griffon Posted December 4, 2009 Report Share Posted December 4, 2009 Inga detaljer: Raytheon adapts AIM-9X for air-to-ground mission . Förutom att det bara handlar om programvaruändring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted December 4, 2009 Report Share Posted December 4, 2009 Inga detaljer: Raytheon adapts AIM-9X for air-to-ground mission .Förutom att det bara handlar om programvaruändring. Ja maken till splitterbild får man väl leta efter vad gäller konventionell markmålsam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted December 4, 2009 Report Share Posted December 4, 2009 Alla som spelat Ace Combat 6 vet att det inte är några konstigheter att skjuta Air-to-Air mot markmål. Behövs bara lite fler skott för att ta kål på the Doomsday Cannon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svensksund Posted December 4, 2009 Report Share Posted December 4, 2009 Mot slutet står att man skall kunna skjuta från ubåt också: Meanwhile, a submarine-launched variant of the AIM-9X is being prepared for the US Navy. [...] The goal of the Littoral Warfare Weapon would be to equip submarines with a missile to strike helicopters equipped with dipping sonars and torpedoes. "If submarines get caught in the shallows, they need some defence," says White. Detta måste ju vara det slutgiltiga beviset för att det var NATO-ubåtar man jagade i svensk skärgård för 20 år sedan; det har bara tagit lite tid för dem att fatta, men det är ju uppenbart var de måste ha lärt sig den läxan ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haz Posted December 4, 2009 Report Share Posted December 4, 2009 Det lär väl bara handla om kinetik kill då, för man får ju stänga av zonröret för att det inte skall trigga då missilen flyger över marken eller? Målfångningen lär blir lite trickig. Vad jag ser på nätet Globalsec aim-9x så får bara piloten en audiosignal som indikering på att missilen låst på något. Piloten kan inte se sökarbilden och egentigen inte vara säker på att den låst på rätt sak på marken. Med andra ord går den nog bara att använda mot mål på sjön, eller i trädlösa lanskap, inte i en stad eller småbruten skogsterräng där det är för klottrigt och endast mot okamouflerade mål som syns tillräckligt bra. Sen kommer väl frågan om det är ett dyrt vapen mot markmål eller ej, men det kanske bara snåla nationer som inte köper så många missiler behöver bry sig om. Kul ändå att någon insett att det bara krävdes en algoritmändring. När får vi samma uppgradering till IRIS-T? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted December 4, 2009 Report Share Posted December 4, 2009 Det lär väl bara handla om kinetik kill då, för man får ju stänga av zonröret för att det inte skall trigga då missilen flyger över marken eller?Målfångningen lär blir lite trickig. Vad jag ser på nätet Globalsec aim-9x så får bara piloten en audiosignal som indikering på att missilen låst på något. Piloten kan inte se sökarbilden och egentigen inte vara säker på att den låst på rätt sak på marken. Med andra ord går den nog bara att använda mot mål på sjön, eller i trädlösa lanskap, inte i en stad eller småbruten skogsterräng där det är för klottrigt och endast mot okamouflerade mål som syns tillräckligt bra. Sen kommer väl frågan om det är ett dyrt vapen mot markmål eller ej, men det kanske bara snåla nationer som inte köper så många missiler behöver bry sig om. Kul ändå att någon insett att det bara krävdes en algoritmändring. När får vi samma uppgradering till IRIS-T? Nu skulle den väl uppdateras för den nya rollen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 4, 2009 Report Share Posted December 4, 2009 Det lär väl bara handla om kinetik kill då, för man får ju stänga av zonröret för att det inte skall trigga då missilen flyger över marken eller?Målfångningen lär blir lite trickig. Vad jag ser på nätet Globalsec aim-9x så får bara piloten en audiosignal som indikering på att missilen låst på något. Piloten kan inte se sökarbilden och egentigen inte vara säker på att den låst på rätt sak på marken. Med andra ord går den nog bara att använda mot mål på sjön, eller i trädlösa lanskap, inte i en stad eller småbruten skogsterräng där det är för klottrigt och endast mot okamouflerade mål som syns tillräckligt bra. Sen kommer väl frågan om det är ett dyrt vapen mot markmål eller ej, men det kanske bara snåla nationer som inte köper så många missiler behöver bry sig om. Kul ändå att någon insett att det bara krävdes en algoritmändring. När får vi samma uppgradering till IRIS-T? I normala fall får man ju en indikation i HUD/hjälmsikte som visar vad roboten låst på, eller i alla fall vad man vill att den ska låsa på. Nu minns jag dock inte om indikatorn (fyrkanten i bildexemplet nedan) bara indikerar vad radarn låst på, eller om man kan få upp en sådan indikator baserat på vad robotens IR-sökare tycker den låst på. Hur som helst kan man ju anta att ett anfall med "AGM-9X" går till så att man använder någon form av sensor (IR, RADAR eller något annat valfritt) för att upptäcka målet och på så sätt tala om för IR-sökaren i roboten vad den ska försöka låsa på. Om man då fortfarande bara går på ljud, dvs indikation låst/olåst så kan man ju ha låst på något som utstrålar IR precis bredvid det tilltänkta målet. Får man indikation i HUD/sikte på vad roboten låst på medelst en "diamant" t.ex kan man kanske se om indikatorn för robotlåsning och sensorlåsning inte ligger över varandra och därför välja att avbryta. Sen vet jag inte hur sökarhuvudet på en AIM-9X fungerar, men AGM-65D har ju ett IR-sökarhuvud och den funkar ju alldeles utmärkt mot markmål. Om AIM-9X är avancerad nog kanske det går att få en videofeed från sökaren man kan använda för målidentifiering? Inte så troligt kanske, men jag måste ju ändå få ställa frågan.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted December 4, 2009 Report Share Posted December 4, 2009 Sen vet jag inte hur sökarhuvudet på en AIM-9X fungerar, men AGM-65D har ju ett IR-sökarhuvud och den funkar ju alldeles utmärkt mot markmål. Om AIM-9X är avancerad nog kanske det går att få en videofeed från sökaren man kan använda för målidentifiering? Inte så troligt kanske, men jag måste ju ändå få ställa frågan.. /E Stirrande IR med en matris detektorer som gör en avbildning av vad som är framför målsökaren. Förmodligen så lägger man bara in bilder av godkända mål i ett bibliotek, observera att jag inte vet hur just målsökaren i 9X använder den resulterande bilden men det känns som om det borde finnas ett bibiliotek för att diskriminera skenmål i form av facklor och sol. Det borde gå att radarslava målsökaren mot ett markmål och om målsökaren godkänner bilden så borde det bli en ton i vanlig ordning. Observera att jag sitter och fabulerar fritt nu men jag har ingen aning om hur det annars skulle kunna funka. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted December 4, 2009 Author Report Share Posted December 4, 2009 Vad jag ser på nätet Globalsec aim-9x så får bara piloten en audiosignal som indikering på att missilen låst på något. Men det kan inte vara hela sanningen, för en Block 2 behöver inte låsas innnan den skjuts. Samma datalänk som AMRAAM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted December 4, 2009 Report Share Posted December 4, 2009 Så vilka sjömål kan man bekämpa egentligen? Som jag ser det så är det bara mindre fartyg/skepp/båtar utan någon större mängd pansar som ligger i farozonen (med tanke på verkansdelen hur en AIM-9 ser ut; en mängd titanstavar runt en sprängmedelskärna). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted December 5, 2009 Report Share Posted December 5, 2009 Så vilka sjömål kan man bekämpa egentligen?Som jag ser det så är det bara mindre fartyg/skepp/båtar utan någon större mängd pansar som ligger i farozonen (med tanke på verkansdelen hur en AIM-9 ser ut; en mängd titanstavar runt en sprängmedelskärna). Finns ju knappt några båtar med pansar längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MoRsE Posted December 5, 2009 Report Share Posted December 5, 2009 Så vilka sjömål kan man bekämpa egentligen?Som jag ser det så är det bara mindre fartyg/skepp/båtar utan någon större mängd pansar som ligger i farozonen (med tanke på verkansdelen hur en AIM-9 ser ut; en mängd titanstavar runt en sprängmedelskärna). Finns ju knappt några båtar med pansar längre. Det finns ju ganska många exempel då befintliga missiler byggts om till andra uppgifter än den ursprungliga, jaktrobotor har blivit radardödare och luftvärnsmissiler mm, men jag måste medge att jag skrattade åt de napalmutrustade AMRAAM-robotarna i "Tears of the Sun"....kanske jag får igen nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haz Posted December 16, 2009 Report Share Posted December 16, 2009 För den som vill lära sig mer kan jag rekommendera SPIE konferensen Defence, Security and Sensing i Orlando som går varje påsk. Där kan man även gå kurser. Tex Fundamentals of Automatic Target Recognition (SC158) är rätt bra, men den handlar mest om LADAR/LIDAR (för det är ju det som funkar bäst) och inte så mycket om IR ATR. Det fans förr även en kurs som hette "Multiple sensor, multiple target tracking", men den verkar inte gå längre. men det finns ju andra kurser Courses at Defence conferece Man får ju inte lära sig allt på dessa kurser, men får en rätt bra intro. Sen presenteras det rätt mycket nytt på konferensen också. 2300 forskningsrapporter under en vecka Conference. /Haz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts