Jump to content

Recommended Posts

Det finns en bok "Scanias Militärfordonshistoria 1908-1997" av Lars Ramstedt utgiven av Probus. Den har en TGB45 i ökencammo på framsidan. Jag tror jag löpte den från SMB.

Häls..

LeffeA

Har lite hastigt tittat igenom ovan nämnda bok,och kan helt klart rekommendera den om det är bilder du är ute efter.

Har kollat runt lite på olika bokhandlare på nätet,men har tyvärr inte hittat någon.

Någon som har koll på vilka som säljer denna bok (om den nu finns att köpa i bokhandel fortfarande)?

Edited by Ra145

okey, tack för tippset, men var inte riktigt de jag sökte, tack än då!

Jag glömde säga att jag behöver på scania nyare modell.

Håller på med ett simulator spel och ska modda om en vanlig lastbil scania till en militär. behöver därför bilder frammifrån och ifrån sidan, så jag kan "måla" om objektet.

Mvh //Tony

Nu vet jag iofs inte hur du definierar "nyare modell", men vad gäller Scania P 124 har de enligt min erfarenhet oftast ingen mer avancerad målning än den vanliga gröna: exempel 1 exempel 2.

Scania P 113 däremot förekommer både som grön- och kamouflagemålad.

Ett exempel på det sistnämnda (klicka på bilden för en större version):

scaniacamo.th.jpg

Nu vet jag iofs inte hur du definierar "nyare modell", men vad gäller Scania P 124 har de enligt min erfarenhet oftast ingen mer avancerad målning än den vanliga gröna: exempel 1 exempel 2.

Scania P 113 däremot förekommer både som grön- och kamouflagemålad.

Ett exempel på det sistnämnda (klicka på bilden för en större version):

scaniacamo.th.jpg

Var precis den Scania P 124 grön målad jag sökte efter.

Men söker även efter P 113 fast då inte som flak utan heltäckande lastbil :rodna:

Det var lite svårt att förklara när man inte riktigt vet vad dom heter.

Har tidigare i andra sammanhang letat efter Scania P 124, men även då haft svårt att hitta bilder.

Har du några fler bilder eller vet var jag kan finna dessa, så är det guld värt!

Tack!

Mvh Tony

Jag har tyvärr inga bra bilder, men 124:an finns bara som helgrön, så fler bilder på den underlättar nog inte. Jag tror också att alla 124or FM har är med lastväxlare, finns alltså inga med fastmonterat flak. 113 finns också med helgrönt kamoflage.

Skulle en youtube film underlätta så vet jag att det har funnits en där en scania 124 sladdar runt, kan kanske hjälpa dig.

Minskyddad scania 124 kör en terrängbana:

idiotisk värnpliktig, men man får se bilen från alla olika vinklar:

Edited by Nyllet
Det finns en bok "Scanias Militärfordonshistoria 1908-1997" av Lars Ramstedt utgiven av Probus. Den har en TGB45 i ökencammo på framsidan. Jag tror jag löpte den från SMB.

Häls..

LeffeA

Har lite hastigt tittat igenom ovan nämnda bok,och kan helt klart rekommendera den om det är bilder du är ute efter.

Har kollat runt lite på olika bokhandlare på nätet,men har tyvärr inte hittat någon.

Någon som har koll på vilka som säljer denna bok (om den nu finns att köpa i bokhandel fortfarande)?

Jag sökte på boktiteln och de enda träffar jag får är från bibliotekens hemsida. Så du får leta dig dit.

Sorry.

LeffeA

Jag har tyvärr inga bra bilder, men 124:an finns bara som helgrön, så fler bilder på den underlättar nog inte. Jag tror också att alla 124or FM har är med lastväxlare, finns alltså inga med fastmonterat flak. 113 finns också med helgrönt kamoflage.

Skulle en youtube film underlätta så vet jag att det har funnits en där en scania 124 sladdar runt, kan kanske hjälpa dig.

Minskyddad scania 124 kör en terrängbana:

idiotisk värnpliktig, men man får se bilen från alla olika vinklar:

Kan hjälpa lite med videoklippen, fast då får jag måla på fri hand och blir lite krångligt och svårt då.

Skulle helst bara kunna lägga in bilderna "över" de bilder på den gula lastbilen (se bilden på länken nedan)

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=07201021307PMcf84

Mvh Tony

Häls..

LeffeA

Prova att ringa till Scanias växel och begär MW-hallen, det är Scanias museum och de säljer även böcker. Jag tror det är 08 - 553 810 00. Det kan vara värt ett försök i alla fall...

Tyvärr har de inte några "gröna" bilar i museet.