Jump to content

Ubåt fastnade i trål


Perman

Recommended Posts

Ubåt fastnade i trål

 

Från blt.se:

 

Ubåt fastnade i trål

 

Karlskrona i dag 07:00 | Uppdaterad i går 22:01

Ubåten HMS Östergötland från marinbasen i Karlskrona fastnade i Västkusttrålarens Sunnanlands trål.

– Sådant här får inte hända, säger Jonas Haggren, flottiljchef på Första ubåtsflottiljen.

 

Incidenten inträffade när ubåten i söndagskväll var på egna övningar i farvattnen kring Gotland. Ubåten gick på ungefär 50-metersdjup och skulle förflytta sig mellan två övningsplatser när den fastnade i en av vajrarna till ett nät som fiskebåten höll på att dra upp.

Besättningen stoppade omedelbart ubåtens framfart när de hörde smällen i skrovet från stålvajern.

Strax därefter gav fartygschefen order om att gå upp till ytan.

Händelsen utreds nu på ubåtsflottiljen.

– Uppenbarligen har den mänskliga faktorn klickat, säger Jonas Haggren och fortsätter:

– Incidenten var lyckligtvis odramatisk, inga personer kom till sakad och de materiella skadorna begränsades till en söndersliten trål.

Försvaret kommer att ersätta fiskebåten Sunnanland för de materiella skador som uppstod i samband med kollisionen.

Båda fartygen kunde efter händelsen fortsätta för egen maskin.

 

 

 

 

Lars-Göran Enarsson

[email protected]

Telefon: 0455-772 02

 

 

Är det inte HMS Östergötland som just nu utbildar singaporeanska ubåtsbesättningar till deras Archer-klass?

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Men hur vet dom att båten har en stor trål efter sig?

 

Jag är lite emot trålar och då U-båtarna är utrotningshotade så ser jag helst att vi en gång för alla tar i med hårdhandskarna mot de trålande fiskebåtarna.

:happy:

 

Lustig incident iaf, tur att den inte hamnade i nätet.

Link to comment
Share on other sites

Lättast hade besättningen upptäckt att trålning pågick genom att inta periskopdjup, köra upp periskopet och kolla på dagljusmarkeringarna som fiskebåtern för vid trålning så hade det inte varit någon tvekan, men en ubåt vill väl inte visa sig så tydligt då ju osynlighet är dess främsta skydd men det är ju faktiskt inte krig i landet så säkerheten borde gå först.

 

Lär iaf inte vara svårt för en ubåt med så sofistikerad avlyssningsutrustning att plocka upp det vinande ljudet från trålvajrarna som ju faktiskt kan höras med bara normal hörsel och det ljudet ligger efter ljudet av själva båten och då borde ju besättningen fattat misstankar och tagit det säkra före det osäkra.

 

Pinsamt för besättnigen iaf, men kul läsning :happy:

Link to comment
Share on other sites

Måste varit rätt roligt från trålarens perspektiv. Först rycker det till som fan i trålen. Sedan dyker en ubåt upp. Inte många trålare som lyckats med den här bedriften :D

 

Dock måste det varit sjukt pinsamt från ubåtens sida... Försäkringsbolagen får iaf en rolig situation som dom med största sannolikhet inte har varit med om tidigare ;)

Link to comment
Share on other sites

Dock måste det varit sjukt pinsamt från ubåtens sida... Försäkringsbolagen får iaf en rolig situation som dom med största sannolikhet inte har varit med om tidigare ;)

 

Tvivlar iofs på att ubåten är "trafikförsäkrad" :D ..eller menar du fiskarnas försäkring ?

 

Jag misstänker att försvaret pyntar direkt utana tt blanda in nåt försäkringsboiag.

Link to comment
Share on other sites

När jag läser första inlägget i denna tråd står det:

 

Försvaret kommer att ersätta fiskebåten Sunnanland för de materiella skador som uppstod i samband med kollisionen.

Båda fartygen kunde efter händelsen fortsätta för egen maskin.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte mycket om ubåtar men jag är uppfödd med/på kusttrålare.

 

Vad ubåten sannolikt skulle kunna ha reagerat på i aktuell situation via sonar och andra sensorsystem är att flytetyget vid ytan saktar ner/stannat samtidigt som vajersång och skrammelljud från bottendelarna (lemmar och eventuellt kättinglänkar) av trålen näst intill eller helt upphört.

Vajrarna låter fortfarande under vinschning upp/ner från stillaliggande flytetyg men inte mycket jämfört med hur det låter vid drift/utläggning. Om bottendelarna befann sig mellan botten och yta lär de inte varit svåra att undgå för en vaken sonaroperatör men mycket tid till undanmanövrar på den observationen blir det inte, fartyg under fart på ytan såväl som under vattnet byter inte riktning i en handvändning.

Detta resonemang förutsätter att informationen från blt överensstämmer med verkligheten.

 

OT

Vad gäller vajersången kan en något erfaren fiskare f ö genom vibrationerna/ljudet från den avgöra aktuell bottentyp.

/OT

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

I nästan alla fall är det solklart om det handlar om en trålare. Visst, det finns inget facit. Det kan varit andra saker i samma bäring som stört SonOp.

 

Kryssrodret gör att det svarar rätt bra när gör kursförändringar. Det är ingen 90H, men inte heller en supertanker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ubåtstillbud utrett

 

Försvarsmaktens utredning visar att händelsen berodde på den mänskliga faktorn. Trålarna var inte rätt klassificerade av ubåtens elever som bemannade sonaren, vilket innebar att de åtgärder som normalt ska följa vid närsituationer med fiskefartyg inte utfördes.

 

http://www.mil.se/sv/Forband-och-formagor/...tillbud-utrett/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...