Jump to content

Bandkanon 1 - En epok har gått i graven


The Swede

Recommended Posts

Min uppfattning är att alla pjäser som seritillverkades hette C från början. (Inte hundra säker)

 

//Smaug

C-vagnar blev de först efter senaste renoveringen.

Står det inte en vagn uppställd som monumentvagn någonstans på I19 ?

 

Den är troligen inte renoverad?

 

Detaljer som ändrats på vagnarna vill vi gärna ha.

 

Varför är det t.ex. olika många radioantenner?

Helt rätt angående benämningen det skedde 89-90 då bla POS2 sattes in och Telferbommen togs bort. Den pjäsen som står utanför I19 är en renoverad men har vissa komponenter bortmonterade

 

Om vi börjar med Sb-sidan och antalet antenner

 

1967 då pjäsen kom till A8 fanns Ra421 installerad i pjäsen, alltså den som inte har förinställda kanaler vilket skiljer den från Ra422. Övrig kommunikation skedde med tråd dvs till Centralinstrument 729 vid batteriplatsen.

 

Efterhand byttes Ra421 ut och ersattes med Ra422.

 

97/98 sattes en Ra480 in i vagnen och ersatte då tråden för datakommunikationen till SKER vid Bpl, dock var 422 kvar i vagnen för talsb

 

00/01 SKER sätts in i Höger hytt på pjäs och Ra422 tas bort och ersätts med 3 st Ra480.

 

02/03 FUM SLB monteras och ytterliggare en radio 480 monteras alltså totalt 4 st. Detta skedde bara på 4 av pjäserna.

 

Därav att antalet antenner kan variera.

 

//Smaug

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

00/01 SKER sätts in i Höger hytt på pjäs och Ra422 tas bort och ersätts med 3 st Ra480.

 

 

//Smaug

 

Ursäkta min bump, men måste göra en liten smärre korrigering på detta påstående:

 

SKER:en sattes in i höger hytt redan hösten 1999 eftersom att bandkanonen skulle ingå i artilleridemostratorprojektet som pågick under 99/00. Detta gjordes på alla fyra pjäserna man hade utbildning på under 99/00.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • BlåGul -1

Ni som har varit med ett tag, vad tycker ni om våran nya Archer som snart ska börja levereras?

 

24st exemplar, som tar både Haubits och Bandkanonens plats samtidigt!

 

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Materiel-och-teknik/Vapen/Haubits-77-B-Dumper/

 

 

Kolla och fortsätt gärna den diskussionen i tråden http://forum.soldf.com/index.php?/topic/39171-archer-till-norge-och-sverige/page__st__60 !

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Bandkanon 1 - En epok har gått i graven
  • 4 years later...
On 5/1/2003 at 10:41 PM, Smaug said:

Jag måste skriva ett par rader om varför man skrotar detta system, även om tråden har varit inaktiv ett tag och risk för upprepning finns.

 

Även om Bkan är ett system som är fullt funtionellt med hög eldhastighet, stor rörlighet, autonumitet och bra ledningssytem (FUM SLB) är det föråldrat.

 

Reabiliteten på systemet har sjunktit kraftfullt på senare år och behovet av reservdelar har stigit. En anledning är att slitaget på ett fåtal pjäser har stigit är att de ärombyggda med nya radioinstallationer och ledningssytem, detta bla pga ArtDemo-projektet. Vissa reservdelar finns det gott om i och med att de är de samma som till Strv 103. Andra typ bromsbelag är det helt slut på. Detta gör att man måste tillverka nya och blir dyrt.

 

Vidare har man nu skjutit slut på ALLA (utom en, som går till destruktion) övn-granater till Bkan, vilket gör att det inte går att skjuta något mer utan nyproduktion av am. Att starta en ny lina för nytillverkning av Övngr blir orimligt dyrt. Som ni alla säkert vet, är det skjutförbud på alla sgr till Bkan om de inte kontrolleras först (kostnad ~10000:- / gr). Detta gäller givetvis inte av händelse av ofred.

