Fjällräv Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 En kamrat till mig som är student efterfrågar gula baskrar som skall användas till någon student-verksamhet. Är det någon som har tips på var man kan skaffa gula baskrar alternativt färga baskrar gula på ett bra sätt? Min första tanke var att en hemvärnsbasker borde vara enklast att färga då den nästan är gul. Kanske kunde man komplettera med blekning. Jag tror dock själv att det skulle vara svårt att lyckas få färgen att fastna och att dessutom få till rätt nyans. Finns det någon som har kunskap i ämnet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 varför skulle det vara svårt att få färgen att fastna? baskrarna är gjorda i ull/ylle, det har människan färgat sedan typ stenåldern.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 Gå in i första bästa hattaffär så kan du säkert få tag i drösvis med gula baskrar. Att färga en mörk HV-basker blir nog inge bra, lite svårt att få den ljusare gula att täcka den mörkare grundfärgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 Om det är ett kortvarigt nyttjande till spex eller motsvarande och inte permanent så skulle jag föreslå vanlig gul sprejfärg. Det lär hålla ett tag i alla fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjällräv Posted November 14, 2009 Author Report Share Posted November 14, 2009 Som jag förstod det så var poängen att det skulle vara en militär basker så någon civil motsvarighet blir det nog inte. Jag funderar mest på att bleka den så gott det går och därefter färga. Annars kanske sprejfärg funkar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted November 14, 2009 Report Share Posted November 14, 2009 Det är/var väl Wigéns som tillverkade baskern? Bara att ta kontakt med dem och höra av ett gäng gula baskrar skulle kosta att tillverka. Mail: [email protected] Kundservice: 0140-38 52 28 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tgb1116 Posted November 14, 2009 Report Share Posted November 14, 2009 OSCEs 'militära' observatörer bär (bar?) faktiskt gula baskrar, i alla fall i Georgien. Tyvärr kommer jag inte ihåg tillverkaren men det borde följaktligen finnas att köpa. Alltid svårt att färga om från mörkt till ljusare med bra resultat. /P En kamrat till mig som är student efterfrågar gula baskrar som skall användas till någon student-verksamhet.Är det någon som har tips på var man kan skaffa gula baskrar alternativt färga baskrar gula på ett bra sätt? Min första tanke var att en hemvärnsbasker borde vara enklast att färga då den nästan är gul. Kanske kunde man komplettera med blekning. Jag tror dock själv att det skulle vara svårt att lyckas få färgen att fastna och att dessutom få till rätt nyans. Finns det någon som har kunskap i ämnet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.