Jump to content

Är kompressorskovel från fpl37 radioaktiv?


Reed

Recommended Posts

Som topic.

 

Har sen tidigare hört att delar av kompressorn på fpl35 var radioaktiva, är det så även på fpl37?

 

Japp, det var därför 35an var så djuriskt snabb när den först kom ut på förband. Av samma anledning så fick 37 tekniker fler muterade barn än vad som kunde anses normalt, men det tystades ner av försvarsdepartementets speciella enhet för våta jobb. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Skämt åsido. Radioaktiviteten i kompressorn beror på att den över tiden aktiverats av den starka neutronkälla som fanns i motorn när planen var i drift. Den plockades alltid bort inför långtidsavställning av flygplanen. Neutronstrålningen användes för att jonisera förbränningsgaserna, vilket gav en effektökning på ca. 7%. Kompressordelarna är β-strålande, så du ska nog förvara den några meter från sängen eller skrivbordet.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Skämt åsido. Radioaktiviteten i kompressorn beror på att den över tiden aktiverats av den starka neutronkälla som fanns i motorn när planen var i drift. Den plockades alltid bort inför långtidsavställning av flygplanen. Neutronstrålningen användes för att jonisera förbränningsgaserna, vilket gav en effektökning på ca. 7%. Kompressordelarna är β-strålande, så du ska nog förvara den några meter från sängen eller skrivbordet.

 

/mdn

 

Du menar den så kallade [CENSURERAT MHT §18]? Om kompressorbladet är av Dilithium borde det inte vara någon större risk dock.

 

/E

Edited by Erik_G
Link to comment
Share on other sites

Skämt åsido. Radioaktiviteten i kompressorn beror på att den över tiden aktiverats av den starka neutronkälla som fanns i motorn när planen var i drift. Den plockades alltid bort inför långtidsavställning av flygplanen. Neutronstrålningen användes för att jonisera förbränningsgaserna, vilket gav en effektökning på ca. 7%. Kompressordelarna är β-strålande, så du ska nog förvara den några meter från sängen eller skrivbordet.

 

/mdn

 

Du menar den så kallade Warpkärnan? Om kompressorbladet är av Dilithium borde det inte vara någon större risk dock.

 

/E

:) Warpkärnan, är nog ett av de ord som inte skall nämnas högt, har du sett några mystiska bilar runt din bostad och arbetsplats på sistone? kompressorbladen är gjorda av en nickellegering och inte av Dilithium så det finns all anledning att vara försiktig med dem om man skulle få för sig att köpa något ex.

 

//I

Link to comment
Share on other sites

fritt citerat från en miljörapport från FOI 2006

 

"Fortsatt upprensning av skjutplatserna har skett under 2006 och drakenplanen vid S41 och på ängen nedanför Berstabacke är skickade till StenaMetall med hjälp av sex tekniker från FMTS/Halmstad. Tyvärr var en av flygplanmotorerna radioaktiv (Höghållfast metall i luftintaget), så FOI fick den i retur från StenaMetall. Försvarsmakten har fler radioaktiva motorer, som det planeras saneringsåtgärder för. Denna motor kommer att tas med i den saneringsåtgärden."

 

Någon som vet mer?

Edited by Reed
Link to comment
Share on other sites

Någon som vet mer?
Måste vara legering av mestadels magnesium, några % thorium, och pyttelite nåt annat.

Men om den användes i RM8 vet jag inte, men jag kan inte utesluta det, för Pratt & Whitney verkar inte ha börjat använda inconel 718 så tidigt att det skulle kunna vara vad de använde i JT8D, då deras tre första tre som gjorde det är TF30, F100 och JT9D.

Edited by griffon
Link to comment
Share on other sites

Skämt åsido. Radioaktiviteten i kompressorn beror på att den över tiden aktiverats av den starka neutronkälla som fanns i motorn när planen var i drift. Den plockades alltid bort inför långtidsavställning av flygplanen. Neutronstrålningen användes för att jonisera förbränningsgaserna, vilket gav en effektökning på ca. 7%. Kompressordelarna är β-strålande, så du ska nog förvara den några meter från sängen eller skrivbordet.

 

/mdn

 

Om du inte skämtar är det en världssensation och förmodligen kvalificerat hemligt... liknande idéer har funnits sen 50-talet men jag har aldrig tidigare sett något påstående om att det skulle implementerats i serietillverkade flygplan.

Link to comment
Share on other sites

Skämt åsido. Radioaktiviteten i kompressorn beror på att den över tiden aktiverats av den starka neutronkälla som fanns i motorn när planen var i drift. Den plockades alltid bort inför långtidsavställning av flygplanen. Neutronstrålningen användes för att jonisera förbränningsgaserna, vilket gav en effektökning på ca. 7%. Kompressordelarna är β-strålande, så du ska nog förvara den några meter från sängen eller skrivbordet.

 

/mdn

 

Om du inte skämtar är det en världssensation och förmodligen kvalificerat hemligt... liknande idéer har funnits sen 50-talet men jag har aldrig tidigare sett något påstående om att det skulle implementerats i serietillverkade flygplan.

 

Självklart skämtar han inte! Jag begriper inte varför det skrivs om det här, hela tråden borde raderas! Sedan vore det väl inte första gången som SAAB ligger i framkant med ny teknik ut på förband, listan kan göras lång; katapultstolen, dubbeldeltan, nosvingen etc, så varför inte en neutronbooster i jetmotorerna!

För övrigt skulle det förklara ett litet förråd vid F 21 på väg ner mot badstranden när man passaret stängslet borotm skjutbanorna, när jag låg inne så stod det där med radiakskylt på dörren och befälen mumlade alltid när vi frågade vad det var där inne.

Link to comment
Share on other sites

det är ju inte första exemplet på nyttjandet av kärnkraft för att driva flygplan tänker tex på det (officiellt nedlagda men ...) Project Pluto som USA genomförde sent 50 tal, vilket ju låg helt rätt i tiden...

jag har alltid undrat om inte namnet på saabs ucav Neuron inte lite var en honnör till just detta.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Skämt åsido. Radioaktiviteten i kompressorn beror på att den över tiden aktiverats av den starka neutronkälla som fanns i motorn när planen var i drift. Den plockades alltid bort inför långtidsavställning av flygplanen. Neutronstrålningen användes för att jonisera förbränningsgaserna, vilket gav en effektökning på ca. 7%. Kompressordelarna är β-strålande, så du ska nog förvara den några meter från sängen eller skrivbordet.

 

/mdn

 

Om du inte skämtar är det en världssensation och förmodligen kvalificerat hemligt... liknande idéer har funnits sen 50-talet men jag har aldrig tidigare sett något påstående om att det skulle implementerats i serietillverkade flygplan.

 

Självklart skämtar han inte! Jag begriper inte varför det skrivs om det här, hela tråden borde raderas! Sedan vore det väl inte första gången som SAAB ligger i framkant med ny teknik ut på förband, listan kan göras lång; katapultstolen, dubbeldeltan, nosvingen etc, så varför inte en neutronbooster i jetmotorerna!

För övrigt skulle det förklara ett litet förråd vid F 21 på väg ner mot badstranden när man passaret stängslet borotm skjutbanorna, när jag låg inne så stod det där med radiakskylt på dörren och befälen mumlade alltid när vi frågade vad det var där inne.

 

I rättvisans namn så sk väl inte SAAB ha så mycket kredit för detta. Hela motorn är ju inköpt som den är från USA. Volvo har väl kanske byggt om en del detaljer, och stoppat dit en EBK, men det är nog Amerikanerna som ska berömmas för bygget av motorn.

 

Fasiken. Jag kan inte alls minnas något förråd med radiak-skylt, fastän jag bergis borde ha passerat det hur många gånger som helst när jag låg inne.

Link to comment
Share on other sites

Fasiken. Jag kan inte alls minnas något förråd med radiak-skylt, fastän jag bergis borde ha passerat det hur många gånger som helst när jag låg inne.

 

Det är ett ganska litet förråd, lätt att missa om man inte är uppmärksam. Behöver inte vara särskilt stort heller eftersom neutronkärnan inte var särskilt stor... :)

 

Följande koordinater enl Google Earth: 65°31'17.52"N 22°08'58.96"

 

Edit: lade till koordinater

Edited by imint
Link to comment
Share on other sites

Fasiken. Jag kan inte alls minnas något förråd med radiak-skylt, fastän jag bergis borde ha passerat det hur många gånger som helst när jag låg inne.

 

Det är ett ganska litet förråd, lätt att missa om man inte är uppmärksam. Behöver inte vara särskilt stort heller eftersom neutronkärnan inte var särskilt stor... :banghead:

 

Följande koordinater enl Google Earth: 65°31'17.52"N 22°08'58.96"

 

Edit: lade till koordinater

Hundgårdens utedass?

Dom hittade ingen "Bio-hazard" skylt och tog vad som fanns i skylthögen? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...