Jump to content

Recommended Posts

He he he...

Minns själv när man höll på att fippla med västen för att till slut hitta det man ansåg vara optimalt.

 

Dock så har du ju nu byggt om din väst så pass att man knappt vet var du satt fickorna. Det kan ju vara inspirerande för andra att se hur du byggt västen nu då.

 

Vet inte hur du har det där du är nu, men ett intressant, intelektuellt problem är kanske detta: Sen när snön väl kommer och stannar, hur avser du att göra med benplattan då?

 

Alla jag känner som tyckt att benplattan varit positiv i samma bemmärkelse som färdigskivat bröd har lagt av sig den nu när den funkar kass med snödräkten...

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte komma på en enda väst som är gjord för Alice som tillverkas i nuläget med undantag av baksidan på några Eagle/Blackhawk västar. Alice är en dålig lösning. Pals/Malice är mycket bättre och har flera fördelar som bättre bärkomfort, hållbarare och mer mångsidigt Jag tycker inte att man kan säga att de är utbytbara. Vad är "Webbing" i samband med modulära västar?

Link to comment
Share on other sites

@GA KA

Webbing = De vågräta tygremsorna på ex Blackhawks västar/väskor

Viss utrustning tilldelad av FM använder ALICE ( GN1-väska, Skyddsglasögonfodral). ALICE passar ju både gamla stridsselen och SV2K, men de är inte så jäkla bekväma och i vissa fall blir utrustningen ganska sladdrigt fastsatt.

 

@Tollen

Beror på Bredden tygstycken på fickan som ALICE eller MALICEN skall fästas på. Säljer D-gear fickorna så ring dem och fråga, de har nog koll.

Link to comment
Share on other sites

Det gäller den pryttel som jag allra mest saknar till stridsvästen: En riktig buttpack :rockon:

 

Sen ja... Vet inte om Anders på D-gear tittar in här ibland, men jag har redan bombat iväg en massa konstiga och tjatiga frågor till honom och ja, jag har fått väldigt bra svar av honom. Dock är det ju så att det tynger ju inte samvetet fullt lika mycket att fråga här inne då vissa frågor kan sorteras ut och skitas i utan att det kallas taskig service :unsure:

 

Nåja. Jag kan ju nämna det att det jag redan frågat om BLACKHAWK's ENHANCED MILITARY BUTT PACK och förutom ett snabbt och snärtigt svar så fick jag även rådet att hålla i pengarna något då han förväntade sig att få in en för SV2K anpassad buttpack inom en närmare framtid (skickade bilder och hela kittet!).

 

Jag mailade och frågade honom för ett tag sen om den hade kommit ännu, men dessvärre så hade den inte gjort det, men han bjöd ändå på en förhandstitt av deras nya G3 magasinsfickorG3 Magasinsfickor. Det är ju uppenbart att dom här två hör till samma "familj", men nå'n buttpack har ännu inte kommit in och ja, intresset och behovet finns fortfarande. Det kanske är dags att sluta vänta och slå till på en liten "rumpväska".

Link to comment
Share on other sites

Guest Trossjägaren

Hej.

Ja, det är ju frågan hur man ska placera väskorna.

Men det är ju ganska beroende på tjänst. tex en förare kanske inte vill ha stora väskor på sidorna då han kan fastna i växelspak, motsvarande.

Själv har en multi-väska placerad på vänster sida, långt bak i bältet, 2 mag-väskor på vänster sida med. Höger sida har jag en väska innehållande lampa (försvarets värdelösa som funkar ibland när man skakar den tillräckligt). Och sen högt placerad flaskväska på bältet. Duell fickan högt placerad på västen.

 

Tycker denna lösning funkar ganska bra, med tanke på att jag släpar omkring på en AK5, KSP 58 och pipfodralet till denna. Brukar ju vara lätt att fastna med remmarna i väskorna ibland.

 

Någon som har provat att lägga KSP 58 band i en multiväska. Kan gå bra att placera den på västen.?

 

Mvh Trossjägaren. :D

Link to comment
Share on other sites

Välkommen Trossjägaren!

 

(Bara så vi talar samma språk: SoldF.com's förteckning över stridsvästen)

 

Bandad ammunition i flerbruksficka stor är ingen vidare funkis lösning (anser jag) och en annan lösning man testat som hastigast är skyddsmaskväskan och där var det lite för mycket som patronerna fastnade i och så snodde banden sig och allt blev kattskit.

 

Just my 5½ öre.

 

Edit: Vad säger det allsmäktiga SäkI om att förare har västen när han kör? Har för mig att det var verboten?!

Edited by Tollen
Link to comment
Share on other sites

Guest Trossjägaren

Tack.

 

Ska i fortsättningen kolla vad jag skriver så folk förstår vad jag menar.

 

Skriver om så ni förstår.

 

På vänster sida: Bakifrån på bältet, flerbruksficka stor därefter två mag-fickor.

På höger sida: Bakifrån på bältet, Vattenflaska (högt placerad), flerbruksficka liten.

Duellfickan placerad högt på vänster sida av västen.

 

Inga tips på någon väska som kan användas klokt till 7.62 band..?

Störande att springa omkring med band-lådor och kasetter.

 

Har provat att lägga band i 90P byxorna, i de nedre fickorna (vid fötterna).

Fungerar..

 

Mvh Trossjägaren :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Trossjägaren

Ganska svårt att kunna följa SäkI tycker jag.

När befälen inte uppmuntrar det dessutom.

 

Men jag har läst vad som står där, och följer det så gott det går.

Brukar dessutom vara dåligt med plats för matriell i hytten på lastbilen så man får knöla in saker där, såsom stridsväst, stridssäck, kroppskydd och hjälm mm

 

Mvh Trossjägaren :D

Link to comment
Share on other sites

Edit: Vad säger det allsmäktiga SäkI om att förare har västen när han kör? Har för mig att det var verboten?!

SäkI Trf 6:3

3. Personlig fältutrustning. - Förare får inte ha sådan utrustning påtagen som försvårar eller hindrar manövrering eller som gör att körställningen inte blir den rätta. Den avtagna utrustningen skall lastas/placeras så att den inte skymmer sikten eller försvårar/hindrar fordonets manövrering. Utrustningen får inte heller placeras så att den kan skada åkande personal vid en häftig inbromsning, kollision eller vältning.

 

Förare och passagerare får inte bära sådan utrustning, t ex stridsselens framväskor, om bilbältet hindras från att ligga an mot kroppen på avsett sätt. Stridsbältet får dock vara påtaget då bilbälte används.

Det viktiga är om utrustningen är i vägen eller om den kommer mellan bilbältet och kroppen. Eftersom stridsbältets väskor i stort sett alltid gjorde det så brukade man lära ut att det skulle tas av. Det är dock inget absolut krav, och med stridsvästen så beror det ju helt och hållet på hur den är konfigurerad. Å andra sidan så är det nog svårt att hitta en konfigurering som dels låter bilbältet ligga an mot kroppen, dels är funkis när man inte åker bil...

Link to comment
Share on other sites

Inga tips på någon väska som kan användas klokt till 7.62 band..?

Störande att springa omkring med band-lådor och kasetter.

Jag har 2 st BHI STRIKE liggande multificka som jag funderat på att testa till ksp-band.

Där är inget på insidan som patronerna kan fastna i.

Dragkedjsöppning.

 

Det är dom fickorna som sitter till vänster på bilden.

 

jennyjc_019.jpg

 

Får väl fälttesta vid tillfälle.

 

Fickorna säljs bla Militaryshop och D-gear.

 

Militaryshop

D-gear

Link to comment
Share on other sites

Inga tips på någon väska som kan användas klokt till 7.62 band..?

Störande att springa omkring med band-lådor och kasetter.

Har med fördel använt ryggväskan till stridsselen som "bandlåda". Om man skär av tygvecket vid ena änden av locket så går det utmärkt att leda ut bandet den vägen. I och för sig var detta med stridsbältet där man kunde fästa ryggväskan med likdana krokar som användes till skyddsmaskväskan. Hur man ska fästa den på stridsvästen har jag inte funderat på.

 

Ryggväskan går att köpa för 20 kr här. Titta under Bälten -> Stridssele.

Link to comment
Share on other sites

PLCE sidffickor funkar annars som ksp-band hållare monterad på sin sele är de ändo mer glockrena.

the swede har ju bevisat dessa fickor lämplighet.

har även själv till regelryttares förtret monterat dem på min radio mes för att kunna med föra extra vatten och förstärkningsplagg.

 

fö någon som vet vad jag kan köpa bältet till PLCE sele?

milishopen har en benägen olat att inte sälja dessa.

 

FÖ2.

kan man döpa om sig till: "ej RU"?

Link to comment
Share on other sites

Hej, har ett tips för kspband, haft 2st BHI fickor som heter Strike M60 pouch i drygt ett år, fäster dom på västen vid ptrlverksamhet med Kulspruta 58, bandena ligger i ordning och ett lock medföljer som har ett par resår"läppar" som ligger omlott där man drar ut själva bandänden, den är tillverkad i rejäl cordura, 2st (200plugg)tycker jag räcker initialt som backup till kassetten, dom finns på D-gear:

 

http://www.d-gear.se/?page=shop/flypage&pr...14db6da5e009f59

 

samt på BHI:s hemsida:

 

http://www.blackhawkindustries.com/product...duct_id=2813&d=

Link to comment
Share on other sites

Jag har 2 st BHI STRIKE liggande multificka som jag funderat på att testa till ksp-band.

Där är inget på insidan som patronerna kan fastna i.

Dragkedjsöppning.

Hmm, undrar om inte det blir meckigt för patronerna att glida ur fickan, just med tanke på att det är längsgående dragkedjeöppning ? Om man utgår ifrån att banden ligger vinkelrätt mot dragkedjan ?

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Recept för att kunna sprida glädje i terrängen:

LK70-ram med fastsurrad närlyslåda på ryggen. Ta upp ett hål i ena hörnet på lådan, och sätt dit plåtstyrningen från en gammal trasig kassett (såga/skär noggrannt, och limma med smältlim).

Hmmm...

 

Har du en bild på en sådan lösning? Det skulle nog vara svårt för ens den värste paragrafryttarna att klaga på en sådan lösning!

Link to comment
Share on other sites

fö någon som vet vad jag kan köpa bältet till PLCE sele?

milishopen har en benägen olat att inte sälja dessa.

 

FÖ2.

kan man döpa om sig till: "ej RU"?

Vad menar du med bältet?

Är det oket för att montera fickorna som daypack du avser?

Isåfall fanns det såna i samma pall som fickorna låg i när jag köpte mina på överskottsbolaget i Skultorp.

 

The Swede :/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Någon som har något smart sätt att fixa ett bra benmontage av skyddsmaskväskan på SV2000. Har testat med karbinhakarna i nedre raden av hällor på bältet, men skulle vilja ha väskan mer uppåt...

 

// WM

Tja, en benplatta kanske?

Benplatta_web.jpg

Link to comment
Share on other sites

Någon som har något smart sätt att fixa ett bra benmontage av skyddsmaskväskan på SV2000. Har testat med karbinhakarna i nedre raden av hällor på bältet, men skulle vilja ha väskan mer uppåt...

 

// WM

recons skyddsmaskväska 200? som är gjord för benmontage kanske.

annars funkar ju alltid gaffatejp :P

 

kolla på recon.se

Link to comment
Share on other sites

Någon som har något smart sätt att fixa ett bra benmontage av skyddsmaskväskan på SV2000. Har testat med karbinhakarna i nedre raden av hällor på bältet, men skulle vilja ha väskan mer uppåt...

 

// WM

Nu hänger jag inte riktigt med.

 

Du vill ha väskan på benet men samtidigt säger du att du inte är nöjd när du hängde den längst ner i bältet utan vill ha den mera uppåt?

 

Hur är du skapt människa? :huh::D

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...