Jump to content

Fäste för Hensoldt riktmedel (fd Ak4OR)


hajjper

Recommended Posts

Appropå kikarsikte på KSP så är det väl ingen dålig idé. Det finns flera länder, däribland USA, som använder 4x kikarsikten på både FN Minimi och FN MAG. Speciellt till KSP 58 känns det ganska rimligt då den har god räckvidd och används på Galt i t ex Afghanistan. Dock kan man väl ifrågasätta att man väljer ett gammalt 24 mm sikte som "allround"-sikte men det är väl genom såna genidrag som FM fått budgeten att gå ihop för första gången...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Appropå kikarsikte på KSP så är det väl ingen dålig idé. Det finns flera länder, däribland USA, som använder 4x kikarsikten på både FN Minimi och FN MAG. Speciellt till KSP 58 känns det ganska rimligt då den har god räckvidd och används på Galt i t ex Afghanistan. Dock kan man väl ifrågasätta att man väljer ett gammalt 24 mm sikte som "allround"-sikte men det är väl genom såna genidrag som FM fått budgeten att gå ihop för första gången...

 

Det är en billig lösning som borde passa för att utrusta Hemvärnet med, inte för att man inte vill ha bättre material.

Men det är ju en billig lösning då siktena redan finns inköpta.

Men vist jag trodde i min enfald att alla sikten som en gång varit ute hos hv skulle ut igen men troligen fick någon ett genidrag att de kan användas överalt bara vapnet har en skena.

Link to comment
Share on other sites

Det är en billig lösning som borde passa för att utrusta Hemvärnet med, inte för att man inte vill ha bättre material.

Men det är ju en billig lösning då siktena redan finns inköpta.

Men vist jag trodde i min enfald att alla sikten som en gång varit ute hos hv skulle ut igen men troligen fick någon ett genidrag att de kan användas överalt bara vapnet har en skena.

Är det inte samma sikten som en gång har varit ute på brigaderna, och som HV fick till låns när ni bytte in Mausergevären?

Det där genidraget som du refererar till är allmänt återkommande. Samma sak hände med RPS EHV. Det var Hemvärnets stora projekt för att höja effekten på enskilda soldater, men plötsligt så är övriga FM:s behov större än Hemvärnets och då sker det en utjämning.

Vi har samma husse och pengarna kommer ursprungligen ur samma kassa. Så länge som denna kassa styrs av människor som anser att det är bra att spara 1,5 mdr sek på verksamheten så är det bara att gilla läget.

 

Det kunde ha varit värre, Hemvärnet kunde ju ha blivit av med sina mest välskjutande Ak 4-exemplar också för att utrusta övriga insatsförband.

 

Appropå kikarsikte på KSP så är det väl ingen dålig idé. Det finns flera länder, däribland USA, som använder 4x kikarsikten på både FN Minimi och FN MAG. Speciellt till KSP 58 känns det ganska rimligt då den har god räckvidd och används på Galt i t ex Afghanistan. Dock kan man väl ifrågasätta att man väljer ett gammalt 24 mm sikte som "allround"-sikte men det är väl genom såna genidrag som FM fått budgeten att gå ihop för första gången...

Jag uppskattar att läsa och ta del av andra människors uppfattningar och vidga mina vyer. Men sett till kravspecifikationen så har jag uppfattningen att även om vi ska kunna montera våra Hensoldt-sikten på kulsprutorna, så är nog inte tanken att det primärt ska vara så. Det känns mer som en passus utifall att någon gör det. Då ska fästet hålla måttet. Sen får vi se hur väl siktet håller skottställningen efter ett par pipbyten.

 

Jag har helt andra farhågor rörande vårt gamla 24 mm sikte som "allround"-sikte.

Det är bra att vi äntligen får tillbaka riktiga skarpskyttevapen på förbanden. Psg 90 må vara ett bra vapen med stor kapacitet, men dess existensberättigande på skyttegrupper när det ersätter en automatkarbin är tveksamt. Det som jag dock funderar på är att både Hensoldt och SUSAT-siktet var ställbara mellan 100 till 600 meter. Men 7.62 och 5.56 är ju två kalibrar med väldigt olika egenskaper (även om de bägge lyder under fysikens lagar).

 

Hur kommer dessa inställningar att överinstämma mellan Ak 4 och Ksp 58B2? Dessa vapen har samma kaliber, snarlika V0 och piplängder, men hur blir det med Ak 5C:s 350 mm pipa?

 

Detta känns som en nödlösning, klar att slängas ut på förbanden så fort lådorna landat hos FMV. Men jag hoppas att siktets egenskaper i förhållande till 5.56 inte faller mellan stolarna (FMV/MSS), vilket hände när RPS EHV monterades på Ak 5.

(lång historia kort, batteripacket på RPS EHV sitter precis ovanför utkastaröppningen på Ak 5. detta resulterar i att siktena har fått mycket stryk och att hylsor studsat tillbaka ner i vapnen och orsakat eldavbrott)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 years later...

I vår kassun sen i våras, två per pluton:

2014-10-06-19-16-30.jpg?width=150

klicka för större

 

 

Kul att vi kan ha skarpskyttar i plutonen igen efter fem års uppehåll.

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...