chefen första kompaniet och var helt funkis.

När sen befattningsutbildningen började och soldaterna var lite mer varma i kläderna fick dom börja modda västen efter deras egna behov.

 

Detta gjordes för att soldaterna skulle få en bild av hur västen kunde användas på ett bra sätt.

 

The Swede :dribble:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...