Jump to content

Ekologiskt vin

galnekocken

Recommended Posts

Har sedan ca. 5 år inte druckit "vanligt vin" utan enbart ekologiskt. Då jag tycker att vi startar en ekologisk sida på forumet. mina erfarenheter är att om man dricker ekologiskt vin så slipper man massor an biverkningar. Det finns inget tvivel att druvor är det mest besprutade livsmedlet av alla, och vin innehåller mycket gifter, så varför dricker ni inte ekologiskt vin. Priset säger många, men för att må bättre, så måste det vara "bättre att dricka ursprungsvin" än vin som innehåller gift för att smaka likadant varje gång. Smaken är som baken, delad. Kom med synpunkter på för och emot.

Vad är det för biverkningar man slipper?

Blir man inte konstig i huvet av ekologiskt vin också?

Citat"

När man sedan tillverkar vinetfår den konventionella odlaren tillsätta olika substanser och kemikalier till vinet. Det kan finnas 200 olika tillsatser i ett konventionellt vin. Man tillsätter jäst med olika konstgjorda smaker som man vill att vinet skall ha. ett ekologiskt vin smakar bara naturligt. -En vanlig reaktion från den som väljer att dricka ekologiskt vin är att det smakar så rent. För att vinet skall hålla sig och inte oxidera tillsätter man svaveldioxid. Det bildas naturligt i vinet av jäsningsprocessen men i konventionellt odlade viner är halterna onödigt höga. Mellan 100-300 mg/l . medan ett ekologiskt vin har så lite som möjligt eller inget alls. Många av de biodynamiska odlarna tillsätter inget SO2 alls och de har utmärkta resultat.

Det är ofta svavelddioxiden som ger oss huvudvärk av vin. Astmatiker är väldigt känsliga för SO2. Vinproducenter har i flera år önskat få mängden utsatt, men det är starka krafter som styr och det har visat sig vara omöjligt, däremot måste det alltid stå på flaskan. Ett ekologiskt vin är inte heller filtrerat som ett konventionellt. Biodynamiska viner är inte alls filtrerade för att man anser att mycket smak försvinner genom den processen. Det kan vara olika metoder dom cellulosafilter eller bindningsmedel som tillsätts. många av dessa kommer från fisk eller djurriket. De som söker veganviner skall därför välja ett biodynamiskt vin där dessa produkter inte förekommer".

slut citat

Jag mår bättre av att dricka ekologiskt vin, men alla har olika uppfattningar, och jag tvingar ingen...prova

Man har hittat rester av bekämpningsmedel i en hel del viner. Naturskyddsföreningen lät

2008 göra en test på 40 olika viner. 6 av dem var ekologiska. I 14 av flaskorna hittade

man rester av bekämpningsmedel. Ett av dessa var ekologiskt, här tror man dock att

det kommer sig av att granngården spruta sina vinstockar och att föroreningen kommit

med vinden. Alla värden ligger dock under gränsvärdena, hur detta gränsvärde förhåller

sig till inmundigad volym förtäljer dock inte historien jag läst.

Bara att googla så hittar man nog den undersökningen jag hittade

en blänkare på SVT:s hemsida.

-----------------------------------------------------------------

Vad gäller argumentet med Svavel i vin så har jag hittat siffror som pekar på att det

inte spelar någon roll med eko eller vanligt vin....

Har man riktig otur kan man vara drabbad av vinallergi. Vin innehåller över 800 ämnen och däribland svavelföreningar som har uppgiften att skydda vinet från bakterieangrepp och oxidation. Halvtorra och söta viner har mest svavel eftersom svavel har tillsatts för att stoppa jäsningen. Vita viner innehåller mera svavel än röda viner eftersom de senare redan har ett oxidationsskydd via tanninet.

Svavel är också en naturlig beståndsdel i vin eftersom svaveldioxid bildas vid jäsningen. Svavel finns således även i "ekologiska" viner.

Ungefär 1 % av mänskligheten är överkänslig för svavel. Bland astmatiker är siffran 5 %. Vid normal föda får man i sig ca 160 milligram svavel per dag via sallad, frukt, räkor, öl exempelvis. En flaska vin innehåller under 1 milligram svavel.

Tannin är också ett ämne som kan vålla överkänslighet. Det kommer från druvskalen, särskilt i röda viner, men kan också komma från ekfat. Tanninet påverkar vårt serotonin och kan orsaka huvudvärk. Tannin finns också i te, soya och choklad. Är man allergisk för dem så gäller det tyvärr rödvin också. Vitt vin är bättre eftersom det bara innehåller 4% av de röda vinernas tanninmängd.

En tredje allergiorsak kan vara histaminer som också finns mera i röda viner än i vita. Histaminer finns särskilt i rödviner från varmare områden, där druvorna fått mogna ut och innehåller lite syra. Histaminer utvidgar blodkärlen och orsakar huvudvärk. De finns också i rökt kött, citrusfrukter, choklad, vissa lagrade ostar mm.

Källa: http://www.vinfakta.se/health1.htm

---------------------

Inte heller hittar jag belägg för att ekoviner är utan tillsatser, tvärt om:

Ekologiskt vin

Ekologiskt odlat vin säger ingenting om livsmedelstillsatser i vinet som tillförts under tillverkningsprosessen. Det finns inte heller någon skyldighet att ange detta för alkoholhaltiga drycker. Det är endast matvaror som regleras avseende tillsatser. Detta är inte helt korrekt för det finns omfattande reglering av vintillverkning, men dessa regler tar inte fasta på riskerna ur konsumtionssynpunkt, utan mer sett ur ett allmänt och historiskt kvalitetsperspektiv.

Vin är generellt sett naturprodukter och tillsatser är sällsynt. Dock innehåller allt vin svavel. Svavel (sulfit) bildas naturligt i vin under jäsning och finns med i allt vin, även om inget svavel tillförts. Man tillsätter svavel t.ex. E220 Svaveldioxid, för att vinet inte skall oxidera och mörkna i kontakt med syre, för att det är bakteriedödande och för att det avbryter vinets jäsning. Vin klaras också (görs klarare) på olika sätt t.ex. med äggvita, gelatin eller det vulkaniska mineralet E558 Bentonit. Dessa ämnen avlägsnas sedan och finns inte med i den färdiga produkten.

Källa: http://www.menyse.com/action/subProductGro...tGroupId3=16536

/martin

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...