 

Slutsats för att få systemet funktionellt skulle det behövas nytillverkning av reservdelar och ammunition samt renovering av redan befintliga pjäser. Detta skulle ändå bara vara en lösning på kort sikt.

 

Det som nu kommer att hända med systemet är något oklart men de har förrådsställts och skall vara där minst ett år. Därefter sker skrotning alt om något muséum är intresserat.

 

Våga skrota materiel, våga se framåt.

I ärlighetens namn, så uppstår i stort sett samtliga av dig nämnda problem och brister av att man bestämt sig för att avveckla systemet. Hade man inte gjort det så hade ej heller tillverkning upphört av det som behövs.

 

Du har även uteslutit möjligheten att montera pjäsen på ett annat chassie, vilket borde ha utvärderats innan man säger att pjäsen är utdaterad. Dock saknades det politiska intresset och därmed de ekonomiska medlen för detta.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, weekendwarrior said:

I ärlighetens namn, så uppstår i stort sett samtliga av dig nämnda problem och brister av att man bestämt sig för att avveckla systemet. Hade man inte gjort det så hade ej heller tillverkning upphört av det som behövs.

 

Du har även uteslutit möjligheten att montera pjäsen på ett annat chassie, vilket borde ha utvärderats innan man säger att pjäsen är utdaterad. Dock saknades det politiska intresset och därmed de ekonomiska medlen för detta.

Nu hade man ju dragit igång ArtDemo projektet och börjat planera för framtiden så Bkan var ju utdömd sedan "länge".

Vid den tiden var det inte heller aktuellt i försvarsmakten att ha stora tunga resurskrävande artillerisystem med kort räckvidd.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Chassi said:

Nu hade man ju dragit igång ArtDemo projektet och börjat planera för framtiden så Bkan var ju utdömd sedan "länge".

Vid den tiden var det inte heller aktuellt i försvarsmakten att ha stora tunga resurskrävande artillerisystem med kort räckvidd.

Jag vet inte om jag skulle vilja hålla med om kort räckvidd. Enligt de uppgifter jag hittar skulle den vara på ca 25 km för Bkan, jämfört med 21-27 km för FH77A/B och 30-50 km för FH77BW.


Jag har inte hittat någon uppgift om att basflödesgranat fanns tillgänglig till Bkan... om så inte är fallet, men möjligt, så borde maximalt skjutavstånd på uppåt 30 km vara inom räckhåll.

 

Andra länder brukar fortfarande art-system i räckviddsregistret 10-20 km.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, weekendwarrior said:

Jag vet inte om jag skulle vilja hålla med om kort räckvidd. Enligt de uppgifter jag hittar skulle den vara på ca 25 km för Bkan, jämfört med 21-27 km för FH77A/B och 30-50 km för FH77BW.


Jag har inte hittat någon uppgift om att basflödesgranat fanns tillgänglig till Bkan... om så inte är fallet, men möjligt, så borde maximalt skjutavstånd på uppåt 30 km vara inom räckhåll.

 

Andra länder brukar fortfarande art-system i räckviddsregistret 10-20 km.

Vad andra länder gör är sällan av intresse.

 

Med räckvidd menar jag helheten, bränslekrävande, långsam, korta skjutavstånd.

 

Det är ett logistiskt tungt system vilket i många fall var vad man ville komma ifrån vid den tiden.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Chassi said:

Vad andra länder gör är sällan av intresse.

 

Med räckvidd menar jag helheten, bränslekrävande, långsam, korta skjutavstånd.

 

Det är ett logistiskt tungt system vilket i många fall var vad man ville komma ifrån vid den tiden.

Men helheten ligger också i chassit, som jag menar på möjligen hade kunnat bytas ut.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, weekendwarrior said:

Men helheten ligger också i chassit, som jag menar på möjligen hade kunnat bytas ut.

Möjligen då för att förlänga brukstiden. Då vi inte ens hade kanoner några år. Men inte nu då utvecklingen har gått framåt, Där det finns bättre alternativ. Redan då var den onödigt tung.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

On 12/26/2021 at 4:56 AM, weekendwarrior said:

Jag vet inte om jag skulle vilja hålla med om kort räckvidd. Enligt de uppgifter jag hittar skulle den vara på ca 25 km för Bkan, jämfört med 21-27 km för FH77A/B och 30-50 km för FH77BW.


Jag har inte hittat någon uppgift om att basflödesgranat fanns tillgänglig till Bkan... om så inte är fallet, men möjligt, så borde maximalt skjutavstånd på uppåt 30 km vara inom räckhåll.

 

Andra länder brukar fortfarande art-system i räckviddsregistret 10-20 km.

Enligt pansar ointresse så var räckvidden 25+ med den granattyp som kunde skjuta längst. Där det fanns tre olika räckvidder att välja på.

 

"Historierna om Bkan är många. Helt klart är att dess användare var stolta över sitt system. Vid en uppvisning på Kråk hann bandkanonvagnen gruppera, avfyra hälften av ammunitionslasten, omgruppera och skjuta resterande skott på samma tid som Haubits 77AD hann få iväg något enstaka skott (en Haubits 77B hann inte ens gruppera innan Bkan åkt vidare)."

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
1 hour ago, weekendwarrior said:

Ja, det blir det. Min poäng var att återanvända pjäsen, inte fordonet.

Är det då inte bättre att köpa in ett modernare system. Som exempelvis begagnade K9 för ca 30 miljoner styck. Vi kan då manuellt också välja ammunition. Till skillnad mot färdigladdade magasin. Som vi kanske får två st mot en ny ARCHER. Tämligen snabbt borde vi kunna få dem. Och senare modernisera dem. Samt kanske en K10 ammunitionslastare per kompani. Men inte nödvändigt.  

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, madman said:

Är det då inte bättre att köpa in ett modernare system. Som exempelvis begagnade K9 för ca 30 miljoner styck. Vi kan då manuellt också välja ammunition. Till skillnad mot färdigladdade magasin. Som vi kanske får två st mot en ny ARCHER. Tämligen snabbt borde vi kunna få dem. Och senare modernisera dem. Samt kanske en K10 ammunitionslastare per kompani. Men inte nödvändigt.  

Det kanske det är.

Jag vet inte vad det skulle ha kostat att modifiera begagnade stridsvagnschassin för Bkan-pjäsen.

Link to comment
Share on other sites

On 2/7/2022 at 4:11 PM, weekendwarrior said:

Det kanske det är.

Jag vet inte vad det skulle ha kostat att modifiera begagnade stridsvagnschassin för Bkan-pjäsen.

Men visst kunde vi ha köpt Leo1 eller Leo2 chassin och använt dem en tid till.

Likaså som att vi inte tog hem ett stort antal 2S1 och försåg dem med vår 120 mm kanon. Eller gjorde dem till GRK, IKV och IFV fordon etc. Eller som ryssarna nu gjort med en kombinerad GRK och kanon anpassad för Nato ammunition inkl heat ammo. Med räckvidder upp mot ca 13 km.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Undrar när bandkanon BK1A får sin renässans i form av K9A1 eller kommande K9A2. En sådan bataljon på 12 st skulle gott kunna placeras i Norra Sverige. Det skulle även vara en fördel om vi ska hjälpa varandra. Eftersom både Norge och Finland har K9. Då vår situation med artilleri fortsätter att vara försvagad. Med att vi nu släpper iväg 22 st. Så betyder det inte så mycket att vi då beställer 24 st ARCHER. 

 

Nu ska även Rumänien skapa tre artilleribataljoner i form av K9. Bestående av 18 st vardera. Summa 54 st K9.

Vilken sort det bil framgår inte.  Även Stor Britannien avser att köpa K9A2. De 14 st ARCHER blir en utfyllnad. Då de skickar 30 st AS90 till Ukraina.

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, madman said:

Undrar när bandkanon BK1A får sin renässans i form av K9A1 eller kommande K9A2. En sådan bataljon på 12 st skulle gott kunna placeras i Norra Sverige. Det skulle även vara en fördel om vi ska hjälpa varandra. Eftersom både Norge och Finland har K9. Då vår situation med artilleri fortsätter att vara försvagad. Med att vi nu släpper iväg 22 st. Så betyder det inte så mycket att vi då beställer 24 st ARCHER. 

