Kolind Posted December 7, 2009 Report Share Posted December 7, 2009 (edited) Hej, en av mina vänner blev medlem i ung vänster i mitt namn (utan min vetskap). Så idag fick jag hem ett brev där det stod välkommen osv. Jag var alltså redan medlem för att det var gratis första året så det var ingenting med betalning eller verifiering. Kan det bli problem med en framtida karriär i försvaret då? Ung vänster är rätt radikala tänker jag på. Jag blev lite orolig nu. Jag ska väl poängtera att jag inte sympatiserar något vidare med vänstern. Tack på förhand mvh Kolind Edited December 7, 2009 by Kolind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Psilander Posted December 7, 2009 Report Share Posted December 7, 2009 (edited) Jag tänkte så här när jag såg rubriken: "Okej, här har vi någon som varit med i något av de extrema partierna på vänster respektive höger flanken och som nu "bättrat" sig och som nu undrar ifall man kan "ångra" sig" Men när jag såg att vi snackade om ung vänster så började jag att skratta, jag tror ungdomarna kallar det LoL(?). Bara för att vara övertydlig: Vi talar om ett ungdomsförbund för ett etablerat riksdagsparti, visst man får säga vad man vill om deras politik men så extrema åsikter att det skulle ses som ett hot i en eventuell säkerhetskontroll inför antagning är nog inte att tänka på. Bli lite förundrad på vilken bild du har av FM som inte skulle tolerera folk från alla politiska läger och att de skulle föra protokoll över det. Dom/SÄPO försökte med det en gång i tiden och då kallades det IB...det gick inte så bra. Kort sagt: Du har inget att orora dig för. Edited December 7, 2009 by klawe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted December 7, 2009 Report Share Posted December 7, 2009 Anställda i FM (både reserv- och aktiva YOff) sitter idag i allt från kommunalfullmäktige från diverse partier till riks- och europaparliament. Så medlemskap i ett ungdomsförbund tillhörande ett riksdagsparti kan omöjligtvis vara ett problem. Om du sedan hyser åsikter att världsrevolutionen skall komma med vapenmakt i närtid har vi ett annat scenario, men mig veterligen är UV lite mer vettiga än så. /Lew, som i sin ungdom var med i SSU och likväl gjorde lumpen och nu är med i HV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjex Posted December 7, 2009 Report Share Posted December 7, 2009 Hej, en av mina vänner blev medlem i ung vänster i mitt namn (utan min vetskap). Så idag fick jag hem ett brev där det stod välkommen osv. Jag var alltså redan medlem för att det var gratis första året så det var ingenting med betalning eller verifiering. Kan det bli problem med en framtida karriär i försvaret då? Ung vänster är rätt radikala tänker jag på. Jag blev lite orolig nu. Jag ska väl poängtera att jag inte sympatiserar något vidare med vänstern. Tack på förhand mvh Kolind Du bör påpeka för din vän att han/hon troligtvis har gjort sig skyldig till någon form av urkundsförfalskning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grisbasse Posted December 7, 2009 Report Share Posted December 7, 2009 (edited) Då det mig veterligen inte finns M-nummermärkta palestinasjalar kan du nog få det jobbigt. Nejdå, ingen fara för din framtid! Dock bör du ta tillfället i akt och jävlas tillbaka med din polare. Säg att du gjort en anmälan så kan du nog få honom att svettas lite! Edited December 7, 2009 by grisbasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zip Posted December 7, 2009 Report Share Posted December 7, 2009 Dock bör du ta tillfället i akt och jävlas tillbaka med din polare. Säg att du gjort en anmälan så kan du nog få honom att svettas lite! Tänkte på det - är inte detta urkundsförfalskning och straffbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted December 7, 2009 Report Share Posted December 7, 2009 Dock bör du ta tillfället i akt och jävlas tillbaka med din polare. Säg att du gjort en anmälan så kan du nog få honom att svettas lite! Tänkte på det - är inte detta urkundsförfalskning och straffbart. Beror ju på vad han har fått hem för något, om det är "tack för din intresseanmälan" så är det väl lite osäkert, men är det ett medlemskort så är det helt klart urkundsförfalskning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zip Posted December 7, 2009 Report Share Posted December 7, 2009 (edited) Många som gör "roliga" saker - utan att förstå vad det kan innebära Edited December 7, 2009 by zip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted December 7, 2009 Report Share Posted December 7, 2009 Då det mig veterligen inte finns M-nummermärkta palestinasjalar kan du nog få det jobbigt. Shemagen är ju ganska lik, särskilt för utomstående... Nej, som de andra har sagt, det är ingen fara. Du måste nog ha varit insyltad i någon rejält extrem rörelse (som också förekommit i några brottsmål då och då) för att bli avfärdad av den anledningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted December 8, 2009 Report Share Posted December 8, 2009 Är du säker på att du verkligen vill vara vän med den där vännen? Förövrigt så känns det som att det knappast ska vara nått problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredas Posted December 8, 2009 Report Share Posted December 8, 2009 Hade det varit under 60-talet när IB höll på att härja runt hade det kanske varit till din nackdel, men så vida du inte har några åsikter som går emot FMs värdegrund borde det i dagsläget inte ha någon som helst inverkan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolind Posted December 8, 2009 Author Report Share Posted December 8, 2009 Bara för att vara övertydlig: Vi talar om ett ungdomsförbund för ett etablerat riksdagsparti, visst man får säga vad man vill om deras politik men så extrema åsikter att det skulle ses som ett hot i en eventuell säkerhetskontroll inför antagning är nog inte att tänka på. Bli lite förundrad på vilken bild du har av FM som inte skulle tolerera folk från alla politiska läger och att de skulle föra protokoll över det. Dom/SÄPO försökte med det en gång i tiden och då kallades det IB...det gick inte så bra. Kort sagt: Du har inget att orora dig för. Ja jag överdrev väl lite men jag kände en liten obehagskänsla och tänkte att det var bäst att fråga. Alltså nu när du säger det så känner jag mig lite fånig men jag kände att det var det parti som var minst accepterat ( i alla fall innan). Jag tänkte att ung vänster är snäppet mer radikala än Vänsterpartiet, och med snäppet menar jag att det finns riktiga rötägg (som det förvisso gör i alla partier) Då det mig veterligen inte finns M-nummermärkta palestinasjalar kan du nog få det jobbigt. Nejdå, ingen fara för din framtid! Dock bör du ta tillfället i akt och jävlas tillbaka med din polare. Säg att du gjort en anmälan så kan du nog få honom att svettas lite! Det jävlas på daglig basis, så det är nog ingenting som någon slutar med Tänkte på det - är inte detta urkundsförfalskning och straffbart. Beror ju på vad han har fått hem för något, om det är "tack för din intresseanmälan" så är det väl lite osäkert, men är det ett medlemskort så är det helt klart urkundsförfalskning. Jag fick ju hem ett " tack för att du ville bli medlem hos oss och välkommen" Det var därför jag blev lite orolig Är du säker på att du verkligen vill vara vän med den där vännen? Förövrigt så känns det som att det knappast ska vara nått problem. Han menade garanterat inget illa så det gör inte så mycket, lite ska man väl tåla Tack för era svar alla och varsågoda till er som fått er ett gott skratt på kvälls- och morgonkvisten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VMI2002 Posted December 8, 2009 Report Share Posted December 8, 2009 Jag tänkte att ung vänster är snäppet mer radikala än Vänsterpartiet, och med snäppet menar jag att det finns riktiga rötägg (som det förvisso gör i alla partier) Ungomdsforbund tenderar alltid till att vara lite mer "extrema" an sina "vuxenpartiet". Det galler nog alla. Auf jedem fall - knappast ett problem. Asiktsregistrering sysslar inte svenska staten med...idag.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Posted December 10, 2009 Report Share Posted December 10, 2009 Här hänt mig också (alltså samma ungdomsförbund och sätt att gå med på) dock var det min kusin som anmälde mig var ju bara att gå ur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hepic Posted December 11, 2009 Report Share Posted December 11, 2009 jag tror ungdomarna kallar det LoL(?). Ja det gör vi. Lol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts