Jump to content

70 år sedan finska vinterkriget

jed

Recommended Posts

Har släkt i finska lappland, Salla närmare bestämt. Som såg många slag genom kriget. Kommunen förlorade stora arealer till Sovjet samt dess huvudort. Så de fick ta en annan ort och döpa om den.

Finns väldigt många minnen kvar i de finska skogarna. Några skyltade andra inte. Eftersom Finland tidigare sträckte sig längre än i dagsläget. Har det helt sonika dragits stängsel över järnvägsspåret mot Ryssland. Gårdar och hus varav några ligger mitt i ingenmanslandet står kvar, ofta övergivna. Utlänningar tas kanske inte med öppna armar och fotoförbud råder på en del platser. Kan väl vara värt att se, en liten annorlunda semester. Skulle man tycka det är tråkigt kan man räkna sina myggbett till sömns.

• 3 weeks later...

Min pappa var rätt präglad av finska vinterkriget. Född 1932. Han var inte med även om man kan tro det - men förvisso var en dräng på gården där han växte upp finlandsfrivillig.

Denne frivillige deltog och kom hem oskadd. Sedan gick han ner sig genom isen på en sjö en vinternatt...

Alltnog pratade (= pratar, han lever än) pappa mycket om finska vinterkriget och det präglade även mig. Skidutbildningen under lumpen '85 bidrog till att stärka känslan, det var rätta takter tyckte jag. Dock förtog allt bandvagnsåkande den rätta heroiska stämningen.

Man får se det som man vill men finska vinterkriget lever än i mitt sinne, jubileum eller inte.