Jump to content

Mönstring tjej

Recommended Posts

Jag är ny här så om det finns likadana trådar redan såå var det inte min mening att göra en till.

Den 12-13e januari 2010 ska jag mönstra, varför är det två dagar?

Jag trodde det bara brukade vara under en dag.

Hursom är jag jätte-jätte-jättenervös inför det. Inte kondition osv för där vet jag att jag kommer prestera bra, men styrketestet däremot. Har hört att typ alla tjejer misslyckas med det så det gör mig ju inte mindre nervös. Har gjort en hel del marklyft på sistone och antar att det är ungefär samma teknik som ska användas? Typ lyfta mkt med benen eller vad man ska säga.

Det känns som att styrketestet avgör allt för om jag får dåligt där är det ju ingen idé att göra lumpen (om jag ens skulle få det isf?).

Sen är det väl bra att vara förberedd på vad man kan tänka sig att göra?

Jag har inte världens bästa koll där får jag väl erkänna, kan tänka mig ngt som är fysiskt men gärna också väldigt psykiskt krävande. Inte för fysiskt dock, visserligen är jag i bra form men ändå, jag är inte ute efter prestige så det känns inte lockande att ''bli första kvinnliga kustjägaren'' eller något annat sånt ;)

Har inget krav att det måste finnas andra tjejer där heller, min erfarenhet är mest att många tjejer = bråk och tjafs. Visserligen ska man väl kunna jobba med alla, men ändå.

Skulle kunna tänka mig flottan, och gärna något som har inryck under 2010 eftersom jag fyller 20 under 2010 och börjar känna mig gammal :p

Efter lumpen vill jag utbilda mig vidare till officer, är det något speciellt man ska välja isf? Ska jag säga det under mönstringen?

Aah, tusen frågor typ, men jag är verkligen nervös! :happy:

Finns en inaktiv tråd om just mönstring 2010 men även en relativt livlig för mönstring 2009.

Men men, skadar väll inte att svara här.

Jag var faktiskt och mönstrade förra veckan. Var bestämt att jag skulle vara där 2 dagar också men p.g.a att vi bara var 6 st som mönstrade samtidigt så blev vi klara till eftermiddagen och övriga fick åka hem. Dock så fick jag möjlighet att göra jägartestet så jag blev kvar till den andra dagen också.

Sen så kan man inte direkt säga att många misslyckas med styrketestet. Generellt sätt så brukar tjejer ha svårt för just styrketestet men man kan ju bara få en hög respektive låg poäng och tjejer i allmänhet brukar inte dra speciellt höga poäng, så allt är ju relativt. Men du verkar ju ha tränat på bra inför just mönstringen så jag ser ingen anledning till oro.

Vad gäller befattningar för lumpen så har det varit väldigt rörigt. Det har ju sagts att värnplikten ska läggas ned och att vi som mönstrar nu inte kan göra lumpen enligt det gamla systemet. Vad jag fick erfara på min mönstring var dock att vissa av oss blev inskrivna i utbildningsreserven (alltså inte få någon befattning) och tacka och säga adjö, men att vissa fick välja på några få befattningar såsom Insats, MP-Säk m.m. Så det är väldigt olika.

Men ett nytt system är på väg att träda ikraft där man först gör en kort grundutbildning för att därefter gå en kompletterande utbildning, när detta startar eller hur det kommer att se ut är det dock ingen som vet verkar det som.

Bra att du är nervös, det kommer att höja din prestationsförmåga. Men jag kan bara säga att med din motivation och träning är jag säker på att mönstringen kommer att gå bra.

Lycka till!

Inget fel med att vara nervös, jag var helt SJUKT nervig inför min mönstring och då kände jag mig ändå rätt schysst förberedd!

Men jag ska göra ett försök att ge lite tips o svar...

De flesta, eller i princip alla, tjejer har svårt för styrketestet. Jag har ingen aning om varför men det är något som Pliktverket är medvetna om och jag har för mig att om dom gör bedömningen att tjejen i fråga har goda förutsättningar i övrigt för att klara av en tjänst med tex krav på en 7:a och man råkar få en 5:a så kan dom ordna det. Vill du bli officer så ska du självklart nämna det!

Men olika sätt att träna på inför styrketestet kan vara roddmaskin, marklyft och benböj. Precis som du säger med tekniken så är benen jätteviktiga. Sjuksköterskan kommer säkert påminna dig om det och ge dig fler tips när du väl är där, som att fästa blicken högt osv. Men för att lyckas genom hela lyftet så kommer du också behöva använda överkroppen (rygg och axlar). Det är därför som roddmaskinen är så bra just här då rörelsen är nästintill exakt likadan som på testet. (Länk till lumpen.nu:s video med styrketestet)

Du har som oss alla andra som mönstrar/har mönstrat 09/10 otur med att det nya systemet med frivilliga soldater ska in i Försvarsmakten precis. Det innebär att man för 2010 kommer ha ett antal värnpliktstjänster som man kan få rycka in på frivilligt efter juli (plikten kommer gälla innan dess). Dom kan vara rätt fullsatta dock men jag är inte säker... För att lägga till så kan jag nämna att de flesta tjänster (runt hälften) för 10/11 också består av Insats/Bevakning. Jag försöker absolut inte klanka ner på den tjänsten, men det finns mer givande, meriterande, utmanande och säkert roligare tjänster i Försvarsmakten.

Det nya utbildningssystemet kommer att starta igång först i början av 2011, mer info hittar du i tråden om Mönstring 2009, och kommer vara möjlig att söka till i juni nästa år. Informationen om hur den kommer se ut osv är riktigt fattig just nu men man beräknar komma ut med ytterliggare info vid årsskiftet/våren 2010.

Och så var det befattning... Flottan vore säkert en grym plats att göra sin utbildning på! Dom har dock slutat ta in värnpliktiga och kommer i framtiden (som hela Försvarsmakten i övrigt egentligen) att satsa på anställda sjömän, tveka däremot inte att fråga, jag kan säkert ha fel. Vill du satsa på något lite mer fysiskt så har du alltid Amfibie, eftersom du nämnde flottan så kan kanske Stridsbåtförare va något att kika lite extra på? Marinen, Flygvapnet och Armén i övrigt är alla schyssta ställen att hamna på. När det gäller befattning så är det helt enkelt intresset som avgör - berätta gärna lite mer utförligare om vad du vill hålla på med (förutom flottan) så blir det enklare att ge tips :banghead:

Är det något annat du vill ha svar på så är det bara att fråga!

Inget fel med att vara nervös, jag var helt SJUKT nervig inför min mönstring och då kände jag mig ändå rätt schysst förberedd!

Men jag ska göra ett försök att ge lite tips o svar...

De flesta, eller i princip alla, tjejer har svårt för styrketestet. Jag har ingen aning om varför men det är något som Pliktverket är medvetna om och jag har för mig att om dom gör bedömningen att tjejen i fråga har goda förutsättningar i övrigt för att klara av en tjänst med tex krav på en 7:a och man råkar få en 5:a så kan dom ordna det. Vill du bli officer så ska du självklart nämna det!

Men olika sätt att träna på inför styrketestet kan vara roddmaskin, marklyft och benböj. Precis som du säger med tekniken så är benen jätteviktiga. Sjuksköterskan kommer säkert påminna dig om det och ge dig fler tips när du väl är där, som att fästa blicken högt osv. Men för att lyckas genom hela lyftet så kommer du också behöva använda överkroppen (rygg och axlar). Det är därför som roddmaskinen är så bra just här då rörelsen är nästintill exakt likadan som på testet. (Länk till lumpen.nu:s video med styrketestet)

Du har som oss alla andra som mönstrar/har mönstrat 09/10 otur med att det nya systemet med frivilliga soldater ska in i Försvarsmakten precis. Det innebär att man för 2010 kommer ha ett antal värnpliktstjänster som man kan få rycka in på frivilligt efter juli (plikten kommer gälla innan dess). Dom kan vara rätt fullsatta dock men jag är inte säker... För att lägga till så kan jag nämna att de flesta tjänster (runt hälften) för 10/11 också består av Insats/Bevakning. Jag försöker absolut inte klanka ner på den tjänsten, men det finns mer givande, meriterande, utmanande och säkert roligare tjänster i Försvarsmakten.

Det nya utbildningssystemet kommer att starta igång först i början av 2011, mer info hittar du i tråden om Mönstring 2009, och kommer vara möjlig att söka till i juni nästa år. Informationen om hur den kommer se ut osv är riktigt fattig just nu men man beräknar komma ut med ytterliggare info vid årsskiftet/våren 2010.

Och så var det befattning... Flottan vore säkert en grym plats att göra sin utbildning på! Dom har dock slutat ta in värnpliktiga och kommer i framtiden (som hela Försvarsmakten i övrigt egentligen) att satsa på anställda sjömän, tveka däremot inte att fråga, jag kan säkert ha fel. Vill du satsa på något lite mer fysiskt så har du alltid Amfibie, eftersom du nämnde flottan så kan kanske Stridsbåtförare va något att kika lite extra på? Marinen, Flygvapnet och Armén i övrigt är alla schyssta ställen att hamna på. När det gäller befattning så är det helt enkelt intresset som avgör - berätta gärna lite mer utförligare om vad du vill hålla på med (förutom flottan) så blir det enklare att ge tips :banghead:

Är det något annat du vill ha svar på så är det bara att fråga!

Rodd och benböj kör jag varje dag och är (enligt mig själv hehe ;) ) riktigt grym på dessa. Att rodd var bra inför styrketestet visste jag däremot inte, men det får det bli ännu mera av nu då.

Varför misslyckas tjejer med styrketestet? Är vi så mycket sämre att vi inte ens kan lyfta ordentligt eller vad går fel? (att få 2-3 på det momentet är att ''misslyckas'' enligt mig).

Jag vill inte vara Insats, har ett par kompisar som gör/gjort det och det låter trååkigt.

Stridbåtförare hade varit mitt förstahandsval, men vad jag läst (googlat och kollat runt) så verkar det inte som att de ska ta in några såna?

Om jag sen ska läsa till officer vill jag välja Aviatisk profil, är det smartare att försöka göra lumpen inom flygvapnet då eller har det absolut ingen betydelse?

Om man på mönstringen inte har någon riktig koll på vad man vill välja, är det risk att man får en riktig tråk-tjänst då eller?

Edited by slevin

Hej.

Roligt att du hittat hit :banghead:.

Du kommer iallafall att få söka en preliminär befattning.

Detta är Saxat från http://www.lumpen.nu/Frivillighet/FAQ-Frivillighet/

Du som tjej får en preliminär befattning om du uppfyller kraven för att tjänstgöra i Försvarsmakten. Det betyder att du får veta vilken typ av befattning som passar dig. Du kommer inte att rycka in till din preliminära befattning utan får söka till den frivilliga militära grundutbildningen hos Försvarsmakten. Läs mer under lumpen.nu/tjej. Anmäl ditt intresse på www.mil.se/rekrytering.

Tack och adjö =)

Johan

Edited by Suncat

De flesta tjejer har svårt för styrkeprovet därför att tjejer är av naturen svagare än killar. Givetvis finns det tjejer som presterar bra, men då har de i regel tränat ganska intensivt för det.

Lycka till.

Såå ska man gå efter det så borde det gå bra för mig alltså... :P

Jag är bara så sjukt nervös, såhär nervös har jag aldrig varit ens när jag tävlingsidrottat.

Det är ju runt månaden kvar, fattar inte att jag är så nervös redan. Ska man säga att man idrottat en del och så eller är det ointressant för dom? Typ att de bara går på testresultaten ist? Har förövrigt varit lagledare inom min idrott också, är det ngt jag ska ta upp i tex psykologsamtalet?

Kom på en sak till, ungefär hur länge behöver man cykla för en 7a? 30 min? 45 min?

Kom på en sak till, ungefär hur länge behöver man cykla för en 7a? 30 min? 45 min?

Jag chansar på att jag cyklade i ungefär 15 minuter för 6a och var då 53 sekunder från en 7a. Värt att tillägga dock är att jag väger 100kg och väger man mycket måste man också cykla en längre tid. Detta är också anledningen till att många tjejer lyckas bättre på detta :banghead:

Jag chansar på att jag cyklade i ungefär 15 minuter för 6a och var då 53 sekunder från en 7a. Värt att tillägga dock är att jag väger 100kg och väger man mycket måste man också cykla en längre tid. Detta är också anledningen till att många tjejer lyckas bättre på detta :banghead:

Det var en kille som cyklade samtidigt som mig som vägde lite mer än vi andra så sköterskan ökade tyngden på honom så han behövde inte cykla så länge som vi andra. Så det beror nog på vilken sköterska man får.

Jo det ar standaliserat! Ju tyngre du ar desto mer kraft far du lagga pa pedalerna.

Och ja slevin, du ska absolut ta upp att du ar aktiv inom idrott och ev. tavlingsidrottar och att du har varit/ar lagkapten, da det "kan" oka din befalslamplighet siffra. Psykologen kommer helt enkelt stalla dig an massa fragor som du ska svara pa sanningsenligt. Sjalvklart ar det plus om man ar an aktiv idrottare, lagkapten, representant i elevradet, naturmanniska etz etz.

Rodd är bra då det innebär samma teknik när du drar som vid styrketestet somsagt, det rådet som jag fick när jag pratade med en gyminstruktör för ca 1 år sen - man tränar helt enkelt in tekniken. Vid rodd så tränar du däremot uthållig styrka medan du under styrketestet måste ge ett maximalt ryck. Ett marklyft nångång ibland kan därför vara en idé som komplement, efter midjan kan man också testa att dra upp den mot bröstet för att få in rygg och axlar samtidigt.

Jag låg på nätta 67kg och fick väl trampa på i en ca 12min för en 8:a så det är väldigt individuellt...

Vad det gäller stridsbåtförare så är jag lite tveksam. 91:orna hade möjlighet att söka extramönstring för tjänsten med planerat inryck i januari 2011 men det nya systemet sätter käppar i hjulet så allt är ju riktigt luddigt. Nämn det för din mönstringsförrättare på plats i vilket fall som helst, skadar inte att fråga.

Det har ingen betydelse om vilken vapengren du väljer om du sen vill fortsätta in på aviatisk profil på officershögskolan. En grundutbildad fallskärmsjägare kan lika lätt bli officer i flottan som i flygvapnet, som exempel.

Risken är ju att mönstringsförrättaren kan bättra på sanningen lite och att själv veta på ett ungefär vad man kan tänka sig att söka är riktigt skönt när man väl är där. Jag hade 5 alternativ, 3 av dessa var amfibietjänster med krav på syn a. Det visade sig att jag låg på syn b - då kändes det riktigt tryggt att veta att jag hade mina andra alternativ i ryggen samtidigt som jag visste vad de skulle innebära rent utbildningsmässigt.

• 2 weeks later...

Tittade på den där filmen om styrketestet, vad långsamt han drog. Ska man verkligen dra så långsamt? Jag trodde det skulle gå fort :p

Lite halvt ot också, jag har inte bokat resa än för jag kan inte bestämma mig för om jag ska chansa på att tåget inte är försenat och ta ett tåg som är framme 12, bussen till mönstringen går 1220 eller om det var 1230. Eller om jag ska ta tidigare tåg och vara framme runt 10 och få vänta.

Ska ju trotsallt resa med SJ och 2 timmars väntan går ju rätt snabbt.

Så, ska jag chansa och ta det senare och riskera komma sent eller ta det tidigare?

det går inte dra fortare

det är hydralisk broms på stången så enda som händer när du drar hårdare är att du trycks hårdare mot vågen du står på.

det är därifrån man får ut din muskelstyrka.

dvs maxbelastning du drar delat med din vikt.

Kom på en till sak som antagligen kommer vara en nackdel för mig.

Sista året i gymnasiet satsade jag stenhårt på min idrott (mycket tidskrävande idrott dessutom) och hade därför rätt låg närvaro i skolan eftersom jag idrottade istället och i princip bara var i skolan för att skriva proven. Så fick man tydligen inte göra så jag har 7-8 IG som jag håller på att tenta av (klar i typ april) och det ser ju inte sådär jättebra ut på betygspappret. Däremot fick jag VG i specialidrott pga satsningen (missade ett prov där så därför inget MVG :( ).

I övrigt har jag en rätt jämn fördelning av G-VG och MVGn.

det går inte dra fortare

det är hydralisk broms på stången så enda som händer när du drar hårdare är att du trycks hårdare mot vågen du står på.

det är därifrån man får ut din muskelstyrka.

dvs maxbelastning du drar delat med din vikt.

Där ser man, så man ska dra med ungefär den farten som filmen visar?

Hur mkt ska jag som väger runt 70 dra för tex en 6a? Om man jämför med tex ett marklyft, hur tungt skulle jag behöva klara lyfta?

Om man nu kan jämföra så?

jag vet inte var medelvärdet ligger så tyvärr kan jag inte svara på den sista frågan.

men ang betygen så hade jag avbrutet gymnasie och betydligt fler IG än du när jag mönstrade.

det var inget som gjorde någon skillnad vad jag vet.

hur det ser ut idag vet jag inte.

enda jag kan säga är.

gå dit, gör det absolut bästa du kan, se till att inte vara sjuk eller nåt annat som kan påverka resultaten negativt.

jo, kan säga en sak om styrketestet, kan du lyfta din egen kroppsvikt så bör du komma långt.

Kan man flytta fram mönstringen?

Har skadat mig =/

Tror det är en bristning i vaden, känns precis likadant som när jag hade det för några år sen, förutom att nu kan jag inte ens stödja på benet. Tänkte vila idag och imorrn och är det inte bättre då så får jag väl kolla med nån idrottsläkare.

Typiskt :(

Förhoppningsvis är det väl bara någon sträckning.

Kan man flytta fram mönstringen?

Har skadat mig =/

Tror det är en bristning i vaden, känns precis likadant som när jag hade det för några år sen, förutom att nu kan jag inte ens stödja på benet. Tänkte vila idag och imorrn och är det inte bättre då så får jag väl kolla med nån idrottsläkare.

Typiskt :(

Förhoppningsvis är det väl bara någon sträckning.

Ring och fråga dem imorgon, det ska inte vara omöjligt tror jag. :unsure:

Känns mkt bättre nu, inte 100 men bättre så jag kan nog åka ändå.

Är bara så sjukt rastlös efter att inte kunnat träna på en vecka. Men imorrn kan jag äntligen träna igen.

Bara en vecka kvar nu iaf, är både taggad och nervös. :banghead:

Är bara så sjukt rastlös efter att inte kunnat träna på en vecka. Men imorrn kan jag äntligen träna igen.

Bara en vecka kvar nu iaf, är både taggad och nervös. :rolleyes:

Min personliga åsikt är att du bör flytta fram det. Det är inte särskilt kul att ta en sådan risk om man inte behöver det och kanske prestera sämre än vad man kan pga av skada eller sjukdom. Jag var lite besviken på mig själv för att jag kunde fått bättre på cykeln om jag tagit mig i kragen och faktiskt tränat.

För övrigt bör inte en veckas bortfall av träning göra så stor skillnad. Har du god grundkondition och styrka så går det galant iallaf. Jag drog en nia på styrkan och cyklade hem en sexa, medan de uppskattade att jag skulle få en fyra eller en femma. Och då hade jag inte tränat regelbundet på säkert 3-4 månader och ölat en del under sommarlovet.

Edited by linush

Du har ju fram till den sista Juni på dig att mönstra, så vida du inte vill rycka in som värnpliktig och inte som frivillig. Sista inrycket för värnpliktiga är som jag förstått i Maj. Så man kan ju säga att du definitivt har tiden på din sida.

Min personliga åsikt är att du bör flytta fram det. Det är inte särskilt kul att ta en sådan risk om man inte behöver det och kanske prestera sämre än vad man kan pga av skada eller sjukdom. Jag var lite besviken på mig själv för att jag kunde fått bättre på cykeln om jag tagit mig i kragen och faktiskt tränat.

jo det är en jävligt bra åsikt. Hade turen med mig att jag stukade foten kvällen innan på en fotbollsträning och halvhaltade....visste att jag skulle få åka hem direkt utan at göra några tester så jag sa inget. När det kom till styrketestet lade jag i princip all kaft på det ena benet och det blev uruselt.... drogtilllut en 3 :banghead: , även fast läkaren skickade tillbaka mig och gav mg 2 extra lyft med anledning att med mina ben borde jag dra minst en 7:a... och det roligast av allt var att jag drog en 8 (på gränsen till en 9) på en av deras mässor där man kan får testa lyfta :banghead: . Fick f.ö. 9 på cykeln och 6 på IQ-testet.... inte kul dag måste jag säga

Du har ju fram till den sista Juni på dig att mönstra, så vida du inte vill rycka in som värnpliktig och inte som frivillig. Sista inrycket för värnpliktiga är som jag förstått i Maj. Så man kan ju säga att du definitivt har tiden på din sida.

Exakt vad får dig att tro att det finns platser där? Förstår du inte hur många 91or som mönstrat det senaste året? Självfallet är det tusentals i utbildningsreserven för länge sedan.

jo det är en jävligt bra åsikt. Hade turen med mig att jag stukade foten kvällen innan på en fotbollsträning och halvhaltade....visste att jag skulle få åka hem direkt utan at göra några tester så jag sa inget. När det kom till styrketestet lade jag i princip all kaft på det ena benet och det blev uruselt.... drogtilllut en 3 :baskerKav: , även fast läkaren skickade tillbaka mig och gav mg 2 extra lyft med anledning att med mina ben borde jag dra minst en 7:a... och det roligast av allt var att jag drog en 8 (på gränsen till en 9) på en av deras mässor där man kan får testa lyfta ,O . Fick f.ö. 9 på cykeln och 6 på IQ-testet.... inte kul dag måste jag säga

Varför tränade du fotboll dagen före ett konditionstest (och styrketest) som är så viktigt för dig? Tänker både på skaderisk och vila.

Jo iofs. Men att mönstra nu i januari hade passat så bra i tid. Har fortfarande inte bestämt mig än för igår och idag känner jag inget öht så det var nog aldrig ngn bristning utan mera nån överansträngning. Testade cykla rätt tungt på gymmet idag i 30 min och det var inga problem alls.

Tänkte på en sak, en del skriver att dom cyklat 15-20 min och fått det och det betyget, är det inkl uppvärmning?

Exakt vad får dig att tro att det finns platser där? Förstår du inte hur många 91or som mönstrat det senaste året? Självfallet är det tusentals i utbildningsreserven för länge sedan.

Jag är dessutom 90a så det kanske är ännu mera nackdel att vänta? Om de hellre vill ha 91orna eller ngt sånt.

Jo iofs. Men att mönstra nu i januari hade passat så bra i tid. Har fortfarande inte bestämt mig än för igår och idag känner jag inget öht så det var nog aldrig ngn bristning utan mera nån överansträngning. Testade cykla rätt tungt på gymmet idag i 30 min och det var inga problem alls.

Tänkte på en sak, en del skriver att dom cyklat 15-20 min och fått det och det betyget, är det inkl uppvärmning?

Jag är dessutom 90a så det kanske är ännu mera nackdel att vänta? Om de hellre vill ha 91orna eller ngt sånt.

Cyklade du på i 30min utan att du kände något så tycker jag du ska köra, verkar inte vara några problem. Alla resultat på cykeln är ju högst individuella, när du får din sluttid så är uppvärmningen inräknad har jag för mig. På listan över de som hade tagit nian (vilka man skriver upp på en whiteboard i samma rum som ett sorts highscore) så verkade samtliga tider ligga strax över 13min. Själv höll jag på i en 12min (inkl. uppvärmning) och kunde hoppa av på en 8, (enligt sjuksystern skulle jag ha fått trampa på i en minut till för en 9).

Att vänta kan vara en nackdel, men då tror jag mest rent personligt - kan ju vara roligare att rycka in med folk som ligger relativt nära ens egna ålder.

Om hon väntar spelar nog ingen större roll eftersom nästa värnpliktsinryck är i Maj, då det faktiskt bör vara för sent för att kunna rycka in nu i Januari då det sker på måndag samt veckan efter det. De 91or som jag känner som ska rycka in i år har antingen gått gymnasiet -90or och därmed tagit studenten i somras, eller avslutar sina studier tidigare och hoppas på ngn form av tjänsteledighet eller permis för att få närvara vid studenten.

Varför tränade du fotboll dagen före ett konditionstest (och styrketest) som är så viktigt för dig? Tänker både på skaderisk och vila.

därför att det "bara" var en slapp träning och att jag under min 13 års karriär aldrig skadat mig så allvarligt :rolleyes:

aja, ska väl vara tacksam att jag får göra det överhuvet taget antar jag :D