Richie_3000 Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 (edited) Tyckte det skulle vara intressant och höra vilka av våra kända ansikten i Sverige som är fredsveteraner? Anledningen till detta var att jag sitter och tittar på TV4 nyhetsmorgon och Jerry Williams sitter med en pusselring modell 12+ som kameramannen verkar intresserad av... ;) Hittar inget om att han skulle ha vart iväg och vet att de självklart finns folk som har pusselringar utan att ha vart iväg - men det är väl ganska ovanligt iaf Så är de nån som har koll på Jerry Williams eller någon annan som har vart iväg? Edited January 16, 2010 by Richie_3000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lampros Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 Jag skulle gissa att Jerry Williams varit fältartist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 Jill Johnsson var nere som fältartist på BA08, om hon sen ska klassas som kändis... åtminstone inte då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 Jag misstänker att vi avser utlandstjänst förutom fältartisttjänst (vilket förvisso inte är att förakta). Allsångsledaren Bosse Larsson var i Gaza 1959. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HyttMupp Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 (edited) Mikael Tornving var nere i Libanon på 90-talet. Tror att det var på L104 Edited January 16, 2010 by HyttMupp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 Wilhelm Agrell var i Sinai. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 Jag skulle gissa att Jerry Williams varit fältartist. Helt rätt, L 108 i Libanon. Han skulle egentligen kommit ner på L 106 men det blev inställt pga Gulfkriget. Helt ok tyckte vi på L 108, jävlar vilka gig han gjorde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 "baren-erik" satt i staben på FS 12... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 Staffan Dopping var stabsredaktör på Cypern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richie_3000 Posted January 16, 2010 Author Report Share Posted January 16, 2010 (edited) lampros, The Swede, tackar! Då var jag inte helt ute å cyklade då ;) Han är en skön lirare även idag när han börjar bli med åren! Krille, joda hon e känd Kul å höra att de finns en del svenska artister som faktiskt visar stöd för utlandstjänsgöring genom fältartisterna. HyttMupp, häftigt! Visste att han va reservare men utlandstjänst också, kul! Edited January 16, 2010 by Richie_3000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haberget Posted January 18, 2010 Report Share Posted January 18, 2010 Mikael Tornving var nere i Libanon på 90-talet. Tror att det var på L104 Jag snackade med Mikael förra månaden och han är intresserad av att åka iväg igen som fältartist. Men de hade ställt kvar på honom att genomföra GSU som fältartist innan det var aktuellt (!) Med tanke på vilken militär bakgrund han har så fattar jag inte hur de tänker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted January 18, 2010 Report Share Posted January 18, 2010 Här hittar ni alla svenskar som varit fältartister från 1957 http://www.forsvarsutbildarna.se/web/faltartist.aspx Finns som sagt en del riktigt kända namn framförallt på 80 och 90-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted January 18, 2010 Report Share Posted January 18, 2010 Jag snackade med Mikael förra månaden och han är intresserad av att åka iväg igen som fältartist. Men de hade ställt kvar på honom att genomföra GSU som fältartist innan det var aktuellt (!) Med tanke på vilken militär bakgrund han har så fattar jag inte hur de tänker. OT: Jag har hört planer på att låta alla som inte tjänstgjort i Utlandsstyrkan de senaste 5(?) åren göra en GSU-US för att fräscha upp sina kunskaper innan man påbörjar sin insatsutbildning. Utbildning är en färskvara även om man tjänstgjort i Libanon och varit reservofficer. /D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lampros Posted January 18, 2010 Report Share Posted January 18, 2010 Re fältartister... Det var på det viset att under proggvågen på 60-70-tal var det svårt att få nya, unga artister att åka och underhålla FN-truppen. Man fick hålla till godo med Brita Borg och Charlie Norman, inte dåligt det men tyngre tongångar lyste med sin frånvaro. Det vände först i slutet på 80- in på 90-talet, då kom en ny kull fältartister med bland andra Orup. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grisbasse Posted January 18, 2010 Report Share Posted January 18, 2010 "baren-erik" satt i staben på FS 12... Säker på detta? På vilken funktion? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richie_3000 Posted January 18, 2010 Author Report Share Posted January 18, 2010 Jag snackade med Mikael förra månaden och han är intresserad av att åka iväg igen som fältartist. Men de hade ställt kvar på honom att genomföra GSU som fältartist innan det var aktuellt (!) När vi var nere på KS15 så va Magnus Betner nere å Stå Uppade för oss å då tänkte jag faktiskt på just Micke med tanke till hans bakgrund och att han är FÖRBANNAT rolig! Får väl hoppas att nån kommer till vett och släpper iväg honom, det är nåt jag hade velat se! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted January 25, 2010 Report Share Posted January 25, 2010 Kändis eller inte Nina Larsson som sitter i riksdagen tjänstgjorde på KS07 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted January 25, 2010 Report Share Posted January 25, 2010 "baren-erik" satt i staben på FS 12... Och gjorde en vända på tidig KS-mision.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted January 25, 2010 Report Share Posted January 25, 2010 Martin Soneby Stf Grpch på BA10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban Posted January 28, 2010 Report Share Posted January 28, 2010 "baren-erik" satt i staben på FS 12... Och gjorde en vända på tidig KS-mision.. KS03 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nifer Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 Baren-erik FS13 Nina Larsson KS09 Om jag inte är helt fel ute Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 Kollat igenom minnesboken och det verkar som att du har rätt, det var nog FS 13 han var på.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grisbasse Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,...9565___,00.html Detta måste ha hänt strax efter hemrotation i så fall.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cap.Ranger Posted January 31, 2010 Report Share Posted January 31, 2010 Kändis eller inte Nina Larsson som sitter i riksdagen tjänstgjorde på KS07 Nu har den gode kaptenen gjort lite väl många KS missioner... KS09 hävdar jag starkt att det var. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted January 31, 2010 Report Share Posted January 31, 2010 Kändis eller inte Nina Larsson som sitter i riksdagen tjänstgjorde på KS07 Nu har den gode kaptenen gjort lite väl många KS missioner... KS09 hävdar jag starkt att det var. Jag ger mig, KS09 är rätt Många missioner och ålder är ingen bra combo... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Martin Soneby Stf Grpch på BA10 COY frågas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
201 Posted February 19, 2010 Report Share Posted February 19, 2010 Ultima Thules sångare var i Libanon på 80-talet, ej som fältartist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sisuchef Posted February 27, 2010 Report Share Posted February 27, 2010 Han tjänstgjorde som stabsass på striled inom batstab L100 eller var det 98L, får kolla i minnesböckerna.... ja, alltså UT's sångare..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
un_swe Posted March 11, 2010 Report Share Posted March 11, 2010 Thomas Hedengran Rep/Transport 92L 1987 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted March 12, 2010 Report Share Posted March 12, 2010 Stig Bergling gjorde en del utlandstjänster innan han blev känd för allmänheten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts