Jump to content

Svensk miniubåt?

Iqbad

Recommended Posts

På en övning någon gång under min värnplikt stod min lvrb grupp grupperad på en ö någonstans söder om utö. Efter några timmars strid mot luftmål så får vi se ett periskop som kommer upp ur vattnet på 5-600m avstånd. Det visar sig att periskopet verkar tillhöra någon slags miniubåt som lägger sig i ytläge ute på fjärden. Vi rapporterar in vad ser till ledningen men får inte direkt nån kommentar på vår rapport. Efter en stund öppnas luckan och det hoppar upp två killar och ställer sig och pissar ned i vattnet. Jag kommer inte ihåg om det var några nationalitetsbeteckningar på den (det var ju 2002 eller nåt sånt det hände) men vi konstaterade väl att den var svensk och tänkte inte så mycket mer på den. Den fungerade säkert som övning för några bevakningsbåtar (eller vad det nu var) som körde uåtsjakt.

Hursomhelst så kom jag att tänka på detta häromdan och funderade lite om det finns nån info om denna ubåt, jag har väl googlat mig fram till att den antagligen heter HMS spiggen, men jag har inte hittat någon bild. (Annat än på den gamla som står på nåt museum). Finns det någon info att läsa någonstans om denna? Vad jag minns såg tornet ut som en vanlig ubåt fast mycket mindre, skulle gissa att den var 10-12 m lång. Jag observerade den i kikare och genom siktet till robot 70.

Någon som har sett eller varit inne i denna ubåt?

På någon slags försvarsmaktsuppvisning vid Skeppsbron i Stockholm visades en Svensk miniubåt som benämndes 'Spiggen'*. Den var ca 10 meter långt och utomordentligt söt.

*Bär i åtanke att jag vid tillfället var ung och på jakt efter kvinnofolk i den varma sommarluften, minnet kan svika.

På någon slags försvarsmaktsuppvisning vid Skeppsbron i Stockholm visades en Svensk miniubåt som benämndes 'Spiggen'*. Den var ca 10 meter långt och utomordentligt söt.

*Bär i åtanke att jag vid tillfället var ung och på jakt efter kvinnofolk i den varma sommarluften, minnet kan svika.

Här står det lite om de två båtarna Spiggen: http://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Spiggen_(1990)

• 1 month later...
Jag har sett bilderna på den gamla spiggen men inte lyckats hitta några på den nya, de bilder som någon länkat till tidigare verkar borttagna. Synd, skulle vara kul att se om den ser ut som jag minns.

Jag har två fina bilder i sv/v på Spiggen från 1958 men jag får inte in dom här på¨sidan , hör av dig till mig [email protected] så kan du få dom tillsända

mvh

Ulf