Erik_G Posted January 13, 2010 Report Share Posted January 13, 2010 I Metro häromdagen sprang jag på en artikel om Nacka Civilförsvarsförening och hur de hade lyckas köra en bandvagn genom isen. Den enda bild jag hittat på nätet finns i deras PDF-upplaga på sidan 8 i pdf'e jag länkar till nedan. http://www.metro.se/se/misc/pdf/2010/01/11..._2010_01_11.pdf Om jag inte ser helt fel är det en 206a med någon form av specialskåp på bakvagnen. Nu till frågan, kan inte alla 206or flyta, eller är det bara så att man körde ut på isen utan att försäkra sig om att vagnen var flytbar om man nu skulle råka gå igenom? /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted January 13, 2010 Report Share Posted January 13, 2010 Funderade oxå på detta - 206:an skall väll flyta såtillvida man inte glömt skruva i bottenpluggen i vagnen... //Åke (Ing3 87/88, lätta ingpluton - ett ton minor i släpet efter 206:an - det var tider det) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FurirJönsson Posted January 13, 2010 Report Share Posted January 13, 2010 De verkar ha kört ner vid ett väldigt brant ställe! Skåpet på bakvagnen liknar en sjukvårdsvariant som jag sett nånstans. För att vagnen inte ska ta in vatten måste pluggarna vara i och alla lister i fönster och dörrar vara täta, dessutom är det bra om man startar länspumparna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted January 13, 2010 Report Share Posted January 13, 2010 När isen brister så dimper framänden illa kvickt, har man otur så rinner vatten in i kylluftschaktet, har man så skruvat i bottenpluggen och inte startat länspumparna så går det fort. Okunskap helt enkelt, den mänskliga faktorn har brustit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted January 13, 2010 Report Share Posted January 13, 2010 Okunskap helt enkelt, den mänskliga faktorn har brustit. Inte bara isen som brast alltså Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted January 14, 2010 Report Share Posted January 14, 2010 Okunskap helt enkelt, den mänskliga faktorn har brustit. Inte bara isen som brast alltså Brukar oftast vara på det sättet när saker sker. Man kan ju fråga sig om civilförsvarsföreningen funderade på att man, om inte jag minns fel, skall agera som att man skall vada när man kör över is med bv206. Tycker mig i alla fall minnas något sådant. Sen förstod jag aldrig varför man inte alltid hade bottenpluggen i men men. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted January 14, 2010 Report Share Posted January 14, 2010 Ska flyta om påbyggnaden sitter som den ska och pluggarna är i. På jobbet har vi en 206:a med öppet flak bak och flaket flyter inte enligt säkra källor *host* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted February 1, 2010 Report Share Posted February 1, 2010 lägger upp en ny bild på liknande verksamhet, som jag såklart inte vet något alls om... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
354 Posted February 16, 2010 Report Share Posted February 16, 2010 De verkar ha kört ner vid ett väldigt brant ställe! Skåpet på bakvagnen liknar en sjukvårdsvariant som jag sett nånstans. För att vagnen inte ska ta in vatten måste pluggarna vara i och alla lister i fönster och dörrar vara täta, dessutom är det bra om man startar länspumparna! Japp, så är det! Den flyter garanterat, om man handhar den rätt. Kör i vinkelrätt från stranden, inte för brant, med pluggarna på plats o.s.v. Har även gjort samma manöver med den gamla "fina" 202:an, det går också bra! (Den används tydligen fortfarande av t ex engelsmännen, fast då på det sätt den var avsedd för från början, nämligen på snö. Vi körde dom ju i all slags terräng innan de till slut ersattes av 206:an) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted February 16, 2010 Report Share Posted February 16, 2010 Den 206an jag körde under GU hade jag nog haft seriösa betänkligheter att simma med. Gliporna mellan gummilisterna och karossen var på ett par av dörrarna _liiite_ för liberalt tilltagen för att det skulle kännas säkert. Hade nog ifs gått att laga med siltertejp och första-förband. Det användes för att täta flygvarnarluckan som läckte regnvatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
354 Posted March 7, 2010 Report Share Posted March 7, 2010 OK, kanske inte plastkarossen håller formen med åren (om det glipar i dörröppningarna)? I så fall funkade det alltså bättre med 202:an, som hade "dörrarna" högt placerade så att det inte spelade någon roll om det eventuellt var lite otätt där! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.