Jump to content

Netbook med webbcam för inspelning

Kustbo

Recommended Posts

Vill kolla med alla datakunniga här på forumet då jag har en fundering ang att spela in med webbcam under ett möte (kommer självklart att informera de närvarande om detta) som underlag för att kunna skriva protokoll.

Har en Asus EeePC901 netbook med XP och en inbyggd webbcam men vad jag kan begripa så tar den bara bilder eller visar "film" i realtid för tex Skype eller liknande, och utan ljud vad det verkar.

Så kan man med något program spela in med ljud och gärna med bild (ev extern webbcam med mic) under ett möte ca 2 tim för att sedan kunna ha som underlag vid protokollskrivandet?

Jag är så långsam att skriva anteckningar under mötena och behöver minnesnoteringarna för att få rätt i protokollen och datorn har jag ju redan med för att kolla referensdokument så då kom iden att den kan göra dubbel nytta men kan man göra detta?

Ge gärna exempel på lämpligt program och ev webbcam då jag har väldigt dålig koll på webbcam användning.

Tack på förhand

Vill kolla med alla datakunniga här på forumet då jag har en fundering ang att spela in med webbcam under ett möte (kommer självklart att informera de närvarande om detta) som underlag för att kunna skriva protokoll.

Har en Asus EeePC901 netbook med XP och en inbyggd webbcam men vad jag kan begripa så tar den bara bilder eller visar "film" i realtid för tex Skype eller liknande, och utan ljud vad det verkar.

Så kan man med något program spela in med ljud och gärna med bild (ev extern webbcam med mic) under ett möte ca 2 tim för att sedan kunna ha som underlag vid protokollskrivandet?

Jag är så långsam att skriva anteckningar under mötena och behöver minnesnoteringarna för att få rätt i protokollen och datorn har jag ju redan med för att kolla referensdokument så då kom iden att den kan göra dubbel nytta men kan man göra detta?

Ge gärna exempel på lämpligt program och ev webbcam då jag har väldigt dålig koll på webbcam användning.

Tack på förhand

Du får inte så mycket hjälp av en film ifall ni inte har massor av presentationer med whiteboards osv.

Det du helst vill är att höra disskussionen. Och mikrofon i en laptop är inte mycket att hurra för tyvärr.

1, skaffa en extern mic som du kan ansluta till din dator och spela bara in ljudet.

2, skaffa en diktafon helst med extern mic som går att placera någorlunda centralt bland närvarande deltagarna.

Men det viktigaste. Det är inte bara du som ska föra anteckningar. Prata med din ordförande så han har god kommunikation med dig om vad som skall föras till protokollet.

Samt justerarna skall föra så bra anteckningar att dom kan justera protokollet. Och det gör man i samråd, dvs man möts och pratar igenom vad som stämmer och misstämmer..(stavfel är inte hela världen sålänge dom inte ändrar innebörden av texten).

Skriv helst protokollet direkt under mötet, gärna presenterad på duk.

Speciellt gäller detta beslutspunkterna.

Det råder då ingen tveksamhet om vad som är beslutat.

Utgå från dagordningen, som du skall ha fått i digital form av ordföranden.

Alla beslutsunderlag skall bifogas till protokollet.

Görs detta, går det mycket fortare för dig att slutföra protokollet samt att det blir enklare för justeringsmännen att justera.

Sant att ljud skulle räcka för det är mest detaljerna i de olika punkterna som jag vill få och hur snacket gick, har hittils "smitit" undan sekreterarjobbet men har en känsla av att jag komemr att få igen för det framöver därför jag tänkte vara förberedd :lala:

Justerarna får sköta sitt själva och vår ordförande är kalas med att maila allt i förväg så där är det lungt, bara att jag vill göra det lite lättare för mig själv för att skriva under mötet hinner jag inte (pekfingervalsen som gäller) så det får bli efter hemkomst och då vill jag kunna kolla att jag minns 100% rätt när jag skriver.

Kan jag koppla en extern mic till "line in" och spela in via något smidigt program har Windows Media Player i den men har aldrig använt det för inspelningar eller är något annat bättre?

Något att tänka på vid val av mic?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...