Jump to content

Recommended Posts

Hur lång är fordonsutbildningen? Inte pågår väl den från v.47 ända till allmänt inryck i början av februari?

 

Hur som så har du ju anställning från dagen du rycker in? Tiden för fordonsutbildning varierar kraftigt beroende på tidigare utbildning och huruvida du har behörighet på liknande fordon vilket kan förkorta utbildningstiden B-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur lång är fordonsutbildningen? Inte pågår väl den från v.47 ända till allmänt inryck i början av februari?

 

Hur som så har du ju anställning från dagen du rycker in?

 

Jo, det var just därför jag frågade. Vad gör fordonsförarna under tiden mellan fordonsutbildning och allmänt inryck? Särskilt om det är som du säger att de som redan har behörighet får förkortad utbildning.

Link to comment
Share on other sites

Bedömt är de anställda och uppbär lön fr o m v.47, det är därför jag är nyfiken på hur lång fordonsutbildningen är. Det verkar ju vara märklig planering att lägga in ett glapp - om nu inte fordonsutbildningen håller på januari ut, med uppehåll för jul och nyår.

Link to comment
Share on other sites

Bedömt är de anställda och uppbär lön fr o m v.47, det är därför jag är nyfiken på hur lång fordonsutbildningen är. Det verkar ju vara märklig planering att lägga in ett glapp - om nu inte fordonsutbildningen håller på januari ut, med uppehåll för jul och nyår.

 

Under utb.KS15 brytning 2006/2007 så ryckte ett antal in under början av Dec06, åkte på rek.resa till KS under en vecka, sen betalt ledigt till (om jag minns rätt) V704 när vi övriga ryckte in...

Det enda jag ville pålysa är att det vore inte första gången, det är FM vi pratar om :rolleyes:

Edited by Richie_3000
Link to comment
Share on other sites

Hur lång är fordonsutbildningen? Inte pågår väl den från v.47 ända till allmänt inryck i början av februari?

Det beror förstås på typ av fordon och tidigare utbildning. Patria brukar vara 5-6 veckor. Galt är 3 veckor för de som saknar något förarbevis, 2 om man har Lptgb sedan tidigare eller 1 vecka förtrogenhetsutbildning om man har Tptgb sedan tidigare.

 

edit: oops, missade att det fanns en sida till

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Enligt samtal ska beskeden skickas ut under vecka 41.

 

"Du kommer få papper under nästa vecka"

 

Till mig sa dom 1-2 veckor, vilket skulle innebära senast under v40... idag var det andra besked.

 

Mer än vad jag vet.. Å andra sidan så vet jag ju inte vad det var för papper han skulle skicka. Han skulle skicka ut papper om utbildningen osv iaf. Jag blir förstås inte lika säker nu men han sa att jag var antagen iaf.

Link to comment
Share on other sites

Enligt samtal ska beskeden skickas ut under vecka 41.

 

"Du kommer få papper under nästa vecka"

 

Till mig sa dom 1-2 veckor, vilket skulle innebära senast under v40... idag var det andra besked.

 

Mer än vad jag vet.. Å andra sidan så vet jag ju inte vad det var för papper han skulle skicka. Han skulle skicka ut papper om utbildningen osv iaf. Jag blir förstås inte lika säker nu men han sa att jag var antagen iaf.

 

 

Man gör sökningar i belastningsregister mm efter det samtalet, uppstår inga problem där så är man oftast klar för mission.

Link to comment
Share on other sites

Vad är fälttestet?

 

2000 meter i stridsutrustning + vapen

 

Vad jag har förstått så är det skyddsmaskväska, stridsväst, vapenvårdstillbehör, fyra magasin, fylld vattenflaska, hjälm och AK5. Och overall/m90 och kängor såklart.

 

Har för mig att kravet för de flesta tjänster är 11.30 alltså inte speciellt jobbigt. Iallafall inte om man är van vid snabbmarsch eller dylika övningar.

Link to comment
Share on other sites

Vad är fälttestet?

 

2000 meter i stridsutrustning + vapen

 

Vad jag har förstått så är det skyddsmaskväska, stridsväst, vapenvårdstillbehör, fyra magasin, fylld vattenflaska, hjälm och AK5. Och overall/m90 och kängor såklart.

 

Har för mig att kravet för de flesta tjänster är 11.30 alltså inte speciellt jobbigt. Iallafall inte om man är van vid snabbmarsch eller dylika övningar.

 

http://www.forsvarsmakten.se/upload/Fysiska%20krav%20f%c3%b6r%20anst%c3%a4llning%20i%20insatsenhet.pdf

 

Tro och förstå är jäkligt onödigt att komma med när man kan hitta rätt information inom några sekunder...

 

13:30 gäller för de flesta tjänster och det är inte så jäkla lätt för alla att klara av, dessutom så ska inte skyddsmasken med när man springer...

Link to comment
Share on other sites

Tagga ned några steg nu va. Det finns ingen anledning att vara otrevlig. Jag gav den information som jag fick av han som jag talade med om min tjänst. Sen beror det ju självklart på vad man har för tjänst.

 

Men det var gediget av dig att leta upp informationen! Visste inte ens att det fanns på internet.

 

För er som är oroliga för fälttestet så kan jag ge några handfasta tips:

 

- Börja träna nu. Mät upp 2000 meter och börja med att bara jogga sträckan på den utsatta tiden. Se till att försöka passa in tempot så att du verkligen springer på just den tiden (med 60-30 sekunder avdrag). Lägg därefter på kängor. Min erfarenhet är att det är jobbigare att lära sig att springa med kängor än med den övriga utrustningen. Det tar en del på smalbenen om man inte är van.

 

- Försök hitta något som går att använda som vapenatrapp för att lära sig hur man skall hålla det under löpning. När det gäller AK5 så är mitt tips att fälla in kolven, korta remmen så att det sitter lagom tajt på kroppen och därfter klämma fast det under höger arm när man springer för att unvika att det blir en motverkande pendelrörelse.

 

- Som jag sa tidigare så är det viktigare att hålla tiden än att springa så fort som möjligt. Detta är dels för att man i strid skall hålla tiden och ej anlända för sent eller för tidigt (då kanske förbekämpningen fortfarande pågår). Du tjänar heller ingenting genom att minska tiden men du ökar risken att ta ut dig för tidigt och t.ex. inte orka hela vägen eller bli trött och trampa snett.

 

- Försök hålla samma tempo hela tiden. Detta hjälper dig att falla in i ett "translikt" tillstånd och bli ett med din utrustning. Långa steg med stridsväst i språng är dessutom extremt mjölksyrefrämjande.

 

- Lär dig andas i samma takt som du springer för att underlätta. Jag brukar andas in när utrustningen är "påväg uppåt" för att underlätta att fylla lungorna. Andas dessutom kraftigt redan från början. Visst, du kommer låta som att du håller på att dö av utmattning, men det ger dig extremt mycket.

 

- Blir du för trött så var inte rädd för att gå en kort sträcka då och då. Och när du gör det så ta ut stegen och se rakt fram och ut med bröstet för att underlätta syresättningen. Tänk på att andas djupt!

 

- Se till att utrustningen sitter bra!

 

- Håll koll på tiden så att du vet hur du ligger till och hur mycket du har råd att gå.

 

- Pannben gäller! När jag jobbade som instruktör så har jag sett många extremt vältränade storkna totalt under språngmarsch för att de tappar tron på sig själva. Att springa med stridsutrustning kan verka jobbigt men det handlar mer om din övertygelse. Tänk att du klarar det så kommer du klara det. Det handlar ju inte om fler timmar utan bara strax över tio minuter!

 

- När du har nått dina måltider så lägg hellre på mer vikt än att korta tiden. Det ger mer sen när själva testet är.

 

Med dessa tekniker så har jag tagit mig runt milen på 74 minuter med SU och stridssäck och jag är verkligen ingen vältränad typ.

 

// Morvalion

Link to comment
Share on other sites

Börja träna fälttest redan nu. De som inte klarar det stannar hemma. De har blivit strängare på sånt nu.

 

/K

Fråga: När är fälttestet/fystesterna, är det när man rycker in eller när det närmar sig mission? De som ska ha förarutbildning, är det någon skillnad på dem?

Link to comment
Share on other sites

Tjena

 

Samtalade med min gamla löjtnant förra veckan angående tjänsten strf 90 skytt. Väntar nu med stor spänning på vecka 41-42 om besked.

 

Tack för tipsen Morvalion. Fick aldrig chansen att springa fälttestet i lumpen så har svårt att avgöra vilken tid jag skulle få... Jag sprang dock i lumpen 5 km på 19 min 25 sek under en tävling, dock så blir väll ansträngningen nästan den dubbla med all utrustning på. Min bror går officersutbildningen så jag kan nog låna ett par militärkängor av honom. Sedan är det väll bara att ligga i med träningen ;).

 

Förövrigt fick jag besked att vi kommer hämta ut utrustning under vecka 50 för att sedan påbörja utb. nån gång under Januari. Dock vet jag inte om testerna kommer vara vecka 50 eller senare...

 

Lycka till allihopa med antagning och träning!

Link to comment
Share on other sites

http://www.forsvarsmakten.se/upload/Fysiska%20krav%20f%C3%B6r%20anst%C3%A4llning%20i%20insatsenhet.pdf

 

Det här kraven för alla olika delar inom FM.

 

En liten fråga på detta, har FM höjt tiderna på fälttestet? har för mig att mindre när jag gjorde det för två år sen.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Afghanistanstyrkan FS21 2011

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...