Guest Lindman Posted August 17, 2002 Report Share Posted August 17, 2002 Märkena som killen i mitten har ovanför vänster bröstficka, vilka är dessa? http://www.k3.mil.se/photo.php?id=26120&nid=8585 Min gissning är att åtminstone en är något slags skyttemärke. Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted August 17, 2002 Report Share Posted August 17, 2002 Märket längst till vänster är mycket riktigt ett skyttemärke. Det í mitten ser ut att vara någonting med skidor, dock inte bekant för mig. Längt till höger känner jag inte igen. /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lindman Posted August 17, 2002 Report Share Posted August 17, 2002 Hur förtjänar man ett sådant skyttemärke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 17, 2002 Report Share Posted August 17, 2002 Det hänger ihop med PEK:en. Vi kunde få två st medaljer i olika valörer, automatvapenskytte medalj och det andra hette priskjutning (eller nåt har helt glömt bort vad dom kallades). Dessutom kunde man få nån tyglapp att sy på uniformen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted August 17, 2002 Report Share Posted August 17, 2002 Tror det längst till höger är tvågrensmärket i guld, har det i silver själv. Men jag har för mig att det finns ett till märke som liknar det kraftigt så jag är inte helt hundra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted August 17, 2002 Report Share Posted August 17, 2002 Lite OT fråga men den korta mannen i mitten, han har ju "Fiskgaffeln" också Men är furir så han är ju vpl? Får det inte att gå ihop...... Har han gjort vpl x 2 eller??? Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted August 18, 2002 Report Share Posted August 18, 2002 Bamse: Vi tog upp det i en annan tråd för ett tag sedan och någon mejlade och fick svar. Kortfattat så har han avbrutit lumpen som KJ två gånger pga lungbesvär och sen gjort den en tredje gång som FJ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted August 18, 2002 Report Share Posted August 18, 2002 Tack ! Missat den tråden! Bamse/ numera lite klokare.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YOF Posted August 18, 2002 Report Share Posted August 18, 2002 skyttemedalj, skidlöparmärket,oskärpa men möjligen automatvapenmärket,tvågrensmärket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 18, 2002 Report Share Posted August 18, 2002 STORA skildlöparmärket...Rätt ska vá rätt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lindman Posted August 18, 2002 Report Share Posted August 18, 2002 Vad måste man prestera för att få skidlöparmärket? Tvågrensmärket? Vilka två grenar är det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 18, 2002 Report Share Posted August 18, 2002 Stora skidlöpar märket är skidåkning, 15 km på 90 minuter på vita blixten. Tvågrensmärket är löpning 2 km, skjutning, 2km och skjutning och kraven är otroligt lätta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted August 18, 2002 Report Share Posted August 18, 2002 Är du sugen på att ta några av märkena, Lindman? ;) Får alla vpl chans att ta märkena? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lindman Posted August 18, 2002 Report Share Posted August 18, 2002 Carl, det skulle väll vara roligt att förtjäna så många märken som möjligt! Någon som vet hur många märken man kan ta som värnpliktig? 15 km skidlöpning på 90 min? Om man "översätter" det till löpning vilken tid blir det? Jag har nämligen bara åkt skidor en gång i mitt liv! hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 18, 2002 Report Share Posted August 18, 2002 Om jag inte minns fel, så är 15km/90 min för vita blixten. Andra tider gäller för vanliga skidor. Men vad gäller översättningen så motsvarar väl löpning samma sträcka och tid med en elefantunge i en ankartross som släp. Det finns en anledning till att Per Eloffson inte åker på träskidor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted August 18, 2002 Report Share Posted August 18, 2002 Hmm... Jag har för mig att intagningskravet till MHS har varit skidor (vita blixten eller "vanliga"?) 15 km/60 min ELLER löpning 10 km/60 min. Vet inte om det ger någon ledtråd... Ni kan ju kolla FM:s idrotts- och överlevnadscentrum eller vad det nu heter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted August 19, 2002 Report Share Posted August 19, 2002 Är det inte guldmagistern han har? Man har rätt att bära alla märken som är utgivna av förbund som är med i RF. Det finns alltså massor av märken att förtjäna för den som är intresserad. Älgskyttemärket går också bra att bära till uniform. Vill ni ha en fin medalj så gå Nijmegenmarschen. Regler för bärande av märken finns att läsa i UniRFM på mil.se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted August 19, 2002 Report Share Posted August 19, 2002 Är det inte guldmagistern han har? Vilket märke menar du? Vad är RF? Om man får bära guldmagistern så får man alltså bära baddaren! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted August 20, 2002 Report Share Posted August 20, 2002 Tvågrensmärket är löpning 2 km, skjutning, 2km och skjutning och kraven är otroligt lätta. Märkena är från FSR. Där gäller följande: Skidskyttemärke i guld: Skidlöpning 2x3 km. Vapnet medförs under skidlöpningen. Skjutning efter 3 och 6 km, skjutställning liggande. Antal skott 6+6. Avstånd och mål gevär och ak 200m-C40(1/4fig) och/eller 100m-C20 (1/6 fig) Poängberäkning: åktiden i minuter med tillägg en poäng för varje bom. Minst två träff per skjutstation. För guld gevär och ak högst 42 poäng. Tvågrensmärke i guld: Terränglöpning 2x2 km. Vapnet medförs under löpningen. Skjutning efter 2 och 4 km, skjutställning liggande. Antal skott 6+6. Avstånd och mål gevär och ak 200m-C40(1/4fig) och/eller 100m-C20 (1/6 fig) Poängberäkning: löptiden i minuter med tillägg en poäng för varje bom. Minst två träff per skjutstation. För guld gevär och ak högst 32 poäng. Ur regelbok nationellt skytte 2002 Jodå, ganska lätt! /Inf *som har en del skyttemärken* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted August 20, 2002 Report Share Posted August 20, 2002 Tvågrensmärket är löpning 2 km, skjutning, 2km och skjutning och kraven är otroligt lätta. Andra fina utmärkelser är skidlöparmärket och kulsprutemärket. Dessa kan fortfarande tas, men ksp-märket är det ont om. Mycket vackert märke med 2 kjorslagda 36:or i samma form som skyttemedaljen. Kommer ej ihåg kraven, men kan luska vid tillfälle. (Usch, jag börjar få mycket att luska i) Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lindman Posted August 20, 2002 Report Share Posted August 20, 2002 Inget GRG-märke? Eller Ag90-märke? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted August 20, 2002 Report Share Posted August 20, 2002 Casca måste ha en specialvariant av KSP-medaljen ,jag tror att jag har standardvaianten: EN ksp 36 stående på marklavett. /Inf *Endast guld räknas* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted August 21, 2002 Report Share Posted August 21, 2002 Casca måste ha en specialvariant av KSP-medaljen ,jag tror att jag har standardvaianten: EN ksp 36 stående på marklavett. /Inf *Endast guld räknas* Antagligen jag som mins fel. Kommer du ihåg kraven? Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted August 21, 2002 Report Share Posted August 21, 2002 Nej jag kommer ej ihåg kraven, jag har inte genomfört sedan jag fick guldmedaljen. Appropå märken tycker jag att man ska kunna ta ett guldmärke eller medalj direkt, inte behöva vänta sex år och göra om samma sak varje år. Medaljer och märken ska vara ett bevis på genomförda prestationer, inte något slags flitpris. Om det finns de som har behov av flitpris för att hålla sin personliga fältduglighet på acceptabel nivå så kan dessa få sätta hur många stjärnor och grankvistar de vill på märkena efterhand som åren går, men har man klarat de högsta fordringarna ska man ha guld från början! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted August 21, 2002 Report Share Posted August 21, 2002 Nej jag kommer ej ihåg kraven, jag har inte genomfört sedan jag fick guldmedaljen. Appropå märken tycker jag att man ska kunna ta ett guldmärke eller medalj direkt, inte behöva vänta sex år och göra om samma sak varje år. Medaljer och märken ska vara ett bevis på genomförda prestationer, inte något slags flitpris. Om det finns de som har behov av flitpris för att hålla sin personliga fältduglighet på acceptabel nivå så kan dessa få sätta hur många stjärnor och grankvistar de vill på märkena efterhand som åren går, men har man klarat de högsta fordringarna ska man ha guld från början! Tänker du på automatvapenskyttemärket och skyttemedaljen då eller? I övrigt kan du erövra guld direkt bland för tvågrensmärket, skidskyttemärket och skidlöparmärket. Högre årtalsmärken tycker jag är lite roligt, tar 18 år från första automatvapenguldet innan du har erövrat högre årtalsmärket i guld genom att skjuta guldkrav varje år. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted August 22, 2002 Report Share Posted August 22, 2002 Vad krävs för att man ska få nåt annat än skyttemedaljen i silver? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 Är det vanligt att folk har Guldmagistern (eller liknande) på uniformen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 Är det vanligt att folk har Guldmagistern (eller liknande) på uniformen? Nej, det är inte så vanligt. Främst beroende på att inte så många lyckats erövra det. Har du erövrat det så bär det med stolthet. Märket är ett av de mest tidskrävande som finns att erövra. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 Jag har Bronsmagistern. Tog den när jag tävlade i simmning. Var 11-12 år då tror jag(15 nu). Jag ska ta Silvermagistern så fort jag har hittat nån som kan bevaka och kontrollera det hela. Jag har som mål att om drygt ett år ha tagit Guldmagistern(man måste vänta ett år mellan varje magistermärke). Efter det så är det Elitmärket som gäller. Då ska man göra om Guldmagistern tio gånger. Det är nåt att ha på uniformen det. Är det nån som vet om man måste vänta ett år mellan varje plakett också eller gäller det bara magistermärkena? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lindman Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 Själv tog man Guldmagistern i 4:an! Men jag antar att det inte är samma sorts magister-märke som Casca skriver om! Cascas låter mycket mer destruktivt! hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts