Jump to content

Befattning och beväpning

Recommended Posts

Hejsan. Finns det nån sida där man kan se de olika soldaternas befattning i en grupp?

Tex

Vanlig skyttegrupp

Luftburenpluton/grupp

Kustjägarpluton/grupp

SSG? Om det finns nån info

Ingenörgrupp

Bevakningsgrupp

Har sökt lite här och där på internet men bara hittat hur en pansarskyttegrupp ser ut.

Även utländska grupper och plutoners befattningar och beväpning är intressant.

Mtrl och vapen skiftar mig veterligen lite var i landet och när man tjänstgör (nu börjar jag bli gammal), men en flygbassäkpatrull i Luleå hade inte alltid samma beväpning som sin motsvarighet i Östersund osv.

Vissa förband har grupper/plutoner som är mer inriktade mot understödsstrid, vilket medför att inom en pluton kan 1-2 grupper ha fler understödsvapen, eller kanske buren grk, eller en pluton som har understöd som inriktning, osv. Lite svårt alltså att hitta något generellt (Undertecknads GU hade viss vapenuppsättning per grupp, med möjlighet att tillföras tyngre understödsvapen, inom HV/NSS/IP (namnhybris råder) ser det liknande ut, beroende på uppgift tillförs fler vapen eller färre vapen). Som jag förstått det är en anledning till att verksamheten hela tiden utvecklas och man prövar nya och gamla idéer.

Om någon sitter på aktuell info om ovan listades prylar och tilldelning, och känner att det är aktuellt att dela med sig av, så vore det ju så klart intressant.

Hejsan. Finns det nån sida där man kan se de olika soldaternas befattning i en grupp?

Tex

Vanlig skyttegrupp

Luftburenpluton/grupp

Kustjägarpluton/grupp

SSG? Om det finns nån info

Ingenörgrupp

Bevakningsgrupp

Har sökt lite här och där på internet men bara hittat hur en pansarskyttegrupp ser ut.

Även utländska grupper och plutoners befattningar och beväpning är intressant.

Här är lite om jänkarna som jag hittade på global security:

http://www.globalsecurity.org/military/lib...71/ch1.htm#sec2

http://www.globalsecurity.org/military/lib...9/chap1.htm#1-3

Det finns säkert mer om man vill leta.

Sök på befattningar i försvarsmakten på wikipedia, jag vet att man inte ska använda wikipedia som källa. Men på några sidor så är befattningar väldigt detaljerade vad varje soldat har för uppgift och vilket vapensystem han använder, så jag antar det innehåller lite sanning och ger en liten klarare bild.

Tycker lumpen.nu ger en rätt så dålig bild av vad de olika plutoner/grupperna gör. Och wikipedia hittar jag bara skyttesoldat som ger min information jag blir nöjd med.

Nån som har nån information om SSG? Eller är det för hemligt. Dom borde väl använda ungefär samma upplägg som SAS.

Använder SSG enbart Svenska AK5 tex?

Tycker lumpen.nu ger en rätt så dålig bild av vad de olika plutoner/grupperna gör. Och wikipedia hittar jag bara skyttesoldat som ger min information jag blir nöjd med.

Nån som har nån information om SSG? Eller är det för hemligt. Dom borde väl använda ungefär samma upplägg som SAS.

Använder SSG enbart Svenska AK5 tex?

Tipsar om förtydlingen av §14.