Reed Posted December 4, 2009 Report Share Posted December 4, 2009 Som topic. Har sen tidigare hört att delar av kompressorn på fpl35 var radioaktiva, är det så även på fpl37? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 4, 2009 Report Share Posted December 4, 2009 Som topic. Har sen tidigare hört att delar av kompressorn på fpl35 var radioaktiva, är det så även på fpl37? Japp, det var därför 35an var så djuriskt snabb när den först kom ut på förband. Av samma anledning så fick 37 tekniker fler muterade barn än vad som kunde anses normalt, men det tystades ner av försvarsdepartementets speciella enhet för våta jobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted December 4, 2009 Report Share Posted December 4, 2009 Skämt åsido. Radioaktiviteten i kompressorn beror på att den över tiden aktiverats av den starka neutronkälla som fanns i motorn när planen var i drift. Den plockades alltid bort inför långtidsavställning av flygplanen. Neutronstrålningen användes för att jonisera förbränningsgaserna, vilket gav en effektökning på ca. 7%. Kompressordelarna är β-strålande, så du ska nog förvara den några meter från sängen eller skrivbordet. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted December 4, 2009 Author Report Share Posted December 4, 2009 Ok, som jag mindes då. Det finns en till salu på auktions-siten (ni vet vilken) om nån är intresserad av att få hem lite beta-strålning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted December 6, 2009 Report Share Posted December 6, 2009 Jag dör av skratt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted December 6, 2009 Report Share Posted December 6, 2009 Jag måste ringa aeroseum och säga åt dem att plocka undan motorerna som står för visning! Kan ju vara livsfarligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 7, 2009 Report Share Posted December 7, 2009 (edited) Skämt åsido. Radioaktiviteten i kompressorn beror på att den över tiden aktiverats av den starka neutronkälla som fanns i motorn när planen var i drift. Den plockades alltid bort inför långtidsavställning av flygplanen. Neutronstrålningen användes för att jonisera förbränningsgaserna, vilket gav en effektökning på ca. 7%. Kompressordelarna är β-strålande, så du ska nog förvara den några meter från sängen eller skrivbordet. /mdn Du menar den så kallade [CENSURERAT MHT §18]? Om kompressorbladet är av Dilithium borde det inte vara någon större risk dock. /E Edited December 7, 2009 by Erik_G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted December 7, 2009 Report Share Posted December 7, 2009 Var det bara JA37 som hade multiklustrad kvarkdrift eller fanns den redan på 35:an? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 7, 2009 Report Share Posted December 7, 2009 Skämt åsido. Radioaktiviteten i kompressorn beror på att den över tiden aktiverats av den starka neutronkälla som fanns i motorn när planen var i drift. Den plockades alltid bort inför långtidsavställning av flygplanen. Neutronstrålningen användes för att jonisera förbränningsgaserna, vilket gav en effektökning på ca. 7%. Kompressordelarna är β-strålande, så du ska nog förvara den några meter från sängen eller skrivbordet. /mdn Du menar den så kallade Warpkärnan? Om kompressorbladet är av Dilithium borde det inte vara någon större risk dock. /E Warpkärnan, är nog ett av de ord som inte skall nämnas högt, har du sett några mystiska bilar runt din bostad och arbetsplats på sistone? kompressorbladen är gjorda av en nickellegering och inte av Dilithium så det finns all anledning att vara försiktig med dem om man skulle få för sig att köpa något ex. //I Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted December 7, 2009 Author Report Share Posted December 7, 2009 (edited) fritt citerat från en miljörapport från FOI 2006 "Fortsatt upprensning av skjutplatserna har skett under 2006 och drakenplanen vid S41 och på ängen nedanför Berstabacke är skickade till StenaMetall med hjälp av sex tekniker från FMTS/Halmstad. Tyvärr var en av flygplanmotorerna radioaktiv (Höghållfast metall i luftintaget), så FOI fick den i retur från StenaMetall. Försvarsmakten har fler radioaktiva motorer, som det planeras saneringsåtgärder för. Denna motor kommer att tas med i den saneringsåtgärden." Någon som vet mer? Edited December 7, 2009 by Reed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted December 7, 2009 Report Share Posted December 7, 2009 (edited) Någon som vet mer?Måste vara legering av mestadels magnesium, några % thorium, och pyttelite nåt annat.Men om den användes i RM8 vet jag inte, men jag kan inte utesluta det, för Pratt & Whitney verkar inte ha börjat använda inconel 718 så tidigt att det skulle kunna vara vad de använde i JT8D, då deras tre första tre som gjorde det är TF30, F100 och JT9D. Edited December 7, 2009 by griffon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janm67 Posted December 8, 2009 Report Share Posted December 8, 2009 Skämt åsido. Radioaktiviteten i kompressorn beror på att den över tiden aktiverats av den starka neutronkälla som fanns i motorn när planen var i drift. Den plockades alltid bort inför långtidsavställning av flygplanen. Neutronstrålningen användes för att jonisera förbränningsgaserna, vilket gav en effektökning på ca. 7%. Kompressordelarna är β-strålande, så du ska nog förvara den några meter från sängen eller skrivbordet. /mdn Om du inte skämtar är det en världssensation och förmodligen kvalificerat hemligt... liknande idéer har funnits sen 50-talet men jag har aldrig tidigare sett något påstående om att det skulle implementerats i serietillverkade flygplan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 8, 2009 Report Share Posted December 8, 2009 Skämt åsido. Radioaktiviteten i kompressorn beror på att den över tiden aktiverats av den starka neutronkälla som fanns i motorn när planen var i drift. Den plockades alltid bort inför långtidsavställning av flygplanen. Neutronstrålningen användes för att jonisera förbränningsgaserna, vilket gav en effektökning på ca. 7%. Kompressordelarna är β-strålande, så du ska nog förvara den några meter från sängen eller skrivbordet. /mdn Om du inte skämtar är det en världssensation och förmodligen kvalificerat hemligt... liknande idéer har funnits sen 50-talet men jag har aldrig tidigare sett något påstående om att det skulle implementerats i serietillverkade flygplan. Självklart skämtar han inte! Jag begriper inte varför det skrivs om det här, hela tråden borde raderas! Sedan vore det väl inte första gången som SAAB ligger i framkant med ny teknik ut på förband, listan kan göras lång; katapultstolen, dubbeldeltan, nosvingen etc, så varför inte en neutronbooster i jetmotorerna! För övrigt skulle det förklara ett litet förråd vid F 21 på väg ner mot badstranden när man passaret stängslet borotm skjutbanorna, när jag låg inne så stod det där med radiakskylt på dörren och befälen mumlade alltid när vi frågade vad det var där inne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 8, 2009 Report Share Posted December 8, 2009 det är ju inte första exemplet på nyttjandet av kärnkraft för att driva flygplan tänker tex på det (officiellt nedlagda men ...) Project Pluto som USA genomförde sent 50 tal, vilket ju låg helt rätt i tiden... jag har alltid undrat om inte namnet på saabs ucav Neuron inte lite var en honnör till just detta. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted December 8, 2009 Report Share Posted December 8, 2009 Jag måste ringa aeroseum och säga åt dem att plocka undan motorerna som står för visning! Kan ju vara livsfarligt! Man skulle kunna tro det , men nej, det är ganska ofarligt så länge man bara låter dem stå där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bqt Posted December 8, 2009 Report Share Posted December 8, 2009 Skämt åsido. Radioaktiviteten i kompressorn beror på att den över tiden aktiverats av den starka neutronkälla som fanns i motorn när planen var i drift. Den plockades alltid bort inför långtidsavställning av flygplanen. Neutronstrålningen användes för att jonisera förbränningsgaserna, vilket gav en effektökning på ca. 7%. Kompressordelarna är β-strålande, så du ska nog förvara den några meter från sängen eller skrivbordet. /mdn Om du inte skämtar är det en världssensation och förmodligen kvalificerat hemligt... liknande idéer har funnits sen 50-talet men jag har aldrig tidigare sett något påstående om att det skulle implementerats i serietillverkade flygplan. Självklart skämtar han inte! Jag begriper inte varför det skrivs om det här, hela tråden borde raderas! Sedan vore det väl inte första gången som SAAB ligger i framkant med ny teknik ut på förband, listan kan göras lång; katapultstolen, dubbeldeltan, nosvingen etc, så varför inte en neutronbooster i jetmotorerna! För övrigt skulle det förklara ett litet förråd vid F 21 på väg ner mot badstranden när man passaret stängslet borotm skjutbanorna, när jag låg inne så stod det där med radiakskylt på dörren och befälen mumlade alltid när vi frågade vad det var där inne. I rättvisans namn så sk väl inte SAAB ha så mycket kredit för detta. Hela motorn är ju inköpt som den är från USA. Volvo har väl kanske byggt om en del detaljer, och stoppat dit en EBK, men det är nog Amerikanerna som ska berömmas för bygget av motorn. Fasiken. Jag kan inte alls minnas något förråd med radiak-skylt, fastän jag bergis borde ha passerat det hur många gånger som helst när jag låg inne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 8, 2009 Report Share Posted December 8, 2009 (edited) Fasiken. Jag kan inte alls minnas något förråd med radiak-skylt, fastän jag bergis borde ha passerat det hur många gånger som helst när jag låg inne. Det är ett ganska litet förråd, lätt att missa om man inte är uppmärksam. Behöver inte vara särskilt stort heller eftersom neutronkärnan inte var särskilt stor... Följande koordinater enl Google Earth: 65°31'17.52"N 22°08'58.96" Edit: lade till koordinater Edited December 9, 2009 by imint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted December 13, 2009 Report Share Posted December 13, 2009 Fasiken. Jag kan inte alls minnas något förråd med radiak-skylt, fastän jag bergis borde ha passerat det hur många gånger som helst när jag låg inne. Det är ett ganska litet förråd, lätt att missa om man inte är uppmärksam. Behöver inte vara särskilt stort heller eftersom neutronkärnan inte var särskilt stor... Följande koordinater enl Google Earth: 65°31'17.52"N 22°08'58.96" Edit: lade till koordinater Hundgårdens utedass? Dom hittade ingen "Bio-hazard" skylt och tog vad som fanns i skylthögen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted December 31, 2009 Report Share Posted December 31, 2009 Undrar om det är fläktbladet från en p&w jt8 som pryder min bokhylla som gjort katten självlysande om natten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts