Jump to content

Tänker vi på vad vi skriver???


Dustoff

Recommended Posts

En lite tankeställare och kanske möjlighet att föra en vettig dialog...

 

Tänker vi verkligen på vad det är vi skriver i forum bloggar med mera .??

 

Tex många bloggar och bereättelser från utlands missioner där man bloggar att tex - i tisdags vart vi utsatta för en eid vi hade sån jävla tur att den tog xxx hade den tagit 10 cm mer höger el vänster så hade det varit kört , detta är mumma för motståndaren ??

 

Eller bilder från camper, el andra "objekt" mm

Bara på tex facebook finns miljarder bilder som för en motståndare el upprprsmakare är riktig mumma eller ???

 

vart ska vi själva dra gänsen för vårt bloggande och skrivande mm

 

EN bra dialog i forum i olika frågor är ju ovärdeligt.

 

- En lite start på en förhoppningsvis vettig dialog ............

Link to comment
Share on other sites

Jag välkomnar denna diskussion och vill marknadsföra några gamla partsinlagor:

Du har nu blivit anhörig till en person som har eller ska tjänstgöra eller nu tjänstgör i Utlandsstyrkan.

Först och främst grattis till att Du har hittat hit till SoldF Forum och dess anhörigdel. Tanken är att ni som anhöriga ska ha ett forum där det finns människor med erfarenhet att bolla med och likasinnade att diskutera med. Här skapas kontakter som kan vara ett stöd under missionen och här kan du skriva av dig när det är tungt.

Syftet är helt enkelt att utgöra en stödfunktion för de som är kvar hemma.

 

 

Några saker som Du bör tänka på när det gäller forumet och internet:

 

-Det finns många som använder Internet i dolska syften.

-Uppgifter gällande utlandsförbands uppträdande, begränsningar och operationer ska inte skrivas om på forumet och man bör vara försiktig med det överlag.

-Personuppgifter med anknytning till Utlandsstyrkan är inte bra att publicera på internet och utan den enskildes medgivande mycket illa;

-Bilder likaså.

-Det som skrivs på Internet förlorar man kontrollen över. Det är värt att tänka på.

-Det är våra nära och kära det handlar om men även om din säkerhet och integritet.

 

Så better safe than sorry. Om du har funderingar när det gäller något på forumet, ett inläggs lämplighet eller så; ta kontakt med mig eller annan Blågul moderator via Private Message (PM) eller mail. När det gäller andra saker så finns mycken expertis på forumet både när det gäller internet och när det gäller utlandstjänst. Fråga på.

och

§14

 

Förtydligande av forumsreglernas §14

Vi inleder denna tråd med en av de tyngre frågorna som diskuterats inom ledningen, under flera år faktiskt. Det är svårt att sätta upp regler när man samtidigt vill vara en hyffsat öppen plats men ändå försöka bidra med någon sort säkerhet gentemot vissa saker.

Det är egentligen inget nytt så under solen utan bara mer detaljerat för att underlätta vårat jobb och era ramar.

 

Det finns ett antal delar inom Försvarsmakten vars verksamhet av olika anledningar inte är offentlig. Dessa enheters verksamhet kan skadas allvarligt om information om dessa når offentligheten. Då vi inte har möjligheten, eller viljan, att läsa samtliga inlägg innan publicering kan vi inte heller garantera att skyddsvärd information skulle kunna diskuteras på forumet. Med anledning av detta har vi tidigare beslutat om särskild restriktion angående diskussion om följande enheter:

 

SSG;

SIG;

MOT;

SCOT;

Internationella Jägarplutonen;

Enheter kopplade till den svenska underrättelse- och säkerhetstjänsten, som tex NIC;

Enheter som ingår i ISR eller ISTAR-förband;

Enheter som arbetar med känslig teknik och/eller information som tex. EW, Orion eller annan teknisk källa, och;

Enheter som leder och inriktar ovanstående och dess mtrl.

 

Med särskild restriktion avser vi att vi manar till återhållsamhet i diskussioner för att efter förmåga bidra till säkerhetsskyddet genom att inte sprida onödig information. Om man är osäker på hur pass känslig informationen är så skriver du inget av den; "Better safe than sorry".

