Jump to content

HMS Jägaren


Perman

Recommended Posts

Någon påstod förra året nånstans i detta forum att HMS Jägaren snart skulle få en ny pjäs, men på bilden nedan (som är tagen 11 Dec 2009) så verkar hon fortfarande ha samma gamla 40 mm m/48. Nån som vet hur framtiden för Jägaren ser ut? Hon återfinns i alla fall fortfarande ibland på patrullering utanför västkusten om man kollar på Live Ships Map - AIS - Vessel Traffic and Positions, oftast med en medelfart på otroliga 12 knop :rolleyes:

 

Ship%20Photo%20HMS%20JÄGAREN.JPG

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Det kan ha varit jag som påstod att hon skulle få en ny pjäs. Under min värnplikt var vi på studiebesök ombord på HMS Jägaren och den dåvarande (kanske även nuvarande, jag har ingen aning) fartygschefen sa att det var på gång med en ny pjäs, en av samma sort som vi hade ombord på GLE/SVL.

Link to comment
Share on other sites

Det kan ha varit jag som påstod att hon skulle få en ny pjäs. Under min värnplikt var vi på studiebesök ombord på HMS Jägaren och den dåvarande (kanske även nuvarande, jag har ingen aning) fartygschefen sa att det var på gång med en ny pjäs, en av samma sort som vi hade ombord på GLE/SVL.

 

Ok, tack för infon. Det skulle vara kul om det inträffade. Verkar som om man i alla fall försöker att införa den nyare 40 mm pjäsen på allt fler fartyg i Marinen. Nu senast så är det ju HMS Carlskrona som fått sina två 40 mm m/48 utbytta mot den nyare pjäsen.

 

Under tiden så får vi väl glädjas åt ytterligare en fin bild på Jägaren.

 

Ships and Harbours Photos - HMS Jägaren, V150 - Swedish vedette at Öckerö

 

Nån som möjligen vet vad de svarta fälten eller banden på skrovet midskepps indikerar?

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för infon. Det skulle vara kul om det inträffade. Verkar som om man i alla fall försöker att införa den nyare 40 mm pjäsen på allt fler fartyg i Marinen. Nu senast så är det ju HMS Carlskrona som fått sina två 40 mm m/48 utbytta mot den nyare pjäsen.

 

Under tiden så får vi väl glädjas åt ytterligare en fin bild på Jägaren.

 

Nån som möjligen vet vad de svarta fälten eller banden på skrovet midskepps indikerar?

 

/Per

Dom svarta fälten maskerar avgasutblåsen från huvudmotorerna. Ett grått skrov blir fort nedsotat, och ett väl beprövat knep är att måla området runt avgasutblåsen (och i vissa fall hela akterskeppet!) svart!

 

Förstår peronligen inte varför man envisas med att fortsätta att slösa pengar på denna snart 40 år gamla skorv, framför allt inte när man har fler bevakningsbåtar än vad man har besättningar. Nog för att bevakningsbåtarna inte direkt är optimala för sjöövervakning, men dom är ju betydligt modernare och fräschare på alla sätt...

Edited by PB-Syte
Link to comment
Share on other sites

Dom svarta fälten maskerar avgasutblåsen från huvudmotorerna. Ett grått skrov blir fort nedsotat, och ett väl beprövat knep är att måla området runt avgasutblåsen (och i vissa fall hela akterskeppet!) svart!

 

Ok, borde nästan ha misstänkt att det var fråga om nåt sånt. På det helt nya malaysiska patrullfartyget i fartygsquizzen var ju t.o.m. halva skrovet svartmålat.

 

 

Förstår peronligen inte varför man envisas med att fortsätta att slösa pengar på denna snart 40 år gamla skorv, framför allt inte när man har fler bevakningsbåtar än vad man har besättningar. Nog för att bevakningsbåtarna inte direkt är optimala för sjöövervakning, men dom är ju betydligt modernare och fräschare på alla sätt...

 

Dessutom så är hon ju nästan en krympling efter ombyggnaden till vedettbåt 1988, åtminstone om man jämför med hennes originalprestanda som patrullbåt.

Förmodligen så är det väl så att man vill ha kvar åtminstone ett något större bevakningsfartyg, just med tanke på uthålligheten. Enligt Combat Fleets så är hon även försöksfartyg. Men hon kan väl inte kosta så väldigt mycket att hålla i tjänst ändå, med tanke på den reducerade besättningen, maskineriet, endast navradar och en kanon som mer eller mindre verkar vara i malpåse?

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

:) Exakt samma som på visby? Är det verkligen sant? Med nerfällbar kanon och allt? Känns ju lite väl bra till och med för HMS Jägaren?