 

Nu ska även Rumänien skapa tre artilleribataljoner i form av K9. Bestående av 18 st vardera. Summa 54 st K9.

Vilken sort det bil framgår inte.  Även Stor Britannien avser att köpa K9A2. De 14 st ARCHER blir en utfyllnad. Då de skickar 30 st AS90 till Ukraina.

Fast vad händer med Storbritanniens Archers när de fått sina K9A2? 

 

Skall de köra 2st olika system eller kommer de sälja tillbaka Archers till Sverige.

 

Vad händer med Sveriges sk försvarssarsning? Munväder?

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, TKraften said:

Fast vad händer med Storbritanniens Archers när de fått sina K9A2? 

 

Skall de köra 2st olika system eller kommer de sälja tillbaka Archers till Sverige.

 

Vad händer med Sveriges sk försvarssarsning? Munväder?

 

//TF 

Jag tror på en del snabbrörliga bataljoner/brigader. Där fyller ARCHER ett syfte. Även på lastbilar. Då dessa som regel har hjulgående fordon. Så är Stor Britannien smarta så behåller de ARCHER för sådana förband. Eller så byter dem till annat hjulgående. Även vi skulle kunna bygga upp två sådana bataljoner åtminstone. Eller tre om Mälardalen bara ska hjulgående fordon. Med köp av bättre beväpnade PATG360. 

 

Sveriges försvarssatsning verkar gå trögt. Se bara på Finland som fortsätter att satsa. De köper nu mer NLAW och Spike så vi kanske kommer under Finland i antalet NLAW igen. Då de också  redan har flera varianter av Spike. De har redan beställt fler K9 och beställer mer ammunition. Samt allt annat de redan har beställt till sitt raketartilleri och mer luftvärnsrobotar etc. Vi väljer istället att tömma vårt tunna lager. Men jag är kluven. Då Ukraina behöver och skulle kunna få mer av oss. Men då bör vi även kunna få fylla på. Förhoppningsvis är det vi som har skickat RB56 också.   

 

Signalerna att vi satsar bör också visas. Så ock i liten del. Med att beställa typ 30-50st AMP med tillhörande robotar etc. för om vi satsar på fler granater eller fler NLAW ger inte samma signaler. Mot att det kommer ut nya saker på förband. Och då menar jag inte hjälmar eller andra kläder etc.  

 

För att vi ska kunna få fler kanoner lär nog dröja. Då vi återigen blir på en låg nivå med artilleriet.  Vi bör ju få något för våra ARCHER. Så varför då inte direkt köpa in beg K9 för ca 30 miljoner styck. För nytt raketartilleri kan vi väl inte hoppas på istället. Som senare uppgraderas till K9A1 i samband med nya ARCHER. Sedan skulle kommande K9A2 vara mer fördelaktigt på många plan i Norrland. 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

En pessimist som jag menar på att vi med de "försvarssatsningarna" som de kallas nu mer har stoppat den succesiva nedrustningen.

 

En stor del av de satsade pengarna går ju till märkliga uppstartsprojekt av nya regementen och att äntligen börja beta av materielberget och ge försvarsmakten den utrustning som de väntat på i över ett decennium.

Edited by Chassi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Chassi said:

En pessimist som jag menar på att vi med de "försvarssatsningarna" som de kallas nu mer har stoppat den succesiva nedrustningen.

 

En stor del av de satsade pengarna går ju till märkliga uppstartsprojekt av nya regementen och att äntligen börja beta av materielberget och ge försvarsmakten som de väntat på i över ett decennium.

Ja man är ju inte imponerad om man jämför med tex Polens satsningar.

 

Belåna upp till 33% bnp och börja storsatsa på FM kan ju jag få tycka.

 

Bygg fabriker som tillverkar försvarsmaterial.

 

Börja växa nångång...

 

 

//TF 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...