Jump to content

Göra lumpen med tinnitus.

Recommended Posts

Tjenare! Jag funderar på att försöka få mönstra, jag fick inte förra gången för min stora mjuka mage, men den e nästan borta nu.. Men jag fick tinnitus förra sommarn, och jag vet hur det kan påverka mina chanser att komma in men den stör mig inte å jag hör utmärkt.. Så vad jag igentligen mest vill är att få höra från någon som gjort lumpen med tinnitus, Jag sökte men hitta inget särskilt bra. jag e ju lite rädd att det ska bli värre, men lumpen e ngt jag vill göra! och vill veta ifall det e värt risken. Är det säkert för öronen eller borde jag bara strunta i det hela.. ?

Vore glad ifall någon som har tinnitus och gjort lumpen med det kunde ge några visdomsord!

Från lumpen.nu:

Även om du tycker att din hörselnedsättning inte hindrar dig , är det så att försvaret är rädd för att du ska få en försämrad hörsel i samband med lumpen. Där kan du bli utsatt för oföutsedda höga ljud vilka kan försämra din hörsel.

Du ska INTE göra militär tjänst om du har problem med tinnitus.

/K

Jag gjorde min värnplikt med tinnitus på bägge öronen, det var inga problem. Vad jag vet så var det iallafall en mer i min pluton som också hade tinnitus.

I mitt fall gick det bra, det var inget jag tog upp som problem eller så eftersom jag inte upplevde det som det. Det syntes utan tvekan på hörselproven att jag hade tinnitus men det var inget hon som gjorde testerna anmärkte på.

Jag hade i övrigt lika bra hörsel när jag testades när jag ryckte in och senare när jag muckade.

Om du inte tycker att du har något problem med det så tycker jag iallafall att du kan mönstra och se vad de har att säger om det.

Edited by Mikael

Jag gjorde min värnplikt med tinnitus på bägge öronen, det var inga problem (jag fick mitt från någon halvtropisk mystisk sjukdom och inte höga ljud iofs). Vad jag vet så var det iallafall en mer i min pluton som också hade tinnitus.

Jag hade i övrigt lika bra hörsel när jag testades när jag ryckte in och senare när jag muckade.

Om du inte tycker att du har något problem med det så tycker jag iallafall att du kan mönstra och se vad de har att säger om det.

Tack tack tack! Jag har önskat att någon skulle ge ett sådant svar! Min tinnitus har fått mig ganska omotiverad till att försöka få mönstra men med ett sådant svar så känner jag hur motivationen allt kommer tillbaka! Nu ska jag bara få ordning på hela mönstrings grejen å se hur det blir, men nu vet jag att det e värt å försöka iaf :):banghead: Du får en liten sån för ditt svar me!

För det första - värnplikten avskaffas i princip nästa år. Ingen nyhet.

För det andra - att göra militärtjänst med hörselskada är dumt, att mörka sin hörselskada är mer än dumt.

Jag bedömer att om du är ärlig med Pliktverket om din tinnitus så kommer du inte att tas ut för någon form av tjänstgöring. Är det så, så är det med dubbel omtanke, mot dig och mot FM.

Lycka till.

Edited by Anders

Att "klara sig", vad menar ni med det?

Att man inte avlider under tjänstgöringen på grund av tinnitus är väl hyfsat självklart, men varken du eller försvarsmakten kommer bli lyckligare av att problemen blir värre.

Att "klara sig", vad menar ni med det?

Att man inte avlider under tjänstgöringen på grund av tinnitus är väl hyfsat självklart, men varken du eller försvarsmakten kommer bli lyckligare av att problemen blir värre.

Jag menar att det varken gjorde till eller från. Mitt tinnitus är väldigt lindrigt och annars är min hörsel väldigt bra så de tyckte väl att det gick bra.

I övrigt gör ju ett hörselprov på mönstringen så att försöka mörka att inte tinnitus då vore lite jobbigt när man kommer till frekvensen där tinnituset är... Sen gör man ett till strax efter man rycker in...

