Jump to content

Danska försvaret

Guest Kalle

Recommended Posts

Tjena!

Mönstrade aldrig pga en pågående fotbollskarriär som tog upp allt i mitt liv. Nu är den lagd på hyllan men får inte någon ny chans av pliktverket att göra lumpen längre. Vad finns det för möjligheter?

Kan man söka sig till Danmark? Hur bör man gå till väga?

Tacksam för svar!

MVH

Kalle

Vänta tills sommaren och sök dig till det nya systemet i Sverige. Där kan du välja att söka tjänst som heltids-, deltids- eller fritidssoldat. Siktar du högre finns det diverse officersutbildningar att söka. Lycka till!

Vänta tills sommaren och sök dig till det nya systemet i Sverige. Där kan du välja att söka tjänst som heltids-, deltids- eller fritidssoldat. Siktar du högre finns det diverse officersutbildningar att söka. Lycka till!

Även om jag inte blivit antagen till att göra lumpen? Kan du utveckla lite? länk?

Danmark känns dock ganska intressant då jag har lite släkt där. Måste man vara dansk medborgare?

Någon med egna erfarenheter att dela med sig av?

Tack!

Även om jag inte blivit antagen till att göra lumpen? Kan du utveckla lite? länk?

Danmark känns dock ganska intressant då jag har lite släkt där. Måste man vara dansk medborgare?

Tack!

Värnplikten läggs vilande, istället införs en frivillig Grundläggande Militär Utbildning (GMU). Klicka här!

Vill du söka till officersutbildning direkt finns det som kallas "Aspirantutbildning", kan du läsa om både på mil.se och här på forumet. Även en googling av "Danska Försvaret + SoldF" kommer nog hjälpa dig med frågor om den vägen. Dock kan man fråga sig varför du vill dra på dig arvfiendens uniform :)

Tack!

Värnplikten läggs vilande, istället införs en frivillig Grundläggande Militär Utbildning (GMU). Klicka här!

Vill du söka till officersutbildning direkt finns det som kallas "Aspirantutbildning", kan du läsa om både på mil.se och här på forumet. Även en googling av "Danska Försvaret + SoldF" kommer nog hjälpa dig med frågor om den vägen. Dock kan man fråga sig varför du vill dra på dig arvfiendens uniform :dribble:

Tack ska ni ha för svaren!

Haha, det handlar inte om det för mig, Just nu handlar det om att skaffa sig militära kunskaper. Kan säga att jag inte visste tillräckligt mycket om den nya GMU:n som då har blivit ett mycket bättre alternativ.

Hur stor roll spelar en nötallergi in? från en sak till en annan :P

Tack!

Vill du söka till officersutbildning direkt finns det som kallas "Aspirantutbildning", kan du läsa om både på mil.se och här på forumet. Även en googling av "Danska Försvaret + SoldF" kommer nog hjälpa dig med frågor om den vägen. Dock kan man fråga sig varför du vill dra på dig arvfiendens uniform :dribble:

Tack ska ni ha för svaren!

Haha, det handlar inte om det för mig, Just nu handlar det om att skaffa sig militära kunskaper. Kan säga att jag inte visste tillräckligt mycket om den nya GMU:n som då har blivit ett mycket bättre alternativ.

Hur stor roll spelar en nötallergi in? från en sak till en annan :P

Nötallergi spelar in ganska mycket (enligt min lekmannamässiga kunskap).

alla jag känner osm har någon form av nötallergi har fått avslag pga den.

mina 5 ören...

Eventuell allergi och dess påverkan är svår att bedöma. Jag hade en plutonskamrat som hade nötallergi men ändå fick genomföra värnplikt, andra polare fick stå över eftersom de hade annan matallergi.

Hur svårartad allergin är torde väl vara avgörande. Självdör du om någon i rummet snaskar nötblandning kan det nog bli mycket svårt att tjänstgöra i FM, är det bara så att du inte kan svulla det själv borde det inte vara några större problem (även om du kanske inte kan bli rymdbasninjajägare).

Enklaste (och tråkigaste) svaret är väl att vänta och se. Gå på 'mönstring' eller vad det nu kallas i för att söka GMU och se vart det bär.

Nej, det är inte ett krav, att du är dansk medborgare för att söka anställning som soldat i Danmark.

Om du har interesse i detta, kan du kontakta Forsvarets Rekrutering. Annars är du välkomman att kontakta meg.

• 9 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...