Jump to content

Skyddslagstiftningen förändras


Recommended Posts

Efter de senaste årens spektakulära rån mot värdedepåer har regeringen beslutat att landets värdedepåer ska klassa som skyddsobjekt. Det erfar Rapport. I och med att värdedepåerna skyddsklassas kan bevakningen av dem skärpas med bland annat beväpnade vakter.

 

Syftet med lagändringen är att förstärka skyddet mot rån mot värdedepåer. I Sverige finns 15 värdedepåer som nu alltså ska klassas som skyddsobjekt.

 

- snipp -

 

Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 juli nästa år. En proposition ska läggas på riksdagens bord i mars. Hela skyddslagstiftningen ändras.

 

- snipp -

 

I skrivelsen till lagrådet finns också ett förslag att avveckla hela det nuvarande systemet med militära skyddsområden. Detta system anses ha spelat ut sin roll, menar regeringen.

 

http://svt.se/2.22620/1.1801553/vardedepae...evapnade_vakter

 

Hur påverkar detta t.ex. skyddsvaktstjänst inom hemvärnet tro? Öppnar detta för civila beväpnade vakter på militära anläggningar? Någon sakkunning som har kunskap att dela med sig?

Link to comment
Share on other sites

Lagförslaget har blivit försenat (skulle ursprungligen trätt i kraft 1 oktober i år) och närmast väntar en lagrådsremiss, sedan följer propositionen.

 

Förslaget (Egerstedts utredning) behandlade bl.a. skyddsklassning av vägrullande transporter (endast FM). RPS har i ett remissvar sagt:

"Rikpolisstyrelsen motsätter sig inte förslaget att stridsfordon och andra militära

fordon ska kunna beslutas som skyddsobjekt. Styrelsen anser dock att det är av

stor vikt att begränsa antalet vapen i samhället och noga pröva vilka yrkes-

grupper som ska ha tillgång till vapen. Bevakning av stridsfordon och andra

militära fordon bör därför endast skötas av Försvarsmaktens egen personal. I

annat fall finns det en risk för att skyddsvakter som är anställda i bevakningsfö-

retag, med uppdrag av Försvarsmakten, i större utsträckning än i dag behöver

utrustas med eldhandvapen."

Länk:

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20I..._verksamhet.pdf

 

Detta torde innebära ökat behov av militär personal för transporter, mm inom landet.

 

Vad som finns att läsa i nuläget är SOU (statens offentliga utredningar) 2008:50.

Länk:

http://www.regeringen.se/content/1/c6/10/46/40/e875a8ef.pdf

 

Då en hel del (antagligen) måste läsas in och ändras om i utbildningspaketet kan det bli lite stopp i utbildningar i avvaktan på det som skall gälla. FM:s verkställighetsföreskrifter (FFS) lär också dröja.

 

Så jag får väl sätta mig ner igen och gå igenom prop, mm...

Link to comment
Share on other sites

Har nu skummat igenom Skyddet för samhällsviktig verksamhet (SOU 2008:50) , på nästan alla punkter är det en förstärkning av skyddslagen.

Skyddsområden tas bort, pga. av att utredaren tycker det är otidsenligt att begränsa utländska medborgares rörelsefrihet mha. skyddslagen.

Han föreslår att man kan ersätta det med skyddsobjekt vid förekommande fall.

 

I övrigt är det värt att notera att utredaren trycker på Hemvärnets betydelse samt att det är en fördel att Hemvärnet används som skyddsvakter så kompetensen upprätthålls.

Link to comment
Share on other sites

Lagförslaget har blivit försenat (skulle ursprungligen trätt i kraft 1 oktober i år) och närmast väntar en lagrådsremiss, sedan följer propositionen.

 

Förslaget (Egerstedts utredning) behandlade bl.a. skyddsklassning av vägrullande transporter (endast FM). RPS har i ett remissvar sagt:

"Rikpolisstyrelsen motsätter sig inte förslaget att stridsfordon och andra militära

fordon ska kunna beslutas som skyddsobjekt. Styrelsen anser dock att det är av

stor vikt att begränsa antalet vapen i samhället och noga pröva vilka yrkes-

grupper som ska ha tillgång till vapen. Bevakning av stridsfordon och andra

militära fordon bör därför endast skötas av Försvarsmaktens egen personal. I

annat fall finns det en risk för att skyddsvakter som är anställda i bevakningsfö-

retag, med uppdrag av Försvarsmakten, i större utsträckning än i dag behöver

utrustas med eldhandvapen."

Länk:

Kapade lite..

 

Att kunna skyddsklassa även rullande transporter känns väldigt positivt. Det är en stor brist i nuvarande lagstiftning.

 

Kombinerat med nya systemet med anställda soldater skulle det kanske kunna leda till heltidsanställda eskortgrupper?

Link to comment
Share on other sites

Skyddet för samhällsviktig verksamhet (SOU 2008:50)

 

Inom det militära försvaret finns många utbildade skyddsvakter. Inte minst inom Hemvärnet som ju enligt 1 § hemvärns-förordningen (1997:146) har till uttrycklig uppgift att skydda skyddsobjekt.

 

Det är givetvis ett totalförsvarsintresse att dessa skyddsvakter får möjligheter att genom tillräckligt mycket vakt-tjänstgöring upprätthålla sin kompetens. Samtidigt tycks det, bl.a. genom vad framförts från anläggningsägare, finnas ett behov av tillgång till fler skyddsvakter för att bevaka civila skyddsobjekt, t.ex. då man för vissa anläggningar och under en längre tid måste förstärka bevakningen.

 

Redan mot den här bakgrunden anser vi att det finns goda skäl att närmare se över förutsättningarna för de militära skydds-vakternas tjänstgöringsuppgifter med inriktning på bevakning av civila skyddsobjekt. Som det nyss sagda visar är frågan inte helt okomplicerad. Den rymmer principiella, rättsliga och praktiska aspekter som fordrar förnuftiga lösningar.

 

För att frågan inte ska fastna i konkurrensreglerna bör en utgångspunkt nog därför vara att i första hand ta sikte på att finna lösningar för bevakning av sådana civila skyddsobjekt som ägs eller disponeras av staten.

 

Inom ramen för vår utredning har det inte funnits praktiskt utrymme för att fördjupa oss ytterligare i ämnet. Några konkreta förslag till en reglering på området kan vi alltså inte lägga fram,

TP5PT Förordningen (1996:927) med bestämmelser om Försvarsmaktens personal. Utan vi måste nöja oss med att peka på intresset av att frågan i annat sammanhang bereds vidare.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Skulle vilja väcka liv i denna tråd då Skyddslagen (SFS 2010:305) har trätt i kraft i veckan.

 

Har läst igenom lagen och konstaterar, förvånat, att lagen inte innehåller en bestämmelse om att kunna meddela fordon som skyddsobjekt. Trots att detta har varit en av utredningens stora, och uppskattade, förslag.

 

Så trots att jag har hört och varit med i diskussioner om att kunna tillämpa skyddlagsstiftningen vid vapen- och persontransporter (m.m.) så är lagen oförändrad för detta ändamål, utom i krigstid då man iaf kan använda sig av järnvägen.

 

Jag har dock noterat något underligt i formuleringen (hämtat från rixlex.riksdagen.se)

5 § Följande byggnader, andra anläggningar och områden eller

objekt kan också beslutas vara skyddsobjekt

Notera att man har infört utöver den gamla lagtexten har nu inneslutet ordet "objekt" i vad som kan klassas som skyddsobjekt.

 

Den gamla lydelsen

3 § Om allmänhetens tillträde till eller rätt att utnyttja en anläggning, ett område, ett fartyg eller ett luftfartyg

"byggnad" står visserligen inte heller med i ovanstående citat, men står omnämnt som "förvaltningsbyggnader" 4 § punkt 1 i Lag (1990:217) om skydd för sammhällsviktiga anläggningar mm.

 

Men när man läser i detalj vad som kan beslutas vara skyddsobjekt finns inte något exempel på objekt med.

5 § Följande byggnader, andra anläggningar och områden eller objekt kan också beslutas vara skyddsobjekt

1. byggnader, andra anläggningar och områden som staten har äganderätt eller nyttjanderätt till och som disponeras av Försvarsmakten, Försvarets materielverk eller Försvarets radioanstalt, samt militära fartyg och luftfartyg,

2. områden där Försvarsmakten, Försvarets materielverk eller Försvarets radioanstalt tillfälligt bedriver övningar, prov eller försök eller där oförutsedda följder av sådan verksamhet kan inträffa,

3. områden där Försvarsmakten har satts in för att hindra en kränkning av Sveriges territorium eller för att möta ett väpnat angrepp mot landet,

4. områden där en främmande stats militära styrka inom ramen för internationellt samarbete tillfälligt bedriver övningar här i landet i samband med utbildning för fredsfrämjande verksamhet eller för annat militärt ändamål, och

5. vattenområden av särskild betydelse för det militära försvaret.

 

Det är lustigt att "objekt" kan beslutas vara skyddsobjekt. Men det framgår inte vad för objekt. Så i praktiken saknar ordet betydelse i lagtexten.

 

Någon som vet något om hur det kom sig att fordonstransporter "försvann" på vägen till lag?

Eller kuriosa om hur ordet "objekt" smög in i lagtexten utan att få någon betydelse?

Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja väcka liv i denna tråd då Skyddslagen (SFS 2010:305) har trätt i kraft i veckan.

 

Har läst igenom lagen och konstaterar, förvånat, att lagen inte innehåller en bestämmelse om att kunna meddela fordon som skyddsobjekt. Trots att detta har varit en av utredningens stora, och uppskattade, förslag.

 

Så trots att jag har hört och varit med i diskussioner om att kunna tillämpa skyddlagsstiftningen vid vapen- och persontransporter (m.m.) så är lagen oförändrad för detta ändamål, utom i krigstid då man iaf kan använda sig av järnvägen.

 

Jag har dock noterat något underligt i formuleringen (hämtat från rixlex.riksdagen.se)

5 § Följande byggnader, andra anläggningar och områden eller

objekt kan också beslutas vara skyddsobjekt

Notera att man har infört utöver den gamla lagtexten har nu inneslutet ordet "objekt" i vad som kan klassas som skyddsobjekt.

 

Klipp

 

Det är lustigt att "objekt" kan beslutas vara skyddsobjekt. Men det framgår inte vad för objekt. Så i praktiken saknar ordet betydelse i lagtexten.

 

Någon som vet något om hur det kom sig att fordonstransporter "försvann" på vägen till lag?

Eller kuriosa om hur ordet "objekt" smög in i lagtexten utan att få någon betydelse?

 

Då sjö- och luftfartyg kan klassas som skyddsobjekt tycker jag inte skrivningen är konstig. Dessa får som bekant inte plats i skrivningen "byggnader, andra anläggningar och områden" utan får vara en egen grupp.

 

Vill du fördjupa dig rekommenderar jag att läsa Proposition 2009/10:87 Skyddslagen

 

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=37&dok_id=GX0387

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...