Jump to content

Long range Bössa

johst

Recommended Posts

Jag är inne på att köpa en ny long range bössa och funderar på att köpa en Remington 700, på grund av möjlighetarna att köpa tillbehör.

Jag kan inte bestamma mej för vilken kaliber eller model jag ska satsa på, kan någon hjälpa mej till rätta.

Jag är lite sugen på: Remington 700 XCR long range eller X-40

Vilken typ av optik ska jag satsa på? vilken pris klass behöver man lägga sej på för att få en bra träffbild? Vilket riktmärke är att föredra?

Edited by johst

Jag är inne på att köpa en ny long range bössa och funderar på att köpa en Remington 700, på grund av möjlighetarna att köpa tillbehör.

Jag kan inte bestamma mej för vilken kaliber eller model jag ska satsa på, kan någon hjälpa mej till rätta.

Ska du jaga med den också eller ska det bara skjutas långt? 7mm Remington Magnum är en bra jaktkaliber som funkar på stora avstånd. Vår gamla 6,5x55 är också en långskjutare av rang, dock är den inte lika funkis för jakt för större vilt. 6,5 Ackley Improved funkar bättre. .338 Norma Magnum och .338 Laupa är ju också poppis long range kalibrar som även funkar för jakt.

Jag är lite sugen på: Remington 700 XCR long range

700 Police och LTR är också poppis och vanligt förekommande bössor här i Sverige.

X-40 är en custombössa och kostar därefter - jag har faktiskt inte sett någon på våra breddgrader. I USA är/var det poppis att använda X-40-lådor för custombyggen.

Vilken typ av optik ska jag satsa på? vilken pris klass behöver man lägga sej på för att få en bra träffbild? Vilket riktmärke är att föredra?

Zeiss eller Nightforce - storlek och riktmedel enligt egen smak.

Håller med föregående talare, jag själv skulle satsa på en Tikka T3 varmint i 6,5x55 - den kalibern är svårslagen i pris/prestanda för långhållspangande.

Alternativt så skulle jag satsa på Remington 700, de som är vettiga i mitt tycke är LTR (20"), Police (samma fast 26") samt XCR (rostfritt + belagd med någon keramisk coating) både i 26" + 20". De har även någon ny "custom-byggd" bössa, men den tror jag var vansinnigt dyr (länkar nedan).

Vill du lära dig mer om långhållsskytte praktiskt så skulle jag rekommendera att du satsar på ett kikarsikte med justerbar parallax, milliradian-klick (1 cm @ 100 meter) och mil-dot-riktmedel. Sen så bör du även hänga på en lutad bas, så att du kan utnyttja justermånen i kikarsiktet för att komma ut till långa avstånd, 20 MOA brukar vara ganska vettigt om du tänker satsa på .308win med de flesta kikarsiktena..

För ändamålet lämpliga kikare är;

Schmidt & Bender PMII-serien

Hensoldt

Nightforce

Premier Reticles

Även Zeiss 6-24x56 och 6-24x72 funkar, dock får man då 0,5 mrad-klick, vilket kan ställa till det lite utifrån ett pedagogiskt perspektiv.

Lite länkar på bössor;

http://www.remington.com/products/firearms...ct_tactical.asp

http://www.remington.com/products/firearms...ical_target.asp

http://www.remingtonle.com/rifles/700pltr.htm

http://www.remingtonle.com/rifles/700p.htm

Optik (Svensk ÅF av Hensoldt, Premier Reticles och Nightforce);

http://www.lightforce.se/group.asp?group=6

http://www.lightforce.se/group.asp?group=513

http://www.lightforce.se/group.asp?group=369

Jag köpte min S&B PMII 5-25x56 från en ÅF i UK, vilket funkade bra;

http://www.opticswarehouse.co.uk/categorie...t+Bender+Scopes

-Lycka till!

Då jag vill använda bössa både till banan och jakt skulle jag tro att jag kommer att köra på 308 win.

På hur långt håll är det ok att panga på en älg med 6,5x55? Jag föreställer mej att 308w klarar att leverera mer energi på långhåll?

Jag har hittat en ny X-40 för 14900:- är det dyrt? Med tanke på allt jobb som redan är lagt ner på bössan.

Om jag skulle köpa en 700 XCR longrange går den på 12500:-

Då jag vill använda bössa både till banan och jakt skulle jag tro att jag kommer att köra på 308 win.

Jag skulle INTE välja 308 om jag var du - ska du ha en någorlunda vanligt förekommande kaliber som funkar på långhåll och för högvilt så skulle jag välja 7mm RemMag*. Vad gäller lämpliga avstånd så hänvisar jag till det som sägs i dokumentationen tillhörande Jägarexamen.

* 300 WinMag kan du stryka direkt då den inte ger så mycket mer effekt än en 308 - bara extra rekyl. Samma med .30-06.

Jag skulle INTE välja 308 om jag var du - ska du ha en någorlunda vanligt förekommande kaliber som funkar på långhåll och för högvilt så skulle jag välja 7mm RemMag*. Vad gäller lämpliga avstånd så hänvisar jag till det som sägs i dokumentationen tillhörande Jägarexamen.

* 300 WinMag kan du stryka direkt då den inte ger så mycket mer effekt än en 308 - bara extra rekyl. Samma med .30-06.

Frågan är ju motiverad, vilka avstånd ska du skjuta på? :)

.300WM laddas normalt med mer fart i tyngre kulor än .308, så visst ger den edge på .308win på avstånd över 800 meter. 7 mmRM samma där, bra BC på kulorna men lite för exotiskt, och inte överdrivet mycket bättre extern ballistik än vår hederliga 6,5x55.

Jag håller 6,5x55 högt, du kan köpa match-ammo (Norma Golden Target och Diamond-line) med superb kvalité från Norma för under 6: -/patron, motsvarande matchammo (tex. Lapua Scenar) i .308 kostar dig minst det dubbla, och ska vi prata 7 mmRM eller .300WM så är du så illa tvungen att börja handladda direkt om du ska ha en chans + budgetera för att pipan ryker precisionsmässigt efter 1500 skott eller så.

Så, 6,5x55 eller .308 är mina rekommendationer, såvida du inte råkar ha 1200+ meter att skjuta på, då får du nog kolla lite närmare på tex. .338 Norma Magnum eller .338 Lapua Magnum. Dessutom så sparkar .308 och 6,5x55 lagom mycket så att man inte blir trött av långvarigt liggande skytte i dessa kalibrar, att skjuta 150 skott liggandes kan annars ta ut sin rätt på kroppen, med huvudvärk & öm axel som belöning.. :tveka:

Vill du ha en vettig Rem 700 och någon av bössorna jag beskrev ovan så är det nog .308win som gäller.

Saxar in en text från långhållssidan 6mmBR.com ang. 308win (samma kan väl egentligen sägas om vår 6,5x55 här i Sverige, dvs. bra tillgång på matchammo etc);

Originally created by the U.S. Army to replace the 30-06, the .308 Winchester (7.62x51 in military form) ranks among the most versatile and popular centerfire cartridges in the world. The .308 serves police and military marksmen, Palma competitors, F-Class shooters, and deer-hunters equally well. The .308 Win delivers superb accuracy along with outstanding barrel life--it's not unusual for a .308 barrel to return 5,000+ rounds of accurate service. Along with excellent factory-loaded ammo, a huge selection of bullets and powders is available for the .308 Winchester reloader. Loading for the .308 Win is relatively easy. The round is not finicky and great powder and projectile combinations are well-known.

And if you want "out of the box" precision in a factory rifle, the .308 Win is hard to beat. While it may not be the "ulimate" 1000-yard cartridge or short-range paper-puncher, the .308 remains one of the best cartridges in the modern arsenal, with versatility that few other calibers can match. As a "do-it-all" cartridge that can take game, win shooting matches, and defend against foes, the .308 Winchester has few rivals.

om jag får komma med ett förslag så blir det en Steyr scout i kaliber 308w. är grymt nöjd med min. har en kikare från Shirstone 6-20 x 44mm.

har dock inte haft möjlighet att skjuta på längre avstånd än 500m.

prislapp med sikte 17000. (bössa begagnad, kikare ny)

om jag får komma med ett förslag så blir det en Steyr scout i kaliber 308w. är grymt nöjd med min. har en kikare från Shirstone 6-20 x 44mm.

har dock inte haft möjlighet att skjuta på längre avstånd än 500m.

prislapp med sikte 17000. (bössa begagnad, kikare ny)

Nej, blir det österikiskt istället för amerikanskt så ta storesyrran Steyr SSG istället. :)

Modellerna 69 eller 04 om du vill ha "normalt" utseende, och 08 om du gillar det mer futuristiska.

Inte lika mycket tillbehör som till USA-vapnen, men skjuter finfint direkt ur kartongen.

Jag är sabla nöjd med min 69 PII. :)

Ska vi prata pris prestanda så tror jag att denna kombination är svårslagen;

IM000457.jpg

Sauer 200 STR, går normalt för under 10 000: - begagnat, och finns mängder av

Ny pipa kostar runt 3000: - och är pipbytessystem, så inget smedarbete krävs.

Sen är det bara att montera på bas + kikarsikte, och skjuta fabriksladdad norma-ammunition för 6: - patronen och strunta i allt vad handladdning heter.

Skulle tror att det är tid och förtydliga lite.

1, jag kommer att skjuta på en bana mellan 300 till 600m.

2, Jag skulle vilja kunna jaga storvilt framför allt älg. När jag har blivit säker på banan kommer jag om allt stämmer att panga på upp till 600m i skogen.

3, Jag menade att kalibern som jag överväger är: .308 Win (7,62X51), (7,62 Nato)

Har en .308 Win (7,62X51) tillräckligt med energi att döda en älg på 600m?

Skulle tror att det är tid och förtydliga lite.

1, jag kommer att skjuta på en bana mellan 300 till 600m.

2, Jag skulle vilja kunna jaga storvilt framför allt älg. När jag har blivit säker på banan kommer jag om allt stämmer att panga på upp till 600m i skogen.

3, Jag menade att kalibern som jag överväger är: .308 Win (7,62X51), (7,62 Nato)

Har en .308 Win (7,62X51) tillräckligt med energi att döda en älg på 600m?

Om en .22LR har energi för att döda en elefant på 20 meter så har nog en .308 energi för att döda en älg på 600 meter..

.308w är en ypperlig kaliber för ändamålet du beskriver enligt punkt 1-3. Jag har 2 st .308win bössor, en för jakt och en för bana/långhållsskytte och trivs mycket bra med kalibern.

Däremot så anser jag att 600 meter för älgjakt är alltför långt och osäkert för att utgången skall bli viss, du måste nog väga in etiken och en gnutta moral här, håll skotthållen under 200 meter så ska du se att du får önskad effekt i älgen

Däremot pappersälgar går alldeles utmärkt att döda på 1000 meter med .308w! :)

Om du vill sträcka ut avstånden till 600 meter på en älg så bör du nog ha lite mer än en 308 att kräma på med... på 600 meter har du mindre än 30% av mynningsenergin kvar, och med tanke på att 308 inte är nån speciellt överdimensionerad älgkaliber till att börja med så skulle jag nog råda dig till nåt lite mera kraftfullt.

Ut till 300 meter har 308an mer än tillräckligt med energi, men om du ska ut på längre håll får du nog kliva upp till 7mm RM eller ännu hellre nån av dom riktigt stora 300 RUM eller liknande.

Vilken kaliber rekommenderar ni på 500-600m?

på 5-600 meter så rekommenderar jag 6,5x55 och .308win till målskytte. Utmärkt precision, god tillgång till komponenter och vettiga kalibrar rent rekylmässigt.

på 5-600 meter och jakt så rekommenderar jag att du tar dig 3-400 meter närmare viltet innan du tänker på att skjuta mot det.. Djur är inga måltavlor, det finns ingen sport i att skjuta på långa avstånd bara för att man tror sig klara av det, det finns på tok för mycket osäkerhetsmoment enligt mitt tycke och vi har ett etiskt ansvar mot viltet..

Här är mina .308:or, det är viss storleksskillnad på dem ;)

IMG_0920_L.jpg

Måste säga att jag håller med Cazorp om att så långa avstånd inte har nåt berättigande vid jakt. En oberäknelig vindpust eller felanläggning kan innebära att du skadeskjuter ett djur. Marginalerna är med andra ord alldeles för små, särskilt som du dessutom inte verkar ha så stor erfarenhet när det gäller skytte på dom här avstånden.

Måste säga att jag håller med Cazorp om att så långa avstånd inte har nåt berättigande vid jakt. En oberäknelig vindpust eller felanläggning kan innebära att du skadeskjuter ett djur. Marginalerna är med andra ord alldeles för små, särskilt som du dessutom inte verkar ha så stor erfarenhet när det gäller skytte på dom här avstånden.

Instämmer till fullo. Jakt på 600 meter... IG.

Leta upp en bana som har rälsmål på längre håll istället.

Finns ett par fabrikskalibrar som presterar däromkring 1200-1350 m/s, sen så finns det ju sk. "vildkattor" dvs. hemmatillverkade kalibrar, men den snabbaste fabrikskalibern som jag känner till är nog .223 WSSM, det är en WSM-hylsa som är nedneckad till .22-kaliber och matas i drygt 1300 m/s.

En vanlig och snabb kaliber är .22-250, den skjuter normalt 40-45 gr kulor runt 1200-1250 m/s i V0, dock låter det som att en bantopp på 1500 meter och 1,5 meter är önsketänkande mest, min hårdladdade långhållsladdning i .308 (V0 890 m/s, 155 gr Scenarkula med BC .50) har ett drop på nästan 11 meter på 1000 meter och börjar då bli transsonisk..

.408 Chey Tac är ju annars en "superkaliber" som tillskrivs närmast övermänskliga egenskaper, men den hittar du inte i en Rem700-lådda ;)

Håller med Cazorp där... en bantopp på 1,5 m över tusen meter förutsätter att du skickar iväg kulan i nära två kilometer i sekunden, alternativt att det sitter en kula formad som en pilbågspil i patronen. De få patroner som finns kommersiellt med den hastigheten har inga förutsättningar att bli bra tusenmeterspatroner (22-250, 220 Swift och liknande) utifrån att det handlar om mycket lätta kulor med dåliga egenskaper på längre avstånd.

Just hastigheten har egentligen liten påverkan på en patrons lämplighet för långdistansskytte. Se bara på 6,5x55 som är en ypperlig långdistanspatron, men tuffar på i rätt blygsam hastighet. Det enda som underlättas med högre hastighet är att felmarginalen vid bedömning av avstånd och hastighet minskas. Men det kan du uppnå på andra sätt också, tex genom att välja en patron som skjuter kulor med bra ytterballistik.

http://www.norma.cc/#

Klicka på "ballistik" så finns en massa skojiga saker.

Men instämmer med föregående talare, 200m max om det rör sig om stillastående älg, och problemet blir att ska man skjuta på längre håll än så måste man ha så hög förstoring på siktet att bössan blir värdelös på "normala" jaktavstånd"

Du kan ju alltid köpa en PSG90 (L96A1). Tror många här o ett antal andra arméer kan intyga att den kan skjuta bra långt...

Jo, det kan jag intyga, men jag kan även intyga att Remington 700, Sauer STR å de flesta moderna jaktstudsare kan skjuta jättefint på långa håll om man har lite koll på yttre ballistik, handladdning osv.

Dock innebär det inte att man kan eller bör skjuta älg på 600 meter bara för att man råkar ha en AI i vapenskåpet..

Du kan ju alltid köpa en PSG90 (L96A1). Tror många här o ett antal andra arméer kan intyga att den kan skjuta bra långt...

Mmmm, men om du inte får en dödande träff när du är iförd uniform så behöver du inte ge dig på ett eftersök som börjar 600 meter bort, vilket du måste om du skadeskjuter en älg (eller om den bara resolut vägrar att dö där den stod när du sköt)... :)