Jump to content

Kapell på bandvagn 202.

Recommended Posts

Som det skrivits så stämmer det att det är en fd norsk vagn. Men kapellet har jag fått tag på i sverige. Så därför jag undrar om det är ett norskt kapell eller svenskt kapell.

Den enda bilden jag hittat på nätet då liknande kapell tycks finnas är denna:

11614401603-7.jpg

Edited by jeep_tom
Som tidigare tjänstgjorde i norska försvaret.

Syftar mer på att han redan vet vart hans bandvagn kommer ifrån :mellow:

Vilket inte framgick i frågeställarens första inlägg.

Om du istället för att vara näsvis någon gång försöker komma med vettiga inlägg så skulle jag bli både glad och förvånad.

The Swede

BLÅGUL

• 1 month later...
Är jag ute och cyklar då jag har för mig att Saab var med i utformningen av det där mönstret, för det är väl samma som finns på diverse släp och dylikt på flygflottiljer?

:clap:

Har aldrig sett detta mönster på kapell på 202:an i svensk operativ tjänst, men visst är väl mönstret det som även användes på Tgb 20 m fl på 1980-talet och framåt? Skulle vara lite kul att få veta om det verkligen forskades fram av SAAB eller annan industri, Försvaret brukar väl ta fram detta själva!

Det tillverkas av Saab Barracuda och ska vara IR dämpande.

Finns bilder i Soldf (2001 års upplaga) på ett helt fartyg kamouflerat delvis med sådana presseningar.

Fler bilder (dock på en 122a)

http://img.photobucket.com/albums/v154/The...rs/IM001612.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v154/The...rs/IM001614.jpg

Edited by Pipkin

Kapellet vi talar om här är just ett kapell, ungefär som vilket lastbilskapell som helst förutom att det är mönstertryckt istället för gult med texten DHL.

Det som sitter på stridsvagnen som Pipkin länkar till är ett signaturskydd framtaget för fordon, finns till diverse olika fordon, ex strv 122, strf 90 Galten.

The Swede ;-)

Ok, nu hänger jag med. Jag lade inte märke till de ihoprullade "dukarna" längs tornsidorna. Frågan är då vad det är för något. Näten som täcker själva vagnen är ju Barracudanät men är det säkert att "pixelkamo"-dukarna har något med dessa att göra?

Även om det är så att även pixeldukarna har något med Barracuda att göra kan vi nog ändå avskriva tanken på att de skulle ha något gemensamt med pixelkamokapellen till kokvagnar, volvolastbilar och gudvet vad som har cirkulerat runt på de glada 80- och 90-talen.

Edited by LeadHead
Om man tittar på de hoprullade sakerna på pipkins bilder så ser ju mönstret faktiskt ut att påminna en del om det på kapellen.

Det vi ser är baksidan av de maskeringsdukar som man spänner ut när man ska maskera vagnen.

Framsidan ser ut precis som resten av vagnen.

De är ungefär som de nya maskeringsnäten från Barracuda och har inget med de gamla kapellen att göra.

/Thord