Jump to content

Vilka är dessa märkena?


Guest Lindman

Recommended Posts

Själv tog man Guldmagistern i 4:an! :D

 

Men jag antar att det inte är samma sorts magister-märke som Casca skriver om! Cascas låter mycket mer destruktivt! hehe

Det är det här märket vi snackar om:

guldmag.jpg

 

Och det är fullt möjligt att du kan ha tagit det i 4:an. För det är bara ett prov som är på tid. På resten är det "bara" att hålla ut och vara seg.

Och skåningar är ju bra på simning. ;)

Link to comment
Share on other sites

Men kan man ha den på en militär uniform?

Det är ju ett civilt märke?

Magistermärket får bäras till uniform. Alla kungliga idrottsförbund skiter ur sig märken och dessa får bäras till uniform. Praxis är att bara bära de högre valörerna i guld.

 

Personligen söker jag med alla medel efter KSP-märket.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Magistermärket får bäras till uniform. Alla kungliga idrottsförbund skiter ur sig märken och dessa får bäras till uniform. Praxis är att bara bära de högre valörerna i guld.

Men om man vill bära Baddaren så är det okej? :P

 

Jag har nu fått reda på att man kan ta Magistermärkena i den takt man vill så nu ska jag köra stenhårt för att ta Elitmärket innan man ska kränga på sig uniform. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Lord Good

Det är ju så att det räcker med att uppfylla kraven för brons-magistern, två betyg i snitt. Så jag tog tre betyg i några prov, djupdykning, längddykning, flytning och vattentramp. sen tog jag det lite lugnare med klädsim, ryggsim och dyk, ett betyg och två betyg i längdsim och livräddning.

Link to comment
Share on other sites

Magistermärket får bäras till uniform. Alla kungliga idrottsförbund skiter ur sig märken och dessa får bäras till uniform. Praxis är att bara bära de högre valörerna i guld.

 

Personligen söker jag med alla medel efter KSP-märket.

 

Casca

hur vet man om idrottsförbundet är kunligt ?? tre kronor på ?? :D

Sen en fråga till.

Har skjutmärke i guld, har dock hört att det är ungdomsmärke.

Detta borde ju då betyda att jag inte kan ha det på uniformen när jag rycker in, eller blir "vuxen". Stämmer??

(Märket har två korslagda gevär samt en pil som genomborrar en krans..)

 

P.S jag kanske inte alls kan ha det på uniformen övehuvudtaget?, fast jag har ju tagit det genom FBU-U så..

D.S

Slut

Link to comment
Share on other sites

Dessa märken är väl kända och kan bäras utan att du blir utskrattad eller får konstiga frågor:

 

Skyttemärket

Skyttemedaljen

Automatvapenskyttemärket

Telegrafimärket

Orienteringsmärket

Tvågrensmärket

Skidlöparmärket

Fältidrottsmärket

Skidskyttemärket

Magistermärket

 

Under GU är skyttemedaljen, skyttemärket(prisskjutning), automatvapenmärket, tvågrensmärket och skidlöparmärket troligast att du kan erövra. Varierar med vilken prioritet ditt befäl sätter på din fys- och skytteutbildning.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

alltså.. om man någon dag får lite tunga medaljer, typ "purple heart" med mera, och inte bara några "skidor 10 meter i skåne".. då ska jag fan ha baddaren till.. men om man sätter på sina "civila" märken så känns det mest som en sån där som har 100 märkte men kan tas av vilken 4 åring som helst..

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte ge så mycket för UniRFM remissens utmärkelsekapitel, det är mycket ofullständigt. Läs i stället UniRFM Utmärkelser (1996?) som är mycket mer utförligt. UniRFM remiss kommer garanterat att kompletteras innan det börjar gälla.

 

Men ändå. märken, varför det? Medaljer skall det vara.

 

Åk till Nijmegen, det är värt varje krona.

 

Kolla vår nya men ofullständiga hemsida om SVOF-äventyr i Nijmegen. Har bara varit ute i ett par dagar men det kommer mer. http://www.vofuppland.tk

Link to comment
Share on other sites

>>Lt P

det var en stilig medalj! :D

har aldrig sett den förut..

Mkt fin.

Siffran (6) på bandet, visar den hur många gånger man har gått marschen?

eller har det med något annat att göra?

bärs denna ovanför vänster bröstficka?

slut

Link to comment
Share on other sites

Guest Lord Good
>>Lt P

det var en stilig medalj! :D

har aldrig sett den förut..

Mkt fin.

Siffran (6) på bandet, visar den hur många gånger man har gått marschen?

eller har det med något annat att göra?

bärs denna ovanför vänster bröstficka?

slut

http://www.4daagse.nl/frameset.asp?lan=eng

 

Kolla på "information-medals" så får du se alla varianterna. Man får en ny medalj efter 1,2,5,6,10,11,40,50 och 60 gånger och siffror däremellan att fästa på bandet. När jag gick för första gången i somras var det en dam som gick för 68nde gången. Mesta Svenska deltagare var en 72årig dam som gick för 31:a gången. Jag hoppas komma upp i 11 års medaljen åtminstone.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lord Good

Hoppsan! den medaljen ser inte korrekt ut. Ajabaja.

Siffran ska inte sitta på den medaljen. Endast silverfärgad siffra på blå botten nr 7,8 eller 9 är korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lord Good

Kom igen nu, Nifelhel. Klart du ska gå! Elva-års medaljen är snygg och om du väntar för länge kommer du aldrig hinna få den. Själv ska jag gå för andra gången nästa år är det tänkt.

Link to comment
Share on other sites

Hoppsan! den medaljen ser inte korrekt ut. Ajabaja.

Siffran ska inte sitta på den medaljen. Endast silverfärgad siffra på blå botten nr 7,8 eller 9 är korrekt.

Hoppsan, hoppsan!

 

Du har förstås helt rätt, sexan skall vara kal. Blå emalj siffra 7 blir det nästa år!

 

Hittade siffran på byn i Nijmegen. Blev så förvånad att jag inte kunde låta bli att hala fram en hel Euro. Antar att den användes förr innan emaljen kom till. Tryckte dit den inför scanningen för att kolla reaktionerna bland veteraner. Det funkade uppenbarligen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...