Jag var ung och dum, nu har jag hörapparater på båda öronen och tinnitus.

Kort sagt: har du hörselproblem idag, så blir de garanterat inte bättre i framtiden. VAR RÄDD OM DIG.

Edited by zip

Försök ta reda på vad din tinnitus beror på först; det finns en enorm mängd olika anledningar till att man får tinnitus (se wikipedia). Det är svårt, men du kan förhoppningsvis få en ungefärlig uppfattning om du går till en läkare, och kanske även få tips om hur du ska bli av med/minska den. Beror den på hörselskador (det är väl det vanligaste, har jag för mig) eller något liknande så gör du dig själv en björntjänst om du gör militärtjänst. Även om du inte kan bota den, men kan påvisa att den inte utgör något problem och inte beror på en hörselskada eller på annat sätt kommer bli värre med tiden, så kan man väl i alla fall hoppas på att mönstringsläkaren inte ser det som ett större problem än om du hade haft nedsatt syn.

Men, rent generellt, så är det en dum idé att göra militärtjänst om man har tinnitus.

Jag hade nog ingen koll på att jag hade tinnitus när jag mönstrade, genomförde och avslutade min värnplikt, så jag kan inte säga huruvida det var dumt att göra lumpen!

Uppenbart är dock att det finns risker involverade iom militärtjänstgöring, men det finns risker med allt och dom flesta arbeten.

Tänk på att hörapparat inte är så värst coolt, men mönstra och kolla vad dom säger! Fundera på vad du vill göra och vad som är värt att riskera!

Än en gång var rädd om hörseln och för all del även ögonen (ot)

slut på svammel

/RiP

Edited by RiP

Soldatyrket ar nog inget bra yrke for nagon som oroar sig for sin horsel. Har haft en del yrken innan som pafrestat horseln men inget kan nog jamforas vara lika horselvadligt som soldatens. Millitara verktyg later som fan....sa ar det bara, speciellt om man ar front-/falt-soldat eller fordonsforare. Ett par, tre "alldelles-at-helvete-for-nara"- explossionsupplevelser ar fullt tillrackligt for att till olika grad foramra din horsel....oftast for en langre tid eller for alltid.

Horsel nedsattning ar en lika normal degradering av yrkessoldaten som kna, axel och ryggskador. Hanger du med tillrackligt lange sa kommer de. Bara att acceptera, leva med och anpassa sig efter.

Om man har tinnitus fran borjan bor man stalla sig foljande fragor.

Ar jag beredd att offra mer av min horsel och forvarra skadan?

Kan min skada satta andras liv i fara eller aventyra min formaga att losa min uppgift?

/Fred

Jag fick tinnitus i Konungens tjänst i Bossinien 1994, men kan inte säga att jag skulle dra mig för militär tjänst p g a detta. Det finns trots allt hörselskydd att använda. Jag skjuter trots allt en hel del även idag, och råkar ibland ut för både smällare och misständande bilar. Vill jag gå på disco eller gå på rockkonsert gör jag det. Utan att det verkar bli ett dugg värre, eller att det på något sätt påverkat min arbetsförmåga eller mitt sätt att leva på femton år.

Och om det blir värre av att jag lever mitt liv - vad skall jag göra åt det?

Jag vägrar låsa in mig i ett ljudisolerat rum livet ut. Jag är måhända lite mer försiktig med mina öron än tidigare och använder öronproppar oftare.

Livet är inte slut bara för att man har tinnitus. Att man skulle vara utesluten från att söka jobb inom försvaret eller göra värnplikt för att man har förmånen att lyssna till ett milt sändningsuppehåll från P2 i vänstra örat tycker jag verkar lite väl 'omtänksamt'.

Men, som sagt, det kan vara bra att ta reda på orsaken. Man bör dock göra någon form av sannolikhetsbedömning. Ja, en hörselskada kan förvärras av att man använder öronen. Men för att sätta detta i perspektiv kan man få ett blixtnedslag i huvudet också, liksom det kan hända att man vaknar i morgon.

Var för all del försiktig med öronen, men det finns ingen anledning att göra sig mer handikappad än man faktiskt är.

Själv är jag inte handikappad alls.

Edited by Unicorn

Jag tror nog folk överdrivet begreppet tinnitus, jag har själv haft tinnitus hela livet och jag märker inte ens av det i dagsläget, förutom om man varit på krogen och sen går och lägger sig. Varför tinnitus skulle förvärras av militärtjänstgöring kan jag inte förstå. Själv har jag råkat ut för ett par avlossade skott utan hörselskydd på mellan 5 och 20 meters avstånd och har inte märkt det minsta förändring. Jag har gjort hörseltester både före och efter lumpen (efter för att de inte ville att man skulle komma och säga efteråt att man fått hörselskador) och fick 9 (dåvarande högsta betyg) båda gångerna.

Nu vet jag inte om det finns olika grader av tinnitus, men i den formen jag har det är det inte ett dugg störande i dagsläget.

Jag har gått med tinnitus sen de ljuva tonåren. Som tur är så är det en av de mildare sorterna.

Hursomhelst, för min del så gick det att utföra lumpen med tinnitus, men samtidigt var jag grymt försiktig med vad jag utsatte mig för. Det påverkade inte mig nämnvärt, och numera jobbar jag med ett av de bullrigaste jobben i Försvarsmakten (nej, inte fikarummet på högkvarteret). Hörseln håller den nivå om min ålder ska ha.

Dock så bör du med eftertryck veta att om du rycker in med tinnitus och den förvärras så står det för dig, det är ditt ansvar att skydda hörseln. Det är bara att berätta för sköterskan som utför testet att du har det, kör alltid med öppna kort.

Tänk på att hörapparat inte är så värst coolt, (ot)

/RiP

Hörapparater är visst coolt, ser ut som rena säpoagenten :ph34r:

Skitbra på bio - kanonljud rätt in i huvet och inget godisprasslande, hraklande etc... :-P

Går och stänga av - när det snackas för mycket skit. :lala:

Går att skylla på - jag hörde inte att du tyckte jag skulle ta disken :worthy:

Lite besvärligt ibland, men det går utmärkt att vara aktiv ändå - man är tvungen att lära sig (och andra) att leva med det.

• 1 month later...

du är bra korkad om du går med i militären med dom förutsättningarna. Du kan säkert bli en lika god soldat som någon annan men om ditt tillstånd blir värre (och risken för det är stor i militären/lumpen) så är det inte så enkelt att återställa. Det är ett komplext tillstånd.

Om alla reglemten efterlevs ar väl inte faran för att förvärra skadan speciellt stor? Jag utsätts/utsätter mig själv för fler fall av buller och oljud civilt än i grönkläder. I grönkläder har mans om regel med sig hörselskydden eller några reservproppar i fickorna, något som sällan är fallet i civilakläder. Ja nivert, "skall bara"..

• 6 years later...

Tjenare! Jag funderar på att försöka få mönstra, jag fick inte förra gången för min stora mjuka mage, men den e nästan borta nu.. Men jag fick tinnitus förra sommarn, och jag vet hur det kan påverka mina chanser att komma in men den stör mig inte å jag hör utmärkt.. Så vad jag igentligen mest vill är att få höra från någon som gjort lumpen med tinnitus, Jag sökte men hitta inget särskilt bra. jag e ju lite rädd att det ska bli värre, men lumpen e ngt jag vill göra! och vill veta ifall det e värt risken. Är det säkert för öronen eller borde jag bara strunta i det hela.. ?

Vore glad ifall någon som har tinnitus och gjort lumpen med det kunde ge några visdomsord!

Sent, men hur gick det? Kom du in?

Du ska INTE göra militär tjänst om du har problem med tinnitus.

/K

Folk med mer grova problem har genomfört värnplikt och kan säkert genomföra GMU/GU och anställning mot ett antal befattningar utan problem. En i min pluton var helt öppen med att han var grovt allergisk mot hundloka/kex och fick/var tvungen att genomföra en hel värnplikt.