Jump to content

Dansk CV9035 (mkIII?)


HMS Sjölejonet

Recommended Posts

Sprang på det här....

 

http://www.militaryphotos.net/forums/showp...p;postcount=138

 

Vill gärna höra med er som känner till varianterna vilka skillnaderna är...såväl

tekniskt som operativt. Speciellt vill jag få kommenterat postskrivarens sista kommentar :)

(Det verkar vara en svensk kille som tjänstgör i det danska försvaret...)

Link to comment
Share on other sites

Sprang på det här....

 

http://www.militaryphotos.net/forums/showp...p;postcount=138

 

Vill gärna höra med er som känner till varianterna vilka skillnaderna är...såväl

tekniskt som operativt. Speciellt vill jag få kommenterat postskrivarens sista kommentar :)

(Det verkar vara en svensk kille som tjänstgör i det danska försvaret...)

 

Den uppenbara skillnaden är väl att danskarna har en 35mm automatkanon. Den är ju bandmatad vilket borde ge en högre bibehållen eldhastighet än den svenska magasinsmatade 40mm kanonen. Den danska vagnen har förstärkt pansar i form av påbultade moduler. Detta ger den en högre skyddsnivå jämfört med våra Adam- och Bertilvagnar, men Caesar är nog bättre skyddad. Jag har för mig att man även trimmat motorn för att ge den minst lika bra prestanda som en 9040A/B trots en högre vikt (32 ton mot 23 ton). De danska vagnarna verkar ha separata sikten för VC och skytt, vilket borde ge lite bättre möjlighet till hunter/killer förmåga än vad de svenska vagnarna i vilken VC bara har utblickar och skyttens sikte att kika i.

Andra beställare har fått sina vagnar med bildskärmar i bollhavet som visar siktesbilderna för passagerarna, så de får en förbättrad lägesbild. Om danmark har detta i sina vagnar vet jag inte.

 

Sen tror jag inte att skillnaden rent taktiskt är så stor som trådpostaren på militaryphotos vill framhäva (kan det vara någon härifrån förresten, vill minnas att det finns någon på Soldf som tjänstgör som fordonsförare på 9035dk), utan att det mest är stolthet över att få köra runt i något som är lite fräckare än vad svenskarna har. Danskarna, som ju faktiskt gärna använder sitt pansar internationellt, har ju på det hela taget snäppet fräckare grejor än oss. De danska Leopard 2 som just nu används i en offensiv tillsammans med amerikanerna i afghanistan är ju något bättre rustade än de svenska 122orna t.ex.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är ganska fel att gämföra våra strf90 mot deras "nya" Mk3, det står ju liksom klart att deras är modernare.

 

däremot är jag inte alls rädd för att våra vagnar med befintlig 40 mm ammunition skulle slå deras vagnar, fördelen med 40mm ammunitionen kontra 35mm ammunitionen är väl den omedelbara verkan i målet och att vi dessutom har en större "valmöjlighet", det är lättare att bygga en bra 40mm granat än en 35mm vad gäller att stoppa i roliga saker i den.

 

Våra vagnar har ju 14 liters scania V8 men den motorn utgick för ett tag sedan och ist används 16 liters scaniamotorer i dagens Cv9035, sen om de är trimmade eller ej vet jag inte men det är nog lite starkare.

 

Våra vagnar är ju trots allt 15 år gammla om än aningens moderniserade men att gämföra med en nytillverkad cv90 tycker jag blir för enkelt, på slagfältet så skulle jag tro att skillnaderna är så marginella att de inte skulle spela någon större roll för utgången.

 

Men självklart är det ballt att skryta om man har något nytt å komma med.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker vi ska droppa "vi kan slå deras vagnar" och i stället glädja oss åt att dansken har schyssta grejor de kan rädda vårt skinn med vid någon insats i långtbortistan.

 

Dessutom är det väl trevligt att vi fått sälja så fina leksaker till danskarna och andra länder som också köpt cv90.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Sprang på det här....

 

http://www.militaryphotos.net/forums/showp...p;postcount=138

 

Vill gärna höra med er som känner till varianterna vilka skillnaderna är...såväl

tekniskt som operativt. Speciellt vill jag få kommenterat postskrivarens sista kommentar :dribble:

(Det verkar vara en svensk kille som tjänstgör i det danska försvaret...)

 

Den uppenbara skillnaden är väl att danskarna har en 35mm automatkanon. Den är ju bandmatad vilket borde ge en högre bibehållen eldhastighet än den svenska magasinsmatade 40mm kanonen. Den danska vagnen har förstärkt pansar i form av påbultade moduler. Detta ger den en högre skyddsnivå jämfört med våra Adam- och Bertilvagnar, men Caesar är nog bättre skyddad. Jag har för mig att man även trimmat motorn för att ge den minst lika bra prestanda som en 9040A/B trots en högre vikt (32 ton mot 23 ton). De danska vagnarna verkar ha separata sikten för VC och skytt, vilket borde ge lite bättre möjlighet till hunter/killer förmåga än vad de svenska vagnarna i vilken VC bara har utblickar och skyttens sikte att kika i.

Andra beställare har fått sina vagnar med bildskärmar i bollhavet som visar siktesbilderna för passagerarna, så de får en förbättrad lägesbild. Om danmark har detta i sina vagnar vet jag inte.

 

Sen tror jag inte att skillnaden rent taktiskt är så stor som trådpostaren på militaryphotos vill framhäva (kan det vara någon härifrån förresten, vill minnas att det finns någon på Soldf som tjänstgör som fordonsförare på 9035dk), utan att det mest är stolthet över att få köra runt i något som är lite fräckare än vad svenskarna har. Danskarna, som ju faktiskt gärna använder sitt pansar internationellt, har ju på det hela taget snäppet fräckare grejor än oss. De danska Leopard 2 som just nu används i en offensiv tillsammans med amerikanerna i afghanistan är ju något bättre rustade än de svenska 122orna t.ex.

 

/E

 

Men visst är väl 9040C versionen att betrakta som betydligt "häftigare" än de äldre Adam & Bertil eller?

Är det någon som vill berätta vilka förbättringar som gjorts (annat än det som går att utläsa här på SoldF)?

 

O i såfall..är de att jämföra med danskarnas version?

Link to comment
Share on other sites

Men visst är väl 9040C versionen att betrakta som betydligt "häftigare" än de äldre Adam & Bertil eller?

Är det någon som vill berätta vilka förbättringar som gjorts (annat än det som går att utläsa här på SoldF)?

 

O i såfall..är de att jämföra med danskarnas version?

 

Man har bultat på en del extrapansar och invändig liner, samt förbättrat mionskyddet genom att man har monterat in bättre vapenfästen mm. Man har också bytt ut kulsprutan, ksp 39, mot en Ksp 58, som man placerat i en lavett på torntaket istället för på vagnschefens plats. Man har väl även plockat in en AC för att göra vagnen mer användbar på varma ställen som Liberia, Afghanistan och andra helveten på jorden.

 

Men i övrigt är den väl samma som en Bertil-vagn i utförande. Samma kanon och sikten mm.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Ja och nej 9040C är inte att gämföra med 9035 men visst är den rätt så uppfräschad efter omständigheterna, märkbart är ju AC anläggningen för varma klimat och det extra compoundpansaret som går att bulta på och ta av ifrån vagnen, man har även en förbättrad LIRC (inte mitt område direkt) i Ceasar vagnen, man kan enkelt säga så att IR siktet är betydligt bättre på ceasar än i Bertil tex.

 

Sen är 9040C utrustad med utrustning för att kunna skjuta den programerbara 3P ammunitionen (osäker här om Bertil har samma utrustning?)

 

sen är det såklart lite lullull med stötdämpning pgra av den extra vikten och bromsarna.

 

Det är svårt att gämföra men rent taktiskt är det inte så stora skillnader och vad gäller skyddsninvån inte heller så stora skillnader om man gämför 9035 med 9040C

Det är i det närmaste samma grejjer men danskarnas är nyare.

 

9040 och 9035 är 2 vagnar som är rätt lika men väldigt olika.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare skillnader mellan en Dansk 9035 och våra 9040 är att danskarna har backkamera, fällbar ramp för in- och utstigning bak, i stället för dörr. Obs-möjlighet för gruppchefen och precis som Erik skrev tidigare så finns det en display som hänger från taket i bollhavet.

Edited by Olga-Belle
Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Skillnaderna är inte enorma vilket inte är så konstigt när man tar i beaktning att den ena är framsprungen ur den andra. Dock finns det en hel del väsentliga skillnader:

 

- Mk III-chassin och därmed 9035DK och NL är fullt digitala och har ett LAN inbyggt i vagnen. Med detta följer för och nackdelar kontra dom äldre versionerna.

 

- 35mm Akan som är lite modernare och mer användarvänlig i vissa avseenden. Den skall också vara mer precis än L/70. Det tar ca 5-15 minuter att ladda upp bägge magasinen igen om man skjutit helt tomt, allt beroende på hur duktiga folk är. 35mm finns i en uppsjö olika slags ammunitionstyper (KETF, HETF, FAP, APFSDS, HE m.m) och har ett genomslag som är fullt jämförbart med svensk 40mm Pil. Enligt vissa ännu bättre. Det har i vart fall genomförts några försök med intressanta utfall.

 

- Eldledningssystemet är mycket användarvänligare än det svenska. Skyttens värmekamera är MYCKET bättre än den som ursprungligen satt på svenska A/B, den som sitter på C är närmare den danska prestandamässigt men ändå inte lika bra. Det finns inget inbyggt hunter/killer-system. Tyvärr använder man fortfarande det gamla UTAAS-siktet som bas varför värmebilden endast kan ses i den gamla monitorn och en större LCD-skärm hos skytten. Dag och IR-kanalerna är alltså fortfarande inte integrerade som i Leopard 2. Vagnchefen har i likhet med 9040 också en monitor, dock är den placerad så att han kan använda den även då han sitter i paraplyläge. En kul grej är att man genom en nyligen genomförd mjukvaruuppgradering kan använda sig av "Tyst Spaning" för att därefter genom en knapptryckning få kanonen att bära direkt mot det mål man observerat mot.

 

- Sammanlagt finns det 4 värmekameror ombord då även vagnchefen har en handhållen värmekamera samt att förarens bildförstärkare och backkamera ersatts med värmekameror för att ge bättre mörkerförmåga. Det finn också en dagkamera på varje sida av chassit på positionerna kl 9 och 3.

 

- Alla danska 9035-besättningar är anställda och får på toppen av allt en bättre samträning inom besättningen versus sina svenska motsvarigheter p.g.a de utvärderingsinstrument som dom använder under skjutperioder. Dock saknar man simulatorer varför man bl a skickat personal till Schweiz.

 

- Vagnarna har ett bättre inbyggt minskydd och grundskydd än de svenska vagnarna. Därutöver kan man bulta på i stort sett vad som helst av skyddsmoduler. På plats i Afghanistan kommer dom danska vagnarna att få "bar armour" monterat.

 

- Danmarks Leo 2A5DK saknar det extra takpansaret men har bättre värmesikten och mer ammunitionsgodis (M1028, PELE) än 122:an. I övrigt är dom likvärdiga. Vagnarna i Afghanistan har också extra minskydd.

Edited by Triggerpuller
Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Man övervägde att köpa det samma som Strv 122 har men avvaktade då man hellre ville ha ett annat system samt genomföra införandet över hela linjen av förband så att säga. Glömde att nämna att dom danska Leoparderna har en APU också.

Link to comment
Share on other sites

Auxillary power unit.

På svenska kallad elverksmotor, används för att kunna ha huvudmotorn avstängd men ändå kunna driva alla funktioner på vagnen.

Centurion hade en längst fram till vänster i motorutrymmet, strv 74 hade en längst bak i tornet.

Strv 122 har inte någon.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Auxillary power unit.

På svenska kallad elverksmotor, används för att kunna ha huvudmotorn avstängd men ändå kunna driva alla funktioner på vagnen.

Centurion hade en längst fram till vänster i motorutrymmet, strv 74 hade en längst bak i tornet.

Strv 122 har inte någon.

 

The Swede :baskerPa:

Är det en liten dieselmotor, gasturbin eller till och med en bränslecell? Var sitter den på de danska vagnarna och finns det möjlighet att eftermontera det på de svenska?

 

Följdfrågan är förstås om det finns någon färdig lösning för att montera APU på CV90.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

APUn på Leo2 sitter i högra delen av motorrummet, exakt vilken typ det är kommer jag inte ihåg.

Om du kollar på bilder av t.ex de danska vagnarna ser du en förhöjning av motordäcket på höger sida.

Det går att eftermontera i de svenska vagnarna och APU fanns med i REMO-paketet som nu skjutits på framtiden.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
Danskarna har jättefina pilproj och hagelpatroner till sina leoparder, men har de någon spränggranat?

 

De använder ingen renodlad spränggranat men istället en HEAT-MP.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
APUn på Leo2 sitter i högra delen av motorrummet, exakt vilken typ det är kommer jag inte ihåg.

Om du kollar på bilder av t.ex de danska vagnarna ser du en förhöjning av motordäcket på höger sida.

Det går att eftermontera i de svenska vagnarna och APU fanns med i REMO-paketet som nu skjutits på framtiden.

 

The Swede :banghead:

 

 

Då får de båda utrustningsfacken på höger sida stryka på foten antar jag?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...