Jump to content
Sign in to follow this  
Noname

Rysslands gasledning Nord Stream genom Östersjön

Recommended Posts

@Rickard N "Been there, done that, got the t-shirt, worn a hole in it and now use it as a duster." B-)

Mina frågor kvarstår, Dock är de öppna för alla att svara på.

Är det bara jag som fått för mig detta eller planerade inte Ryssland att permanent stationera en militär insatsstyrka på någon av de kontrollstationer som skulle finnas längst linjen? Har fått för mig att jag läste det någonstans när det började snackas om detta i media.

Är det bara jag som fått för mig detta eller planerade inte Ryssland att permanent stationera en militär insatsstyrka på någon av de kontrollstationer som skulle finnas längst linjen? Har fått för mig att jag läste det någonstans när det började snackas om detta i media.

Ursprungligen planerades det att ha en serviceplattform mitt på ledningen som skulle se ut ungefär som en version av oljeplattformarna i Nordsjön. Den skulle göra det enklare att skicka de rörliga pluggar som man pumpar genom pipelines för att rensa ur avlagringar och med en mängd elektronik mäta skicket på ledningen eftersom de då bara skulle behöva färdas halva sträckan. Den skulle även kunna utnyttjas för en pumpinstallation som höjer trycket på gasen och med en pumpstation mitt på ledningen och jämnare tryckfördelning skulle man antingen kunna pumpa med lägre tryck i Ryssland och kunna bygga en billigare ledning med tunnare stålväggar eller få högre kapacitet.

Men en sådan fast "byggnad" skulle öppna en juridisk möjlighet för Svenska staten att hindra projektet genom att neka en form av bygglov. Kanske för att de ville undvika den risken ströks plattformen ur planerna.

Det fanns massor med mediaspekulationer om att Ryssland skulle använda en sådan plattform för att sätta upp antenner och sensorer för att spionera på Sverige. Jag tyckte att det var ett blajargument, visst vore det praktiskt för Rysslands motsvarighet till FRA och de skulle kunna sätta upp militära radaranläggningar på den men om Ryssland vill göra något sådant har de råd med båtar. Om plattformen hade byggts skulle jag gissa att den hade skyddats av en av Gazproms egna paramilitära styrkor om den inte hade fått så hög profil att Ryska militären hade krävt att få sitta på plattformen och vakta den mot Greenpeace osv.

Om det vore så att en sjöledning vore det billigaste alternativet och vi inte hade alla dessa strategiska och handelspolitiska övertoner vore den givna lösningen att mellanlanda ledningen på Gotland och driva en kompressorstation med Gotländsk vindkraft backupad med relativt billig Svensk fastlandsel.

Jag gissar att vi får en helt annan utveckling med starka Svenska militära installationer på Gotland för att stödja baltstaterna och att den styrkan även får till uppgift att hålla koll på att ingen sabbar gasledningen så Tyskland får sin gas samtidigt som Ryska nationalister vill ha en starkare flotta för att skydda gasledningen mot elaka hot som rustande Svenskar.

Jag gissar att vi får en helt annan utveckling med starka Svenska militära installationer på Gotland för att stödja baltstaterna och att den styrkan även får till uppgift att hålla koll på att ingen sabbar gasledningen så Tyskland får sin gas samtidigt som Ryska nationalister vill ha en starkare flotta för att skydda gasledningen mot elaka hot som rustande Svenskar.

Kan bli en intressant ekvation att lösa. Tänker på styrkeförhållandet mellan de 12 svenska stridsvagnarna på Gotland och de 880 stridsvagnarna som Sovjetiska 11:e Armén lämnade kvar i Kaliningrad området.. Ryska RO-RO fartyg skulle ju även lägga till i Slite hamn för Pipelinebygget läste jag nånstans på forumet. Undrar ju lite försiktigt vilka som tillhör ordinarie besättningar och vilka som får lön av Twice Red Banner Baltic Fleet?

Ryska RO-RO fartyg skulle ju även lägga till i Slite hamn för Pipelinebygget läste jag nånstans på forumet. Undrar ju lite försiktigt vilka som tillhör ordinarie besättningar och vilka som får lön av Twice Red Banner Baltic Fleet?

Fortsätter på den konspiratoriska banan...

Intressant att Nordstream väldigt gentilt och storsint betalade ombyggnaden av Slite hamn långt innan de hade fått klartecken för gasledningen. Det kanske sågs som viktigt att kapacitet att ta emot RoRo-fartyg i Slite hamn fanns även för andra "alternativa" framtida användningsområden.

Intressant att Nordstream väldigt gentilt och storsint betalade ombyggnaden av Slite hamn långt innan de hade fått klartecken för gasledningen. Det kanske sågs som viktigt att kapacitet att ta emot RoRo-fartyg i Slite hamn fanns även för andra "alternativa" framtida användningsområden.

En enklare konspirationstanke är att det var ett sätt att smörja politiken på Gotland. Svenska politiker är ofta svårmutade och ett avslöjat mutförsök hade varit en PR katastrof men politiker och allmänhet blir glada över gester i form av nyttiga investeringar. Det är tämligen vanlig att stora investeringar även lämnar efter sig lite överdimensionerade byggvägar osv som kostar lite jämfört med projektet men som gör grannarna gladare.

Själv får jag helt enkelt inte ihop gasledningens säkerhetsbehov med de Ryska försvarssatsningarna och på den svenska sidan har gasledningen av många debattörer nästan förts fram som en invsionsförberedelse. Det här gäller något mycket större än enbart gasledningen och jag får ett intryck av att man egentligen borde tala om andra ambitioner och hot.

Jag tror det är klokt att rusta upp elnät och investera i alternativ till Ryska gas, det är marknadsmässigt klokt för kunderna att inte bli för beroende av en leverantör, det minskar skadorna om framtida ryska ledare stänger av kranen eller inte förmår investera i gasproduktion så avtalen kan uppfyllas och det är bra för klimatet. Den logiken gäller för en mycket stor del av EU.

Jag tror även att det är klokt med en militär upprustning men då är det inte gasledningen som är hotet. Det jag tror är det största hotet är olika former av ryska ekonomiska och politiska sammanbrott som kan göra det politiskt lönsamt att ge sig på Baltstaterna. Om gasledningen ger affärer som bygger upp den Ryska ekonomin på bredden minskar den på lång sikt det hotet, om gasledningen ger en koncentration av ekonomisk och politisk makt som festas upp utan investeringar för en långsiktig framtid borde den öka riskerna. Den svenska militära responsen borde vara att höja tröskeln för hur mycket fungerande militär makt en framtida rysk krigsherre/despot behöver för att marschera in i Tallinn, Riga eller Kaunas så det inte räcker med en militärorkester och välfinansierade paramilitära företagssäkerhetsstyrkor som har fått nyckelknippan till delar av den Ryska militären.

Det tolkar jag som att vi borde ha ett bra kuppförsvar, ett starkt flygvapen, en liten rörlig armé med symboliska mängder tung materiel i förväg utplacerad i baltstaterna och på Gotland och en plan för att kunna marschera i princip allt vi har på fastlandet i Sverige till Finland. Fortsätter det bli sämre borde det vara vettigt att skaffa två nya "slagkryssare" som har en chans till en framgångsrik duell med den starkaste Ryska flottenheten i form av två uppsättningar luftvärn, RBS-15, radarsystem och UAV:er eller spanande gripenplan som placeras på Gotland och fastlandet. Om det är viktigare med tydliga symboler än maximal kostnadseffektivitet tror jag att nästa steg borde vara att bygga en ny flygflottilj på Gotland för att få en symbolisk närhet till baltstaterna och markera att ett sönderfallet Ryssland är beroende av Svensk/Eu/Nato välvilja för att kunna handla obehindrat via Östersjön.

Nu målar jag upp en form av avgrundsscenario och får vi sådana på allvar kommer fysisk försörjning att vara avgörande som livsvillkor, maktmedel och konfliktanledning. Skorpar det iväg till något sådant tror jag att det sker i ett läge där gasledningen redan har blivit oviktig, inte genom att den har blivit angripen och förstörd utan för att det saknas gas att skicka genom den. Då kan det kraftfullaste medlet gentemot ett sönderfallande Ryssland vara en förmåga att gynna handel med moderata fraktioner och bromsa handel med maffia som leds av någon stalin-wannabe. Om det blir allvar är det alltså synnerligen viktigt att ha en egen stark ekonomi och helst även ett civilförsvar.

I en sådan fattig, sönderfallande och mörk framtid för Ryssland med flera tror jag att den svenska flottans huvuduppgift blir att så billigt och bränslesnålt som möjligt eskortera handelsfartyg på världshaven förbi diverse fallerade stater.

För mig känns den här formen av scenarier rimligare än "ryssen vill invadera oss genom att spana från gasledningen!", jag tror krigsrisken är synnerligen liten så länge som ekonomin mår bra och går det åt pepparn kommer det att ske under en period då det inte finns resurser för några jättesatsningar. Givet detta är det yttersta målet att se till att sönderfall som ger bokstavligt talat onda ledare inte leder till att de ledarnas makt inte kan bre ut sig över många människors liv och en stor yta och att man dessutom i möjligaste mån undviker krig. Det som skrämmer mig med Ryssland är att landet förefaller vara så instabilt att starka onda män skulle kunna ta över det helt eller i delar.

En enklare konspirationstanke är att det var ett sätt att smörja politiken på Gotland. Svenska politiker är ofta svårmutade och ett avslöjat mutförsök hade varit en PR katastrof men politiker och allmänhet blir glada över gester i form av nyttiga investeringar. Det är tämligen vanlig att stora investeringar även lämnar efter sig lite överdimensionerade byggvägar osv som kostar lite jämfört med projektet men som gör grannarna gladare.

Själv får jag helt enkelt inte ihop gasledningens säkerhetsbehov med de Ryska försvarssatsningarna och på den svenska sidan har gasledningen av många debattörer nästan förts fram som en invsionsförberedelse. Det här gäller något mycket större än enbart gasledningen och jag får ett intryck av att man egentligen borde tala om andra ambitioner och hot.

Ja, givetvis var det direkta syftet att effektivt tysta kritiker på Gotland genom att vara lite extra generösa med detta. Jag tror personligen inte att det fanns något annat syfte. Men som sagt vill man vara konspiratorisk...

Vad gäller den andra biten med skyddet av gasledningen och Östersjömarinen så behöver de ju faktiskt inte hänga ihop mer än att Östersjömarinen får en förevändning att stärka sin andel av budgeten eller på högre nivå, att Ryssland ser detta som en anledning att flytta fram sina positioner i Östersjön.

Det här gäller något mycket större än enbart gasledningen och jag får ett intryck av att man egentligen borde tala om andra ambitioner och hot.

En färsk avhandling från Uppsala universitet som läggs fram i veckan påpekar att EU enligt gjorda prognoser kommer att behöva öka sin gasimport med 90 % fram till 2030 och huvuddelen av den ökningen kommer att behöva komma från Ryssland.

... the widening gap between EU production and consumption requires a 90% increase of import volumes between 2006 and 2030. The main sources of imported gas for the EU are Russia and Norway. Between them they accounted for 62% of the EU’s gas imports in 2006.

[...]

There is limited potential for increased gas exports from Norway to the EU, and all of the scenarios investigated show Norwegian gas production in decline by 2030.

Mot den bakgrunden föreställer man sig att det inte bara är Ryssland som varit angeläget att få till den här gasledningen. Tunga spelare inom EU - t.ex. Tyskland, kanske Frankrike och rent av Storbritannien - har sannolikt också uppmuntrat Sverige och Finland att lämna samtycke. Det stora bekymret (enligt samma avhandling) är att det inte kommer att vara möjligt att öka EU:s gasimport i takt med förbrukningsökningen, och det torde onekligen kunna ställa till problem.

... a 90% increase of import volumes to the EU by 2030 will be impossible to achieve.

Sammantaget delar jag således Magnus Redins uppfattning ovan.

Jag tycker inte om Sonar grejer. Plus att jag tror säkert sonar grejornas räckvidd är hemligstämplade för att kanske dölja hur pass kraftfulla dom är. Jag skulle bli mycket nöjd om FM satte ihopa något som kan spränga ledningen om det skulle behövas. Och sedan såklart bygga upp ett bättra försvar på gottland. Gärna en radarstation som sveper över Byggområdet när dom bygger den och kanske sätter ut en Båt som aktivt kontrollerar vad dom igentligen gör på båtarna. Jag vet att jag är paranoid me jag kan inte hjälpa det.

Jag tycker inte om Sonar grejer. Plus att jag tror säkert sonar grejornas räckvidd är hemligstämplade för att kanske dölja hur pass kraftfulla dom är. Jag skulle bli mycket nöjd om FM satte ihopa något som kan spränga ledningen om det skulle behövas. Och sedan såklart bygga upp ett bättra försvar på gottland. Gärna en radarstation som sveper över Byggområdet när dom bygger den och kanske sätter ut en Båt som aktivt kontrollerar vad dom igentligen gör på båtarna. Jag vet att jag är paranoid me jag kan inte hjälpa det.

jag vet inte om sonar är normalt när de gäller undervattningsledningar. men är de som skriver ryssarnas planer hälften så kreativa som jag tror är du inte paranoid.

jag är gravt emot gasledningen och ryska flottans närvaro så nära svenskt teritorium.

Jag skulle bli mycket nöjd om FM satte ihopa något som kan spränga ledningen om det skulle behövas.

Och vad tror du Ryssarna skulle svara på det? Omgruppera till Positioner öster om Volga?

Och sedan såklart bygga upp ett bättra försvar på gottland.

Gotlands existens som Svenskt territorium borde bli det minsta problemet om Sverige spränger Gasledningen.

Spränger vi gasledningen eller på annat sätt stoppar leveransenär det nog inte bara ryssen som blir sur.. Det är där den stora faran ligger, de gasberoende skiter i oss och låter oss överköras av leverantören för att säkra sin egen energitillförsel..

Ett snabbmobiliserat kuppförsvar på Gotland som på 60-talet hade varit nåt. Problemet är väl att det inte finns 900 befäl på ön som kan beväpnas i fredstid.. Är väl inte heller några 1500 HV-soldater kvar där heller skulle jag tro..

Edited by Proto

Av vilken anledning skulle vi vilja blåsa gasledningen oavsett vad som händer?

Miljöförstörelsen kommer främst drabba oss och de ekonomiska sviterna kommer göra en hel del människor rätt så sura.

Vad finns det att tjäna på att spränga den om nu en eventuell konflikt skulle komma av närvaron av skydd för just sagd gasledning?

Ingen som ser kopplingen mellan byggstarten och nyheten om Svensk nyproduktion av ubåtar? För konspirationsfanatiker blir nästa slag om östersjön under ytan. Regeringen ser kanske ledningen som ett större hot än vad som hittills är officiellt.

Ingen som ser kopplingen mellan byggstarten och nyheten om Svensk nyproduktion av ubåtar? För konspirationsfanatiker blir nästa slag om östersjön under ytan. Regeringen ser kanske ledningen som ett större hot än vad som hittills är officiellt.

Det är ingen gasledningen utan ett fiskeredskap för att fånga Godzilla och släppa lös henne mot Svenskarna?

Gasledningen i sig är inget militärt hot, hotet finns i hur vi och våra grannar hanterar ekonomiska beroenden.

Det är ingen gasledningen utan ett fiskeredskap för att fånga Godzilla och släppa lös henne mot Svenskarna?

Gasledningen i sig är inget militärt hot, hotet finns i hur vi och våra grannar hanterar ekonomiska beroenden.

Njae Magnus

Jag är benägen att hålla med dig, delvis. Självklart är vår självständighet en viktig faktor.

Men... efter att ha närmare synat våra ryska grannar på riktigt nära håll så har jag lärt en del.

Tex. om du tänker dig mellan/högstadiet och ett gäng pubertala pojkar. *tänk tänk*

Ok. Självutnämnd alfapudel "ett" kliver två steg fram för att markera/ta ett större revir av alfapudel "två". Om då alfapudel "två" inte genast kontrar med annan kraftfull markering eller dylikt så har alfapudel "ett" "vunnit makt/territoruim/tjejjer/glass.. fyll i själv... du minns nog.

Så här är många av de vuxna Ryssar jag mött.

Så vi bör nog inte ta för lätt på deras intrång i vår ekonomiska zon, det kan kosta att återta.

Fast vad vet jag, gamla fnask som prostinnan sade.

Pappsen

Nya ubåtar är industristöd rätt och slätt. Har inget med ny gasledning att göra.

Nya ubåtar är industristöd rätt och slätt. Har inget med ny gasledning att göra.

Precis. Gasledningar under vatten har ingen som helst gemensam nämnare med ubåtar. Undervattensverksamhet övervakas bäst med stridsvagnar.

Precis. Gasledningar under vatten har ingen som helst gemensam nämnare med ubåtar. Undervattensverksamhet övervakas bäst med stridsvagnar.

Nu går vi lite OT, men titta på nedanstående:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_moto...ticle669710.ece

http://www.e24.se/business/verkstadsindust...aten_670147.e24

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=2966827

När politikerna säger nya ubåtar så är det för att man vill ha en beställare i FM...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6194041

"Gasledningen Nordstream på Östersjöns botten från Ryssland till Tyskland var mycket kontroversiell när den
byggdes - nu planerar ryska Gazprom att anlägga ytterligare en pipeline i Östersjön.
När Nordstream skulle byggas hade Sverige ett ord med i laget eftersom ledningen går genom den svenska ekonomiska zonen i Östersjön. Regeringen
höll i det längsta inne med sitt besked men gav till slut sitt tillstånd, trots den oro som fanns då bland annat om de miljömässiga konsekvenserna.
Nordstream är igång med full kapacitet sedan slutet av 2012 och nu vill huvudägaren, ryska Gazprom, utöka kapaciteten och anlägga ytterligare en
ledning som ska gå mer eller mindre parallellt med den nuvarande och alltså landa i Tyskland."
Ryssen igång med att provocera fram nya bråk?
Edited by vikingman

Har de lagt en ledning kan de väl lika gärna lägga en till, varför inte.

http://gcaptain.com/merkel-wants-10-billion-expand-russian-subsea-gas-pipeline/

Merkel Wants $10 Billion To Expand Russian Subsea Gas Pipeline

People living in the sparsely populated area have filed almost 160 objections. Local approval is still pending and the site also requires removal of two shipwrecks sunk by the Swedish navy in the 18th century. European allies have also objected — worried that the project will deepen Europe’s reliance on supplies from an increasingly antagonistic Russia — and U.S. lawmakers have proposed stiffer sanctions on energy companies that do business with Russia.

Någon som har en aning vilka dessa två skeppsvrak är?

On 2017-07-06 at 10:33 AM, vikingman said:

Någon som har en aning vilka dessa två skeppsvrak är?

Ingen alls.

Men jag vet att det handlar om 20 små skepp sänkta på grunt vatten för att skapa ett hinder.

http://www.academia.edu/14143380/The_Great_Northern_War_underwater_A_Swedish_ship_barrier_of_1715_in_Northeast_Germany