Att fråga om något som är publicerat på mil.se (som exempel) är oftast på rätt sida av säkerhetsspärren och därför oftast grönt.

Vidare är det inte tillåtet att diskutera någonting av operativ karaktär, specifika detaljer i arbetssättet, ingående personal, m.m. gällande aktiva och insatta förband inom Försvarsmakten. Förbandslistan ovan skall anses som levande och nya förband kan tillkomma. Värderingen av vad som kan anses vara skyddsvärt avgörs genom diskussion hos forumets moderatorer med stöd av sakkunniga och är inte förhandlingsbar från medlemmarnas sida.

 

Vid bedömning av inlägg enligt reglernas §14 och denna tolkning kommer moderatorerna att vara tämligen hårda. Överträdelser kommer att beivras av forumsledningen. Av den anledningen ber vi er medlemmar att, vid tveksamhet, först höra efter med någon av oss innan ni postar någonting som ni känner kan vara olämpligt.

 

Slutligen så ber vi också samtliga medlemmar att använda ert egna förnuft när ni skriver. Denna regel förändrar egentligen inget på forumet då säkerhetstänkandet hos de flesta medlemmar redan är gott. Vi vill dock på detta sätt vara något proaktiva när Försvarsmaktens verksamhet blir mer och mer skarp.

 

Och tänk på att det kan vara din eller din kompis verksamhet i ett land långt borta som diskuteras på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Ur MUST:s rapport för 2008:

Internet som arena för spridning av information och försäljning av materiel utgör ett stort problem för säkerhetstjänsten.

Antalet inrapporterade händelser under 2008 har ökat jämfört med 2007.

Det handlar om sekretessbelagd information om anläggningar som publiceras på olika webbsidor och internetforum samt olika privatpersoners försäljning av Försvarsmaktens egendom genom auktions- och försäljningssidor på internet.

Allt som bjuds ut är förvisso inte försvarsmaktsmateriel även om det ser så ut.

Vidare finns det även en viss aningslöshet hos Försvarsmaktens anställda. I flera fall har information som lagts ut på mil.se eller förbandshemsidor avslöjat onödig information som i fel händer utgör målsökningsinformation för ett närmande.

Det har också förekommit att sårbarheter i olika system har avslöjas.

 

Där kan man läsa viss kritik mot de egna och det tycker jag är värt att komma ihåg: Även FM själva gör fel när det gäller såna här ärenden så bara för att det står på *.mil.se så behöver det inte innebära att det är fritt blås på informationsspridningen, även om det är normalfallet.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Då skulle jag vilja pusha för den här tråden.

Och det brev jag skickade för snart fyra år sedan (två gånger och 2 mail där jag frågade om dom fått det)

Jag vet inte om det är helt utanför trådens ämne, men jag tycker fortfarande att jag hade några intresanta frågeställningar.... som jag aldrig fick svar på.

 

Hej jag sitter och jobbar med ett forum för medlemmar i min pluton.

Får av en kamrat (via ett annat forum kan ju nämnas) en påminelse om att detta kanske inte är så lämpligt. Varför? Jo för att man helt enkelt inte får. Nu tänker inte jag upprepa det som står i senaste HV-nytt eller på hemvärnets sidor gällande sånt här utan jag går direkt på mina frågor. Desutom så står det på hemvärnets internetsida att besked väntas 2002, har det kommit något besked och var kan man läsa det?

Det är inte tänkt att vi ska ha en ”öppen” hemsida utan ett forum, där man registrerar sig och använder nick, alltså inte sina egna namn, vi kommer vara ytterst noga med att se till så ingen olämplig/onödig information rörande adresser, namn, telefonnummer osv, läggs ut, detta trots att man måste mer eller mindre i blindo hitta forumet och sedan hacka sig in om man olovligen vill läsa det. Detta är om jag förstått saken rätt inte ok.

 

Jag har personligen nästan samtliga medlemmar i min grupp på msn, jag har även andra ur plutonen inklusive min plutonchef på min msn lista. Var går gränsen om vad vi får prata om? Får vi prata om senaste övningen? Får jag säga att att jag ska på FBU en FBU kurs? Får jag säga att vi ska ha en kompaniövning i frihamnen? Får jag ge min plutonchefs hemadress till den nye killen i gruppen?

Om man nu ändå träffas på en mirc kanal, får man då inte skapa en egen kanal och prata ostört om sin pluton?

Eller är det så att man måste låtsas om att man inte känner varandra och stanna kvar i den publika kanalen?

Är det ok att ha ett forum som inte är ett plutonsforum men ett forum där större delen av medlemmarna är med i våran pluton?

Är det ok att på ett annat forum prata om sin pluton med sina plutonskamrater?

Det är inte en hemsida med bilder och text vi är ute efter, eftersom det tar för mycket tid utan bara en plats där vi kan diskutera och samtala.

 

Jag menar på att om någon med ont uppsåt vill ha reda på namn, skyddsobjekt, var det hålls övning m.m, så räcker det med att ta en titt på www.hemvarnet.se, där kan man hitta precis allt sånt om man bara letar lite.

 

Det saknas ordentliga riktlinjer för sånt här, det som finns känns mest som att det är bannor uppifrån utav människor som inte vet vad de pratar om.

Som exemplet med forum där en moderator ska granska varje inlägg? Om det ska vara ett forum för Hemvärnet så får man väl utgå att iaf hälften av hemvärnets medlemmar läser forumet och att hälften av dom som läser skriver inlägg och om det då blir en debatt, hur ska en moderator kunna hantera det?

 

Det jag främst vill ha svar på är var och hur oc med vad man får samtala och hålla kontakten. Vi saknar ju som IP en naturlig fysisk mötesplats, så för oss är nätet både enklast och mest naturlig.

 

mvh

xxx xxxx

 

 

Så blev det och det blev skickat till RiksHV istället

Link to comment
Share on other sites

Utan att sväva iväg allt för långt så finns det ett antal exempel på saker som kan vara direkt olämpliga att göra. Men samtidigt i andra änden finns allmänhetens behov av att veta vad som händer för deras skattepengar. Det finns även behovet av att granska det som Försvarsmakten gör. Utöver detta finns Försvarsmaktens behov av att skydda viss information. Jag tror att väldigt många kan med enkelhet konstatera att det finns syften här som inte går hand i hand.

 

Gränsen mellan vad som är bra information att sprida till Försvarsmaktens uppdragsgivare, dvs det svenska folket och Försvarsmaktens behov av att skydda sina medarbetare mot motståndarens informationsinhämtning är inte någon exakt linje, det är en zoon som är fylld med grå nyanser. Beroende på vilket perspektiv som vi åskådare väljer att titta på informationen gör att vi kommer att bedöma informationen på olika sätt. Allt ifrån helt harmlös till kanske mycket skyddsvärd.

 

Men för att ta oss framåt i resonemanget kanske vi kan dela upp informationsläckage i olika områden, först och främst finns det medvetna och omedvetna informationsläckage. Sedan har vi individer och organisation som andra aktörer. Med organisation avses det Försvarsmakten själva väljer att sprida och förmedla. Med individer avses det som människor berättar på sin lediga tid.

 

Vi börjar med organisationen. De kan berätta en hel del på tex mil.se om vad som händer, hänt och kommer att hända i Försvarsmakten. Men är detta alltid bra? Ska vi hela tiden berätta om vilken fantastisk materiel och utrustning som finns? Och vad vi har spenderat en stor del av skattebetalarnas pengar på. En annan fundering är en sådan enkel sak som personallistor, och vilka som är anställda i Försvarsmakten. Hur offentligt ska sådant vara?

 

Ett exempel, gå in på Facebook och sök på folk som har angivit Försvarsmakten som arbetsgivare... Eller som skriver att de är på FS17, eller ska åka ned med FS18. Här har vi medvetna handlingar från individer själva. Hur mycket Försvarsmakten än skyddar sin information så kan folk lägga ut det på tex Facebook. Hur ska detta hanteras? Ska folk få berätta var de jobbar och vara offentlig med det?

 

En annan intressant sak jag upptäckte på facebook var en grupp som heter Vi som är med i Hemvärnet. Hur fiffigt är detta? Samtidigt skyltar ett flertal individer med uniform och vapen. Hur ska detta hanteras av organisationen? Men samtidigt, ska inte folk få vara stolta över att de är med i hemvärnet?

 

Personligen tycker jag att detta är ett ämne som är intressant eftersom det inte finns allt för enkla svar, och svaret beror hela tiden med vilket perspektiv som man tittar på ämnet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att man kan dialogisera ämnet vitt och brett kanske bloggandet väger tyngre utan att man inte riktigt tänker på vad är det igentligen mna skriver och de följder som det kan få.

 

Lika så olika forum nästa kluriga fråga eller funderingar när vi själva disskuterar vitt och brett tex att man beskriver olika system mm att den grejen e kass eller när forumpunkt om sensorer platser mm jag gjorde lumpen där finns den kvar ?

 

Hur stort är vårt eget informations säkerhets tänk ? eller tänker vi en eller två gånger eller ingen alls ??

 

Bra med dialog och vettig disskution lite hur stort ska vår engen info säkt tänk gå gränsmässigt ?

Link to comment
Share on other sites

Som alltid när det gäller organisationer och företag så finns det kommunikationspolicys (KP), så FM är säkerligen inget undantag, får jag hoppas! Men, vilka skall då lyda under denna KP? Vi som individer med ett intresse av att läsa om FM och dess utr. insatser osv och som sedemera diskuterar detta på, exempelvis, soldf.com? Det finns medlemmar från HV representerade på detta forum, dessa personer är ju anställda av FM (typ) och borde då också fått ta del av FMs KP. Detta tror jag inte händer allt för ofta, rätta mig om jag har fel.

 

Vi har ju dessutom regler på detta forum som vi ju alla skall ha läst och förhoppningsvis förstått och borde alltså ha vett att veta vad som inte är lämpligt att skriva om.

 

Men, som det har skrivits ovan, är ju att det finns ett stort intresse av att dela information med andra, och detta görs vitt och brett genom många andra kanaler (mil.se, hemvarnet.se, bloggar mm). Kanske borde vi föregå med gott exempel och inte skylta med all information som finns att tillgå hos våra medlemmar! Här kan jag bara hoppas att personer som besitter information som kan skada pågående insatser förstår att återhållsamhet är bra!

 

Slut på svamlet igen!

/RiP

Link to comment
Share on other sites

För ett par veckor sedan hade det förband jag numera ingår i och som är avsett att i närtid begå utlandstjänst, en genomgång om bloggar, facebook och diskussionsforum. Detta är uppenbarligen ett problem man nu måste hantera inom säkerhetstjänsten och en faktor man helt enkelt fått anpassa sig till. Enkelt hade varit att helt sonika plocka av folk mobiltelefoner, inte ha internetuppkopplingar och förbjuda all aktivitet i vilket arbetsrelaterade saker diskuteras, men det är ju helt orealistiskt.

 

Vi fick som exempel se ett antal bloggsidor och forumsinlägg man inom säk hade vissa "problem" med och som man uttryckte oro inför. Bland annat ett inlägg här från Soldf där någon diskuterat vapensystem och dess begränsningar på en av de plattformar man jobbar från inom FM...

 

Annat som man såg som bekymmersamt är där folk i utlandsstyrkan går ut med namn och hemvist på bloggar om tjänstgöring utomlands. Det har hänt, enligt uppgift från säk, att anhöriga till soldater som tjänstgör utomlands trakasserats av personer med intressen i en av de inblandade parterna utlandsstyrkan verkar mot. Speciellt angeläget är det att man är restriktiv om man har ett ovanligt efternamn. Danmark hade nyligen flera fall där anhöriga utsatts för hot.

 

Sunt förnuft och eftertanke är alltså påkallat. "Loose lips sink ships", "Fienden lägger pussel" och "En svensk tiger" är gamla hederliga devis....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...