 

Klawe!! trodde aldrig du skulle säga att något va för bra för Jägaren 8-/ ..Det finns en kanon som har samma spec o prestanda som den nersänkbara på Visby bortsett från det att den inte kommer va nersänkbar.

 

Vi får kolla till Jägaren i helgen o kolla så att hon mår bra ;)

Link to comment
Share on other sites

:surprise: Exakt samma som på visby? Är det verkligen sant? Med nerfällbar kanon och allt? Känns ju lite väl bra till och med för HMS Jägaren?

 

Klawe!! trodde aldrig du skulle säga att något va för bra för Jägaren :) ..Det finns en kanon som har samma spec o prestanda som den nersänkbara på Visby bortsett från det att den inte kommer va nersänkbar.

 

 

Nä jag vet! Blev själv lite överraskad av mitt eget resonemang!?!

 

Som sagt så har det snackats om att HMS Jägaren skall få ny pjäs ganska länge nu. Frågan är om det kommer bli av innan hon hamnar i malpåse?

I vilket fall som helst så kommer det inte ha någon avgörande betydelse för Sveriges försvar.

 

En annan vinkling på frågan är ju ifall en modern pjäs skulle passa på HMS Jägaren med sitt nuvarande retro utseende? :happy:

Link to comment
Share on other sites

Förstår peronligen inte varför man envisas med att fortsätta att slösa pengar på denna snart 40 år gamla skorv, framför allt inte när man har fler bevakningsbåtar än vad man har besättningar. Nog för att bevakningsbåtarna inte direkt är optimala för sjöövervakning, men dom är ju betydligt modernare och fräschare på alla sätt...

 

Om man ville behålla en av dessa fartyg som Vedettbåt, varför valde man just prototypfartyget "Jägaren"? I fjol vår såg jag en hel radda av de modernare efterföljarna; "Hugin", "Munin" m fl förtöjda i Karlskrona i... ärrat skick. Var det en tillfällighet att det blev just "Jägaren", eller hade den trots allt nån egenskap -eller rentav saknar nån dålig d:o- som efterträdarna har? Ty det var väl nåt som skiljde "Jägaren" från efterföljarna?

Edited by Granis
Link to comment
Share on other sites

Om det nu verkligen är så att Jägaren ska få en ny pjäs i vår så tror jag att det är fråga om den nya 40 mm pjäs som sitter på Ksr/Gle/Svl/Ckr, som har en stealthanpassad pjäskupol och som drivs elektriskt (äldre typer av Bofors' 40 mm pjäser drivs tydligen hydrauliskt). Jag har för mig att jag läst nånstans att dessa 40 mm pjäser är äldre pjäser som man renoverar och bygger om. Att Carlskrona precis har fått 2 st sådana tyder ju på att de inte är svåra att få fram om man vill. Jag kan för mitt liv inte tro att hon ska få en 57 mm Mk3! Vad är det för mening att sätta på en så avancerad pjäs på ett fartyg som inte har någon ordentlig eldledning? Dom växer väl inte på träd dessa Mk3 pjäser? Vad jag vet så har man beställt sex eller sju pjäser för Visbysystemet, men en används för utbildningsändamål. Då skulle det i och för sig möjligen kunna finnas en pjäs över, men det är ju i så fall en pjäs av den extrema stealthtypen som finns på Visby där kanonröret sänks ner och täcks med luckor.

 

Även om detta att Jägaren kanske ska få nytt liv inte betyder så mycket totalt för Sveriges försvar (det är det väl ingen som tror heller?), så hindrar inte det att det kan vara ett intressant ämne att diskutera här i alla fall. Det är i alla fall min åsikt. För övrigt så behöver det inte ens vara fråga om att man är ute efter att ge nytt liv till just Jägaren. Det kan vara så enkelt att man bara vill ha en och samma typ av 40 mm pjäs inom Marinen, och detta i så fall för att underlätta underhållet och hålla nere reservdelskostnaderna.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Om man ville behålla en av dessa fartyg som Vedettbåt, varför valde man just prototypfartyget "Jägaren"? I fjol vår såg jag en hel radda av de modernare efterföljarna; "Hugin", "Munin" m fl förtöjda i Karlskrona i... ärrat skick. Var det en tillfällighet att det blev just "Jägaren", eller hade den trots allt nån egenskap -eller rentav saknar nån dålig d:o- som efterträdarna har? Ty det var väl nåt som skiljde "Jägaren" från efterföljarna?

 

Det är nog en fråga som många ställt sig. Själv har jag inget bra svar tyvärr. Det enda jag tror mig veta är att prototypfartyget Jägaren var det enda fartyget som fick nya huvudmotorer. Seriebåtarna fick tydligen mer eller mindre begagnade motorer (byggda för Zeppelinare?). Men 1988 byttes ju ändå dessa motorer ut mot ett par små Cummins dieslar när hon klassades om till vedettbåt. Sen vet jag inte om det faktum att hon även är försöksfartyg har nåt med saken att göra.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Även om detta att Jägaren kanske ska få nytt liv inte betyder så mycket totalt för Sveriges försvar (det är det väl ingen som tror heller?), så hindrar inte det att det kan vara ett intressant ämne att diskutera här i alla fall. Det är i alla fall min åsikt. För övrigt så behöver det inte ens vara fråga om att man är ute efter att ge nytt liv till just Jägaren. Det kan vara så enkelt att man bara vill ha en och samma typ av 40 mm pjäs inom Marinen, och detta i så fall för att underlätta underhållet och hålla nere reservdelskostnaderna.

 

Det var inte min avsikt att ifrågasätta frågeställningen. Det slank bara in.

 

Som Perman säger, 57;an går nog bort med största sannolikhet, verkar inte vettigt.

Edited by klawe
Link to comment
Share on other sites

Om man ville behålla en av dessa fartyg som Vedettbåt, varför valde man just prototypfartyget "Jägaren"? I fjol vår såg jag en hel radda av de modernare efterföljarna; "Hugin", "Munin" m fl förtöjda i Karlskrona i... ärrat skick. Var det en tillfällighet att det blev just "Jägaren", eller hade den trots allt nån egenskap -eller rentav saknar nån dålig d:o- som efterträdarna har? Ty det var väl nåt som skiljde "Jägaren" från efterföljarna?

 

Det är nog en fråga som många ställt sig. Själv har jag inget bra svar tyvärr. Det enda jag tror mig veta är att prototypfartyget Jägaren var det enda fartyget som fick nya huvudmotorer. Seriebåtarna fick tydligen mer eller mindre begagnade motorer (byggda för Zeppelinare?). Men 1988 byttes ju ändå dessa motorer ut mot ett par små Cummins dieslar när hon klassades om till vedettbåt. Sen vet jag inte om det faktum att hon även är försöksfartyg har nåt med saken att göra.

 

/Per

Det är väl helt enkelt så att Jägaren byggdes om till vedettbåt medan alla partullbåtarna fortfarande var rustade och tillhörde ytstridsförbanden. Jägaren däremot hade uppfyllt sitt syfte som ptk och "behövde" en ny uppgift.

Link to comment
Share on other sites

Seriebåtarna fick tydligen mer eller mindre begagnade motorer (byggda för Zeppelinare?).

 

Patrullbåtarna fick mycket riktigt begagnade motorer, de kom från Plejadbåtarna. Dessa motorer var nya när de hamnade i Plejaderna, men själva motorkonstruktionen var mycket riktigt framtagen för att sitta i Zepelinare.

 

Motorerna modifierades dock en del i och med att man moterade dem i patrullbåtarna, bl.a. byttes kompressoraggregaten mot turboaggregat istället, vilket ökade effekten och minskade vikten på motorn.

 

Det finns massor att skriva om dessa motorer då de hade en ganska unik konstruktion på många sätt, men det var ju inte riktigt det som den här tråden handlade om. Vi får se om det finns anledning att återkomma om dem någon annan gång. :dribble:

Link to comment
Share on other sites

Jägaren var prototyp för serieversionen av patrullbåtarna och skiljde sig en hel del från dem. Hon hade bl.a. samma spaningsradar och eldledning som Norrköpingsklassen (Arte-722 med PS-722) . Eldledningen demonterades när hon blev vedettbåt och installerades som utbildningsanläggning för robotbåtarna på Berga. När den skrotades sparade jag delar av siktesradarn, däribland själva antennreflektorn. Vid Örlogsskolornas nedläggning såg jag till att de skickades till FMTS, så de finns nu bland våra radarprylar här i Halmstad.

 

Patrullbåtsmotorerna var som redan skrivits ett arv från torpedbåtarna i Plejad-klassen. De saknade backslag så man fick vända motorns rotationsriktning vid backmanöver. När en del av patrullbåtarna modifierades till Kaparen-klass fick de motorerna utbytta mot nya MTU-dieslar av samma typ som korvetterna. Jägaren däremot fick aldrig den motortypen utan fick nöja sig med mindre maskiner med allt vad det innebär.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Roligt att höra men jag tvivlar starkt på att det verkligen är en Bofors 40 mm Mk3 som hon fått. I så fall så är det första pjäsen i flottan av denna avancerade typ. Annars är det bara den brasilianska flottan som har den på några fregatter.

 

Gissar att det är frågan om den renoverade och moderniserade 40 mm m/48 pjäsen av samma typ som återfinns på Kosterklassen, Gävleklassen och nu också HMS Carlskrona. Kommer inte ihåg den exakta benämningen men den heter 40/48 EL eller nåt sånt, och pjäsen har elektrisk drift (mot tidigare hydraulisk). Pjäsen har även fått en stealthkupol som gör att den ser ganska modern ut, men det gör den knappast till någon 40 mm Mk3 pjäs för det.

 

 

Här är den moderniserade 40 mm pjäsen ombord på en korvett av Gävleklassen:

 

aktrapjslserpmletochrbe.jpg

 

 

Och här är en Bofors 40 mm Mk3 ombord på den brasilianska fregatten Barroso:

 

barroso04.jpg

 

 

Hur som haver så är det ändå roligt att det händer nåt med Jägaren, och det är bara att gratulera besättningen.

 

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Här är den moderniserade 40 mm pjäsen ombord på en korvett av Gävleklassen:

 

Min fet markering.

 

Gävleklass? :rodna: Nu måste jag säga ifrån, du menar Göteborgklass, eller? ;)

 

Någon som vet hur eldledningen sköts ombord jägaren med den nya pjäsen? Samma som förut?

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Här är den moderniserade 40 mm pjäsen ombord på en korvett av Gävleklassen:

 

Min fet markering.

 

Gävleklass? :rodna: Nu måste jag säga ifrån, du menar Göteborgklass, eller? ;)

 

Någon som vet hur eldledningen sköts ombord jägaren med den nya pjäsen? Samma som förut?

 

:D

 

Förlåt jag menade Göteborgsklassen förstås. Var lite tidigt ute ;-)Göteborg och Kalmar har så vitt jag vet inte fått den nya pjäsen. Det är väl ändå bara en tidsfråga innan Gävle och Sundsvall benämns Gävleklassen?

 

Hur sköttes eldledningen med den gamla 40 mm m/48 pjäsen på Jägaren? Fanns det något riktstativ, eller var det enbart pjäsvis eldledning? Så vitt jag vet så finns det endast en navigationsradar ombord.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Hur sköttes eldledningen med den gamla 40 mm m/48 pjäsen på Jägaren? Fanns det något riktstativ, eller var det enbart pjäsvis eldledning? Så vitt jag vet så finns det endast en navigationsradar ombord.

 

/Per

 

Pjäsvis eldledning är/var modellen för Artilleristen ombord på HMS Jägaren :Malaj: hur det är dag vet jag inte

Link to comment
Share on other sites

Som jag tidigare skrev så hade hon en Arte-722 från början men den ersattes inte med något annat efter demonteringen. Det enda optroniska riktstativ vi hade under den tiden var RIS-501 som fanns på minröjfartygen i Landsortklassen, Visborg, Carlskrona och som aktra sikte på Stockholmsklassen. Det kostade ganska mycket i underhåll i förhållande till den effekt det gav. Såvitt jag vet finns det bara kvar på de omodifierade Landsortsfartygen om ens där. Korvetternas försvann vid ombyggnaden och Carlskronas ungefär vid samma tid.

Link to comment
Share on other sites

Som jag tidigare skrev så hade hon en Arte-722 från början men den ersattes inte med något annat efter demonteringen. Det enda optroniska riktstativ vi hade under den tiden var RIS-501 som fanns på minröjfartygen i Landsortklassen, Visborg, Carlskrona och som aktra sikte på Stockholmsklassen. Det kostade ganska mycket i underhåll i förhållande till den effekt det gav. Såvitt jag vet finns det bara kvar på de omodifierade Landsortsfartygen om ens där. Korvetternas försvann vid ombyggnaden och Carlskronas ungefär vid samma tid.

RIS-501 fanns även på isbrytare under en tid. Aktra siktet på Sthlm var dock inte ett RIS utan en del av Arte726E och komplett bestyckat med laser/tv/IR till skillnad från 501:an som bara hade TV.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

marinetraffic.com: HMS Jägaren med den nya pjäsen

 

Äntligen en bild på HMS Jägaren med den nya pjäsen på backen! Någon vänlig själ har laddat upp en bild på henne på marinetraffic.com som är tagen den 17 april vid Hakefjorden öster om Tjörn. Helt klart så har hon en ny pjäs, och så vitt jag kan se så är det som jag misstänkte. Nämligen att hon nu fått samma renoverade och moderniserade 40 mm pjäs som alla andra fartyg i flottan med 40 mm pjäser. Jag misstänker att det främst är av standardiseringsskäl som fått den nya pjäsen, dvs. att alla fartyg med 40 mm artilleri nu ska ha samma typ av pjäs. Det minskar underhållskostnaderna och underlättar tillgången på reservdelar. Men naturligtvis är det också en indikation på att man avser fortsätta använda Jägaren ytterligare några år. Pjäsen i fråga drivs nu elektrisk (mot tidigare hydrauliskt) och den har även fått en kupol med låg RCS (Radar Cross Section, ung."radarmålyta"). Jag förmodar att den även kan använda den senaste 3P ammunitionen.

 

Det ser även ut som om hon fått ett nytt sikte ovanpå bryggan, men jag kan inte avgöra vad det är för typ av sikte. Hoppas att nån annan kan. Sammantaget en högst väsentlig höjning av eldkraften och luftvärnskapaciteten på detta fartyg, speciellt med tanke på att hon helt saknade eldledning tidigare. Synd dock att hon inte fått lite kraftigare huvudmaskineri också. 21 knops toppfart är inte mycket att hänga i julgranen när fartyget i fråga är byggt för dryga 30 knop från början.

 

Kanske inte precis den viktigaste marina nyheten i år vad gäller den svenska flottan, men ändå jätteroligt när äldre fartyg får nytt liv.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Konstruktionen på bryggtaket ser ut att vara samma fjärriktade strålkastare som hon haft de senaste åren, så någon uppgradering på den fronten handlar det inte om. Byte av pjäs behöver inte innebära något vad avser hur länge hon kommer att fortsätta vara i tjänst, den kan enkelt tas iland och flyttas över till en annan plattform. Däremot är det ett lyft för arbetsmiljön att få bort det hydrauliska riktsystemet. Jag har varit på flera fartyg där man åkt omkring med en 48/48 uppstartad som beredskapspjäs och hydrauliken bullrar något fruktansvärt inombords. På gamla Älvsborg låg televerkstaden rakt under den aktra kanonen och där gick inte att vistas utan hörselkåpor när den var uppstartad.

Link to comment
Share on other sites

Konstruktionen på bryggtaket ser ut att vara samma fjärriktade strålkastare som hon haft de senaste åren, så någon uppgradering på den fronten handlar det inte om. Byte av pjäs behöver inte innebära något vad avser hur länge hon kommer att fortsätta vara i tjänst, den kan enkelt tas iland och flyttas över till en annan plattform. Däremot är det ett lyft för arbetsmiljön att få bort det hydrauliska riktsystemet. Jag har varit på flera fartyg där man åkt omkring med en 48/48 uppstartad som beredskapspjäs och hydrauliken bullrar något fruktansvärt inombords. På gamla Älvsborg låg televerkstaden rakt under den aktra kanonen och där gick inte att vistas utan hörselkåpor när den var uppstartad.

 

Tack för infon!

 

Ok, det var ju synd att man inte kompletterade med ett nytt sikte också på samma gång. Då får man ju inte ut full effekt av den nya pjäsen. Även ett enklare riktstativ hade ju varit bättre än inget sikte alls.

 

Ang. arbetsmiljön med hydrauliska torn så undrar man ju då hur länge Visborg kommer att ha kvar sina gamla 40/48 pjäser. Om det nu är så lätt att byta ut dessa pjäser så borde väl även hon få nya pjäser. Hon lär vara det sista fartyget nu i flottan med den gamla typen av pjäser. Om hon nu inte ska tas ur tjänst inom kort förstås, då finns det väl ingen anledning att göra något.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon!

 

Ok, det var ju synd att man inte kompletterade med ett nytt sikte också på samma gång. Då får man ju inte ut full effekt av den nya pjäsen. Även ett enklare riktstativ hade ju varit bättre än inget sikte alls.

 

Ang. arbetsmiljön med hydrauliska torn så undrar man ju då hur länge Visborg kommer att ha kvar sina gamla 40/48 pjäser. Om det nu är så lätt att byta ut dessa pjäser så borde väl även hon få nya pjäser. Hon lär vara det sista fartyget nu i flottan med den gamla typen av pjäser. Om hon nu inte ska tas ur tjänst inom kort förstås, då finns det väl ingen anledning att göra något.

 

/Per

Visborg är tänkt att ersättas vid årsskiftet, ersättare blir HMS Trossö som sedan i sin tur ersätts utav av nya L10! På 3:e så ersätts då Trossö utav HMS Carlskrona som i sin tur ersätts utav L10 nummer två, om och när man får loss pengar till ett sådant... :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...